Netværk blokerer ydelsen
Fra : Finn I

Dato : 30-06-02 21:17

Her i huset er 2 PC'er forbundet via en USRobotics 8000 router. På den ene
PC (700Mhz) er der en harddisk med flere videoklip komprimeret med Divx. Den
anden maskine er en PII 400.

Problem: Når den anden bruger (PII'en) vil se nogle af disse film hakker det
i fremvisningen.
Det viser sig ved at der med nogle sekunders mellemrum så står billedet
stille i ca ½ sek hvorefter det forsætter normalt indtil det sker igen.

På den maskine hvor filmene er kan jeg se at overførslen sker med 2-4% af
båndbredden (100kbps) og hvis der kopieres filer til den anden pc'er sker
det med 40-60% så det er vel ikke fordi der ikke er hul igennem?
Hvis hele filmen er kopieret over på PII'en så afspilles den uden disse ryk.
Så min uforbeholdne konklusion er at det må være noget med netværket. Er det
det? Og hvad kan jeg gøre?

--
Best Regards
Finn

Remove "2" in mail for reply

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-06-02 21:27

Finn I wrote:

> Her i huset er 2 PC'er forbundet via en USRobotics 8000 router. På den ene
> PC (700Mhz) er der en harddisk med flere videoklip komprimeret med Divx.
> Den anden maskine er en PII 400.

Hvilke(t) operativsystem(er) bruger du?

Er ovenstående router 10mbit halv duplex?

Bruger du PCI-kort eller ISA-kort?

Svjh kan en P2/400 kun lige netop køre DivX - derfor skal der ikke meget
CPU-belastning til, før det bringer videoen til at hakke.

/Rasmus

The day Microsoft makes something that does not suck,
is probably the day they start making vacuum cleaners.

Fra : N/A

Dato : 30-06-02 22:21

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-06-02 22:21

In article <afnqg8$flj74$1@ID-119338.news.dfncis.de>,
"Finn I" <f12@minemail.dk> wrote:

> XP (700MHz) og 98 (400MHz)

> Det er en 10/100Mbps. Om det er halv duplex ved jeg faktisk ikke. Men hvis
> jeg sætter de 2 netkort op til at køre full duplex så fungerer det også (så
> det er vel fuld duplex).

Har du et krydset kabel så du kan prøve direkte PC til PC ?

> PCI

> Der har du nok ret men hvor meget CPU-kraft bruges der egentlig til
> overførsel af data?

Det kommer an på kortet. Hvis det er ISA eller 16-bit PCMCIA, så kan det
godt være over 50%. Specielt med trådløse PCMCIA netkort ser man dette,
da de alle / næsten alle er 16-bit.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-06-02 22:30

Finn I wrote:

> XP (700MHz) og 98 (400MHz)

> Der har du nok ret men hvor meget CPU-kraft bruges der egentlig til
> overførsel af data?

Ikke meget under normale omstændigheder. Men Windows 98 yder ret dårligt
mht. nettrafik. Om det ville være muligt med et andet OS er svært at sige.
Den formentlig ikke hurtig nok til både at håndtere DivX og nettrafik
samtidig.

/Rasmus

Life is that property, which a being will lose as a result of falling
out of a cold and mysterious cave 30 miles above ground level.
- HitchHikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Finn I

Dato : 01-07-02 20:51

> Den formentlig ikke hurtig nok til både at håndtere DivX og nettrafik
> samtidig.
Hvor meget skal der til for at den kan begge dele? En PII eller PIII 500MHz
vil det gøre underværker?
DEt er 2 gamle harddiske der sidder i den med 400Mhz på ca 3.2Gb. Vil en
nyrere på fx 30Gb være bedre at sætte i den og så hente videoklip derfra ind
på den med 700MHz?

Mvh
Finn

Fra : Anders Bystrup

Dato : 30-06-02 21:55

> Problem: Når den anden bruger (PII'en) vil se nogle af disse film hakker
det
> i fremvisningen.

Det har nok ikke noget med netværket at gøre - PII 400 er simpelthen ikke
kraftig nok til at afspille DivX........

Anders

Fra : Finn I

Dato : 30-06-02 21:59

> Det har nok ikke noget med netværket at gøre - PII 400 er simpelthen ikke
> kraftig nok til at afspille DivX........

Jammen når jeg afspiller filmene direkte fra PII'erens egen harddisk så er
der ingen problemer. Så det må jo være når den skal hente filmen fra den
anden Pc'er over netværket.

Mvh
Finn

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 30-06-02 22:32

> Jammen når jeg afspiller filmene direkte fra PII'erens egen harddisk så er
> der ingen problemer. Så det må jo være når den skal hente filmen fra den
> anden Pc'er over netværket.

Hvilket netkort bruger du - hvis det f.eks. er et Realtec kort tager det
forholdsvist meget CPU kraft.
Du kører vel ikke Windows 2000 eller et lignende system hvor man kan se hvad
ressourcerne bliver brugt til?

JÅH

Fra : Finn I

Dato : 01-07-02 20:47

> Hvilket netkort bruger du - hvis det f.eks. er et Realtec kort tager det
> forholdsvist meget CPU kraft.
Det er et Surecom EP320 i PII 400, og 3COM i Duron 700

> Du kører vel ikke Windows 2000 eller et lignende system hvor man kan se
hvad
> ressourcerne bliver brugt til?
Nej desværre. Win 98

Nvh