Hej Hans Jørgen
Nej forhandleren hævdede at der ham bekendt ikke var nogen forskel på de to
skabe.
Forskellen fandt jeg ved at besøge Electrolux's hjemmeside.
Model RM4211 er i øvrigt den nyeste af de to.
Og til Sten
Jo der var godt nok en del jeg kunne bruge i dit indlæg.
En del af de ting du foreslår har jeg allerede lavet i forvejen, såsom
ekstra hul i bunden til ventilation
samt rensning af køleribberne bagpå uden at det hjalp noget.
Jeg har skabet ude af vognen i øjeblikket for at teste det og herunder stod
termostaten helt af.
Jeg har nu mistanke om at det er den der har været skyld i de høje
temperaturer ved at slå til igen for sent.
Mener du ikke at det kunne være årsagen.
M.v.h.
Ole Larsen
"sten basbøll" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
news:mwTV8.8153$I52.265624@news010.worldonline.dk...
>
> "Hans Jørgen Kaldahl" <Kaldahl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:ag7ntn$4kj$1@sunsite.dk...
> >
> > > RM4200 er på 105 watt og
> > > RM4210 er på 125 watt.Er det nogen fordel med de ekstra watt eller kan
> man
> > > ligeså godt købe RM4200
> > > da det er lidt billigere.
> > > M.v.h.
> > > OCL
> > Forhandleren må vel kunne fortælle dig hvad forskellen er på de to
skabe,
> > udover at der er forskellig effekt.
> > Er der samme isolation i skabene ? Er der samme indretning ?
> > Der må jo være en grund til af fabriken laver to modeller.
> > mvh
> > Hans Jørgen Kaldahl
>
> hej gr.
>
> Helt enig, men spontant ville jeg ta det skab med den største motor - de
125
> W - Den kan dog også være begrundet i et lidt ældre design, så der er
behov
> for den ekstra effekt. Prøv med en mail direkte til elektrolux.
>
>
> Vi hører ofte om køleproblemer, men så er det næsten altid begrundet i
> manglende ventilation. Du har måske allerede forsøgt en masse, men
systemet
> i varmedrevne skabe er meget robust, og dersom der ikke er urenheder i
> dyssen, der ved kølemidlets tryk og ekspansion danner kulden, varer det
> formentlig masser af år, før cirkulationen har slidt hullet så stort, at
> kølingen svækkes.
> Hvis du prøver at køre på gas, kan der være kommet edderkopper og skidt i
> gasdyssen, så den og skorstenen skal blæses rene. Det er sikkert en god
ide
> med mellemrum, at få et tjek hos en gasteknikker. Det helt basale er
> derefter, om spændingen 12 V 230 V er i orden. Prøv med et voltmeter.
> Dernæst selvfølgelig om termostaterne er ok, så der ikke lukkes af, inden
> skabet er koldt nok. Klikker de til og fra når du stiller på den, når
skabet
> er koldt. Tolerancen kan være blevet for stor, så der bliver meget varmt i
> skabet inden de slår til igen.
>
> Når det nuværende skab kører dårligt, burde det første være, selv at
tjekke
> bagsiden og støvsuge den sorte fyr der ligner en radiator, og samtidig
> undersøge om ventilationen (blæser ?) og luftriste ind til bag skabet
stadig
> er rene, kører og er optimale, eller evt. kan forbedres. Der har i gruppen
> været flere tråde om ekstra blæsere til cirkulation, udskiftning af luften
> bag køleskabene. Og om skift til tilgang af "kølig" luft, nede fra bunden
> under vognen og aftræk op til det fri. Campingferie har også en masse
gode
> råd og
http://www.hansj.dk CampingStuff, har noget om en god dims til
> styring af ekstra blæserne, Her er fidusen, at flere, store blæsere, der
> kører langsomt, larmer mindst. Stor forskel på blæsere. De fås f.eks af
> fingernemme fra kasserede computerstrømforsyninger - eller købes i
> tilbehørsbutikken eller elektronikbutikker, der også har en simpel
> termokontakt til stop start.
>
> VI har hørt mange beklagelser over køleskabes uheldige placering ved siden
> af døren, så aftræk og ventilationsristene vender ud til det ofte meget
> varme fortelt, Værst i en vens LMC hvor der kun var samme, enkelte rist
til
> både ind og udgående luft, og så var den placeret, så døren, når åben,
> spærrede og luften kun havde 2 cm passage.
> Vi savede et hul til en rist mere, nu nederst, ind til bunden af
køleskabet
> og monterede en blæser mere, begge blev monteret nederst, så varmen blev
> trykket ud af risten for oven. desværre larmede det, så der måtte slukkes
om
> natten, men her er kølebehovet som regel mindst, og blæserne der kørte om
> dagen klarede spidsbelastningen nogenlunde. Dårligt design af vogn, men
> ikke dårligt køleskab.
>
> Håber der er noget der kan bruges. -
> mvh sten
>
>
>
>
>