Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon S40 vs. S30 eller måske en bedre mod~
Fra : Lars Bo Bjørnlund

Dato : 03-07-02 15:00

Jeg er på udkig efter et digitalt kamera. Jeg skal bruge det til lidt
feriebilleder, personer osv., altså ikke noget vildt. Jeg regner med at vil
bruge omkring 5000 til 6000 kr. på det.

Vi har kigget på www.dpreview.com og fundet to modeller:

Canon s30

Canon s40

Jeg har følgende spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

- Er 4 Megapixels meget bedre end 3,2, i forhold til at 4 mega. koster 1000
kr. mere?

- Er der nogle andre modeller i dette prisleje I ville kunne anbefale mig?

- Er det, i øvrigt, et dårligt tidspunkt at købe digitalt kamera?

- Er der kvalitetsforskel i CF-kort eller skal man bare købe det billigste?

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Lars

Fra : KASO

Dato : 07-08-02 08:13

Jeg har netop købt et S40. Det er endnu for tidligt at udtale sig om
billedkvalitet m.m. - jeg skal først have geninstalleret min PC, så jeg
kan upload'e billederne. Det jeg har konstateret er, at kameraet er
væsentligt hurtigere til at reagere end mit tidligere digicam (Olympus
C21), hvilket er en stor fordel (mange gode billeder går tabt, hvis
kameraet er længe om at reagere (stille skarpt og tage billedet)).
Samtidig er det meget brugervenligt og nemt at gå til, og
kvalitetsindtrykket er særdeles godt (det virker meget robust - tiden
vil vise, om det også er tilfældet). Det opladelige batteri er dyrt (men
kan købes uoriginalt til ca. 300kr. - under ½ pris af Canons) - men
driftstiden på en opladning er god.

De alternativer, jeg overvejede var: Olympus C40, Pentax 430, (begge
meget kompakte - Pentax er på vej med en revideret/forbedret version),
Nikon 4500, og Minolta 404. Valget faldt på S40 som var det bedste
kompromis ifht. størrelse, faciliteter og billedkvalitet for os.

4Mpix var kriteriet for at have "lidt at beskære af". Kan du acceptere
et lidt større kamera, bør du overveje Olympus C720UZ med 8(!)xzoom og
3.3Mpix - med en så kraftig zoom er behovet for at beskære ikke stort.

Alternative sider med tests:

www.stevesdigicams.com (de linker desuden til andre tests under hver
kameratest)
www.digit.no