Vagtdyrlæge til Asi
Fra : Holm

Dato : 02-07-02 17:07

Hej alle...

Så blev mit lille føl syg og den "oplevelse " vil jeg gerne dele med jer ,
så I kan tage jeres forbehold.
Søndag formiddag rendte Asi rundt som han plejer og jeg lukkede alle tre
heste op I bakkerne, så de kunne muntre sig med godt græs, og bare være
heste.
Da jeg kaldte på dem til aften kom Asi slæbende til allersidst ( han plejer
ellers at komme sryrtende først ) , og da jeg kom tæt på , lugtede han som
en ren kloak.
Jeg troede han havde ligget i noget vand eller rullet sig så griset var han
bagpå .
Jeg kunne hurtigt konstatere at det var helt galt med hans mave.

I fredags havde jeg vasket ham i sebacil i følge anvisning fra en dyrlæge ,
da jeg havde fundet utøj på ham . Han havde gnubbet al pelsen af i hovedet,
oppe ved ørerne.
De to andre heste fik også en lille vask , for har en hest utøj , har de som
regel alle utøj !!

Jeg overvejede straks hvad årsagen til den dårlige mave kunne være . Var det
pga. Rikkas forestående brunst ? Det kan godt få mælken til at ændres pga.
hormoner, med diarré hos føllet , som følge .
Kunne han have spist en giftig plante ? Det er jo et vildt
natur kuperet terræn de går i..?

Jeg ringede resolut til dyrlægen og han kom herud ved midnats tid da det
ikke blev bedre med Asi.
Det var godt jeg ringede.
Han fik en hel liter væske , antibiotika og mave/tarm -regulerende middel
Zoolac ).
Han var lige på randen af dehydrering da dyrlægen kom, men vi fik taget det
i opløbet .
Jeg fortalte alt hvad jeg havde foretaget mig med føllet , også
sebacil-behandlingen.
Dette kunne være årsagen til mave-forgiftningen ! Havde han slikket noget
sebacil i sig , hvilket slet ikke var utænkeligt , kunne det give en
forgiftning .
Dyrlægen kunne dog ikke fastslå den konkrete årsag.
Asi var meget tålmodig og samarbejdsvillig, og fandt sig i de store kanyler
osv.
Jeg fik lært at malke en hest , fordi Rikka jo skulle af med det mælk Asi
ikke kunne drikke selv og fik givet Asi sin første "flaske"..forhåbentlig
kommer der ikke flere!!

Han har det meget bedre nu og han glæder sig ligefrem til sin daglige dosis
zoolac-pasta.
Jeg troede ellers han ville flygte langt væk , når han så mig , men
tværtimod da !

Så pas på med at behandle føl med sebacil......og ring hellere for tidligt
end for sent , efter dyrlægen, når føl bliver sløje .

Iøvrigt er Zoolac et virkeligt godt middel mod diarré , både til hunde og
heste !!

Mange hilsener
Holm ( som igen har lært en masse)...( på den hårde måde )...

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 04-07-02 06:12

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i melding
> Hej alle...
>
> Så blev mit lille føl syg og den "oplevelse " vil jeg gerne dele med jer ,

Huff, huff!
Godt at det endte bra!
Er den lille restaurert igjen nå?

Line.

Fra : Liz

Dato : 04-07-02 08:57

Hej Dorthe,
Godt du fik taget dig sammen til at ringe til dyrlægen, selvom det var ret
så sent på natten. Håber at Asi har det meget bedre nu.
Min bette føl, Shadowfax, fik den samme tur i 4 ugers alderen, hvor jeg også
skulle tilkalde dyrlægen. Ingen sebacil vask, og faktisk ved jeg ikke
rigtig hvorfor han blev syg. Nogle dage forinden havde Hedeselskabet været
ude for at passe læhegnet - sprøjtning for ukrudt på den anden side af
hegnet fra hestene - jeg tror ikke de kunne nå derinde men ved det ikke!!
En snak med dyrlægen afslørede at det der med hoppens anden brunst og tynd
mave hos føllet, er noget ammestue snak!! Hun forklarede at det er
sandsynligvis orme!!! Det tager sådan ca. 3-4 uger for ormene at vokse sig
store fra fødslen og det falder tilfældigvis sammen med hoppens brunst,
deraf "ammestuesnakken". Så Shaddy fik ormekur, antibiotika i 5 dage og
det fantastisk Zoolac indtil maven var i orden igen. Det gik meget stærk
med at være rask igen, og kloak/rådne fiske lugten forsvandt ret hurtig
)
Alt er vel igen i den lille besætning.
Hilsen Liz (med fire raske arabere, der ikke vil spise rabarber)

Fra : Jørgen

Dato : 04-07-02 14:15

Hej

Sebacil til KATTE det er livsfarligt for katte må under ingen
omstændigheder bruges hvilke anvisninger gav dyrlægen dig på sebasil til
kat ?

hilsern jørgen

Fra : Jørgen

Dato : 04-07-02 14:16

hej igen

var lidt hurtigt på aftrækkeren ...

men sebasil til hest på denne årstid og så utøg det lyder mærkeligt