MS Windows
briani 27239
Min HD er begyndt at køre ret ofte... kan ~
Fra : _ carsten thomsen

Dato : 03-07-02 08:03

Hej!

Jeg kører XP.

Min HD er begyndt at knokle engang i mellem... oftere end tidligere...
Min første tanke er, om det kan være dén indexering, som jeg enablede for et
par dage siden.

Jeg kan huske at jeg i en menu trykkede, at Hurtig søgning / indexering af
filer skulle slås til... men jeg kan ikke huske hvor jeg fandt funktionen så
jeg kan slå den fra igen ????

Har prøvet hjælp, men der står ikke noget...

I øvrigt synes jeg, at jeg har være temmelig uheldig med Hjælp i XP... den
er ikke til meget hjælp...
men jeg er ny i XP - og måske har jeg bare været uheldig!

--
Hilsen
Carsten

cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk

Fra : Madsen

Dato : 03-07-02 12:57

_ carsten thomsen skrev:

> Min HD er begyndt at knokle engang i mellem... oftere end
> tidligere... Min første tanke er, om det kan være dén indexering,
> som jeg enablede for et par dage siden.

Det er det også. Indekseringstjenesten går i gang når pc'en har
stået stille i et stykke tid.

> Jeg kan huske at jeg i en menu trykkede, at Hurtig søgning /
> indexering af filer skulle slås til... men jeg kan ikke huske hvor
> jeg fandt funktionen så jeg kan slå den fra igen ????

Sikkert inde i Start > Søg > Efter filer og mapper.
Det kan også slåes fra i computeradministrationen under services
eller tjenester, som det hedder i den danske WinXP.

> Har prøvet hjælp, men der står ikke noget...

Der står en del her hvis jeg søger på indexing service. (WinXP UK)

> I øvrigt synes jeg, at jeg har være temmelig uheldig med Hjælp i
> XP... den er ikke til meget hjælp...

Efter min mening er det den bedste hjælp der endnu har været i en
Windows-version, men man skal selvfølgelig vide hvad man skal søge
efter. Hvis ikke finder man sikkert ikke noget.

> men jeg er ny i XP - og måske har jeg bare været uheldig!

Måske. :)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-07-02 13:39

Wed, 03 Jul 2002 13:56:45 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Sikkert inde i Start > Søg > Efter filer og mapper.
>Det kan også slåes fra i computeradministrationen under services
>eller tjenester, som det hedder i den danske WinXP.

Hvad gør den tjeneste konkret? Hvad er konsekvensen af at slå den fra?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 03-07-02 13:51

Peter Loumann skrev:

[Indekseringstjenesten]

> Hvad gør den tjeneste konkret? Hvad er konsekvensen af at slå den
> fra?

En hurtigere pc. :)

Som navnet antyder så indekserer den filerne på harddisken så det
bliver muligt at søge på indholdet af filerne f.eks.
Hvis man har brug for det, så er det nok ikke en god idé at slå
tjenesten fra.

Indexing Service creates indexes of the contents and properties of
documents on your local hard drive and on shared network drives. You
can also control the information included in the indexes. Indexing
Service is designed to run continuously and requires little, if any,
maintenance.

Tjeneste er stillet til manuel både på Win2000 og XP her og det har
jeg ikke oplevet problemer med. Er den slået til, så lyser min
harddisklampe stort set konstant.

Jeg har læst flere steder at indekseringstjenesten kan lave koks i
spil, da den efter sigende kan finde på at starte mens et spil kører.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-07-02 14:15

Wed, 03 Jul 2002 14:50:45 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Peter Loumann skrev:
>
>[Indekseringstjenesten]

>En hurtigere pc. :)

OK, tak

> [...]
>can also control the information included in the indexes. Indexing
>Service is designed to run continuously and requires little, if any,

Tjaeh - jeg skulle jo nok kigge lidt på min egen puter:

"Indekserer indholdet og egenskaberne i filerne på lokale computere og
fjerncomputere; skaber hurtig filadgang gennem et fleksibelt
forespørgselssprog."

>Tjeneste er stillet til manuel både på Win2000 og XP her og det har
>jeg ikke oplevet problemer med..

Det gør den også på min, så det er vist default. Tror ikke, jeg har
rodet med det. Men det kunne nok svare sig at kigge lidt på de
tjenester ... Men jeg har savnet en eller anden windåzemanual eller
-håndbog, der gennemgår dem.

>Jeg har læst flere steder at indekseringstjenesten kan lave koks i
>spil, da den efter sigende kan finde på at starte mens et spil kører.

Det ville nu ikke være noget problem her. Min puter er ikker nogen
spilledåse.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 03-07-02 14:37

Peter Loumann skrev:

> Det gør den også på min, så det er vist default. Tror ikke, jeg
> har rodet med det.

Mig bekendt er indekseringstjenesten som standard stillet til
Automagisk, men det er muligt jeg husker forkert.

> Men det kunne nok svare sig at kigge lidt på de tjenester ... Men
> jeg har savnet en eller anden windåzemanual eller -håndbog, der
> gennemgår dem.

Jeg kender ikke en dansk manual eller håndbog, men ham "Viper-duden"
går ret meget op i det. Det tyder dog på at hans side pt. er nede, men
du kan se en cache af den her: http://makeashorterlink.com/?W4C215F21

> Det ville nu ikke være noget problem her. Min puter er ikker nogen
> spilledåse.

Heller ikke her. Det sker dog at jeg går amok med Lara Croft og det
skal ikke forstyrres af en service jeg alligevel ikke har brug for. :)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-07-02 15:39

Wed, 03 Jul 2002 15:36:44 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Mig bekendt er indekseringstjenesten som standard stillet til
>Automagisk, men det er muligt jeg husker forkert.

Tjaeh - iflg. dit link nedenfor er default manuel på dén. Ellers: det
er en færdigkonfigureret aldi-spand, jeg har, så det kan jo være,
deres teknikere har lettet mig for nogle valg ...

>Jeg kender ikke en dansk manual eller håndbog, men ham "Viper-duden"
>går ret meget op i det. Det tyder dog på at hans side pt. er nede, men
>du kan se en cache af den her: http://makeashorterlink.com/?W4C215F21

Ja, tak! Den kender jeg godt, men den forekommer noget uoverskuelig.
Det er nok bare dovenskab, for der er vist noget ydelse at hente på at
deaktivere services, man ikke har brug for. Forlaget globe har vist en
på vej, noget i stil med "windows Xp for xp'erter", men jeg kan ikke
verificere det på deres site.

>Det sker dog at jeg går amok med Lara Croft og det
>skal ikke forstyrres af en service jeg alligevel ikke har brug for. :)

Nej for dælen da!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 03-07-02 15:50

Peter Loumann skrev:

> Tjaeh - iflg. dit link nedenfor er default manuel på dén. Ellers:
> det er en færdigkonfigureret aldi-spand, jeg har, så det kan jo
> være, deres teknikere har lettet mig for nogle valg ...

Det kan godt være manuelt er standardindstillingen.
Ifølge dette link kunne det dog godt se ud som om at den er stillet
til automatisk som standard:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2437&SegmentID=6451
(For de fleste brugere kan det bedst betale sig at sætte starttypen
til Manuelt).

> Ja, tak! Den kender jeg godt, men den forekommer noget uoverskuelig.

Enig.

> Det er nok bare dovenskab, for der er vist noget ydelse at hente
> på at deaktivere services, man ikke har brug for.

Ingen tvivl om det, men man kan også nemt få slået for meget fra.
Jeg har dels gået ud fra vejledningen fra PC World og dels prøvet mig
frem. Det er jo ret nemt at slå en service til igen hvis der er noget
der ikke virker når den er slået fra.

> Forlaget globe har vist en på vej, noget i stil med "windows Xp
> for xp'erter", men jeg kan ikke verificere det på deres site.

Der var en anmeldelse af den i det nye Datatid. Anmelderen var
nogenlunde tilfreds med bogen. Der nævnes dog: "Desværre er nogle af
illustrationerne gengivet i et ulæseligt lille format, hvorfor det
anbefales at anskaffe en lup sammen med bogen".

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-07-02 17:00

Wed, 03 Jul 2002 16:49:56 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2437&SegmentID=6451

>Jeg har dels gået ud fra vejledningen fra PC World

Ja, dén er ganske anderledes tilgængelig - men til Win 2000, ikke Xp

>og dels prøvet mig
>frem. Det er jo ret nemt at slå en service til igen hvis der er noget
>der ikke virker når den er slået fra.

Ja, jeg må også se at få taget mig sammen til at pusle.

>Der var en anmeldelse af den i det nye Datatid. Anmelderen var
>nogenlunde tilfreds med bogen.

Sært, den ikke kan findes på deres site. Den er heller ikke dukket i
mine lokale boglader.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-07-02 17:04

Wed, 03 Jul 2002 18:00:09 +0200, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

>Sært, den ikke kan findes på deres site.

Nej. Den er nemlig ikke fra globe, men fra Kroghs Forlag, hvilket kan
konstateres på deres elendigt fungerende hjemmeside

http://www.kroghsforlag.dk/default.asp

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 03-07-02 17:04

Peter Loumann skrev:

> Ja, dén er ganske anderledes tilgængelig - men til Win 2000, ikke Xp

Jo, men alligevel brugbar på WinXP, selvom det ville være dejligt med
en mere grundig forklaring på de forskellige tjenester, for det er jo
kun en brøkdel af dem der er nævnt.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 05-07-02 01:07

Peter Loumann skrev:

> Nej. Den er nemlig ikke fra globe, men fra Kroghs Forlag

Det er den nemlig. Datatid skriver det også, men det havde jeg ikke
lige set i første omgang. Doh!

Madsen.