Mormondatabasen/fejl
Fra : Lisbeth Bonde

Dato : 03-07-02 21:03

Jeg har med tak modtaget flere svar omkring min forespørgsel Højslev 1832.
Jeg havde blandt andet selv brugt mormondatabsen - og der var masser af
oplysninger at hente - troede jeg.
Desværre var familieoplysningerne direkte forkerte - ikke kun m.h.t. årstal
(hvor f.eks. en 10 årig pige allerede var mor)men også med
familierelationer.
Selvom jeg altid tjekker oplysninger fundet på nettet kom det dog meget bag
på mig der var så graverende fejl - er det normalt?? Og reagerer man på de
forkert familierealtioner? Hvis - i så fald hvor?
Venlig hilsen
Lisbeth Bonde

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-07-02 00:48

"Lisbeth Bonde" <lib@post.tdcadsl.dk> skrev Wed, 3 Jul 2002 22:02:51
+0200

>Selvom jeg altid tjekker oplysninger fundet på nettet kom det dog meget bag
>på mig der var så graverende fejl - er det normalt??

Materialet er vitterlig af meget varierende kvalitet.

På den anden side, så ligger der også et hav af værdifulde oplysninger.
Og alene dette, at man kan søge på snart sagt alt og alle, gør det til
et godt hjælpemiddel - og en værdifuld genvej til at finde de relevante
kilder..

Men ligesom med alle andre andenhåndsoplysninger, så skal man selv
efterfølgende checke de originale kilder

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 04-07-02 10:36

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplysninger. Og alene dette, at man kan søge på snart sagt alt og
> alle, gør det til et godt hjælpemiddel - og en værdifuld genvej til

Databaserne er jo opdelt efter forskellige kriterier, men det ved
Bodil betydeligt mere om.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"I gamle dage var alting sort og hvidt. Det har jeg selv

Fra : K. Thidemann

Dato : 04-07-02 09:14

On Wed, 3 Jul 2002 22:02:51 +0200, "Lisbeth Bonde"
<lib@post.tdcadsl.dk> wrote:

>Selvom jeg altid tjekker oplysninger fundet på nettet kom det dog meget bag
>på mig der var så graverende fejl - er det normalt??

Hej Lisbeth

Jeg vil meget gerne give dig ret, jeg benytter mest IGI, her kan man
finde et batch mumber og disse indtastninger er som regel mere
troværdige.

Derefter finder jeg naturligvis den originale kilde.

Mvh
Ketty Thidemann
k.thidemann@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/thidemann/

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 04-07-02 09:15

Mormondatabasen er god - men man skal gøre sig klart, hvordan den er
bygget op.

ANCESTRAL FILE rummer anetavler, som slægtsforskere har sendt ind.
Materialet er ikke kontrolleret. Akkurat som materialet på
Rootsweb.com og Anecstry.com. heller ikke er det. Materialet i
Ancestral File er derfor af uhyre vekslende kvalitet. Der ligger bl.a.
meget om min forslægt, som er fuldkommen forkert. Det er simpelthen
noget helt ubrugeligt vrøvl. Men jeg har fundet andet, som er godt,
grundigt og korrekt.

INTERNATIONAL GENEALOGICAL INDEX er en sammenblanding af løse notater
og indtastede kirkebøger. Hvis du orienterer dig lidt i I.G.I.,
opdager du sikkert, når der er tale om en kirkebogsindtastning, og når
der tale om "tilfældige" indtastninger. Kirkebogsindtastningerne er
naturligvis ikke fejlfri, men materialet er forholdsvis pålideligt.

PEDIGREE RESSOURCE FILE viser - ligesom Ancestral File,
slægtssammmenhænge, udarbejdet af private slægtsforskere. Der er tit
flere oplysninger om personerne end i Ancestral File, og materialet,
jeg har brugt, har været overraskende grundigt.

VITAL RECORDS INDEX er efter min mening det mest pålidelige i
mormondatabasen. En systematisk indtastning af kirkebøger, hvor
stavemåden på navnene i vidt omfang er bibeholdt. V.R.I. har jeg haft
stor fornøjelse af, ikke mindst til at finde søskende til aner i de
store københavnske sogne. Når du opdager, hvordan V.R.I. er bygget op,
kan du søge specifikt på de enkelte kirkesogne. Det kan du iøvrigt
også på I.G.I.

I mange tilfælde kan du også se, hvem der har leveret oplysningerne.
Undertiden er der e-mail adresse på leverandøren. Og så er det jo ikke
så svært at spørge, hvad kilden er.

Selvfølgelig skal alt, man finder på nettet, kontrolleres i
primærkilderne, før man kan være sikker. Da jeg bor i udlandet, bruger
jeg internettet meget til at arbejde videre med min slægtsforskning,
så jeg kan planlægge arkivbesøg i Danmark. Jeg har ikke fundet én
eneste fejl i V.R.I., mens jeg undertiden støder på fejlindtastninger
i de danske folketællinger på DDA.

Venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 04-07-02 22:47

Det er ikke nok at kontrollere primærkilder som kirkebøger og
folketællinger. Man skal også bruge andre kilder som kontrol, her tænker jeg
især på skifteprotokoller, hvis de findes. Det er ikke nok at finde en
person med det rigtige navn. Det skal også være den rigtige person.

Jeg er adskillige gange ført på vildspor i Familysearch, fordi man simpelt
hen har valgt en person, der fældigvis passede med de data man skulle
bruge.

En ane var født i et helt andet sogn end der stod i Familysearch. Hun var
heldigvis med i adskillige folketællinger, hvor hendes fødesogn var anført
korrekt. Efterfølgende viste det sig at hendes far i kirkebogen var anført
med forkert efternavn.

En anden ane var født i et sogn, hvor der ingen kirkebog var på
fødselstidspunktet. Her har man så fundet en i et nabosogn, der kunne passe.

Og der er andre eksempler. Familysearch er god som stifinder, men der er nok
for mange urutinerede slægtsforskere, der har indsendt slægtstavler, fordi
deres religion påbød det.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Preben Vogtmann

Dato : 05-07-02 23:25

Hej
Lisbeth fik mange gode svar på hvor fejlagtige mormondatabaserne er.
Et spørgsmål fik hun dog ikke svar på, måske fordi vi ikke kender det ?

"Og reagerer man på de forkert familierealtioner? Hvis - i så fald hvor?"

Jeg har selv fundet forkerte oplysninger i mormonernes database, oplysninger
som gi'r min tip5 oldefar en del børn han slet ikke har haft, og udelader
min egen tip4 oldefar som så absolut eksisterede.
Disse manglende og fejlagtige oplysninger i mormondatabasen har resulteret i
at nogle som "forsker" i vor slægt har udeladt en hel gren af samme, nemlig
den jeg tilhører.
Det værste ord for en slægtsforsker er vel "glemme", og selv om jeg bare er
en amatørslægtsforsker, så ærgrer det mig da at hele "min" gren i vor slægt
synes at være glemt, især ærgreligt fordi de som har glemt os er de dygtige
med egne hjemmesider.

Hvor om alting er - Bør/kan/skal man reagere på mormonernes fejlagtige
oplysninger ?
og i givet fald, hvor/dan gør man det ?

Venlig hilsen

Preben Vogtmann af Voetmann-slægten

Fra : Lisbeth Bonde

Dato : 06-07-02 08:23

Som Preben skriver har jeg fået rigtig mange god svar, der har givet stof
til eftertanke. En enkelt har kontaktet mig direkte. Hun havde bl.a.
kontaktet mormonerne i Aarhus, da hun fandt fejl, men her kunne man bare
berette, at det var sjældent, der kom positiv respons fra USA, hvis man
reagerede på noget.
Det er jo ærgerligt.
Jeg vil gerne, som Preben skriver, om vi kunne belyse spørgsmålet: Hvad gør
vi - og hvor ? Det er jo i alles interesse, at databsen bliver så korrekt
som muligt, og det må også være i alles interesse, at forskere der benytter
databasen er obs på de mange fejl, og ikke ukritisk tager en slægt for gode
varer.
Lisbeth

Preben Vogtmann <vogtmann@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d261ccd$0$41355$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 06-07-02 08:21

Jeg har et par gange indsendt nogle ting til mormonerne - via deres
hjemmeside.
Problemet er bare, at fejlbehæftede data bliver ikke erstattet.

Så hvis du finder en fejl, og indsender de korrekte data, så vil begge dele
kunne
findes i databasen fremover - både Peter Jensen med 2 koner og 7 børn og
også
Peter Jensen med 3 koner og 2 børn....

mvh
Martin

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-07-02 09:24

Min amerikanske slægtsforskerven skrev meget fortørnet til mig sidste år at
han havde gjort mormonerne opmærksom på fejl i databasen, men at de ikke
ville rette dem.
Da han er jurist og diplomat må man gå ud fra at han ved hvordan man
formulerer sig.
Så jeg kan ikke se, hvordan vi andre kan gøre noget ved det.
Venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-07-02 12:54

"Bodil Madsen" <katry@orangenet.dk> skrev Sat, 6 Jul 2002 10:24:15 +0200

>Min amerikanske slægtsforskerven skrev meget fortørnet til mig sidste år at
>han havde gjort mormonerne opmærksom på fejl i databasen, men at de ikke
>ville rette dem.

Det gælder vel her, som alle andre steder, at man ikke uden videre kan
rette i data andre har afleveret - det villle da ihvertfald ikke være
særligt tillidsvækkende om man kunne.?

Man kan vel næppe heller forvente at LDS-kirken har kapaciet til at
efterkontrollere alle tilsendte rettelser. Det kunne jo, objektivt set,
ligeså godt være rettelsen der er forkert.!

>Så jeg kan ikke se, hvordan vi andre kan gøre noget ved det.

Her som andre steder må det vel gælde, at man skal henvende sig til den
person der oprindeligt har indsendt data, og at denne så skal foretage
rettelserne. At det så næppe heller fører til noget resultat er bestemt
heller ikke en problemstilling den her nævnte database er alene om.

At der findes både rigtige og forkerte oplysninger i LDS-basen er jo en
kendsgerning (nogle dele af basen er dog mere pålidelige end andre). Men
sådan er livet nu engang - take it or leave it.

Store såvel som små databaser er et vidunderligt hjælpemiddel i
slægtsforskningen, men det har aldrig været meningen at oplysninger
derfra skulle kunne stå alene.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-07-02 14:14

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> [...]
> >
> Det gælder vel her, som alle andre steder, at man ikke uden videre kan
> rette i data andre har afleveret - det villle da ihvertfald ikke være

Kære alle.
Undskyld, at jeg først dukker op nu, jeg har været på
ferie, det er jo ikke noget, man normalt offentliggør på
Internettet.

Men svaret til førstnævnte mail omkring fejl i "Mormondatabasen",
som I her kalder www.familysearch.org er følgende:
(Jeg har nemlig selv været irriteret over, at der var fejl i databasen,
og har vitterligt fået svar derfra):

De indsendte data "tilhører" den person, som har indsendt dem,
og andre kan ikke få dem rettet, uden at denne person giver sin
tilladelse dertil. Det er derimod muligt at indsende de rettede
optegnelser, så de også figurerer i databasen.

Jeg kan naturligvis godt se, at det stadig kan virke irriterende,
at der er fejl idatabasen, men I kan jo vælge enten at bruge databasen,
med alle fejlene, eller at lade være. Der er jo ikke tale om en
"offentlig" database, men en kirkelig database, som I har lov
at kigge med i og bruge efter forgodtbefindende.
Dette siges ikke for at irritere andre, håber ikke, at det støder nogle,
det var i hvert fald ikke meningen.

> Man kan vel næppe heller forvente at LDS-kirken har kapaciet til at
> efterkontrollere alle tilsendte rettelser. Det kunne jo, objektivt set,
> ligeså godt være rettelsen der er forkert.!

Det har du nemlig helt ret i - derfor "ophavsretten".

KLIP!

> Store såvel som små databaser er et vidunderligt hjælpemiddel i
> slægtsforskningen, men det har aldrig været meningen at oplysninger
> derfra skulle kunne stå alene.

Brug www.familysearch.org for hvad den er, brug den
som udgangspunkt til at kontrollere de oprindelige kilder,
det gør jeg altid selv. Jeg kunne ikke drømme om at forlade
mig udelukkende på disse kilder, der kunne jo også være
tale om indtastningsfejl - også selv om vi kontrollerer,
hvad der bliver lavet ved "uddragningsprogrammet", hvor
kirkebøgerne slavisk bliver indtastede.

Iøvrigt apropos IGI: De indeholder mange slags oplysninger,
ikke kun fra uddragningsprogrammet (som jo altså er kontrolleret!),
men også mange oplysninger, som er indsendte af mennesker, som
er i direkte familie med de pågældende. Det kan ses af linjen "Relatives",
hvis det er anført, er det et familiemedlem, som har givet disse
oplysninger,
måske endda kun efter hukommelsen, og det er slemt i denne forbindelse,
for den kan sagtens svipse.
De oplysninger, vi som familiemedlemmer har afleveret i tidens løb til
templerne, er også at finde i denne kategori, men ikke nødvendigvis med
angivelse af "Relatives".

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 07-07-02 15:09

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d283e64$0$54743$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
KLIP

> Brug www.familysearch.org for hvad den er, brug den
> som udgangspunkt til at kontrollere de oprindelige kilder,

Nemlig, kære Bodil - og lad mig komme med et lækkert lille eksempel på mange
besøg hvor jeg har sendt en venlig
tanke til en eller anden som har indtastet noget, jeg lige har siddet og
ledt efter som en gal.

Min TTTTT-oldfar forlod i 1801 sin kone og 6 børn (tsk,tsk...) i København,
og jeg har i en gammel politirapport
fundet ud af, at "...han siges at være draget til Laaland"... Nu er Lolland
jo et vidt begreb, så jeg slog op i FAMILYSEARCH,
og fandt ham dæleme gift i Engestofte i 1809. Jeg checkede det på
Landsarkivet og BINGO: det var ham. Dette havde jeg jo
sandsynligvis ikke fundet de første mange år - så STOR tak til FAMILYSEARCH.

Jeg bruger det som et omfangsrigt og godt opslagsværk der kan give særdeles
gode hints til, hvor jeg skal rette min søgen.

mvh
Martin

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 06-07-02 09:48

"Lisbeth Bonde" <lib@post.tdcadsl.dk> skrev i melding
> [...]
> kontaktet mormonerne i Aarhus, da hun fandt fejl, men her kunne man bare
> berette, at det var sjældent, der kom positiv respons fra USA, hvis man

Så da vet jeg hva jeg har å forvente meg, hvis jeg skulle prøve på noe
lignende. Det er nok ikke innlagt så mange norske kirkebøker som
danske, men det mangler personer i kirkebøker som skal være inn-
lagt. Det er personer som jeg har funnet som døpt i kirkeboka på
mikrofilm, men som ikke er å finne i mormonernes kirkebok. Det
skulle det jo også vært klaget på. Når jeg finner en som døpt i 1765
i mormonerenes kirkebok og ikke broren som ble døpt i 1766 og
sto i samme kirkebok på mikrofilmen, så er jo det også galt. Dessuten
mangler både bosted og faddere, slik at man likevel må se kirkebøkene
i Norge på mikrofilm.

Anne Lise Hovdal

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 06-07-02 12:00

Mormondatabasen er i bedste tilfælde en sekundær kilde, hvis man regner de
originale kirkebøger m.v. for de primære kilder. Og det er vel altid god
skik at verficere sine data ved at kigge i de originale kilder? Og det
gælder i øvrigt ikke kun mormondatabasen men også div. slægtsbøger o.lign...

De bedste hilsner
- Jesper Holgersen (http://home1.stofanet.dk/jeho)

... snip

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 07-07-02 03:21

"Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> skik at verficere sine data ved at kigge i de originale kilder? Og det
> gælder i øvrigt ikke kun mormondatabasen men også div. slægtsbøger

Det burde jo likevel ikke mangle noen i Mormonernes kirkebøker,
som skal være der. Jeg kommer til å se i de originale kilder, så
langt det er mulig iallefall. Bor ganske langt unna arkiver o.l, og
kirkebøker som ikke er fra i nærheten her må bestilles på mikro-
film. Det finnes jo noe på CD, men har ikke kommet meg så langt
som til å kjøpe.

Anne Lise Hovdal

Fra : Bent Fleron

Dato : 07-07-02 08:57

"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> skrev i en meddelelse

> Det burde jo likevel ikke mangle noen i Mormonernes kirkebøker,
> som skal være der.

Nu er det jo ikke mere end godt et års tid siden mormonbasen (undskyld
Bodil - men jeg kan ikke huske den korrekte forkortelse ) blev
oprettet.
Der vil sikkert gå en rum tid før den er blevet opdateret med alle
oplysninger.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Jeg ved ikke, hvorfor man fik flere børn i gamle dage.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-07-02 14:16

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> wrote in message

> Nu er det jo ikke mere end godt et års tid siden mormonbasen (undskyld
> Bodil - men jeg kan ikke huske den korrekte forkortelse ) blev
> oprettet.

Det er meget længere tid siden.
Jeg har brugt den i en del år, og
før den tid var den at købe på microfich'er.
Bare kald den for Familysearch en anden
gang, for det er navnet.

> Der vil sikkert gå en rum tid før den er blevet opdateret med alle
> oplysninger.

Den bliver dagligt opdateret.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 07-07-02 15:25

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i melding

> Det er meget længere tid siden.
> Jeg har brugt den i en del år, og
> før den tid var den at købe på microfich'er.
> Bare kald den for Familysearch en anden
> gang, for det er navnet.

Norge ligger nok en god del etter Danmark, og i Norge er det mange kirke-
bøker som ikke er på nett eller på Familysearch enda. Det er visst planer
om at alle norske kirkebøker skal på nett, innen utgangen av 2003.

Anne Lise Hovdal

Fra : Bent Fleron

Dato : 07-07-02 18:22

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d283eea$0$54729$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> [...]
>
> Det er meget længere tid siden.
> Jeg har brugt den i en del år, og
> før den tid var den at købe på microfich'er.

Hej Bodil.
Jeg udtrykte mig sikkert forkert. Vi var allesammen ved at falde i
svime af henrykkelse da Familysearch åbnede op på nettet, først med en
prøvetid og dernæst permanent, og det er altså ikke mere end et par år
siden.

> Den bliver dagligt opdateret.

Er det ikke mere korrekt at sige der arbejdes dagligt på den og at der
fortsat mangler en masse kirkebøger ?
--
"Jeg synes faktisk min bestefar er ret sød, fordi han har nogle
honningbolsjer

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-07-02 18:42

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> wrote in message news:3d2878c0$0$12724

> Er det ikke mere korrekt at sige der arbejdes dagligt på den og at der
> fortsat mangler en masse kirkebøger ?

Det er da vist hip som hap, for der strømmer dagligt nye oplysninger
til Familysearch, og den bliver faktisk opdateret dagligt.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Bent Fleron

Dato : 07-07-02 19:02

> [...]
>
> Det er da vist hip som hap, for der strømmer dagligt nye oplysninger
> til Familysearch, og den bliver faktisk opdateret dagligt.

Ja da OK, - Men jeg forsøgte at holde det op mod Anne Lise's klagesuk
om manglende kirkebøger for Norge i LDS-databasen.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Jeg elsker at være hos min farmor og farfar, fordi de ikke bor

Fra : dannebrog

Dato : 08-07-02 18:40

Man kan ikke rette i andres indtastninger / indsendte materiale på
Familysearch.org, men man kan indsende sin egen gedcom-fil; og så skulle det
korrekte gerne ligge på hjemmesiden.

Med venlig hilsen

Ulrich

--