Nyt køleskab
Fra : Ole Larsen

Dato : 02-07-02 18:24

Hej gruppe
Da vores køleskab efterhånde virker noget træt (længe om at køle
ned)overvejer vi i øjeblikket at købe et nyt.
Valget står mellem et electrolux RM4200 og et RM4210 da det helst skal passe
til der hvor det gamle står.
Ved at læse i brochurer er den væsentligste forskel jeg kan få øje på at
RM4200 er på 105 watt og
RM4210 er på 125 watt.Er det nogen fordel med de ekstra watt eller kan man
ligeså godt købe RM4200
da det er lidt billigere.
M.v.h.
OCL

Fra : Hans Jørgen Kaldahl

Dato : 06-07-02 22:38

> RM4200 er på 105 watt og
> RM4210 er på 125 watt.Er det nogen fordel med de ekstra watt eller kan man
> ligeså godt købe RM4200
> da det er lidt billigere.
> M.v.h.
> OCL
Forhandleren må vel kunne fortælle dig hvad forskellen er på de to skabe,
udover at der er forskellig effekt.
Er der samme isolation i skabene ? Er der samme indretning ?
Der må jo være en grund til af fabriken laver to modeller.
mvh
Hans Jørgen Kaldahl

Fra : sten basbøll

Dato : 07-07-02 10:06

"Hans Jørgen Kaldahl" <Kaldahl@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er der samme isolation i skabene ? Er der samme indretning ?
> Der må jo være en grund til af fabriken laver to modeller.

hej gr.

Helt enig, men spontant ville jeg ta det skab med den største motor - de 125
W - Den kan dog også være begrundet i et lidt ældre design, så der er behov
for den ekstra effekt. Prøv med en mail direkte til elektrolux.

Vi hører ofte om køleproblemer, men så er det næsten altid begrundet i
manglende ventilation. Du har måske allerede forsøgt en masse, men systemet
i varmedrevne skabe er meget robust, og dersom der ikke er urenheder i
dyssen, der ved kølemidlets tryk og ekspansion danner kulden, varer det
formentlig masser af år, før cirkulationen har slidt hullet så stort, at
kølingen svækkes.
Hvis du prøver at køre på gas, kan der være kommet edderkopper og skidt i
gasdyssen, så den og skorstenen skal blæses rene. Det er sikkert en god ide
med mellemrum, at få et tjek hos en gasteknikker. Det helt basale er
derefter, om spændingen 12 V 230 V er i orden. Prøv med et voltmeter.
Dernæst selvfølgelig om termostaterne er ok, så der ikke lukkes af, inden
skabet er koldt nok. Klikker de til og fra når du stiller på den, når skabet
er koldt. Tolerancen kan være blevet for stor, så der bliver meget varmt i
skabet inden de slår til igen.

Når det nuværende skab kører dårligt, burde det første være, selv at tjekke
bagsiden og støvsuge den sorte fyr der ligner en radiator, og samtidig
undersøge om ventilationen (blæser ?) og luftriste ind til bag skabet stadig
er rene, kører og er optimale, eller evt. kan forbedres. Der har i gruppen
været flere tråde om ekstra blæsere til cirkulation, udskiftning af luften
bag køleskabene. Og om skift til tilgang af "kølig" luft, nede fra bunden
under vognen og aftræk op til det fri. Campingferie har også en masse gode
råd og http://www.hansj.dk CampingStuff, har noget om en god dims til
styring af ekstra blæserne, Her er fidusen, at flere, store blæsere, der
kører langsomt, larmer mindst. Stor forskel på blæsere. De fås f.eks af
fingernemme fra kasserede computerstrømforsyninger - eller købes i
tilbehørsbutikken eller elektronikbutikker, der også har en simpel
termokontakt til stop start.

VI har hørt mange beklagelser over køleskabes uheldige placering ved siden
af døren, så aftræk og ventilationsristene vender ud til det ofte meget
varme fortelt, Værst i en vens LMC hvor der kun var samme, enkelte rist til
både ind og udgående luft, og så var den placeret, så døren, når åben,
spærrede og luften kun havde 2 cm passage.
Vi savede et hul til en rist mere, nu nederst, ind til bunden af køleskabet
og monterede en blæser mere, begge blev monteret nederst, så varmen blev
trykket ud af risten for oven. desværre larmede det, så der måtte slukkes om
natten, men her er kølebehovet som regel mindst, og blæserne der kørte om
dagen klarede spidsbelastningen nogenlunde. Dårligt design af vogn, men
ikke dårligt køleskab.

Håber der er noget der kan bruges. -
mvh sten

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-07-02 19:45

Hej Hans Jørgen
Nej forhandleren hævdede at der ham bekendt ikke var nogen forskel på de to
skabe.
Forskellen fandt jeg ved at besøge Electrolux's hjemmeside.
Model RM4211 er i øvrigt den nyeste af de to.

Og til Sten
Jo der var godt nok en del jeg kunne bruge i dit indlæg.
En del af de ting du foreslår har jeg allerede lavet i forvejen, såsom
ekstra hul i bunden til ventilation
samt rensning af køleribberne bagpå uden at det hjalp noget.
Jeg har skabet ude af vognen i øjeblikket for at teste det og herunder stod
termostaten helt af.
Jeg har nu mistanke om at det er den der har været skyld i de høje
temperaturer ved at slå til igen for sent.
Mener du ikke at det kunne være årsagen.
M.v.h.
Ole Larsen

Fra : sten basbøll

Dato : 12-07-02 03:02

"Ole Larsen" <ocl@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> temperaturer ved at slå til igen for sent.
> Mener du ikke at det kunne være årsagen.

hej
vi er lige kommet hjem fra 4 dages tur
- var 6 mennesker i vores CC Venezia - Boksen er Electrolux
mellemstørrelse - havde den store datter og svigersøn med annekset. Vi kører
næsten altid vores boks på strøm, idet vi skal ha lys alligevel, og gas i
vores små blå 3 kg flasker koster. Vi har tidligere hørt om forbrug på
200 -300 gr gas i døgnet.
Eneste problem var, at køleboksen kunne ha været dobbelt så stor. Tjekkede
p.g.a debatten, temperaturerne i boksen over et par dage . - idet vi havde
vores trådløse inde-ude termometer med. - som værst, 33-35 i forteltet på
bordet tæt ved boksen, og stadig minus 1,2 på dåseøllene i bunden.
Termostaten stod på trin 3 i midten Men jeg funderer over en lille pc-blæser
inde boksen til at fordele kulden, når det hele er brokket op. For lille
cirkulation. Øverst, helt oppe i låget, oven på alle varerne, var der 8 gr.
Talte for nylig med en bekendt med samme boks, (også næsten ny) der syntes
at temperaturen svinger meget, er svær at styre, man prøver undgå at
varerne sommetider fryser, og det tyder for mig på, at deres termostat
sommetider hænger, eller har fået for stort, til, og fra, mellemrum.

Det lyder for mig som om du har haft en dårlig termostat.
Altid vanskeligt at vurdere indtil skidtet står helt af.

Vi har fået en ny vandkoger, Melissa 2200 w og da jeg havde mit lille
multimeter med i bilen, skulle 230 V leverancen på pladsen lige testes.
Jeg har selvfølgelig et ordentligt 25 m. tilslutningskabel, men spændingen
faldt fra 223 V til 188 V hver gang kogeren kørte. Ikke underligt at lyset
blev lidt gult.
Kører folk med en varmepatron i "centralvarmen", airconditionen, eller noget
andet stort, i samme område. kan man godt forstå, at køleskabet begynder at
rime af. Vi var alene i vores område, men kører man f. eks med, som min
nørdforbindelse, en billig standard gul hækkeklipperledningen - 50 m. 0.75,
er der ikke meget tilbage til forbrug.Det er helt galt, hvis den lange
ledning ligger sammenrullet i sine bugter. -idet det store forbrug danner et
magnetfelt i kvajlet - "rullen" som omsættes til varme, stjæler ydelsen. En
ven smeltede således en gang kablet i sin nye kabelrulle, da han glemte at
trække kablet helt ud.
Lange kabler er kun fine til at holde lidt køl og lys i gang, men ikke
meget mere. Mange går, måske af nød, med på den, uden at reflektere nærmere
over konsekvenserne af en lun forbindelse.
mvh sten cc-club

Fra : sten basbøll

Dato : 13-07-02 13:17

> Hej

> Jeg har nu testet køleskabet ved at forbinde varmelegemet direkte til 230
> volt og efter 3-4 timer havde jeg, og hold nu på hat og briller
> -20 grader i fryseren og 2 grader i skabet.Hvis man nu kunne få al den
kulde
> fordelt lidt bedre ville det være helt perfekt tror jeg.
> Man kunne måske gøre alu pladen i fryseren lidt mindre?
> Mvh
> Ole

Hej Ole Larsen
Tak for din mail
Tillykke med det -Det var smart at forbinde varmelegemet udenom termostaten,
og du har nu fået bevist, at skabet kører udmærket, minus 20 i frostrummet,
og + 2 i skabet er udmærket.

Ved ikke om du nu behøver at gøre noget overhovedet. Kan være, at du kan
klare dig uden termostat, dog jeg ved ikke om der bag på skabet findes en
overhedningsafbryder, (syntes, at det burde der være) så du ikke skal
bekymre dig om hedeslag når det har kørt virkelig længe.
Bør være samme driftsforhold, som når skabet, med termostat, kører konstant
på grund af mange varer, men det kan være, at en evt. sikkerhedsafbryder
indgår på linien med termostaten inde i skabet. (Er der en sådan, ku det
også være den, der afbrød for tidligt). Mange apparater og omformere har en
sådan sikkerhedsafbryder internt, men hvis du ved at følge ledningsnettet
nøje uden at se den, kan det være, at den sidder inde under isoleringen på
skorstenen, sammen med Varmelegemet, og så er der intet at bekymre sig om da
dit skab kører fint nu. Det kan også være, at du er så heldig at finde et
diagram bag på skabet, og kan udlede et eller andet der.

Selvfølgelig er det ireterende, hvis varerne ødelægges ved at de fryser, men
du kan måske styre skabet med omtalte plade, så kulden bliver i frostrummet,
når der er køligt i omgivelserne. Selvfølgelig er elforbruget større, men i
de fleste tilfælde, nok ens, og uden interesse.

Du har dog nu indkredset problemet, har selv pillet skabet ud, og ved at
ringe til Electrolux skulle du kunne finde et serviceværksted, hvor du ved
aflevering, ku få skiftet termostaten for en rimelig udgift.

Man kunne så overveje, om der til særlige lejligheder skulle etableres en
"lynfrys" knap i lighed med dem der er på almindelige frysere, hvor
kompressoren kører hele tiden. Det er ganske simpelt, idet forbindelsen
sluttes uden om termostaten.
Nyttigt hvis det kniber at følge med, fordi der "afbrydes i utide". Jeg
ville dog i begyndelsen nøje overvåge varmeforholdene bag skabet, for at
sikre at det hele stadig opførte sig normalt.
Indgreb i et typegodkendt apparat kunne være en speciel sag, Dit ansvar! -
og du kunne måske forhøre dig hos Electrolux, om de mener at skabet kan tåle
at køre med termostaten bypasset. Levetiden for Varmelegemet kan der kun
gættes om, idet tænd og sluk påvirker meget, så konstant varm, måske vil
være bedre.

mvh sten

Fra : sten basbøll

Dato : 14-07-02 08:14

Hej Gr.
.... bedre blæsere til ventilation bag køleskabet...
Var netop på kræmmermarked (ved Kronborg) og så bl.a en fyr der havde en
kasse med 15- 25 coolere i forskellige størrelser til både 230 V og nogle
stk til 24 V - 14-18 og 12 volt. Alle med vinger, der i design indikerede
lavt støjnivoe.
Et par store 24 volt "møller" der køres med 12 volt, vil køre lydløst, og
give samme luft, som en lille hidsig 12 v sag. Pris formentlig 10 -30 kr
stk - så der er råd til eksperimenter.
Der er jævnligt blæsere i kasserne på lørdagens loppemarkeder ved
indkøbscentrerne, og ofte har "forretningen" flere på lager, som bare ikke
er
med. Man modtager gerne bestillinger, så man kan vælge og vrage næste
lørdag.
Værd at huske næste gang man kikker i kasserne på markedspladsen.
mvh sten

Fra : sten basbøll

Dato : 17-07-02 15:51

Hvis man efter ovenstående pilleri er nervøs for utætte gastilslutninger,
har "man" sprayflasker med prøvemiddel - "sæbevand" der sovses ud over alle
samlingerne af rør og slanger. Kig efter bobler som når man lapper cykel. Og
brug et lille spejl på skaft, så man ser alle sagens sider med sikkerhed.
Sæbevandet ku også være hjemmelavet med opvaskemiddel, men ved ikke om det
er neutralt eller skader evt pakninger.
Lad ikke dit eget tjek komme i stedet for en gasteknikker, men har man bare
rykket lidt i skabet for at gøre ordentligt rent, er det dejligt at kunne
sove trygt og ikke for tungt.
mvh sten cc-club

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-07-02 18:15

"sten basbøll" skrev
> [...]
> Der er jævnligt blæsere i kasserne på lørdagens loppemarkeder ved
> indkøbscentrerne, og ofte har "forretningen" flere på lager, som bare ikke

Ja Steen sådan er livets goder uretfærdigt fordelt.
Nu har jeg i ca. et år forsøgt at finde netop sådan en mølle
og så kan du næsten få dem i nakken ved at besøge et kræmmermarked.
Mvh
Ole

Fra : sten basbøll

Dato : 21-07-02 20:02

> [...]
> Nu har jeg i ca. et år forsøgt at finde netop sådan en mølle
> og så kan du næsten få dem i nakken ved at besøge et kræmmermarked.

Det ku du bare ha sagt -
Hillerød plejer at ha et voldsomt marked i efteråret -
mvh sten