/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
L3 Switch vs. L2 Switch (evt. L4 Switch)
Fra : _ carsten thomsen


Dato : 02-07-02 08:51

Jeg er lidt nysgerrig for at vide:

Hvorvidt man bør købe en L3 switch - afhænger af behovet.

Men i hvilke tilfælde er der egentlig behov for at forwarde på baggrund af
IP-adressen.
Hvilke fordele giver L3 Switch... og hvilke ulemper?


--
Hilsen
Carsten

cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk




 
 
_ carsten thomsen (02-07-2002)
Kommentar
Fra : _ carsten thomsen


Dato : 02-07-02 09:07

Findes der L4-switche?
Bliver L4-switche anvendt i praksis?


--
Hilsen
Carsten

cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk




Asbjorn Hojmark (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 02-07-02 09:36

On Tue, 2 Jul 2002 10:07:11 +0200, "_ carsten thomsen"
<cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> wrote:

> Findes der L4-switche?

Ja, der er switche, der kan forwarde på basis af protokol (UDP,
TCP) og portnumre, altså L4-information Der er også switche, der
kan forwarde på basis af L7-information (som URLs).

Mange bruger dog betegnelsen 'L4-switch' om en switch, der kan
lave QoS og/eller sikkerhed på basis af protokoller og portnumre,
men som ikke kan forwarde på basis af den information.

> Bliver L4-switche anvendt i praksis?

Ja, både L4 og L7.

-A

Dennis Pedersen (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 02-07-02 09:28


"_ carsten thomsen" <cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> wrote in
message news:afrmt7$6po$1@sunsite.dk...
> Jeg er lidt nysgerrig for at vide:
>
> Hvorvidt man bør købe en L3 switch - afhænger af behovet.
>
> Men i hvilke tilfælde er der egentlig behov for at forwarde på baggrund af
> IP-adressen.
> Hvilke fordele giver L3 Switch... og hvilke ulemper?

Et godt sted at starte:

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=l3-switch

Der er masser af links til uddybende oplysniger mm.

/Dennis



Asbjorn Hojmark (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 02-07-02 09:33

On Tue, 2 Jul 2002 09:51:11 +0200, "_ carsten thomsen"
<cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> wrote:

> Hvorvidt man bør købe en L3 switch - afhænger af behovet.
> Men i hvilke tilfælde er der egentlig behov for at forwarde
> på baggrund af IP-adressen.

Basalt set betyder L3-switch 'en hurtig multiport router', så man
bruger en L3-switch i de tilfælde, hvor man har brug for at route
mellem netværk, fx. VLAN.

> Hvilke fordele giver L3 Switch... og hvilke ulemper?

Når man anvender flere (eller mange) VLAN er det typisk for at
holde broadcast- og failure domains små. I forhold til en tradi-
tionel router, er L3-switchen hurtigere.

Se mere på http://www.net-faq.dk/

-A

_ carsten thomsen (02-07-2002)
Kommentar
Fra : _ carsten thomsen


Dato : 02-07-02 11:02

Er der WAN-interface på en L3-sw, så man dermed ikke behøver en traditionel
router...???

Jeg mener.....:
De fleste LAN har en router ud til Internettet.
Kan man ikke bruge en L2-switch i forbindelse med VLAN når man har en router
i forvejen...

Er der nogle ulemper ved en L3-switch (performance - i forhold til en L2)
???

--
Hilsen
Carsten

cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk




Asbjorn Hojmark (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 02-07-02 12:32

On Tue, 2 Jul 2002 12:02:15 +0200, "_ carsten thomsen"
<cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> wrote:

> Er der WAN-interface på en L3-sw, så man dermed ikke behøver en traditionel
> router...???

Generelt? Nej. På nogle af dem? Ja.

> De fleste LAN har en router ud til Internettet.
> Kan man ikke bruge en L2-switch i forbindelse med VLAN når man har en router
> i forvejen...

Jo, hvis den router forstår VLAN (det gør de fleste, billige
routere ikke), og hvis den er i stand til at flytte pakker så
hurtigt som man har brug for (det er de fleste, billige routere
ikke), så kan man da godt gøre det sådan.

> Er der nogle ulemper ved en L3-switch

Pris.

-A

_ carsten thomsen (02-07-2002)
Kommentar
Fra : _ carsten thomsen


Dato : 02-07-02 13:26

> Jo, hvis den router forstår VLAN (det gør de fleste, billige
> routere ikke)

Forstår routere i serie 2500 det ?

Kunne ikke umiddelbart se noget om det på
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/pcat/2500.htm

Er det eneste argument for en L3-switch, at man kan etablere VLAN såfremt
routeren ikke forstår det?
Eller er der andre argumenter?

Hilsen
Carsten

cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk




Asbjorn Hojmark (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 02-07-02 13:30

On Tue, 2 Jul 2002 14:25:52 +0200, "_ carsten thomsen"
<cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> wrote:

>> Jo, hvis den router forstår VLAN

> Forstår routere i serie 2500 det ?

Nej.

> Er det eneste argument for en L3-switch, at man kan etablere
> VLAN såfremt routeren ikke forstår det? Eller er der andre
> argumenter?

Som sagt: En L3-switch er basalt set en hurtig, multiport router.
Man burde en hurtig, muliport router, hvis man har brug for stor
routing-hastighed mellem mange porte eller VLAN.

-A

_ carsten thomsen (02-07-2002)
Kommentar
Fra : _ carsten thomsen


Dato : 02-07-02 13:37

tak for god besvarelse...


--
Hilsen
Carsten

cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk




Povl H. Pedersen (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 02-07-02 19:36

In article <afs64d$387$1@sunsite.dk>,
"_ carsten thomsen" <cajuth(fjern-dette-i-paramtes)@tiscali.dk> wrote:

> > Jo, hvis den router forstår VLAN (det gør de fleste, billige
> > routere ikke)
>
> Forstår routere i serie 2500 det ?
>
> Kunne ikke umiddelbart se noget om det på
> http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/pcat/2500.htm
>
> Er det eneste argument for en L3-switch, at man kan etablere VLAN såfremt
> routeren ikke forstår det?
> Eller er der andre argumenter?

En level 2 switch kan også lave VLANs.

En L3 switch er velegnet til at segmentere et stort net til mindre
segmenter. Eller hvis du er ISP og har delt en masse små subnets ud til
dine kunder.

Lars Kim Lund (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 02-07-02 14:27

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>> Er der nogle ulemper ved en L3-switch
>
>Pris.

Administration (kompleksistet, omfang)

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Asbjorn Hojmark (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 02-07-02 14:47

On Tue, 02 Jul 2002 13:26:35 GMT, lkl@fabel.dk (Lars Kim Lund)
wrote:

>>> Er der nogle ulemper ved en L3-switch

>> Pris.

> Administration (kompleksistet, omfang)

At man har en L3-kapabel switch, behøver jo ikke betyde, at man
konfigurerer den med routing. Men du har da ret, at hvis man gør
det, så kan man få højere kompleksitet.

-A

Lars Kim Lund (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 02-07-02 15:29

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>>>> Er der nogle ulemper ved en L3-switch
>>> Pris.
>> Administration (kompleksistet, omfang)
>
>At man har en L3-kapabel switch, behøver jo ikke betyde, at man
>konfigurerer den med routing. Men du har da ret, at hvis man gør
>det, så kan man få højere kompleksitet.

Nu nævner du selv pris - så jeg vil gætte på at folk der køber L3
udstyr også har en forventning om at benytte det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Asbjorn Hojmark (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 02-07-02 21:57

On Tue, 02 Jul 2002 14:28:47 GMT, lkl@fabel.dk (Lars Kim Lund)
wrote:

>> At man har en L3-kapabel switch, behøver jo ikke betyde, at man
>> konfigurerer den med routing. Men du har da ret, at hvis man gør
>> det, så kan man få højere kompleksitet.

> Nu nævner du selv pris - så jeg vil gætte på at folk der køber L3
> udstyr også har en forventning om at benytte det.

Det er muligt, man køber den slags kasser, fordi man ønsker at
gøre brug af QoS og sikkerhed på L4+ information, men ikke har
noget ønske om at få 30 ekstra routere i sit netværk. Så, nej,
ikke altid.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Lars Kim Lund (02-07-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 02-07-02 23:20

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>>> At man har en L3-kapabel switch, behøver jo ikke betyde, at man
>>> konfigurerer den med routing. Men du har da ret, at hvis man gør
>>> det, så kan man få højere kompleksitet.
>
>> Nu nævner du selv pris - så jeg vil gætte på at folk der køber L3
>> udstyr også har en forventning om at benytte det.
>
>Det er muligt, man køber den slags kasser, fordi man ønsker at
>gøre brug af QoS og sikkerhed på L4+ information, men ikke har
>noget ønske om at få 30 ekstra routere i sit netværk. Så, nej,
>ikke altid.

Nu er dette jo lidt en åndsvag diskussion fordi vi er uenige om at
være enige.

Men for lige at afslutte det for mit vedkommende så var min
oprindelige pointe var at multilayer udstyr vil indebære mere
administration end ditto L2 udstyr - og jeg nævner at man netop køber
multilayer fordi man har et behov udover at flytte en masse pakker i
en rasende fart og netop derfor er indstilet på at betale en betydelig
merpris i forhold til L2.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177507
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408569
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste