Joshua Slocum: Jorden rundt alene - fup el~
Fra : Preben Jensen

Dato : 04-07-02 00:20

Jeg har lige (for 2. gang) læst hans bog. Den er pragtfuld, men der er
alligevel en ting, der stadig undrer mig: Hans påstand om, at Spray stort
set kan sejle jorden rundt uden styring. Nuvel, overdrevet, men alligevel
jvf. dette citat: "..., 23 dage i søen fra Thursday Island og efter at have
udsejlet en distance på 2.700 sømil ... jeg havde ikke været ved roret i
mere end tre timer under hele sejladsen, indbefattet den tid, det tog mig at
krydse op til havnen. Jeg havde blot surret rattet og ladet Spray sejle,
uanset om den løb plat for vinden eller havde vinden tværs. Fartøjet blev på
sin kurs". (Side 162 i 1979 udgaven.)

Selv om en langkølet båd er meget retningsstabil, kender jeg ingen metode
til at få den til at holde en given kurs i timevis - ikke engang i stabil
vind og sø.

Har nogen erfaringer eller en forklaring?

mvh. Preben

Fra : Aksel

Dato : 04-07-02 10:20

Han skriver lidt om det sidst i bogen. Blandt andet skriver han at båden
holdt kursen bedst på en agten for tværs. For at opnå det haler han
forsejlet godt ind. Men det er en meget spændende bog - så spændende til
tider at jeg kan have den samme tvivl som dig. Her tænker jeg bl. a. på det
sted hvor han sejler fra pirater ved Gibraltar i stormvejr. Det er en
drengebog som er anbefalelsesværdig.

Noget andet jeg har bemærket ved den bog er: han beklager sig aldrig over
kulden. I alle andre beretninger om sejlads ved Kap Horn som jeg har læst
finder man lange passager om hvor koldt det er. Joshua Slocum skriver intet
om det. Muligvis fordi han kommer fra Nova Scotia men alligevel...

--
Aksel

Fra : Ivar Holm

Dato : 04-07-02 12:23

Det kommer vel ind under de friheder, en forfatter kan tillade sig. Det er
for fantastisk, at "Spray" havde en indbygget intelligens, der vidste, hvor
båden skulle hen. I styringen skal der ud over selve bådens bevægelser også
kompenseres for vind og strøm. Det er et af verdens underværker, hvis disse
faktorer ophæver hinanden over en distance på 2.700 sømil. Men det er en
dejlig bog. Jeg har tilgivet ham. Læs også "Rejsen med Liberdade" af samme
forfatter.

I øvrigt er navigation vel ingen eksakt videnskab, men en uendelig række
korrektioner. Forudsætningerne ændrer sig ustandseligt.

Det er værre, når sejladsbeskrivelser fortæller om at bestemme
middagsbredden ved hjælp af solen to gange på samme dag, eller man måler en
solhøjde ved hjælp af en transportør, en elastik og en blyant. Disse
forfattere slår plat på, at ikke så mange læsere kender til astronomisk
navigation.

Ivar Holm

Fra : Ole

Dato : 05-07-02 07:39

>man måler en
>solhøjde ved hjælp af en transportør, en elastik og en blyant. Disse
>forfattere slår plat på, at ikke så mange læsere kender til astronomisk
>navigation.

Jacobs-staven fungerede længe før sekstanten eller oktanen var opfundet!
Ole

Fra : Ivar Holm

Dato : 05-07-02 12:57

Ole skrev:

> Jacobs-staven fungerede længe før sekstanten eller oktanen var opfundet!
> Ole

Og så...???

Ivar Holm

Er oktanen ikke noget med benzin?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-07-02 19:49

"Preben Jensen" <preben.j@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d238566$0

> [...]
have
> udsejlet en distance på 2.700 sømil ... jeg havde ikke været ved roret i

Jeg tror, at man skal tænke på, at meget mere eller mindre er opdigtet. Men
læs eksempelvis Jan Eske Berthelsen "18.000 sømil midt i verden". Han kommer
også ind på emnet selvstyring.. (efter min mening den bedste bog, der er
skrevet om langturssejlads, en rigtig dejlig bog!)

Der er nok ingen tvivl om, at man betragtede det at sejle på Slocums tid med
ganske andre øjne end man gør i dag. Bogen undrede også mig, navnlig fordi,
der er flere som har påstået, at den kopi, der er bygget af Spray langt fra
sejler særlig godt, lige som den "Spray" Bruce Roberts har tegnet afviger
meget fra Slocums båd på afgørende punkter.

Jeg læser Slocums bog som underholdning, og ikke meget andet. En hvilken som
helst båd kan med stabile vinde og rigtigt trimmet sejle af sig selv på en
given kurs og halse, men at påstå, at den kan gøre det på enhver kurs og
halse, er nok at overdrive.

Claus

Fra : Richard Chisnall

Dato : 04-07-02 21:48

> [...]
> mere end tre timer under hele sejladsen, indbefattet den tid, det tog mig

Man skal huske et par ting:

- Slocum havde sejlet i rigtig mange år, mange af dem som skipper
- Måske brugte han sejlene til at styre med, og flyttede roret en gang
imellem?

Min ekskone har sejlet en del i en Spray (af stål) og den skulle være
utrolig kursstabil, så...men ingen tvivl om at Slocum kunne sit kram.

/Richard

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 16-07-02 01:33

All både kan vel sejle selv i en periode... Balance er en herlig ting....
Jeg mødte Slocums barnebarn på Fiji for et par år siden, han var også
overbevist om at det halve var løgn. Han sejler iøvrigt i en båd helt af
Kevlar!! og kan fortælle mange fantastiske historier derom..
Jens

"Richard Chisnall" <lost_in_denmark@no_spam_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:ag2c63$1lb$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-07-02 15:41

"Betina, Silje og Jens" <mananura@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mødte Slocums barnebarn på Fiji for et par år siden, han var også
> overbevist om at det halve var løgn. Han sejler iøvrigt i en båd helt af
> Kevlar!! og kan fortælle mange fantastiske historier derom..

Kevlar.. nogen har råd til det...

Mon ikke den er betalt af alle dem, der har købt bedstefars bog

Claus

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 18-07-02 23:05

Det vil jeg tro... Det var en fin båd, han havde brugt tre år på at finde på
ting og detaljer der skulle laves på bestemte måder, så aflevered han alle
sedlerne hos Ta-Shing på Taiwan, hyrede en project manager, og vupti så
havde han en båd... Jeg tror det er en af de mest gennemtænkte både jeg har
set.

Jens Lundgaard