Felv-Fiv
Fra : Pia J

Dato : 02-07-02 22:18

Er dette meget udbredt, og kan man vaccinere mod det?

Jeg tænker selvfølgelig igen på de 3 staldkatte jeg regner med at overtage
om en måned sammen med mit nye hus. De har fået ormekur men aldrig vaccine.
Det vil mao. være rigtig smart at få dem testet når jeg indleverer dem til
kastration? Og hvis jeg er "heldig" og de ikke skal aflives, kan jeg så
beskytte dem?

Jeg kan jo ikke indføre nye katte selvom disse i starten ville være inde/i
løbegård, hvis jeg ikke kender status på de andre.

Hvad skal jeg ellers teste for?

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-07-02 22:45

Hej Pia

Du kan vaccinere mod kattesyge, katteinfluenza, chlamydia og FELv (felin
leukemivirus), men du skal også (jeg ville i hvert fald) teste for FIV
(katteaids)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Helle Andersen

Dato : 02-07-02 22:41

> Er dette meget udbredt, og kan man vaccinere mod det?

Jeg kender ikke tallene for udbredelsen af FeLV, men FIV anslås at
forekomme hos 20-25 % af de vilde katte. Der kan vaccineres mod
FeLV, men vaccinen har bivirkninger og indebærer helbredsrisici for
katten, så jeg ville kun vaccinere, hvis katten befinder sig i en
risikogruppe. Der kan ikke vaccineres mod FIV.

> Det vil mao. være rigtig smart at få dem testet når jeg indleverer dem til
> kastration? Og hvis jeg er "heldig" og de ikke skal aflives, kan jeg så
> beskytte dem?

Den bedste beskyttelse mod FIV er neutralisering, da det smitter ved
bid, men ellers kan du ikke rigtig beskytte mod det. Mod FeLV findes
der, som sagt, en vaccine. Jeg synes helt klart, at det ville være en god
idé at få dem testet.

> Jeg kan jo ikke indføre nye katte selvom disse i starten ville være inde/i
> løbegård, hvis jeg ikke kender status på de andre.

Men selvom de tester fri, kan de jo i teorien blive smittet dagen efter

> Hvad skal jeg ellers teste for?

Chlamydia og herpes kunne måske være en mulighed eller evt. FIP.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Birgitte

Dato : 02-07-02 22:59

Og husk så lige, at man skal teste sin kat først for FELV før den bliver
vaccineret imod FELV, især hvis man skal bruge katten i avl.
Hvorfor, er fordi en ny test for FELV efter en vaccination ikke altid viser
sig som negativ.
Men hvis det er katte som lever et udeliv ville jeg vaccinere for Leukæmi
også.
Men vigtigst er dog at kattene bliver neutraliseret, så formindskes mange
sygdomme.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---