ECS K7S5A problem "ustabil"
Fra : Jakob

Dato : 03-07-02 07:45

Hej NG

Jeg opdaget den anden dag at mit bundkort "bios" var sat forkert til den cpu
jeg brugte XP 1700, under cpu i bios opsætningen, var den sat til 100/100,
efter at havede skiftede den til 133/133, blev den rigtige cpu opdaget "xp
1700", men windows blev ustabil, og selv min RH 7.3 gik ned, og det er
første gang at jeg har fået den til det.

Da den var sat forkert blev temp. max 46 grader, og efter den blev sat op
til det "rigtige" bliver temp max 56 grader.

Nu har jeg sat den tilbage, og systemet er blevet stabilt igen, kan i se
hvad problemet er...

mit system er :

ECS K7S5A
XP 1700+
256 mb ram
2 x 20 gb hdd

Fra : Martin K

Dato : 03-07-02 08:14

Jakob wrote:
> Nu har jeg sat den tilbage, og systemet er blevet stabilt igen, kan i
> se hvad problemet er...
>
> mit system er :
>
> ECS K7S5A
> XP 1700+
> 256 mb ram
> 2 x 20 gb hdd

Hvad er det for nogle Ram du har? Jeg har læst at med præcis dette bundkort,
kan man godt opleve ustabilitet med SD-ram, samt en gammel bios. Det bedste
er derfor at køre med DDR-ram og/eller opgradere bios til den sidste nye
version, der er tilgængelig fra http://www.ecs.com.tw/

--
Martin K

Fra : Jakob

Dato : 03-07-02 08:30

Hej NG

Det er ganske normale SD-ram af et eller andet mærke, så jeg tror at jeg vil
opg. min bios for at se om det hjælper.

Takker mange gange for det hurtige svar.

MVH Jakob

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 03-07-02 08:42

"Jakob" <duckman_duck-nospam-@rocketmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til det "rigtige" bliver temp max 56 grader.
>
> Nu har jeg sat den tilbage, og systemet er blevet stabilt igen, kan i se

Er det i ét modul eller i to?

Hvis det er i to moduler så prøv at fjerne det ene og check for stabilitet
igen.

> 2 x 20 gb hdd

Claus

Fra : FINN EGMOSE

Dato : 03-07-02 10:47

Jakob <duckman_duck-nospam-@rocketmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:s7xU8.5073$r52.134127@news000.worldonline.dk...
> Hej NG

Prøv at sætte ramhastigheden til 100 Der er mange ram der har problemer
med at køre 133 selvom de sælges som pc133 ram.

Mvh. Finn

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-07-02 11:58

"FINN EGMOSE" <fimus@post.tdcadsl.dk> skrev....

> Prøv at sætte ramhastigheden til 100 Der er mange ram der har
> problemer med at køre 133 selvom de sælges som pc133 ram.

Definér 'mange'. Jeg har aldrig oplevet det problem med de utallige
SDRAM moduler jeg har haft mellem fingrene.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Andrew

Dato : 03-07-02 10:59

Jeg kører med 147/147 FSB med SDram pc133, bare så i ved det. INGEN
problemer, klippestabilt!

XP1600+ overclocket til XP1800+

Mvh Anders

Fra : pk

Dato : 03-07-02 11:23

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kører med 147/147 FSB med SDram pc133, bare så i ved det. INGEN
> problemer, klippestabilt!

På et ECS K7S5A bundkort ????

mvh

Poul Erik

Fra : Andrew

Dato : 03-07-02 11:49

> På et ECS K7S5A bundkort ????

Jep

Jeg har med programmet CPUFSB hævet FSB'en fra 133/133 til 147/147 og jeg
har ganske alm. ram, 1 stang 512 PC133 og 1 stang 256 PC133. Keine
problemos.

Jeg er simpelthen begejstret for det her motherboard. Jeg har ikke haft
problemer af nogen art.

Jeg bruger bios fra 15/12-01

Mvh Anders

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-07-02 12:04

"Jakob" <duckman_duck-nospam-@rocketmail.com> skrev....

> Nu har jeg sat den tilbage, og systemet er blevet stabilt igen,
> kan i se hvad problemet er...

Som andre er inde på, så kan det være problematisk med en ældre bios.
Ligeledes er boardet meget følsomt mht. især ældre SDRAM. Har du
flere RAM klodser, så prøv rådet med et enkelt modul ad gangen.

Men ellers synes jeg det kunne minde om varmeproblemer. Måske
fejlagtig montering af kølepasta/køleprofil? En varmelomme omkring
CPU'en? For høj spænding?

Prøv evt. af afmontere 'motorhjelmen' på kabinettet. Hvis det hjælper
har du fundet problemet, nemlig varme. Så skal du bare lokalisere
kilden til problemet.

Fra : Tinky Winky

Dato : 03-07-02 13:14

> [...]
>
> Da den var sat forkert blev temp. max 46 grader, og efter den blev sat op
> til det "rigtige" bliver temp max 56 grader.

Hvis du får 56 grader i idle tilstand, så kan den nok blive ret varm under
full load. Måske er det her problemet ligger. Prøv at hent "motherboard
monitor" (MBM), kør et krævende program (fx 3Dmark eller en primtalsknuser)
i ca. en halv time, og se hvad temperaturen er.

Hvilken slags RAM?

Fra : Jakob

Dato : 03-07-02 15:26

Jeg kører med 1 stang SD-ram 256 mb

MVH Jakob

Fra : Tinky Winky

Dato : 04-07-02 00:20

> Jeg kører med 1 stang SD-ram 256 mb

Har du opgraderet til nyeste BIOS? Der var problemer med SDRAM og ældre
BIOS.