Kun et program kørende
Fra : t_p

Dato : 03-07-02 22:11

Hvordan kan man sikre sig at et program kun bliver
startet 1 gang, så programmet ikke kan køre 2 gange
på samme maskine på samme tid.
Jeg kan sagtens lave en variable i registry eller i en lille
tekstfil - men jeg søger noget "smartere" :)

Programmet skal kun afvilkes på windows
maskiner, så må gerne være noget som kun virker
på windows.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-07-02 01:43

In article <3d236852$0$12705$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"t_p" <temp_offhand@mail.dk> wrote:

> Hvordan kan man sikre sig at et program kun bliver
> startet 1 gang, så programmet ikke kan køre 2 gange
> på samme maskine på samme tid.

Lav en fil som du låser eksklusivt.

> [...]
> tekstfil - men jeg søger noget "smartere" :)
>
> Programmet skal kun afvilkes på windows
> maskiner, så må gerne være noget som kun virker

Dette styresystem elsker at starte mange kopier af samme program

Fra : Lars Dam

Dato : 04-07-02 02:02

On Wed, 3 Jul 2002 23:10:48 +0200, "t_p" <temp_offhand@mail.dk> wrote:

> [...]
>tekstfil - men jeg søger noget "smartere" :)
>
>Programmet skal kun afvilkes på windows
>maskiner, så må gerne være noget som kun virker

Hm. hvis du skal lave det i java, så kan du vel ligeså godt lave det
platforms uafhængigt.

En mulighed er at bruge en tcpip port til at determinere om der er en
anden applikation aktiv. Dvs. første program åbner port X som server,
og hvis dette lykkedes, så er det den eneste kørende applikation.
Kører en anden applikation i forvejen, har denne porten åben, og så
kan man ikke reservere den. Du kan så evt. kontakte 127.0.0.1
(localhost) som klient og snakke med den anden applikation, og sende
evt. argumenter e.l. efter behov.

vh. ld