Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvefejl med Cannon G1
Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-07-02 12:08

Jeg ved emnet har været berørt flere gange her, men findes der nogen
standardløsning på problemet, eller nogen standardprocedure for at
korrigere.?

Det drejer sig kort fortalt om nævnte cameras manglende evne til at
gengive farverne bare nogenlunde korrekt, ved optagelser udendørs i
solskin.??

N.B. Dette må ikke opfattes som en generel kritik af cameraet. På alle
andre punkter (jeg bruger det især til affotografering af gamle
dokumenter og lign.) er det aldeles glimragende. Men lige netop på det
nævnte punkt fejler det totalt.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-07-02 17:01

Arne Feldborg wrote in <jdd0iu0eosp3esfunt9uh6vblkfpgqq9i9@news.tele.dk>:
> Det drejer sig kort fortalt om nævnte cameras manglende evne til at
> gengive farverne bare nogenlunde korrekt, ved optagelser udendørs i
> solskin.??

Må jeg ikke se nogle eksempler på dette?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : U. Pedersen

Dato : 01-07-02 19:50

Niels Andersen skrev:

>Må jeg ikke se nogle eksempler på dette?

ellers prøv dette link
http://www.google.com/search?hl=da&ie=ISO-8859-1&q=chromatic+abberations+%2B+canon+g1&lr=

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-07-02 12:40

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev Mon, 01 Jul 2002 18:01:29
+0200

>Må jeg ikke se nogle eksempler på dette?
>'
Jeg mener at kunne huske, at enmet flere gange har været berørt her.

Men ellers se på:
http://www.haunstrup.dk/feldborg/tekstproeve.html

Det er et par ganske tilfældige SnapShots (fra parkeringspladsen ved
Himmelbjerget, og uden nogen større værdi iøvrigt).

Billederne er for alt blå / violette, bænkene og skuret i baggrunden er
faktisk brune. Og i træernes løv, øverst til højre, går det helt galt.!

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 02-07-02 13:25

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Billederne er for alt blå / violette, bænkene og skuret i baggrunden er
> faktisk brune. Og i træernes løv, øverst til højre, går det helt galt.!

Det var dog nogle ualmindelige dårlige billeder, selvom jeg ikke er prof er
jeg ikke i stand til at tage så dårlige billeder med mit G1, er du sikke på
at det ikke er i stykker?

Mvh
Henrik

Fra : Bo Kristensen

Dato : 02-07-02 18:56

"Henrik Bruun-Petersen" <nytliv@hotmail.com> wrote in message
> [...]
er
> jeg ikke i stand til at tage så dårlige billeder med mit G1, er du sikke

Helt enig - har også et g1, og har aldrig set så dårlige billeder
(kvalitetsmæssigt), komme ud af mit kamera.

Bruger du RAW eller JPEG, kan du evt. ikke smide original-filen op
(TIFF/JPEG), billederne virker voldsomt komprimeret.

Mvh,

Bo Kristensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-07-02 23:51

"Bo Kristensen" <gobo@N-O-S-P-A-Mit.dk> skrev Tue, 2 Jul 2002 19:56:07
+0200

> [...]
>
>Bruger du RAW eller JPEG, kan du evt. ikke smide original-filen op
>(TIFF/JPEG), billederne virker voldsomt komprimeret.

Jammen selvfølgelig er det ekstreme eksempler, og selvfølgelig er
billederne iøvrigt dårliget komponerede, og selvfølgelig er de
efterfølgende komprimeret alt for meget - men det er sådan set mindre
væsentligt, jeg har ikke til hensigt at deltage i en udstilling med dem.

Billederne er iøvrigt taget i modlys og let regnvejr, og har aldrig
været tiltænkt nogen fremtidig rolle overhovedet. Men de illustrerer
ganske godt (omend lidt overdrevent) det problem jeg stillede spørgsmål
omkring.

Problemet er det blå skær, især oppe i trætoppene. Jeg har set det før
(omend i mindre grad), og har også set det omtalt som et generelt
problem med dette camera.?

Indstillingerne er iøvrigt:

File Name
IMG_0632.JPG
Camera Model Name
Canon PowerShot G1
Shooting Date/Time
30-06-02 18:55:46
Shooting Mode
Auto
Tv( Shtter Speed )
1/50
Av( Aperture Value )
2.5
Metering Mode
Center-weighted averaging
Exposure Compensation
0
ISO Speed
Auto
Lens
7.0 - 21.0mm
Focal Length
7.0mm
Digital Zoom
None
Image Size
2048x1536
Image Quality
Super Fine
Flash
Off
White Balance
Auto
AF Mode
Continuous
Parameters
Contrast Normal
Sharpness Normal
Color saturation Normal
File Size
2530KB
Serial Number
106-0632
Drive Mode
Single-frame shooting
Macro
Off

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-07-02 00:48

"Henrik Bruun-Petersen" <nytliv@hotmail.com> skrev Tue, 2 Jul 2002
14:24:45 +0200

>Det var dog nogle ualmindelige dårlige billeder, selvom jeg ikke er prof er
>jeg ikke i stand til at tage så dårlige billeder med mit G1, er du sikke på
>at det ikke er i stykker?

Mit spørgsmål gik ikke på om det var gode eller dårlige billeder. Men
mere på hvordan man kompenserer for det nævnte problem.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Pia J

Dato : 04-07-02 07:17

Har du prøvet at selv sætte hvidbalancen efter vejret istedet for at bruge
auto? Hjælper muligvis ikke på kanten af bladene mod himlen, men jeg har
oplevet at mit G2 ikke altid selv vælger rigtigt, hvidbalance til sol giver
blå billeder i gråvejr.

:Pia

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-07-02 22:45

Prøv at tage nogle billeder i RAW format og brug Canon's RAW konverter som
du kan finde her
http://www.powershot.com/powershot2/customer/driverdown.html
Brug knappen list for Development Condition Settings og prøv med f.eks.
cloudy/daylight/etc., og forskellige værdier af kontrast og farvemætning.
Brug JPEG quality 3 som normalt er helt ok.
Se også http://www.dpreview.com/reviews/canong1/page14.asp hvor der bestemt
ikke omtales problemer som du nævner.
Prøv dig frem og jeg er overbevist om at kameraet er ok forudsat at det ikke
er defekt.
Mvh,
Hans

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-07-02 00:15

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev Thu, 4 Jul 2002 23:44:33
+0200

> [...]
>Brug knappen list for Development Condition Settings og prøv med f.eks.
>cloudy/daylight/etc., og forskellige værdier af kontrast og farvemætning.

Tak for et godt og brugbart svar, det vil blive efterprøvet snarest.

Der er næppe tvivl om, at en del af problemet med netop de to nævnte
billeder (den generelle blåtone) skyldes en kombination af de konkrete
lys- og vejrforhold og en forkert hvidbalance.

Jeg bruger normalvis også altid RAW format, ofte også fast tid og /
eller blænde. Men når man en sjælden gang leger turist, så var det jo
rart om man bare kunne skyde fra hoften og bruge Auto-indstilling (hvor
RAW format jo ikke er mulig).

>Se også http://www.dpreview.com/reviews/canong1/page14.asp hvor der bestemt
>ikke omtales problemer som du nævner.

Jo - det gør der da i allerhøjeste grad. Problemet med Chromatic
Aberration (hedder det vist?) er meget tydeligt på især eet af de viste
billeder, og er netop også eet af de punkter der ankes over. Bemærk
feks. også hjulene på pigens løbehjul.

>Prøv dig frem og jeg er overbevist om at kameraet er ok forudsat at det ikke
>er defekt.

Jammen cameraet er generelt set helt OK. Og med dets mange
indstillingsmuligheder nærmest ideelt til mit normale behov.
Ikke mindst den lille fjernbetjening har jeg stor gælde af når jeg
affotograferer dokumenter, gamle billeder og lign, med lukketider på et
par sekunder eller deromkring. Derudover har cameraet iøvrigt efter min
mening en lang række af gode egenskaber.

Skulle man nævne noget negativt må det være, at det ofte kløjs i det med
hvidbalancen. Og at den manuelle focusindstilling på det nærmeste er
ubrugelig (men heldigvis også yderst sjældet nødvendig).

Og så forresten lige en ting mere, som du eller andre måske kan svare
på. Er det plat umuligt at slå dette 'rødøje' haløj fra.?

Tak for svaret.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-07-02 09:27

Det er rigtigt at der er omtalt cromatic aberration, men det så jeg ikke som
dit problem, men der tager jeg måske fejl. Prøv også an ændre på
farvebalancen i Photostop (som vel kom med dit kamera) eller et af de mange
billedbehandlingsprogrammer.
Mht. Manuel focusindstilling så er jeg enig (G2 ejer), men der er en meget
nyttig egenskab ved fokus på bestemte udvalgte dele af et motiv, som virker
sammen med MF: Ret kameraet mod det du ønsker skarpt og tryk udløserknappen
halvt ned og tryk samtidig på MF knappen så er fokus låst dertil og ret så
kameraet mod det du ønsker skaprt i billedet (uden naturligvis at ændre så
meget at fokus ikke er korrekt for det der blev stillet skaprt på...).

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-07-02 13:47

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev Fri, 5 Jul 2002 10:27:01
+0200

>Det er rigtigt at der er omtalt cromatic aberration, men det så jeg ikke som
>dit problem,

Du har nok ret. Det var kun en del af problemet. Manglende erfaring i
(og manglende interesse for) almindelig udedørs fotografering var nok en
anden del.

Det er som tidligere nævnt ikke noget jeg gør meget i. Men når det en
sjælden gang sker, så ville det jo være rart om resutatet blev næsten
lige så godt som med min kones InstaMatic (eller hvad det nu hedder).

> [...]
>kameraet mod det du ønsker skaprt i billedet (uden naturligvis at ændre så
>meget at fokus ikke er korrekt for det der blev stillet skaprt på...).

Jeg kender godt dette trick. Men det er lidt vanskeligt at bruge sammen
med stativ.

Igen er problemet nok, at jeg bruger cameraet noget anderledes end de
fleste andre her i gruppen. Jeg betragter det (cameraet) først og
fremmest som et stykke værktøj, og forventer at resultatet bliver lig
originalen - uanset om det så kunstnerisk forsvarligt eller ej.

--
mvh, A:\Feldborg