Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanner til 35 mm film
Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-07-02 12:08

Haløjsa...

Hvad er det pt. bedste bud på en sanner til [emne] i prisklasen <10Kkr.?

For mig at se må det være en Epson Perfection 2450 Photo. Men er der
andre lignede emner i denne prisklasse, og er der nogen der ved om et
endnu bedre prudukt er lige om hjørnet.?

Det skal understreges, at det er en Flatbed scanner vi snakker om, ikke
en diasscanner. Altså en sacnner der kan tage 4 - 6 billeder fra en
rullefilm. eller et helt mikrokort, i eet hug.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Peter_Gimm

Dato : 01-07-02 21:49

"Arne Feldborg" skrev d. 01-07-02 12:08 dette indlæg :

> [...]
> en diasscanner. Altså en sacnner der kan tage 4 - 6 billeder fra en
> rullefilm. eller et helt mikrokort, i eet hug.

Prøv at kigge på Microtek ScanMaker 8700 - det er en EDIT scanner, så
skal du ikke scanne igennem glas (undgår newton ringe og andet skidt...)

Mvh
Peter

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-07-02 12:40

"Peter_Gimm" <Peter_Gimm.news@kandu.dk> skrev Mon, 01 Jul 2002 20:49:13
GMT

>Prøv at kigge på Microtek ScanMaker 8700 - det er en EDIT scanner, så
>skal du ikke scanne igennem glas (undgår newton ringe og andet skidt...)

Jeg har stor sympati for Microtek. Min første (SCSI) scanner var en
sådan. Og det er nok, både mekanisk og betjeningsmæssigt, den bedste
scanner jeg nogensinde har haft.

Men en optisk opløsning på 1200 x 2400 dpi er for lidt til det givne
formål.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-07-02 09:34

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote in

> Haløjsa...
>
> Hvad er det pt. bedste bud på en sanner til [emne] i prisklasen <10Kkr.?

Hvad skal du bruge de indscannede billeder til? Web eller print eller
noget tredje?

> Det skal understreges, at det er en Flatbed scanner vi snakker om, ikke
> en diasscanner. Altså en sacnner der kan tage 4 - 6 billeder fra en
> rullefilm. eller et helt mikrokort, i eet hug.

Hvorfor ikke købe både en flatbed og en filmscanner, hvis du har 10k kr til
rådighed? 7k kr til en god filmscanner og 3k kr til en Epson 2450..

--
Kind regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-07-02 12:40

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> skrev 2 Jul 2002 08:33:50 GMT

>Hvad skal du bruge de indscannede billeder til? Web eller print eller
>noget tredje?

Noget helt tredie. Det drejer sig primært om indscanning af mikrofilm og
ditto kort. Og helst i en kvalitet så kopien er = originalen.

Dvs. vi er oppe i en (optisk) opløsning omkring de 4800x4800. Var det
bare 'almindelige' billeder, så kunne man nøjes med langt mindre.

>Hvorfor ikke købe både en flatbed og en filmscanner, hvis du har 10k kr til
>rådighed? 7k kr til en god filmscanner og 3k kr til en Epson 2450..

Flatbedscannere, op til 1200x1200, har jeg såmænd nok af. Men hvilken
filmscanner snakker vi her om.?

Og kan den scanne andet end film, feks. miokrokort.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-07-02 14:03

> Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> skrev 2 Jul 2002 08:33:50 GMT

> Noget helt tredie. Det drejer sig primært om indscanning af mikrofilm
> og ditto kort. Og helst i en kvalitet så kopien er = originalen.

Jeg blev bare forvirret af din subject linie hvor du skriver 35 mm. Jeg går
ud fra at mikrofilm og mikrokort ikke er i 35 mm format.

> Dvs. vi er oppe i en (optisk) opløsning omkring de 4800x4800. Var det
> bare 'almindelige' billeder, så kunne man nøjes med langt mindre.

Det kommer an på hvor stort du vil se scanningen. Hvor stort er mikro
formatet og hvor stort skal det indscannede billede være?

Scanning af 35 mm til webbrug (1024*768) kræver reelt ikke mere end lige
over 700 DPI optisk på scanneren.

> Flatbedscannere, op til 1200x1200, har jeg såmænd nok af. Men hvilken
> filmscanner snakker vi her om.?

Epson 2450 kører 2400 DPI optisk. Jeg tænkte på en Minolta Scan Dual II til
3800,- inkl. moms. Eller evt. en dyrere Canon eller Nikon model.

> Og kan den scanne andet end film, feks. miokrokort.?

Nej de scanner 35 mm format og nogle af de (meget) dyrere modeller scanner
også mellemformat.

Hvis det skal være flatbed og højere opløsning end 2400 DPI optisk, så vent
6-12 måneder (hvis du kan) - mon ikke Epson og Canon planlægger nye
modeller?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-07-02 23:51

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> skrev 2 Jul 2002 13:02:57 GMT

>Jeg blev bare forvirret af din subject linie hvor du skriver 35 mm. Jeg går
>ud fra at mikrofilm og mikrokort ikke er i 35 mm format.

Både og. Det kan være og er ret ofte 35mm film, hvor emnet er
'formindsket' 10 - 12x.

Det kan også være 16mm film, og endelig kan det være på kort
(Microfiche). I begge tilfælde er emnet 'formindsket' 25x.

>Det kommer an på hvor stort du vil se scanningen. Hvor stort er mikro
>formatet og hvor stort skal det indscannede billede være?

Den skal være min 150x150 (og helst 300x300) i forhold til
originalemnet. Resten er sådan set simpel matematik.

>Epson 2450 kører 2400 DPI optisk.

Såvidt jeg ved 2400x4800.?

Ihvertfald kan den med godt resultat scanne 35 mm film der 'kun' skal
forstørres ca. 10 gange.

Den kan også med et nogenlunde resultat scanne 16mm flim og microfiche
der skal forstørres 25 gange - til skærmvisning.
Men såsnart det skal yderligere forstørres, bare til det dobbelte, eller
hvis det skal printes ud i høj kvalitet, så er det lige i underkanten.

Så spørgsmålet er altså: Findes der andre lignede typer med en endnu
højere opløsning til en overkommelig pris. Eller er der nogen der ved om
sådanne er lige på trapperne.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 03-07-02 09:31

> Såvidt jeg ved 2400x4800.?

Jeps, men de 4800 er interpoleret såvidt jeg husker og er således ikke reel
optisk opløsning. Har du prøvet at køre et scannet "billede" gennem et
interpoleringprogram - bare for at se hvordan det bliver? Fx Photoshop
Bicubic?

> [...]
> Men såsnart det skal yderligere forstørres, bare til det dobbelte,
> eller hvis det skal printes ud i høj kvalitet, så er det lige i

Prøv for sjov interpoleringen (brug Photoshop eller anden
billedbehandlingssoftware - ikke den interpolering der er indbygget i
scanningssoftwaren.)

> Så spørgsmålet er altså: Findes der andre lignede typer med en endnu
> højere opløsning til en overkommelig pris. Eller er der nogen der ved
> om sådanne er lige på trapperne.?

Jeg kender ikke til flatbedscannere med højere opløsning, men jeg har også
kun kigget på forbrugermodeller til under 4000 kr. For info om hvad der kan
være på trapperne, så læs comp.periphs.scanners hvor de ny scannere tit
rygtes hurtigt.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-07-02 00:48

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> skrev 3 Jul 2002 08:30:34 GMT

>Jeps, men de 4800 er interpoleret såvidt jeg husker og er således ikke reel
>optisk opløsning.

Nej. Det er faktisk 2400x4800 optisk.

>Prøv for sjov interpoleringen (brug Photoshop eller anden
>billedbehandlingssoftware - ikke den interpolering der er indbygget i
>scanningssoftwaren.)

Kunne aldrig drømme om det (det sidstnævnte altså).

Men i modsætning til 'almindelige' billeder, hvor det jo er helt fint at
de altfor skarpe skel bliver udjævnet (= interpoleret) - så drejer det
sig her netop om at få selv de mindste detaljer, og selv de mindste
farvenuancer, med.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-07-02 08:22

> [...]

> Så spørgsmålet er altså: Findes der andre lignede typer med en endnu
> højere opløsning til en overkommelig pris. Eller er der nogen der ved

Den er ikke overkommelig, men i Professional Photographer June 2002 faldt
jeg lige over en Aztek Plateau Scanner til US $18.000 (vejl. udsalgspris)
med 16000x4000 DPI - jeg ved ikke lige om man kan stole på disse
opløsningstal for de har taget fejl ved opløsningen på en anden scanner.
Det er en flatbed scanner der vejer 75 kg

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 02-07-02 21:45

Kenneth Darling Soerensen skriver:

> Hvorfor ikke købe både en flatbed og en filmscanner, hvis du har 10k kr til
> rådighed? 7k kr til en god filmscanner og 3k kr til en Epson 2450..

Jeg har for et par måneder side købt en 35 mm filmscanner
HP PhotoSmart S20 (strimler - dias - papirbilleder op til 10x15)
Det er IKKE en flatbed scanner. Den sluger filmstrimlen som et
stykke bændel-lakrits. Den er alle tiders. Softwaren køres ind på
5 min., USB stikket sættes i og du kan begynde.
Jeg har indtil nu allerede scannet ca 2500 billeder.
Scanner i forskellige opløsninger - gemmer i forskellige formater -
sort/hvid - farve - panorama - altsammen valgfrit.
Jeg fik ca. 1 krone tilbage på 5000 kr.

Ville jeg have en tilsvarende filmscanner til større negativformater,
var prisen ca. det dobbelte.

Jeg er meget tilfreds med kassen.

Hilsen Jørgen Carlsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-07-02 23:51

Jørgen Carlsen <jcarl@daks.dk> skrev Tue, 02 Jul 2002 22:45:29 +0200

> [...]
>HP PhotoSmart S20 (strimler - dias - papirbilleder op til 10x15)
>Det er IKKE en flatbed scanner. Den sluger filmstrimlen som et

Lyder interessant. Hvad er helt præcist den optiske opløsning.?

Når du skriver "strimler - dias - papirbilleder op til 10x15" betyder
det så, at den ikke kan scanne negativer større end 24x26mm.?

>Scanner i forskellige opløsninger - gemmer i forskellige formater -
>sort/hvid - farve - panorama - altsammen valgfrit.
>Jeg fik ca. 1 krone tilbage på 5000 kr.

Det lyder fornuftigt til almindelige billeder. Spørgsmålet er bare om
opløsningen er høj nok til mit formål. Det er i sig selv en krævende
opgave at forstørre op til 25x uden en egentlig optisk forstørrelse.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 03-07-02 22:57

Du kan se oplysningerne på denne side:

http://www.adorama.com/skudooraid003925.tpl?sku=IHPPSS

og Nej (desværre) den kan ikke scanne negativer større end 24x36

Hilsen JC

Arne Feldborg skriver: