2 webservere bag 1 ekstern ip
Fra : Michael Andreasen

Dato : 02-07-02 01:25

Hey,

Kan man sætte to webservere op bag router, således at de begge virker på
port 80, således

www.domain1.dk > 192.168.0.100
www.domain2.dk > 192.168.0.101

Og naturligvis må det samme gerne være gældende for FTP, mail m.m. Men hvis
bare httpd virker så er det ok?

Jeg roder med Linux (RH) servere og min router er FREESCO eller Coyote Linux
routere, men alternativer er også velkomne.

Takker for alle svar
Michael

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-07-02 04:00

On Tue, 2 Jul 2002 02:25:26 +0200, "Michael Andreasen"
<maskinen2000@hotmail.com> wrote:

>Og naturligvis må det samme gerne være gældende for FTP, mail m.m. Men hvis
>bare httpd virker så er det ok?

For http's vedkommende er Apache's proxypass-funktionalitet det, du er
på udkig efter. Det giver dog lidt ekstra trafik på lokalnettet, men
det vil typisk være i en ligegyldig størrelsesorden.

Hvad angår FTP er problemet, at klienten ganske enkelt ikke oplyser
hvilket domæne, de forsøger at tilgå. Din server bliver altså ikke
informeret om hvilket DNS-opslag, der i første omgang har resulteret i
at klienten nu forsøger at tilgå din IP-adresse.

--
- Peter Brodersen

Fra : Michael Andreasen

Dato : 02-07-02 10:13

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message
> For http's vedkommende er Apache's proxypass-funktionalitet det, du er
> på udkig efter. Det giver dog lidt ekstra trafik på lokalnettet, men
> det vil typisk være i en ligegyldig størrelsesorden.

ok.. jeg søger google efter proxypass

> [...]
> informeret om hvilket DNS-opslag, der i første omgang har resulteret i
> at klienten nu forsøger at tilgå din IP-adresse.

ok.. det kan jeg godt se, men det er nok et mindre problem da man så kan
benytte en anden port til ftp og route den direkte til maskinen.. Det er
værre med http - det bliver noget rod hvis det ikke ligger på port 80

Hilsner
Michael

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-07-02 10:32

Peter Brodersen wrote:

> For http's vedkommende er Apache's proxypass-funktionalitet det, du er
> på udkig efter. Det giver dog lidt ekstra trafik på lokalnettet, men
> det vil typisk være i en ligegyldig størrelsesorden.

Ellers kan man sætte en revers proxy op på firewallen (hvis man har en
sådan, hvorpå der kan installeres en proxy).

/Rasmus

He has his own opinions
- just like the others.
- Burnin' Red Ivanhoe

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-07-02 10:34

Michael Andreasen wrote:

> Kan man sætte to webservere op bag router, således at de begge virker på
> port 80, således
>
> www.domain1.dk > 192.168.0.100
> www.domain2.dk > 192.168.0.101

De fleste webservere kan opsættes, så de servicerer flere domæner (virtuelle
domæner). Det funger fint på apache.

/Rasmus

I'm gonna wear some fake disguise.
-- Mick Jagger

Fra : Michael Andreasen

Dato : 02-07-02 11:21

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> wrote in message
> De fleste webservere kan opsættes, så de servicerer flere domæner
(virtuelle
> domæner). Det funger fint på apache.

Ja den er jeg med på... Der ligger allerede hundrevis af domæner og den har
150K+ hits i døgnet. Der er flere *andre* årsager til at jeg ønsker denne
installation

Rasmus: Sorry jeg kom vist at trykke på forkert knap så dette svar kommer pr
email - ikke med vilje - opdagede det da indlægget ikke kom i gruppen :-|

Mvh
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-07-02 19:33

In article <afrupn$52n$1@sunsite.dk>,
> [...]

> 150K+ hits i døgnet. Der er flere *andre* årsager til at jeg ønsker denne

Så burde du kunne smide apache på din router, og lade den lege
transparent proxy. Den kan så bruge hosts filen eller egen DNS til at
resolve navne til dine n forskellige interne IP adresser.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-07-02 19:43

Povl H. Pedersen wrote:

> Så burde du kunne smide apache på din router, og lade den lege
> transparent proxy. Den kan så bruge hosts filen eller egen DNS til at
> resolve navne til dine n forskellige interne IP adresser.

De fleste distributioner kommer med squid, som har et hav af funktioner ifm.
transparent og revers proxy'ing. De fleste distributioner kommer med en
opsætning, der næsten automatisk fungerer som transparent proxy.

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi