|
| penge tilbage for MS produkter der følger ~ Fra : ottesen |
Dato : 03-07-02 19:10 |
|
Hej!
Jeg påtænker at købe en Dell bærbar, men det irriterer mig at man er tvunget
til at betale for en Windows XP - og en Works 6.0 i øvrigt også. Er det
noget med at man kan sende softwaren til M$ (i ubrudt embl. selvf.) og få
penge tilbage? Nogen der i givet fald kender detaljerne og ved hvor mange
penge det mon drejer sig om for det nævnte software?
/ottesen
P.S: Jeg undskylder hvis jeg er off-topic men jeg blev henvist til en linux
gruppe, og en sådan kan jeg ikke finde - på dansk...
| |
Christian E. Lysel (03-07-2002)
| Kommentar Fra : Christian E. Lysel |
Dato : 03-07-02 19:17 |
|
ottesen wrote:
> /ottesen
> P.S: Jeg undskylder hvis jeg er off-topic men jeg blev henvist til en linux
> gruppe, og en sådan kan jeg ikke finde - på dansk...
Har du prøvet i en windows gruppe, eller blot at ringe til Microsoft
Danmark?
| |
ottesen (03-07-2002)
| Kommentar Fra : ottesen |
Dato : 03-07-02 19:35 |
|
"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> skrev i en
meddelelse news:3D233F8A.5090100@example.net...
>
> Har du prøvet i en windows gruppe, eller blot at ringe til Microsoft
> Danmark?
>
Ja og nej.
/ottesen
| |
Kent Friis (03-07-2002)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 03-07-02 19:19 |
|
Den Wed, 3 Jul 2002 20:10:21 +0200 skrev ottesen:
>Hej!
>Jeg påtænker at købe en Dell bærbar, men det irriterer mig at man er tvunget
>til at betale for en Windows XP - og en Works 6.0 i øvrigt også. Er det
>noget med at man kan sende softwaren til M$ (i ubrudt embl. selvf.) og få
>penge tilbage? Nogen der i givet fald kender detaljerne og ved hvor mange
>penge det mon drejer sig om for det nævnte software?
Nej, man skal henvende sig til leverandøren (Dvs. Dell), og hvis de ikke
vil give pengene tilbage, så er der ikke nogen der vil.
Det er muligt at det afsnit om at få pengene tilbage er fjernet fra
EULA'en i XP (jeg har ikke læst den) - hvis den er, så har man nok slet
ikke en chance (somom den ikke var lille nok i forvejen).
Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP
| |
Bertel Lund Hansen (03-07-2002)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 03-07-02 21:05 |
|
ottesen skrev:
>Jeg påtænker at købe en Dell bærbar, men det irriterer mig at man er tvunget
>til at betale for en Windows XP - og en Works 6.0 i øvrigt også. Er det
>noget med at man kan sende softwaren til M$ (i ubrudt embl. selvf.) og få
>penge tilbage?
Det vil nok blive betragtet som et samlet køb hvor du så også
siger nej tak til computeren.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Povl H. Pedersen (04-07-2002)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 04-07-02 01:47 |
|
In article <v5m6iusrb7sqsf7ahgadbsf6m0bg3om1k0@news.telia.dk>,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> ottesen skrev:
>
> >Jeg påtænker at købe en Dell bærbar, men det irriterer mig at man er tvunget
> >til at betale for en Windows XP - og en Works 6.0 i øvrigt også. Er det
> >noget med at man kan sende softwaren til M$ (i ubrudt embl. selvf.) og få
> >penge tilbage?
>
> Det vil nok blive betragtet som et samlet køb hvor du så også
> siger nej tak til computeren.
Ligesom en væsentlig fejl i Windows som ikke rettes inden for rimelig
tid må resultere i, at du kan levere hele maskinen tilbage...
De må tage det sure med det søde.
| |
Rasmus Bøg Hansen (04-07-2002)
| Kommentar Fra : Rasmus Bøg Hansen |
Dato : 04-07-02 09:21 |
|
Povl H. Pedersen wrote:
> Ligesom en væsentlig fejl i Windows som ikke rettes inden for rimelig
> tid må resultere i, at du kan levere hele maskinen tilbage...
Står der ikke i licensbetingelserne, at de ikke tager ansvar for fejl og at
man derfor blot må leve med fejl i Windows? Men det er vel strengt taget i
strid med købeloven...
/Rasmus
--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
[...]but more than 5,000 known bugs from Windows 95 still exist in
Windows 98, because Microsoft views bug fixes as unprofitable.
-- osdata.com
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --
| |
Povl H. Pedersen (04-07-2002)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 04-07-02 14:52 |
|
In article <ag10gm$8ea$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>,
Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> wrote:
> Povl H. Pedersen wrote:
>
> > Ligesom en væsentlig fejl i Windows som ikke rettes inden for rimelig
> > tid må resultere i, at du kan levere hele maskinen tilbage...
>
> Står der ikke i licensbetingelserne, at de ikke tager ansvar for fejl og at
> man derfor blot må leve med fejl i Windows? Men det er vel strengt taget i
> strid med købeloven...
Der 2 år reklamationsret på alle varer der købes som forbrugerkøb.
Uanset hvad Microsoft skriver.
| |
Bertel Lund Hansen (04-07-2002)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-07-02 15:31 |
|
Povl H. Pedersen skrev:
>Der 2 år reklamationsret på alle varer der købes som forbrugerkøb.
>Uanset hvad Microsoft skriver.
Ja, men det er ikke nødvendigvis uden betydning at de skriver at
softwaren kan indeholde fejl.
[Der er mangler hvis:]
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om
forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse
af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende,
eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere
beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og
de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis
kravene i § 75 a ikke er opfyldt.
De foreliggende omstændigheder ved software er at den er
fejlbehæftet. Det gælder al software.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Povl H. Pedersen (04-07-2002)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 04-07-02 17:33 |
|
In article <krm8iu4su3k711aqv7jb3fk0t82daf29lh@news.telia.dk>,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> Povl H. Pedersen skrev:
>
> >Der 2 år reklamationsret på alle varer der købes som forbrugerkøb.
> >Uanset hvad Microsoft skriver.
>
> Ja, men det er ikke nødvendigvis uden betydning at de skriver at
> softwaren kan indeholde fejl.
>
> [Der er mangler hvis:]
>
> 3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om
> forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse
> af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende,
> eller
>
> 4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere
> beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og
> de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis
> kravene i § 75 a ikke er opfyldt.
>
> De foreliggende omstændigheder ved software er at den er
> fejlbehæftet. Det gælder al software.
Enig. Men sikkerhedsfejl, der eksempelvis gør at enhver kan overtage
maskinen er fejl af en sådan art at det væsentligt begrænser
brugbarheden.
Så generelt vil jeg mene, at minimum alle remote-exploits må give
forbrugeren ret til afhjælpning.
Man kan normalt ikke fralægge sig ansvaret ved inden salget at sige at
produktet inholder en række fejl og mangler af ukendt beskaffenhed. Så
ville alt blive solgt med den klausul.
De 10-20 kendte sikkerhedsfejl der findes i Windows kan man principielt
godt anmode sin forhandler om at rette (han kan så rette kontakt til
Microsoft), og såfremt de ikke gør dette inden for en rimelig tid, så
kan man vel søge handelen hævet.
| |
Bertel Lund Hansen (04-07-2002)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-07-02 20:12 |
|
Povl H. Pedersen skrev:
>De 10-20 kendte sikkerhedsfejl der findes i Windows kan man principielt
>godt anmode sin forhandler om at rette (han kan så rette kontakt til
>Microsoft), og såfremt de ikke gør dette inden for en rimelig tid, så
>kan man vel søge handelen hævet.
Det er et vurderingsspørgsmål. Men du ville f.eks. næppe kunne
kræve handelen hævet. Du ved jo hvad du køber.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
|
|