Køkkenbordskemi
Fra : Jacob

Dato : 02-07-02 11:40

Hejsa

Jeg er typen der syntes at et hjem uden kemikalier ikke rigtigt er et
hjem...

Eller retter jeg render rundt og laver lidt køkkenbordkemi ind
imellem, men mit problem er at få fat i udstyr og kemikalier. Er der
ikke nogle der ved hvor man kan købe brugt lab. udstyr og billige
kemikalier.

Det er såmænd ikke fordi jeg står og mangler noget eksotitsk, det
meste af hvad jeg render rundt og leger med kan købes i
Matas/apoteket. Men det er hundedyrt!

på forhånd tak
Jacob

Fra : Niels Langager Elleg~

Dato : 02-07-02 12:33

j_toft@hotmail.com (Jacob) writes:

> Det er såmænd ikke fordi jeg står og mangler noget eksotitsk, det
> meste af hvad jeg render rundt og leger med kan købes i
> Matas/apoteket. Men det er hundedyrt!

Jeg ved ikke hvor mankan købe billige kemikalier, men fortæl os lidt
om dine forsøg. Jeg vil gerne kende nogle skægge eksperimenter :)

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-07-02 12:38

Niels Langager Ellegaard <gnalle@ruc.dk> skrev:

> Jeg ved ikke hvor mankan købe billige kemikalier, men fortæl os lidt
> om dine forsøg. Jeg vil gerne kende nogle skægge eksperimenter :)

Jeg ved ikke om du kender http://www.kemishow.dk/
Der er et par opskrifter.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 04-07-02 03:15

"Jacob" <j_toft@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er såmænd ikke fordi jeg står og mangler noget eksotitsk, det
> meste af hvad jeg render rundt og leger med kan købes i

Den med vand + KMnO4 + opvaskemiddel og så tilsæt brintoverilte er sej!

Brintoverilten skal først tilsættes når alle de andre ting er puttet i
bægerglas eller hvad man nu har, der hvor jeg så den brugte de kolber, når
det reagerer kommer der hurtigt en masse skum op af kolben (meget hurtigt
rigtig meget skum)

Jeg ved desværre ikke hvor man selv kan købe sådan noget... alt mit udstyr
er "lånt"

Fra : Jens A.

Dato : 04-07-02 10:32

"Brian Lund" <loneogejner.REMOVE@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Den med vand + KMnO4 + opvaskemiddel og så tilsæt brintoverilte er sej!

Jep... mega sjov

> [...]
> det reagerer kommer der hurtigt en masse skum op af kolben (meget hurtigt

Der kommer faktisk en hel del ja...

> Jeg ved desværre ikke hvor man selv kan købe sådan noget... alt mit udstyr
> er "lånt"

Jeg har set det udført med ~40% brintoverilte... det er ik noget man sådan
bare går ned og køber i Matas, er det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-02 14:36

Jens A. skrev:

>Jeg har set det udført med ~40% brintoverilte... det er ik noget man sådan
>bare går ned og køber i Matas, er det?

Man kan få koncentrerede syrer og baser i Brugsen - flaskerne
står i barnehøjde (men med sikkerhedsprop). I sammenligning er
H2O2 det rene sodavand.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-07-02 15:16

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Man kan få koncentrerede syrer og baser i Brugsen - flaskerne
> står i barnehøjde (men med sikkerhedsprop).
> I sammenligning er
> H2O2 det rene sodavand.

Koncentreret H2O2? Så er svaret nej. Koncentreret H2O2 er noget kradst
stads, der forårsager en ret kraftig reaktion (oxidation) når det
kommer i kontakt med eksempelvis hud.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-02 16:05

Morten Bjergstrøm skrev:

>Koncentreret H2O2? Så er svaret nej. Koncentreret H2O2 er noget kradst
>stads, der forårsager en ret kraftig reaktion (oxidation) når det
>kommer i kontakt med eksempelvis hud.

Det ved jeg godt. Men koncentreret svovlsyre, saltsyre og
kaustisk soda er heller ikke just skånsomt.

--
Bertel

Fra : Sune Ravn

Dato : 05-07-02 14:37

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]

Der var tale og 40 % H202 og ikke koncenteret H202 (90-100 %)
40 % kan faktisk købes i mange matas butikker.

Mvh
Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-02 15:22

Sune Ravn skrev:

>Der var tale og 40 % H202

Kan det laves stærkere?

--
Bertel

Fra : sune vuorela

Dato : 04-07-02 18:47

On Thu, 4 Jul 2002 11:31:40 +0200, "Jens A."
<0011754m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg har set det udført med ~40% brintoverilte... det er ik noget man sådan
>bare går ned og køber i Matas, er det?

Jo det gør man....
Kaliumpermanganat lige så.

Man skal dog besøge forskellige mataser da de har meget forskelligt
udvalg.

Og folk påstår at man ikke skal købe kaliumnitrat samtidig med at man
køber svovlpulver

Nogen der har set Kaliumperchlorat i en matas for nylig?

--
Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-02 19:56

sune vuorela skrev:

>Nogen der har set Kaliumperchlorat i en matas for nylig?

Det kræver særlig tilladelse. Det var ikke helt nemt at få det
købt hjem til kemilokalet i sin tid, men vi fandt da til sidst en
forhandler der ikke havde helt tjek på de ændrede regler. Det er
nok umuligt som privatperson.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 04-07-02 21:19

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-02 21:19

Brian Lund skrev:

>æv æv... :( måske man kan købe det i tyskland? Jeg ved ihvertfald at nogle
>andre kemikalier er nemmere at købe der nede

Du behøver slet ikke kaliumperklorat. Der er flere andre og meget
nemmere tilgængeligt iltningsmidler.

--
Bertel

Fra : Sune Ravn

Dato : 05-07-02 14:46

> [...]

> købt hjem til kemilokalet i sin tid, men vi fandt da til sidst en
> forhandler der ikke havde helt tjek på de ændrede regler. Det er

Sikke noget sluder, der kræves ingen special tilladelse til at købe
kaliumchlorat, men det kræves at man er over 18 år.
evt kræves der en tilladelse til at bruge det i folkeskolens kemi
undersisning.

At div. forhandlere ikke vil sælge til privat personer, er en hel anden
snak. men det handel mere om at forhandlerne ønsker deres navn hængt ud
hvis der skulle sker en ulykke eller attentat.

Mvh
Sune

Fra : Brian Lund

Dato : 04-07-02 21:00

> Jeg har set det udført med ~40% brintoverilte... det er ik noget man sådan
> bare går ned og køber i Matas, er det?

Tjah, min ½L 40% H2O2 købte jeg i matas for 27,95, de har også 62%
saltpetersyre og 92% svovlsyre! +meget andet sjovt stads... men jeg har så
opdaget et stykke tid efter jeg købte den og havde brugt det meste, da jeg
gik i matas igen, var de andre væk... om de så var solgt eller taget af
hylderne ved jeg ikke... Jeg har ikke set dem siden igen, men det kan være
det er en "lejlighedsvare" ihvertfald i den matas her, måske jeg skulle
prøve i en større by, eller finde en rigtig materialist

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-07-02 16:41

> Det ved jeg godt. Men koncentreret svovlsyre, saltsyre og
> kaustisk soda er heller ikke just skånsomt.

Bestemt ikke. Ætsende og giftige stoffer skal man altid omgås med stor
forsigtighed og hvis jeg skal sige det er det ikke sådanne stoffer, der
hører hjemme i køkkenbordskemi.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-07-02 15:08

"Sune Ravn" <suneravn@hotmail.com> skrev:

> Der var tale og 40 % H202 og ikke koncenteret H202 (90-100 %)
> 40 % kan faktisk købes i mange matas butikker.

Du skal under ingen omstændigheder hælde 40% H2O2 ud over dine fingre
eller andre dele af kroppen. H2O2 er ætsende.
http://www.kemikalieberedskab.dk/cgi-bin/soeg_ik.pl?ord=H&id=598
Og ifølge Mercks elektroniske database er H2O2 karakteriseret som en
stærk gift.

At noget kan købes i Matas er ikke ensbetydende med, at det er
ufarligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-07-02 15:20

"Sune Ravn" <suneravn@hotmail.com> skrev:

> Sikke noget sluder, der kræves ingen special tilladelse til at købe
> kaliumchlorat, men det kræves at man er over 18 år.

Er du sikker på, at det ikke falder ind under Bekendtgørelse af
lov om våben og eksplosivstoffer

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000006729-REGL

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-07-02 15:31

> Kan det laves stærkere?

Det var også min første tanke men det lader til, at det er muligt
http://www.kemikalieberedskab.dk/cgi-bin/soeg_ik.pl?ord=H&id=275

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jacob

Dato : 05-07-02 12:27

Takker for svarene..

Ja det er lige netop sådan noget, der er sjovt (H2O2+KMnO4).
Og der er flere af den slags gemt rundt på nettet etc.

Nå men mht at købe kemikalier er jeg ad blevet lidt klogere.'

Et opkald til Bie og Berntsen, for at få fat i derses kataloger.
Resulterede i at jeg blev slået i hartkorn med de tosser der fløj ind
i nogle bygninger i New York. Så er det jo at man bliver lidt sur....

Her kunne man så mene at det var mig der var dum fordi jeg sagde hvad
jeg ville bruge deres kemikalier / udstyr til. Men jeg er af den faste
overbevisning at det er MIN RET at være i bessidelse af kemikalier. Og
at evt. ulovligheder måtte være en sag mellem mig og ordensmagten, og
altså ikke Bie og Berntsens problem. De er endvidere sikret ved at der
er lovkrav om tilladelser ved store mænder og / eller
giftige/ekplosive kemikalier.

Efter en tur i Matas kunne ekspidienten fortælle at skulle man have
kemikalier til en ordentlig pris SKULLE man handle i Bie og Berntsen,
så han opfordrede mig til at "snyde" / bruge en andens SE-nummer.
(han kunne også fortælle at de fornyligt havde strammet op på deres
procedurer efter en gruppe af mellemøstlig herkomst var begydt at
"proviantere", hvilket poliet havde henledt deres opmærksom hed på)

Enden på det hele bliver så nok, at jeg skal til at snyde og bedrage
for at få kemikalier til en ordentlig pris, og i ordentlig kvallitet!
Det er selvsamme problematik med glasvarer etc.
Det er Sygt.

Men skulle der være nogle der kendste noget mere til at handle i
Tyskland, eller andre af vor nabolande.

ps : http://scifun.chem.wisc.edu/

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-07-02 12:38

Scripsit j_toft@hotmail.com (Jacob)

> Her kunne man så mene at det var mig der var dum fordi jeg sagde hvad
> jeg ville bruge deres kemikalier / udstyr til. Men jeg er af den faste
> overbevisning at det er MIN RET at være i bessidelse af kemikalier.

Muligvis. Men vi har aftalefrihed, så ingen har PLIGT til at sælge dem
til dig.

--
Henning Makholm "In my opinion this child doesn't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Sune Ravn

Dato : 05-07-02 14:54

"Jacob" <j_toft@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Klip
> Er der ikke nogle der ved hvor man kan købe brugt lab. udstyr og billige
> kemikalier.
Klip

Har du prøvet at søge på Google??

Mvh