hvor blev den a' ?
Fra : Roald Simonsen

Dato : 02-07-02 12:52

Kan nogen hjælpe mig med at finde Oplysninger om en Motorbåd?
Den blev bygget i Sverig i 1916 på Søexpres bådeværft (Henning Forslund) -
19 m. lang og en virkelig Luxusbåd navn "Togi" den blev bygget til en
grosere Colding i Danmark og er senere fundet under navnet "Ito" ejeren i
1931 var en tandlæge Oscar xxxxry ?
findes den mere
mvh. Roald Simonsen.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-07-02 07:08

On Tue, 2 Jul 2002 13:51:45 +0200, "Roald Simonsen" <roald@jagt.dk>
wrote:

> [...]
>19 m. lang og en virkelig Luxusbåd navn "Togi" den blev bygget til en
>grosere Colding i Danmark og er senere fundet under navnet "Ito" ejeren i

Togo ?
"Tävlingens snabbaste båt var 14-knoparen "Togo" som ingenjör Henning
Forslund inköpt i Köpenhamn och i sista stund fått upp till Stockholm.
"Togo" såg ut att bli en klar segrare, då han låg långt före alla
andra, men han slog av på farten utan att tänka på handikapen, och så
blev "Togo" slagen av en 7-knopare".
"En ringa tröst var att "Togo" hade lyckats gå om Vaxholms roddarlag,
som påstod sig ro 12 knop, och som den dagen beredde sig stort nöje
genom att ro ifatt motorbåtarna"
--
Mvh Mogens