Problem med genintroduktion af hun
Fra : Tom Manczak

Dato : 12-02-01 23:47

Hej.

Jeg har haft min Ps. tropheops hun ude af det store akvarie, da hun i
løbet af en mundrugning fik svampeangreb og finneråd. Så slemt at der
kun var et par mm. tilbage på halefinnen, og hun er i forvejen normalt
8 cm ialt. Hun blev behandlet med "Dessamor" og derefter begyndte der
at vokse finner tilbage.

Hvornår bør man genintroducere en fisk som har haft finneråd? Skal de
være helt vokset ud? Jeg mente at ca. 2/3 af det normale finneareal
ca. var nok. Åbenbart ikke. Der gik 2½ dag og så havde hun mistet
halvdelen af den udvoksede halefinne. Hvad gør jeg galt? Det er
tydeligt at fisken er stresset. Hun bliver hakket af alle de andre
fisk, selv dem der er halvt så store. Når man gentintroducerer en
helbredt fisk, bør man måske ændre stenopsætningen? For at
territorierne ødelægges, og rangen skal bygges op igen, og give alle
fisk lige vilkår?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-02-01 10:45

Tom Manczak <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en

> [...]
> helbredt fisk, bør man måske ændre stenopsætningen? For at
> territorierne ødelægges, og rangen skal bygges op igen, og give alle

Du har selv givet svaret! Ellers skal du bare have så mange huler og fisk
i akvariet at aggressioner bliver fordelt på mange flere fisk samt at den
har mulighed for at
gemme sig i en hule, uden at blive smidt ud igen.

Jeg har selv haft et problem af samme art, her var det dog kun hendes
mage der var efter hende,
men det var han tilgengæld også konstant, jeg løste problemmet ved at
sælge fiskene.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 13-02-01 11:19

> Du har selv givet svaret!

Tak

> Ellers skal du bare have så mange huler og fisk

Jeg mener at der er rigeligt med huler, så nu må jeg vente et par uger
til finnerne er tilbage igen. Så vil jeg fjerne alle sten og bygge
noget nyt

> men det var han tilgengæld også konstant, jeg løste problemmet
ved at
> sælge fiskene.

Det var ærgeligt med den løsning. Var det et par som ellers fungerede
fint? Mit problem er at det er alle fisk, også magen.

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-02-01 13:30

> Det var ærgeligt med den løsning. Var det et par som ellers fungerede
> fint? Mit problem er at det er alle fisk, også magen.

Problemmet var hannen var blevet totalt dominerende i akvariet, og hunnen
blev nærmest pelset hvergang den kom tilbage i akvariet.

Nu har jeg taget et par af deres unger fra for at bevare arten i min
bestand.

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 13-02-01 17:24

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helbredt fisk, bør man måske ændre stenopsætningen? For at
> territorierne ødelægges, og rangen skal bygges op igen, og give alle

Hej Tom

Har selv haft problemet.. med genindtroduktion.

min oplevelse er at de tit går på de fisk der opfører sig "forkert" og at
det derfor kan være et problem at genintroducere en fisk der ikke er helt
oppe og "svømme" endnu.

Jeg har dog haft held til det ved at mørklægge akvariet et døgns tid.. Dvs
slukke lyset og pakke det ind i et tæppe..Ok det er ikke så pænt at se på
men det kan være en måde og løse problemet på. Det stresser jo også fisken
yderliger at den skal fiskes op og i flere gange.

mvh.
Brian

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-02-01 21:18

Tak for jeres svar! Jeg prøver igen når hun er klar om et par uger!

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379