Glæde i det lille hjem!
Fra : BS

Dato : 02-07-02 20:24

Så blev min store dame scannet i dag, og hun var drægtig!!!
Det var dejligt at få af vide, hun har været lidt hingste gal de sidste dage
og jeg var bange for at hun havde tabt det. Hun er ifolet ved Willemoes og
skal fole til Marts. det var godt nok kun 64 dage henne men jeg kunne ikk
vente til de 90 dage var gået.
Mvh. Marianne og Belle på 1,80 cm.

Fra : dorthe

Dato : 03-07-02 23:24

Tillykke!!!!!
Jeg får scannet på 16. dagen?!? Har fået at vide, at det var det rigtige at
gøre?????
Dorthe

Fra : Stahr

Dato : 05-07-02 06:42

Hejsa
Scannet ? er det vigtigt ? Min hoppe har gået hos en hingst her i foråret,
og efter de første bedækninger har hun ikke været hingstegal siden, så
"alle" incl. min dyrlæge siger at så skulle hun være ifolet. Han (dyrlægen)
har ikke foreslået at hun blev scannet.
Ventetiden er såååååååå lang.
Mvh. Stahr

Fra : Heidi Falch

Dato : 05-07-02 09:56

Stahr <stahr@post.tele.dk> skrev:

>Scannet ? er det vigtigt ? Min hoppe
> [...]

Jeg ved ikke om det er vigtigt som sådan - tror at hvis det var mig,
ville jeg bruge scanning på hopper, der tidligere måske har haft
problemer med at blive ifolet, "nye" hopper, der ifoles for første
gang, eller hopper, hvor man tror, der kan være problemer.

"Min" hoppe (som jeg endnu ikke har købt *S*) er blevet ifolet en
gang i maj (hos stodhingst), og hendes nuværende ejer har ikke
snakket om at scanne hverken "min" eller den anden unghoppe, der var
samme sted. Jeg har heller ikke hørt, at hun har scannet nogle af
hendes egne avlshopper. Den ene af de nye, hun har købt er dog blevet

scannet hos sin tidligere ejer - og hun fik da også godt nok et
dejlig langbenet hingsteføl d. 28. maj

>Ventetiden er såååååååå lang.

Ooooh jo - jeg veeeeeeenter også på, at det bliver april 2003 - måske

jeg er heldig og få en extra fødselsdagsgave, når Assa foler

--
Knus,

Trolden

Fra : BS

Dato : 07-07-02 07:52

Min hoppe blev også scannet på 16. dagen og skal scannes igen efter 90 dage.
Hvis hun er i fol efter de 90 dage skal anden rate af bedæknings prisen
betales, hvis hun ikke er så skal der ikke betales. Jeg fik hende scannet
allerede nu fordi hun var lidt hestegal og så blev jeg bare nød til at vide
om der var noget.
Eller det vil sige ved 90 dage scanner de ikke men laver hånd prøve.
bare det snart var april 2003 c",)
ha en god søndag!
Mvh. Marianne

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-02 12:39

Jeg har brugt scanning på 16. dagen siden starten af 90'erne. Dels for at
man kan nå at få hoppen afsted til hingst igen inden næste ægløsning, dels
for at sikre sig på et tidligt tidspunkt, at der ikke er mere en eet føl i
hoppen. Når hoppen er så langt henne at 2. rate af bedæknings-betalingen
forfalder er det ikke længere nødvendigt at scanne, for at konstatere om
hoppen er drægtig - jeg får dyrlægen til at lave en håndprøvning, og så er
både forsikring og hingsteejer klaret!

Mange hilsener

Linda Christie Poulsen

Fra : taina

Dato : 29-07-02 22:15

Hejsa!

Hvordan er det egentlig med bedækning, skal man betale, hvis hoppen ikke er
i fol? Eller hvad hvis den taber føllet?

Nysgerrige hilsener fra tina

Fra : Heidi Falch

Dato : 29-07-02 22:49

taina <tante-t@get2net.dk> skrev:

>Hvordan er det egentlig med
>bedækning, skal man betale, hvis
>hoppen ikke er
>i fol? Eller hvad hvis den taber føllet?

Jeg ved ikke, hvad man gør, hvis den taber føllet, men mon ikke
det "blot er ærgeligt", den har jo været i fol; hingsteejeren kan jo
ikke gøre for, at hoppen taber føllet.

Jeg ved, at Helle (ejeren af det sted, hvor jeg rider) tilbyder
gratis ombedækning året efter, hvis hoppen viser sig at være gold.

Andre steder skal man betale halvdelen af en bedækning har jeg set.

--
Knus,

Trolden, der synes det er vaaaaaaarmt i aften.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 30-07-02 07:57

On 29 Jul 2002 21:49:02 GMT, Heidi Falch <trold@troldepus.dk> wrote:

>Jeg ved ikke, hvad man gør, hvis den taber føllet, men mon ikke
>det "blot er ærgeligt", den har jo været i fol; hingsteejeren kan jo
>ikke gøre for, at hoppen taber føllet.

   Jeg vil tro at det er derfor der er 1. og 2. rate på sådan
noget =) Hingsteejeren har jo trods alt en vist interesse i at vide om
de føl hans/hendes hingst lægger i hopperne rent faktisk blir til
noget og hvis de ikke gør - hvorfor osv.

>Jeg ved, at Helle (ejeren af det sted, hvor jeg rider) tilbyder
>gratis ombedækning året efter, hvis hoppen viser sig at være gold.

   Jaeh, jeg har osse en veninde som fik en hest hjem der burde
være blevet bedækket (Hun snød alle hesten alså) - der mener jeg at
hingsteejeren endda selv kom og hentede hoppen igen for det ku
saaaatme ikke være rigtigt. Og nu sku hun fandme nok få lagt føl i den
hoppe! (Der havde den så osse snydt året før og var gået tom med samme
hingst ;) I hvert fald lykkedes projektet og hesten har det dejligeste
plag gående + et nyt føl her i år =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Heidi Falch

Dato : 30-07-02 08:31

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev:

> [...]
>er 1. og 2. rate på sådan
>noget =) Hingsteejeren har jo
>trods alt en vist interesse i at vide om

Hos *beeeep* (den hesterace, som ikke må nævnes *S*) har jeg ikke
hørt noget om 1. og 2. rate - der falder hele betalingen ved
afhentning af hoppen, eller ved udsendelse af girokort. (ihvertfald
de steder jeg umiddelbart kender til - hvilket ikke er alverden *S*)

Her er bl.a et link til eet sted, hvor de ikke giver gratis
ombedækning: <http://www.joras.dk/valhalla/dok_link.htm?avl.html>
og her til et, hvor de gør: <http://www.dagur.dk/bedaekninger.htm>
Sidstnævnte sted var min hoppe til hingst, og der faldt HELE
> [...]

>sku hun fandme nok få lagt føl i den
>hoppe! (Der havde den så osse
>snydt året før og var gået tom med samme

Vi har også fået en hoppe ind i år, hvor hun var gold - og sikke hun
da bare ikke kunne lide vores flotte fyr (hingsten altså de
første par dage...nu er hun så vild med ham, at han ikke får lov til
at gå i fred Så vi håber, at det går bedre i år. Sidste år var
ejeren også lige hurtig nok med at hente sin hest hjem igen + den
åbenbart ikke kunne lide at være hos os, ihvertfald stak den af. (Den

blev dog hurtigt indfanget igen - og der har ikke været problemer af
den art i år.)

--
Knus,

Trolden

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-02 21:24

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Hvordan er det egentlig med bedækning, skal man betale, hvis hoppen ikke
er
> i fol? Eller hvad hvis den taber føllet?

Det kommer vist an på hvilken hingst man benytter. Nu har jeg kun erfaring
med DV-heste (hvis ikke jeg bliver lynchet for at sige det højt
herinde ), men der er det meget almindeligt at lægge et mindre beløb ved
bedækning, og så forfalder resten til betaling med mindre man kan fremvise
dyrlægeattest for at hoppen ikke er i fol på 70.dag.

Skulle hoppen kaste inden de 70 dage vil man så ikke skulle betale anden
rate, og sker det efter 70. dag, så vil en eventuel føl-dækning på hoppens
forsikring komme til udbetaling. Dog skal man lige være opmærksom på, at man
kun får udbetalt erstatning for hoppen hvis hun dør under folingen - altså
ikke for begge heste!

Håber det besvarede dit spørgsmål.

Linda Christie Poulsen
<klip>