Druknet i 1868 eller 1869
Fra : Angelbo

Dato : 30-06-02 20:23

Jeg mangler noget information om min tipoldefar Jens Jørgen Jensens død. Så
vidt jeg ved druknede han i 1868 eller 1869. Han var sømand i Nyborg. Er der
nogen steder på nettet jeg kan søge oplysninger?

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 01-07-02 16:29

> Så vidt jeg ved druknede han i 1868 eller 1869. Han var sømand i Nyborg. Er
> der nogen steder på nettet jeg kan søge oplysninger?

- Det tror jeg ikke. Men slægtsforskning er andet og mere end at lede
på internettet.

Den sikre vej når det gælder drukneulykker er normalt de lokale
aviser. Det tager tid. Men de gamle aviser var ikke så tykke, så
opgaven er ikke uoverkommelig, selv om du skal igennem et par årgange.

At det giver resultat, ved jeg af egen erfaring. Jeg har rullet flere
årgange af bl.a. Thisted Amts Tidende igennem på Statsbibliotekets
avislæsesal i Århus for at finde fiskere, der druknede på Limfjorden.
Og jeg fandt alle dem, jeg søgte - undertiden med meget detaljerede
beskrivelser af drukneulykkerne. Jeg har også fundet en sømand, jeg
ledte efter, som druknede ved Gibraltar. Som "sidegevinst" fandt jeg
andre dødsfald og personalhistoriske oplysninger, jeg ikke havde
ventet.

De gamle aviser finder du på Det kgl. Bibliotek i København og tit
også på det lokale bibliotek for avisens udgivelsesområde - samt på
Statsbiblioteket i Århus.

VH

Erling Vester Jacobsen