Opkald i Italien.
Fra : Fischer

Dato : 01-07-02 09:04

Så er jeg vendt hjem fra ferie i Italien. Dejligt at komme hjem i kulden
igen.
Jeg vil lige fortælle lidt om mine erfaringer med brugen af mobilen dernede.

TDC (og Telmore) har roaming-aftale med 4 selskaber i Italien, og
minutpriserne for opkald til Danmark varierer fra 4,83 til 8,28 pr. minut.
Det synes derfor smart selv at tage et valg, når man befinder sig dernede.

Mit brug har mest været til check af E-mail - altså data-opkald til en
server i Danmark.

Da jeg kørte ind i Italien valgte min mobil at hægte sig på det store
statslige teleselskab (?), Telecom Italia Mobile (TIM). Det er samtidig det
næstdyreste selskab, så jeg synes ikke valget var det bedste. Det skulle dog
vise sig at min mobiltelefon var klogere end mig!

Så snart jeg havde bruge for at checke min E-mail, bad jeg min mobil om at
lave en netværkssøgning og valgte det billigste selskab (Omnitel). Det stod
den og tyggede på i 1 minut og sagde så: "Ingen adgang".
Da det næstbilligste selskab (Blu) åbenbart slet ikke havde dækning der hvor
jeg boede, endte jeg med nr. 3 på listen ...... Telecom Italia Mobile.
Her fungerede alt til gengæld ret godt. Jeg var både på nettet og checkede
E-mail, og selv om stabiliteten måske ikke var helt så god som i DK, så var
det absolut tilfredsstillende.

Jeg havde dog ikke tænkt mig at give op så let. TIM er over 2,- kr. dyrere
pr. minut end Omnitel, så jeg fortsatte med at forsøge.
Og morgenen efter lykkedes det! Jeg kom på Omnitel.
Til gengæld fungerede data-opkald ikke. Den åbnede godt nok for data-kanalen
og ringede op, men jeg fik aldrig noget svar fra serveren.
Derfor tilbage til gode gamle TIM, hvor alt fungerede.

Jeg forsøgte dette en del gange. Jeg kunne ofte komme på Omnitel om
morgenen - senere på dagen fik jeg altid 'Ingen adgang'.
Men data-opkald fik jeg aldrig til at fungere - jeg fik ingen svar fra
serveren.

Nu har jeg så lige checket min konto hos Telmore. Det var ikke en morsom
oplevelse.

Alle de mislykkede dataopkald hos Omnitel er takseret til 7,06 kr. Og det er
typisk opkald på mellem 4 og 15 sekunder.
Selv om der evt. minimum takseres for 1 minut, så skulle taksten for dette
være 4,83 + opkaldsafgift.
Heldigvis har jeg minutiøst ført logbog over alle mine opkald dernede, så
jeg vil selvfølgelig ikke finde mig i dette. Men sikke et mas med at
gennemgå og beregne alle opkald.

Moralen må være: Lad være med altid at jagte de billigste minutpriser i
udlandet - det kan ikke altid betale sig.

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 02-07-02 11:36

> [...]
> er typisk opkald på mellem 4 og 15 sekunder.
> Selv om der evt. minimum takseres for 1 minut, så skulle taksten for dette

Jeg har fået følgende svar fra Telmore:
"Uoverenstemmelsen skyldes at Telecom fakturere en opkaldsafgift ved hvert
opkald. Denne afgift kan godt være på eks. 5kr. og derfor skal du lægge
dette beløbet til minuttaksten for at få prisen per minut."

Altså: Når du bruger din telefon i udlandet, så vil der blive pålagt en
åbenbart ukendt / varierende opkaldsafgift på hvert opkald.
Og vi snakker ikke om de sædvanlige 25 øre, men måske 5,- kr.!

Efter min bedste overbevisning er dette røveri ved højlys dag. Især fordi
jeg ikke har læst noget om dette ved hverken Telmore eller TDC.
Der er selvfølgelig nævnt en opkaldsafgift, men ikke at den godt kan være 20
gange højere end normalt ........

*Fischer