Mmmm er det kun for "nisser" og "nørder"
Fra : J. Bengtsson

Dato : 02-07-02 21:03

Klip fra slægt og data skrevet under af DIS-Danmarks bestyrelse i indlægget
"Statens Arkiver - en kommentar"... "Er du bosidende i København og har
vænnet dig til, at den ugentlige arkivdag ligger om torsdagen, at dagen skal
slutte kl. senest 15.00, fordi der derved levnes tid til at hente og ikke
mindst forkæle barnebarnet i de timer, der går indenmor og far får fri fra
den lange kommunale torsdagsåbning..."

Jeg ved ikke hvorfor den sætning har generet mine tanker de sidste par
dage... måske fordi jeg er træt af at høre at slægtsforskning er for "gamle
nisser", "nørder" og folk der ikke har andet at lave... men det er det måske
?? Så må jeg være atypisk... for jeg er ung, både i alder og erfaring...
Trods det, så går jeg op i det med hud og hår, og bruger så meget tid jeg
kan med mand, 2 små børn og fuldstidsjob...

Og hvad vil jeg så sige med det... egentlig ikke noget sådan rigtigt...
andet end at få en bekræftigelse af, at der forhåbentlig er andre unge
mennesker end mig, som synes det er sjovt at rode med de gamle rødder.

Venlig hilsen og god aften
Jeannie

Fra : Ole Munk

Dato : 02-07-02 21:54

| andet end at få en bekræftigelse af, at der forhåbentlig er andre unge
| mennesker end mig, som synes det er sjovt at rode med de gamle rødder.
|
| Venlig hilsen og god aften
| Jeannie

Bekræftet hermed

mvh Ole Munk

--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Ulla Vitus Bering

Dato : 02-07-02 22:02

Hej Jeannie

> Og hvad vil jeg så sige med det... egentlig ikke noget sådan rigtigt...
> andet end at få en bekræftigelse af, at der forhåbentlig er andre unge
> mennesker end mig, som synes det er sjovt at rode med de gamle rødder.

Du er ikke alene

Hilsen Ulla

Fra : Mogens L. Jensen

Dato : 03-07-02 05:30

> [...]
> andet end at få en bekræftigelse af, at der forhåbentlig er andre unge
> mennesker end mig, som synes det er sjovt at rode med de gamle rødder.

Det er hermed bekræftet.

med venlig hilsen
Mogens Jensen

Fra : tweety

Dato : 03-07-02 09:58

On Tue, 2 Jul 2002 22:03:19 +0200, "J. Bengtsson" <chriben@private.dk>
wrote:

> [...]
>andet end at få en bekræftigelse af, at der forhåbentlig er andre unge
>mennesker end mig, som synes det er sjovt at rode med de gamle rødder.

Hej Jeannie!

Både du og de andre er ikke alene! Jeg kan også bekræfte at unge
mennesker gerne vil arbejde med slægtsforskning.
Når jeg fortæller folk hvad jeg laver i min fritid, så spørger andre
unge altid til det! Især om HVORDAN man gør, for de synes faktisk det
kunne være sjovt selv at prøve. Mange af dem jeg kender kender enten
ikke navne på deres bedsteforældre eller oldeforældre. Inklusive mig
selv da min far ikke kan huske det rigtige navn på hans
bedsteforældre.

Jeg ved og håber at der sidder mange unge slægtsforskere derude, for
det er vel ikke kun de ældre der skal have al glæden ved det?

mvh. Anne Mette

Fra : Lykke Juhler

Dato : 03-07-02 10:21

> [...]
> andet end at få en bekræftigelse af, at der forhåbentlig er andre unge
> mennesker end mig, som synes det er sjovt at rode med de gamle rødder.

Hej Jeannie

Jeg nyder de få dage, hvor jeg kan aflevere alle tre børn ved mormor, -og så
køre på arkivet for at stresse totalt af.
På arkivet samler jeg energi til igen at komme hjem til mand og børn.
Det er skønt at kunne sidde stille en hel dag uden at blive forstyrret en
eneste gang.

Jeg startede på slægtsforskning med mine forældre, da jeg kun var 14-15 år
gammel,- og blev så bidt af det, at jeg senere gik igang med min mands
slægt, -og lod mine forældre om at fortsætte min.

Det er alletiders interesse, som man selv kan styre hastigheden af. Man kan
lægge det fra sig i flere år, og så genoptage det igen, -eller man kan
arbejde fuldtids på det i perioder.

Men hvis du kigger i Flemming Svendsens tråd "Hvorfor slægtsforske" vil du
se, hvad jeg fik at vide mht. til at skrive jobansøgninger og nævne
slægtsforskning som en fritidsinteresse.

Den generelle indstilling er, at man skal være lidt "nørded" for at ville
sidde med hovedet i bøgerne på arkivet hele dage ad gangen, -og ved du
hvad?????????????
Lad bare folk tænke hvad de vil, jeg har da også nogen forestillinger om
hvilken slags mennesker der dyrker andre slags hobbyer.

Sådan er vi danskere på mange punkter, -vi vil helst sætte vores medborgere
i bås og forestille os hvad det er for mennesker vi er omgivet af, istedet
for at tage dem som de er.........

Det her var bestemt ikke ment som et surt opstød eller en opfordring til en
kæmpe diskussion, bare et svar fra mig.

Og hvis vi alle kunne lære at være ligeglade med hvad andre mennesker tænker
om os, ja så ville mange fordomme faktisk bare løbe ud i sandet. Men det er
utrolig svært.

Mange hilsener
fra
Lykke Juhler
fam.juhler@mail.telecomnet.dk

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 03-07-02 17:32

"J. Bengtsson" <chriben@private.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad vil jeg så sige med det... egentlig ikke noget sådan rigtigt...
> andet end at få en bekræftigelse af, at der forhåbentlig er andre unge
> mennesker end mig, som synes det er sjovt at rode med de gamle rødder.

Uhh, hvor er jeg misundelig

Jeg startede selv som slægtsforsker for mange år siden men i den relativt
"høje" alder af 41.
Dette bevirkede desværre, at mange af de ældre familiemedlemmer, som jeg
gerne
ville have talt med i den henseende, allerede var faldet bort.

Derfor er min opfordring til jer unge:
Skynd jer at få snakket med jeres ældste familiemedlemmer så hurtigt som
muligt.
De primære kilder ER de bedste, og den menneskelige hukommelse langt bedre
end diverse nedskrevne data i lister og kirkebøger.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Hans Engmark

Dato : 04-07-02 21:05

On Wed, 3 Jul 2002 18:32:13 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>De primære kilder ER de bedste, og den menneskelige hukommelse langt bedre
>end diverse nedskrevne data i lister og kirkebøger.

Arhh, jeg har nu oplevet nogle levende kilder, hvor erindringen har
overtaget hukommelsens plads, og der er opstået en eller anden
fantasifuld familietradition.

Jeg har hørt flere gange fra USA at "vi" stammer fra kongefamilien
eller andre fra det bedre borgerskab. Når man så begynder at forske
lidt, så finder man en husmandsfamilie og ingen spor af blåt blod.

Men derfor skal man selvfølgelig ikke undlade at spørge de ældre i
familien, men bare huske på, at det skal dokumenteres, som alt andet i
slægtsforskningen.

mvh
Hans Engmark

Fra : Niels H. Nielsen og ~

Dato : 05-07-02 23:53

Du har fuldstændigt ret i at der med tiden sker en vis hukommelses
forskydning hos visse familiemedlemmer. Men så er det også endnu mere sjovt
at finde de kilder der maner den historie om "at tante et eller andet boede
på slottet" ja når det kommer til stykket boede hun rigtigt nok på slottet
men det var i staldetatens tjenstebolig. Det er her at det så bliver rigtigt
sjovt for nu kommer der så flere historier frem og dem skal man heller ikke
glemme at lytte til for der er små guldkorn i det hele.

Men alt skal kontrolleres, også data du finder på nettet. og især hvis der
har været en Amerikaner indblandet, da de hopper på næsten hvad som helst.
De tror at alle i Danmark der hedder Nielsen er en stor familer.

Niels H. Nielsen

Fra : Carl Guldbjerg Jense~

Dato : 06-07-02 07:37

> [...]
> andet end at få en bekræftigelse af, at der forhåbentlig er andre unge
> mennesker end mig, som synes det er sjovt at rode med de gamle rødder.

Hej Jeannie

Hvor ville jeg gerne have startet før, men arbejde,have, børn og
hund,hindrede det jeg startede for 3 år siden, er nu 71 år og føler mig
stadig ung. Jeg er enig med dig i at det er en usmart bebærkning.
hilsen den gamle nisse
carl

Fra : dannebrog

Dato : 08-07-02 18:51

Sikke nogle dejlige, positive breve i denne emnetråd.

Jeg er ikke en gammel nisse (33 år), men har alligevel forsket siden 1984. -

Slægtsforskning er bestemt ikke kun at sidde på 'støvede arkiver' - det er
også f.eks. at møde slægtninge, man ikke kendte før, se steder, man stammer
fra, se slægtens huse og at se på Danmarkshistorien på en ny måde.

Jeg tror, der er mange, der forsker på en ny måde, nemlig via computeren,
med fiches derhjemme, ved besøg på lokalarkiver i ferier o.s.v. De unge - og
andre, der ikke kan afsætte tid til de traditionelle besøg, og det ses da
også her i gruppen, synes jeg.

Foreningslivet har sikkert overvægt af modne, ældre og gamle, og kurser i
slægtsforskning også, men det handler nok om tid, ikke altid om interesse.

God sommer ønsker

Ulrich
--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@post.tele.dk
dannebrog@post.tele.dk

Fra : BØRGE ASKHOLM

Dato : 09-07-02 10:33

Selvfølgelig er det ikke kun for gamle nisser som fx. mig (den gode årgang
39), men problemet er
at har man først taget hul på slægtsforskning, så slutter man ikke før man
ligger med næsen i vejret.
For ikke mange dage siden fik jeg brev fra en 18-årig der efterlyste noget
om
sin oldefar, som jeg havde haft forbindelse med indtil han døde for snart 25
år siden i en alder af 96. Den sag viser - mener jeg da - en masse om at man
sagtens kan begynde tidligt, så den eneste advarsel fra mig skal lyde: Du
slutter aldrig når du først er kommet i gang!

Børge

Fra : Tommy Spjøtvoll

Dato : 09-07-02 12:38

Hei, Jeannie

Vil bare sende en bekreftelse fra Norge.

- Er vi ikke heldige, vi unge, som kan høre mormor fortelle om gamle dager
og kan rote i våre besteforeldres fotoalbum som de kanskje har fått av sin
mor og far.
- Er vi ikke heldige, vi nisser, som som får lov til krype inn i vår
historie.
- Er vi ikke heldige, vi nørder, som har internett til hjelp.

Jeg gir meg nok ikke "før jeg ligger med nesen i været".

Stå på!

Hilsen
Tommy Spjøtvoll 35år, Slektsgransker siden 1993

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 09-07-02 13:25

"Tommy Spjøtvoll" <tomspjot@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> og kan rote i våre besteforeldres fotoalbum som de kanskje har fått av sin

Jeg har vært veldig heldig der. Min mormor er 93 år, og da hun
flyttet på aldershjem fikk jeg mange gamle bilder. Det som er
dumt er at jeg ikke fikk spurt mormor om hvem som er på
enkelte av bildene, før hun begynte å huske litt for dårlig for
å si det slik. Bildene har jeg satt i plastlommer, og de har
blitt satt i permer der de passer, men de opplysningene jeg
har samlet om slekta. Mormor har fortalt en del fra gamle
dager, og det samme gjorde min farmor som døde for mange
år siden.

> - Er vi ikke heldige, vi nisser, som som får lov til krype inn i vår
> historie.

Jo vi er heldige.

> - Er vi ikke heldige, vi nørder, som har internett til hjelp.

Det er vi også, men fremdeles må vi sjekke originalkildene.

> Jeg gir meg nok ikke "før jeg ligger med nesen i været".

Ikke jeg heller, og jeg syns det er like interessant å forske
for andre, som å forske på min egen slekt.

> Tommy Spjøtvoll 35år, Slektsgransker siden 1993

Jeg er 44 år, og har vært slektsgransker siden Januar 1996.
Så jeg var ikke så veldig ung da jeg startet.

Anne Lise Hovdal