Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Festivalbilleder - ret mange endda
Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 01-07-02 23:35

http://boca.dk/kloften/

- fra Kløften Festival i Haderslev i begyndelsen af sommerferien.

Bl.a. TV-2, Zindy Kuku Boogaloo, Baal, Jupiter Day, Gnags, Saybia,
Lars Lilholt Band, Marie Frank og Johnny Madsen.

Kommentarer er meget velkomne.

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Michael Jensen

Dato : 01-07-02 23:45

"Jacob W. Jensen" <mail@SLETjacobwaage.dk> skrev i en meddelelse
> Kommentarer er meget velkomne.

Meget, meget gode billeder +++

Fra : Gunnar K

Dato : 02-07-02 00:26

ditto.....

Flotte farver og belysning.
Hvorslags film ?

mvh

Gunnar K

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 02-07-02 09:11

"Gunnar K" <drepalla@obel.auc.dk.nospamremove> wrote in message
> ditto.....
>
> Flotte farver og belysning.
> Hvorslags film ?

Omtrent halvdelen optaget digitalt med Canon EOS D30 og
resten optaget analogt på ASA200-800 film (afhængig af
lyset).

--
Jacob W. Jensen
http://boca.dk/kloften/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-07-02 10:07

"Jacob W. Jensen" wrote:

> Omtrent halvdelen optaget digitalt med Canon EOS D30 og
> resten optaget analogt på ASA200-800 film (afhængig af
> lyset).

Ok - det forklarer den store forskel, for det er helt tydeligt at der er
meget mere "sprøjt" i nogle af billederne, og jeg er ret sikker på, at
det er de billeder der er optaget digitalt.

Jeg er kommet til den erkendelse, at når det handler om digital
publicering på Internettet, så står billeder der er optaget digitalt
meget bedre end billeder der er optaget analogt, og derpå digitaliseret.

Der går desværre meget tabt i scanningen, og det er nok de færreste der
har råd til at ofre 40 - 60.000 kr. på en proff. scanner, der virkelig
kan levere resultater, der yder et godt dias en retfærdig gengivelse.

Og det har også en del at sige om scannersoftwaren er god, og om den der
betjener scanneren har den fornødne know-how og erfaring.

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 02-07-02 10:54

> Ok - det forklarer den store forskel, for det er helt tydeligt at der er
> meget mere "sprøjt" i nogle af billederne, og jeg er ret sikker på, at
> det er de billeder der er optaget digitalt.

Helt rigtigt.

Sagen er den, at min negativscanner sutter ret meget røv. Det er en
Nikon LS-1000, deres billigste model så vidt jeg ved.

Den scanner i 2700 DPI - laver filstørrelser på omkring 25MB, som jeg
efterfølgende har resamplet til en størrelse på 700 pixels (på længste
led).

Men de scannede billeder er bare ikke så pæne. Desværre.

Om man er nødt til at ofre 40-60 tusinde for at få en god filmscanner
tror jeg er en smagssag. Til mine behov tror jeg at jeg ville nå langt
for 15.000. Dog også en slat penge.

--
Jacob W. Jensen
http://boca.dk/kloften/

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 02-07-02 11:11

"Jacob W. Jensen" <mail@SLETjacobwaage.dk> wrote in message
> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Helt rigtigt.
>
> Sagen er den, at min negativscanner sutter ret meget røv.

+ at de analogt optagede billeder (dem i tele-indstilling) er optaget
med et 70-300mm 4-5.6, som ved gud ikke er verdens mest skarptegnende
objektiv. De digitale er lavet med en 70-200mm 2.8.

--
Jacob W. Jensen
http://boca.dk/kloften/

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-07-02 11:43

> + at de analogt optagede billeder (dem i tele-indstilling) er optaget
> med et 70-300mm 4-5.6, som ved gud ikke er verdens mest skarptegnende
> objektiv. De digitale er lavet med en 70-200mm 2.8.

Kan du pege på et par billeder der er taget analogt?

--
Kind regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 02-07-02 11:35

http://www.boca.dk/kloften/madsen03.jpg
http://www.boca.dk/kloften/nikolaj03.jpg
http://www.boca.dk/kloften/nikolaj05.jpg
http://www.boca.dk/kloften/gnags04.jpg

--
Jacob W. Jensen
http://boca.dk/kloften/

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-07-02 11:38

> [...]

> led).
>
> Men de scannede billeder er bare ikke så pæne. Desværre.

Niels har ganske ret i at en god scanning kræver god software og erfaring.
For mit vedkommende kunne jeg se en væsentlig forbedring da jeg skiftede
fra det program der fulgte med Acer 2740S til Vuescan
(http://www.hamrick.com/vsm.html). Farverne passede bare meget bedre "out-
of-the-box" uden at jeg havde ændret noget andet. Og da jeg så begyndte at
bruge Vuescan lidt mere intensivt fandt jeg ud af hvor godt det egentligt
er og hvor meget det kan. Du kan hente en gratis prøve version på siden,
hvor output billedet har dollar-tegn hen over men ellers er identisk med
det du får når du køber programmet. Det koster AFAIR $40 inkl. alle
fremtidige opdateringer. Ed Hamrick som udvikler programmet er meget
kundefokuseret og tilføjer nye funktioner meget tit.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-07-02 20:16

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> [...]
> Vuescan (http://www.hamrick.com/vsm.html). Farverne passede bare
> meget bedre "out- of-the-box" uden at jeg havde ændret noget andet.

Rigtig god scannersoftware er hundedyrt, og de fleste gode programmer er
som regel kopibeskyttet med dongle. Det handler om at man får mulighed
for at udmåle prescanningen, og lave korrektionerne inden selve
indscanningen, det giver meget bedre resultater end når man
efterfølgende skal forsøge at rette/justere selve scanningen.

Og så har scannerens dynamiske range en afgørende betydning, de dyre
scannere har et D-max fra 4.3 til 4.7, og de kan virkelig lave tegning i
skyggeområderne.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-07-02 20:31

"Jacob W. Jensen" wrote:

> Den scanner i 2700 DPI - laver filstørrelser på omkring 25MB, som jeg
> efterfølgende har resamplet til en størrelse på 700 pixels (på længste
> led).

Det handler ikke så meget om opløsningen, det er den dynamiske range der
ikke er god nok, jeg har selv en Mikrotek scanner der også er noget møj,
den kan slet ikke klare dias, farvenegativer laver den halvgodt, og S/H
negativer klarer den nogenlunde.

Det er jo heller ikke for sjov, at de proff. reproanstalter anvender
tromlescannere, der bruger en laser til at aftaste negativet/diaset, de
ville jo ikke købe maskiner til en mill. kr., hvis man kunne nøjes med
en DTP-scanner til nogle få tusinde kroner.

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 02-07-02 15:41

On Tue, 2 Jul 2002 09:06:51, Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>
wrote:

> Jeg er kommet til den erkendelse, at når det handler om digital
> publicering på Internettet, så står billeder der er optaget digitalt
> meget bedre end billeder der er optaget analogt, og derpå digitaliseret.

En af de fordele, der gør, at jeg kan ærge mig over de priser, der er
på seriøst digitalt udstyr, er, at man ikke har de samme irriterende
problemer med farvestik ved f.eks. scenelys. Man kan selvfølgelig
bruge filtre, men når man nu i forvejen ikke har meget lys at gøre
med... :-/

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-07-02 20:20

Torsten Balle Koefoed wrote:

> [...]
> problemer med farvestik ved f.eks. scenelys. Man kan selvfølgelig
> bruge filtre, men når man nu i forvejen ikke har meget lys at gøre

Man kan også være heldig med farvestikket, det gir' nogen gange noget
ekstra til den type billeder, men der som regel for meget stik i det
røde område, og det ser ikke godt ud, jeg har dog haft gode erfaringer
og opnået rimmelige resultater med kunstlysfilm.

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 02-07-02 21:27

On Tue, 2 Jul 2002 19:19:59, Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>
wrote:

> Man kan også være heldig med farvestikket, det gir' nogen gange noget
> ekstra til den type billeder,

Det er rigtigt, men jeg foretrækker som regel selv at være bestemmende
for farvebalancen i billedet.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-07-02 01:29

"Jacob W. Jensen" wrote:

> Kommentarer er meget velkomne.

Hej Jacob - jeg vil sige tak for kikket, herligt at du vil dele dine
billeder og fotoglæde med os andre, og hvis du skal ha' en kommentar, så
må det blive, at jeg bedst ka' li' dem der ikke er brugt blitz på, de
virker mest levende.

Fra : Morten

Dato : 02-07-02 08:14

> Kommentarer er meget velkomne.

Meget flotte billeder! Jeg glæder mig til at nå hele stakken igennem.

Mvh.
Morten

Fra : Clark Kent

Dato : 02-07-02 10:47

> [...]
>
> Bl.a. TV-2, Zindy Kuku Boogaloo, Baal, Jupiter Day, Gnags, Saybia,
> Lars Lilholt Band, Marie Frank og Johnny Madsen.

Tillykke, knægt.
Et stykke professionelt arbejde.............dejligt at se.

Fra : John

Dato : 03-07-02 21:02

"Jacob W. Jensen" <mail@SLETjacobwaage.dk> skrev i en meddelelse
> http://boca.dk/kloften/
>
> - fra Kløften Festival i Haderslev i begyndelsen af sommerferien.

Det var dælme en dejlig overraskelse....Virkelig gode billeder, som enhver
musiker burde være glad for. Og så kan jeg se mig selv på ét af dem
Dit eget kamera?
--
MVH
John K Hansen

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 07-07-02 23:16

"John" <hansenjnospam@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det var dælme en dejlig overraskelse....Virkelig gode billeder, som enhver
> musiker burde være glad for. Og så kan jeg se mig selv på ét af dem

Nej, kun det ene af dem. D30'eren lånte jeg på min sommerferiearbejde -
en lokal ugeavis.

--
Jacob W. Jensen
http://boca.dk/kloften/

Fra : John

Dato : 08-07-02 06:59

> "John" <hansenjnospam@tdcadsl.dk> wrote in message
> Nej, kun det ene af dem. D30'eren lånte jeg på min sommerferiearbejde -
> en lokal ugeavis.

Heldige asen
--
MVH
John K Hansen

Fra : Per F Andersen

Dato : 04-07-02 10:07

Stort set fremragende billeder!

--

Per F Andersen
eksamineret grafolog

Fra : jesper

Dato : 05-07-02 15:24

"Jacob W. Jensen" <mail@SLETjacobwaage.dk> wrote in message news:<WM4U8.1172$I52.28430@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>
> Bl.a. TV-2, Zindy Kuku Boogaloo, Baal, Jupiter Day, Gnags, Saybia,
> Lars Lilholt Band, Marie Frank og Johnny Madsen.

Tjaaa. Selvom du allerede har modtaget meget ros, skal også lyde kæmpe
ros herfra mig af. Hold kæft hvor er de flotte!!

Det ses tydeligt at det ikke er lavet på et lommekamera til blot 4.000
kroner. Det er proffesionelt arbejde....

Jesper

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-07-02 17:08

Godt grej, kan man se, men også et godt øje og fornemmelse for øjeblikket.
uden hvilket det kan være det samme. Flot!
Mvh, Hans

Fra : Ole Rosted

Dato : 05-07-02 20:58

On Tue, 2 Jul 2002 00:34:32 +0200, "Jacob W. Jensen"
<mail@SLETjacobwaage.dk> wrote:

>http://boca.dk/kloften/

>Kommentarer er meget velkomne.

Så lad gå da.

Jeg forsøgte engang - som dreng og nybegynder indenfor fotografering -
at fravriste min tante Thyra - den ene halvdel af makkerparet Holt og
Madsen (ligesom Elfelt højt estimerede portrætfotografer) nogle råd
og vink.

"Fotografer ALDRIG folk med åben mund, de kommer til at ligne
idioter", sagde hun. Som det pæne menneske hun var, indikerede hun med
sit ordvalg, at de pågældende jo ikke nødvendivis *var* idioter.

Din side, er et tydeligt bevis på at min tante havde ret.

Venlig hilsen Ole Rosted

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-07-02 08:51

On Fri, 05 Jul 2002 21:57:31 +0200, Ole Rosted wrote:

> [...]
>idioter", sagde hun. Som det pæne menneske hun var, indikerede hun med
>sit ordvalg, at de pågældende jo ikke nødvendivis *var* idioter.

I England beder portrætfotograferne ders ofre om at sige "Cheeesssse"
før de trykker på udløseren og får nogle dejlige smil frem. I
Tyskmandsland har de oversat det og bruger "Kääässse" og det fungerer
også fint, men i Danmark ser de fleste så bøvede ud på billeder.
Grunden er naturligvis, at "Oooossst" ikke lige er en grimasse der
højner indtrykket af lysende intelligens. Prøv selv foran spejlet

>Din side, er et tydeligt bevis på at min tante havde ret.

Det ved jeg nu ikke. Den eneste i samlingen der har mundet helt lukket
er Johnny Madsen og du vil vel ikke ligefrem påstå, at han ser ud til
at være den klogeste af dem?

Venlig hilsen
Kurt Hansen