Værktøjslinie i IE5.5
Fra : Mikkel Madsen

Dato : 13-12-00 10:41

Hej !

Jeg bruger IE 5.5. Hver gang jeg klikker på et link, der
åbnes i et nyt vindue, så kommer den værktøjslinie, der
hedder hyperlinks, frem i det nye vindue. Og det er ret
irriterende, når man nu ikke ønsker at have den værktøjslinie.
Er der noget man kan gøre, så man slipper for at skulle
fjerne den hver gang man får åbnet et nyt vindue ?

Mikkel Madsen

"Det er vigtigere at have ret, end at få ret" - Nichroe

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-12-00 18:58

Wed, 13 Dec 2000 09:40:52 GMT, skrev "Mikkel Madsen"
<mikkelmadsen@mail.tele.dk>:

>Jeg bruger IE 5.5. Hver gang jeg klikker på et link, der
>åbnes i et nyt vindue, så kommer den værktøjslinie, der
>hedder hyperlinks, frem i det nye vindue.

Ikke, hvis det er et vindue, der åbnes som popup, for der står i det
anvendte script, hvad der skal være med eller ej.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : Mikkel Madsen

Dato : 13-12-00 19:25

> Ikke, hvis det er et vindue, der åbnes som popup, for der står i det
> anvendte script, hvad der skal være med eller ej.

Det er ikke popups i javascript-forstand. Det er også når folk
bare laver target="_blank" i deres links. (Og det er jo ret ofte)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-12-00 20:47

Wed, 13 Dec 2000 18:24:59 GMT, skrev "Mikkel Madsen"
<mikkelmadsen@mail.tele.dk>:

>Det er ikke popups i javascript-forstand. Det er også når folk
>bare laver target="_blank" i deres links. (Og det er jo ret ofte)

Det synes jeg ikke, at have oplevet.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Mikkel Madsen

Dato : 13-12-00 20:54

> Det synes jeg ikke, at have oplevet.

Det er også lidt spøjst. Hvis folk bruger target="_new" så er det
ikke noget problem, men når de bruger target="_blank" så er den
gal. Jeg bruger IE5.5, men da jeg tidligere brugte IE5.0 var den
også gal.

Fra : N/A

Dato : 13-12-00 23:40

Fra : Mikkel Madsen

Dato : 13-12-00 23:40

> ...som der ikke er noget, der hedder, hvis det skal være korrekt HTML.

Mystisk. Jeg mener bestemt at have oplevet det - måske er det mig,
der husker forkert. Jeg skal lige prøve at undersøge det nærmere.

Fra : Mikkel Madsen

Dato : 13-12-00 23:55

"Mikkel Madsen" <mikkelmadsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

HTML.

> Mystisk. Jeg mener bestemt at have oplevet det - måske er det mig,
> der husker forkert. Jeg skal lige prøve at undersøge det nærmere.

Ok, nu har jeg lige siddet og prøvet lidt frem og tilbage, og det er da
virkelig lykkedes mig at forvirre mig selv. Lige nu oplever jeg ingen
steder, at det nye vindue åbnes med hyperlink-baren aktiv...
Lige bortset fra et enkelt sted: (som jeg i øvrigt selv har lavet :-| )
gider du at prøve at klikke ind på www.gaffajam.dk og klikke
på "diverse" -> gæstebog. I min IE5.5 bliver den altså ved med
at have link-baren fremme i det nye vindue, der åbnes... (jeg ved,
at jeg også har oplevet det andre steder, - kan bare ikke lige finde
nogen nu...) Sker det samme hos dig ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-12-00 02:42

Wed, 13 Dec 2000 22:54:52 GMT, skrev "Mikkel Madsen"
<mikkelmadsen@mail.tele.dk>:

> [...]

Når man ukorrekt, bruger target="_new", som du har brugt til
gæstebogen, så prøver browseren, at finde et vindue, der hedder new
(f.eks. i et frameset) og da den ikke kan findes er sådant vindue, så
åbner den i et nyt vindue.
Men det korrekte er target="_blank", du kunne også skrive
target="_julemanden" og den vil også åbne i et nyt vindue, medmindre
du har altså har et framevindue, der hedder julemanden.

> [...]
>steder, at det nye vindue åbnes med hyperlink-baren aktiv...
>Lige bortset fra et enkelt sted: (som jeg i øvrigt selv har lavet :-| )

Det er korrekt, at her kommer hyperlinksbaren med, men nu er det jo en
side, som du kun har begrænset indflydelse på, så jeg vil tro, at det
er noget der står i cgi-scriptet, som alxnet.com bruger.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-12-00 04:23

On Thu, 14 Dec 2000 02:42:03 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Men det korrekte er target="_blank", du kunne også skrive
>target="_julemanden" og den vil også åbne i et nyt vindue, medmindre
>du har altså har et framevindue, der hedder julemanden.

Det interessante er selvfølgelig, hvis man har flere links, der linker
til hhv. "_blank" og "hestehest"

I førstnævnte tilfælde vil hvert link åbne i et nyt vindue.

I sidstnævnte tilfælde vil første link, man klikker på, åbne i et nyt
vindue (der nu får dette navn), og resten således havne i det vindue.

Irritationsmomentet består i, hvis jeg fx på en side klikker på første
link, der åbnes et nyt vindue, jeg surfer en del rundt i det nye
vindue, og så skifter jeg browservindue tilbage (jeg har jo netop
flere vinduer åbne). Når jeg så her klikker på endnu et link, ryger
resultatet i det vindue, der i forvejen er åbent, og hvor jeg er
surfet videre og måske faktisk er nået ind på nogle spændende sider...

Der kan være fordele og ulemper i begge tilfælde. Nogle gange er det
netop ikke ønskværdigt, at et nyt vindue åbner hver gang, men har man
mulighed for at surfe videre, burde der ikke være mulighed for at
"ramme" det vindue igen.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-12-00 05:25

Thu, 14 Dec 2000 04:23:03 +0100, skrev Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk>:

>I førstnævnte tilfælde vil hvert link åbne i et nyt vindue.

Klart.

>I sidstnævnte tilfælde vil første link, man klikker på, åbne i et nyt
>vindue (der nu får dette navn), og resten således havne i det vindue.

Det har jeg egentlig aldrig tænkt over, men jeg har heller brugt en
forkert target.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Mikkel Madsen

Dato : 14-12-00 10:43

[klip]

> med venlig hilsen
> Knud

Tak for svaret, det forklarede jo en hel del af mystikken. (Jeg
havde ikke lige spekuleret over, at det kunne være noget, som
Alxnet styrede.)