/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
12 volt
Fra : www.toyota-forum.dk


Dato : 03-07-02 19:56

Jeg har i min campingvogn 2 6V. batteri'er som jo ikke kan lades op og ville
gerne have et 12V batteri i som så skulle kunne lades op mens man kører, MEN
hvordan laver man det, mht. hvordan jeg får trukket strøm op til den fra min
bil af.

Håber at nogen ved det.

Mvh
H. Hvidberg
www.toyota-forum.dk




 
 
Carsten Stage (04-07-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 04-07-02 07:53

"www.toyota-forum.dk" wrote:
>
> Jeg har i min campingvogn 2 6V. batteri'er som jo ikke kan lades op og ville
> gerne have et 12V batteri i som så skulle kunne lades op mens man kører,

Du kan lave det, som det er i den gamles forrige vogn:

Fra bilens batteri, via et min. 4mm kvadrat kabel til ben 2 på bilens
7-polede strømstik. Husk at indskyde en 20A sikring ved batteriet og lad
et relæ styre strømmen - hvis der i dit 7-polede stik er en switch til
afbrydelse af bilens tågelys når stikket fra campingvognen er sat i, så
er det lettest at bruge det.

I campingvognen monterer du dit batteri - gerne i gaskassen af hensyn
til eksplotionsfare (brintdampe), hvis der er mulighed for det, ellers i
en gastæt kasse med udluftning ført ud af vognen, monteret midt i
vognen. Herefter kan du med fordel tilslutte en af de billige
elektroniske ladere fra Harald Nyborg, så batteriet også bliver opladet
via 220V, når det er tilsluttet på en campingplads.

Du kan se mere på den gamles sider http://hansj.dk samt på DanPower på
http://www.danpower.com/produkter.html

Jeg har haft arrangementet kørende i et par år, med et 100 Kr's batteri
fra en hugger, og det virker helt fint.


med venlig hilsen
--
Carsten Stage


Henrik Høgh (04-07-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Høgh


Dato : 04-07-02 11:43



--



">
> I campingvognen monterer du dit batteri - gerne i gaskassen af hensyn
> til eksplotionsfare (brintdampe), hvis der er mulighed for det, ellers i
> en gastæt kasse med udluftning ført ud af vognen, monteret midt i
> vognen. >
>
> med venlig hilsen
> --
> Carsten Stage
>

Er det virkeligt tilrådeligt/lovligt med et batteri eller strøm i gaskassen.

Jeg monterede vores FRITIDSbatteri under en af sengene. Jeg vil ikke sove
roligt med en gnisttænder i gaskassen.

Bemærk mit diskrete hint, om at batteriet, hvis det monteres i vognen, skal
være et fritidsbatteri eller marinebatteri. Der bliver dampene ledt ud i en
slange, som kan afgasse i det fri.

Henrik Høgh



hjh (04-07-2002)
Kommentar
Fra : hjh


Dato : 04-07-02 13:07



"Henrik Høgh" wrote:
>
> --
>
> ">
> > I campingvognen monterer du dit batteri - gerne i gaskassen af hensyn
> > til eksplotionsfare (brintdampe), hvis der er mulighed for det, ellers i
> > en gastæt kasse med udluftning ført ud af vognen, monteret midt i
> > vognen. >
> >
> > med venlig hilsen
> > --
> > Carsten Stage
> >
>
> Er det virkeligt tilrådeligt/lovligt med et batteri eller strøm i gaskassen.
>
> Jeg monterede vores FRITIDSbatteri under en af sengene. Jeg vil ikke sove
> roligt med en gnisttænder i gaskassen.

Hø , baaang - nej hvad CS mener er nok som det er monteret i hans vogn,
godt nok i gaskassen men i et forsænket hul båret oppe af et stk
metalbånd der er krydset i bunden og med låg over, sådan var det
faktisk lavet og også synet.
>
> Bemærk mit diskrete hint, om at batteriet, hvis det monteres i vognen, skal
> være et fritidsbatteri eller marinebatteri. Der bliver dampene ledt ud i en
> slange, som kan afgasse i det fri.

Jo og sådan er det m0onteret i min Hobby, et marinebatteri i plastkasse
med lå (og bånd over) samt slange ud af bundventilen ved siden af.

--
mvh. Hans Jørgen
E-mail.: mailto:hjh@hansj.dk
Besøg CampingStuff på: http://www.hansj.dk/
Slægtsforskning/Genealogy: http://www.hansj.dk/aner/

PHK (04-07-2002)
Kommentar
Fra : PHK


Dato : 04-07-02 14:12


"Henrik Høgh" <henrik@hogh.net> skrev i en meddelelse
news:3d242663$0$41371$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Er det virkeligt tilrådeligt/lovligt med et batteri eller strøm i
gaskassen.

Det er ikke lovligt på nyere vogne. Hvordan det ser ud med ældre vogne og
hvornår det skiller, ved jeg ikke.

> Jeg monterede vores FRITIDSbatteri under en af sengene. Jeg vil ikke sove
> roligt med en gnisttænder i gaskassen.
>
> Bemærk mit diskrete hint, om at batteriet, hvis det monteres i vognen,
skal
> være et fritidsbatteri eller marinebatteri. Der bliver dampene ledt ud i
en
> slange, som kan afgasse i det fri.

Det bør de nu også gøre, hvis det er et bilbatteri, man bruger. Men
forskellen på fritidsbatteri og bilbatteri er ikke hvor dampene bliver ledt
hen, men deres egenskaber. Et fritidsbatteri er god til at levere en lille
smule strøm i lang tid, f.eks. til en lampe. Et bilbatteri er god til at
levere en masse strøm på kort tid (ved start af bil).


--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)



hjh (04-07-2002)
Kommentar
Fra : hjh


Dato : 04-07-02 13:32

http://www.hansj.dk/html/div/lader.asp
Prøv og kig her, måske ???
--
mvh. Hans Jørgen
E-mail.: mailto:hjh@hansj.dk
Besøg CampingStuff på: http://www.hansj.dk/
Slægtsforskning/Genealogy: http://www.hansj.dk/aner/

Jørgen L. (04-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 04-07-02 20:21

> I campingvognen monterer du dit batteri - gerne i gaskassen af hensyn

At montere det i Gaskassen er direkte ulovligt, med mindre at kassen er delt
op med et aflukket rum til batteriet og et til gasflaskerne, og det (altså
når dækslet er lukket i) feks. med en skille væg.

Hilsen Jørgen



Carsten Stage (04-07-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 04-07-02 23:01

"Jørgen L." wrote:

> At montere det i Gaskassen er direkte ulovligt,

Ikke helt korrekt! Hvis vognen er typegodkendt med batteri i gaskassen,
så er det OK.

Det er reglerne som var gældende på campingvognens
typegodkendelsestidspunkt som gælder - også selvom de senere er
ændret/revideret flere gange. Reglerne står i "detailforskrifter for
motorkøretøjer", og du kan finde dem på www.retsinfo.dk

> med mindre at kassen er delt
> op med et aflukket rum til batteriet og et til gasflaskerne, og det (altså
> når dækslet er lukket i) feks. med en skille væg.

Jo, det er reglerne som der typegodkendes efter i dag .



Med venlig hilsen,
--
Carsten Stage



Robert Lanther (05-07-2002)
Kommentar
Fra : Robert Lanther


Dato : 05-07-02 21:21


"Jørgen L." <noemail@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:ag2793$j5n$1@sunsite.dk...
> > I campingvognen monterer du dit batteri - gerne i gaskassen af hensyn
>
> At montere det i Gaskassen er direkte ulovligt, med mindre at kassen er
delt
> op med et aflukket rum til batteriet og et til gasflaskerne, og det (altså
> når dækslet er lukket i) feks. med en skille væg.

må det ikke stå i en såkaldt batterikasse i gaskassen?


>
> Hilsen Jørgen
>
>



Jørgen L. (04-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 04-07-02 20:26

> Jeg har i min campingvogn 2 6V. batteri'er som jo ikke kan lades op og
ville
> gerne have et 12V batteri i som så skulle kunne lades op mens man kører,
MEN
> hvordan laver man det, mht. hvordan jeg får trukket strøm op til den fra
min
> bil af.
>
> Håber at nogen ved det.

Jeg er ked af at måtte fortælle dig at med mindre at du elinstalatør eller
har et firma bag dig må du ikke selv lave elinstallationer i en CV hverken
12 eller 230V iht. stærkstrømsregulativet. på trods af hvad flere andre har
skrevet her i gruppen.
Men det kan jo være svært at leve med men få i det mindste en der ved noget
om strøm til at hjælpe dig da 12V volt kan i flere tilfælde være farligere
end 230V pga. de meget støre strømme og dermed brandfare.

Hilsen Jørgen




Carsten Stage (04-07-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 04-07-02 23:07

"Jørgen L." wrote:

> Jeg er ked af at måtte fortælle dig at med mindre at du elinstalatør eller
> har et firma bag dig må du ikke selv lave elinstallationer i en CV hverken
> 12 eller 230V iht. stærkstrømsregulativet. på trods af hvad flere andre har
> skrevet her i gruppen.

Der er vist ingen som har udtalt sig om lovligheden i det beskrevne...
Men ellers har du helt ret, for så vidt at man følger bekendtgørelsen
slavisk og der er tale om faste installationer - og det er det ikke, så
vidt jeg ser det, hverken i biler eller påhængskøretøjer.

> Men det kan jo være svært at leve med men få i det mindste en der ved noget
> om strøm til at hjælpe dig da 12V volt kan i flere tilfælde være farligere
> end 230V pga. de meget støre strømme og dermed brandfare.

Helt enig - og den viden finder man også her. Men jeg vil tro, at en
uddannet lastvognsmekaniker kender farerne fra lastvognenes 24V
installationer.


Med venlig hilsen,
--
Carsten Stage


Jørgen L. (05-07-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 05-07-02 19:57


> Helt enig - og den viden finder man også her. Men jeg vil tro, at en
> uddannet lastvognsmekaniker kender farerne fra lastvognenes 24V
> installationer.

Nu var der jo ingen der havde fortalt hvad han laver til dagligt men måden
han spørger på om hvordan man gør osv. tyder efter min bog at han intet ved
om strøm og faren herved.

Jeg vil bare sikre mig at han og hans familie og alle dem som ellers læser
dette her, ikke begiver sig ud i at lege med 12V uden at vide at det
potentielt er ligeså farligt, om end ikke farligere end 230V, for det har
man automatisk respekt for da det jo gør avs at røre ved.

Men det er jo op til ham selv og andre at kaste sig ud i noget som er
ulovligt og hvis det går helt galt også er farligt, men nu gør han det ikke
uden at vide det.

det er jo lidt ligesom dem der vælger at køre for hurtigt, de ved godt at
det er farligere og ulovligt men de vælger så selv med den viden i
baghovedet. (og nogen går det jo galt for men aldrig for mig )

Hilsen Jørgen



www.toyota-forum.dk (05-07-2002)
Kommentar
Fra : www.toyota-forum.dk


Dato : 05-07-02 20:42

Goddag alle sammen!!

Jo jeg kender skam alt til faren ved strøm og jeg er lastvognsmekaniker,
grunden til at jeg spurgte var egentlig bare fordi at det var meget rart
hvis nogen havde en nemmere/bedre måde at lave det på end det som jeg havde
gået og tænkt på.

Mvh
H. Hvidberg
www.toyota-forum.dk

"Jørgen L." <noemail@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:ag4qc7$k1u$1@sunsite.dk...
>
> > Helt enig - og den viden finder man også her. Men jeg vil tro, at en
> > uddannet lastvognsmekaniker kender farerne fra lastvognenes 24V
> > installationer.
>
> Nu var der jo ingen der havde fortalt hvad han laver til dagligt men måden
> han spørger på om hvordan man gør osv. tyder efter min bog at han intet
ved
> om strøm og faren herved.
>
> Jeg vil bare sikre mig at han og hans familie og alle dem som ellers læser
> dette her, ikke begiver sig ud i at lege med 12V uden at vide at det
> potentielt er ligeså farligt, om end ikke farligere end 230V, for det har
> man automatisk respekt for da det jo gør avs at røre ved.
>
> Men det er jo op til ham selv og andre at kaste sig ud i noget som er
> ulovligt og hvis det går helt galt også er farligt, men nu gør han det
ikke
> uden at vide det.
>
> det er jo lidt ligesom dem der vælger at køre for hurtigt, de ved godt at
> det er farligere og ulovligt men de vælger så selv med den viden i
> baghovedet. (og nogen går det jo galt for men aldrig for mig )
>
> Hilsen Jørgen
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste