hunde på Kos
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-06-02 17:16

Hejsa

Kæresten og jeg har lige været en uge på Kos, skøn tur. Men det er nu ikke
turen jeg vil fortælle om her i gruppen, men om alle de hunde der levet på
Kos.
Det første der faldt mig i øjnene på hotellet var et opslag om 5 hvalpe der
søgte nyt hjem i et andet land end grækenland, for i grækenland ville de
ikke få det særlig godt stod der. Jeg kan slet ikke tåle at læse sådanne et
opslag, jeg var næsten parat til at tage dem alle 5 med hjem, men måtte
hurtig slå den tanke ud af hoved, det kunne naturligvis ikke lade sig gøre.
Flere gange om dagen så man hunde der bare løb rundt på gader og stræder for
lud og kold vand, og jeg var jo sådanne en der bare skulle hilse på dem
alle, hvilket de virkede somom de var glade for. Mange synes hunde i
udlandet er "ulækkere", de har måske lopper, og så er de snavset. Og hvad så
siger jeg bare, jeg vil mægtig gerne nusse dem lidt, de vil jo også gerne
ha' kærlighed.
På hotellet boede der også nogen hunde, 3 stk. Hver morgen gik jeg ned ved
poolen og "hentede" dem, og så gik vi en tur langs stranden, det var bare så
hyggeligt. og så hjalp det jo lidt på savnet af Nicki at jeg kunne hygge mig
med dem, selvom det jo ikke var det samme
Den ene var en hvalp på 4-5 mdr vil jeg tro. Den havde et lettere handicap,
begge dens forben var skæve, han gik næsten som Charles Chaplin, men han
virkede ikke som om han led under det, heldigvis.
folket i sådanne lande har absolut ikke samme forhold til hunde ( eller
husdyr i al almindelighed ) som vi har, de jager dem væk bare de nærmere
sig. Selvom hundene boede på hotellet, så jeg flere gange hvordan gartneren
jagede dem med deres river, også selvom hundene fulgtes med mig. De fik godt
nok nogen onde blikke fra mig, de skulle overhoved ikke brude sig om at gøre
hundene fortræd når jeg var i nærheden ( og for den sags skyld heller ikke
når jeg ikke var der ). Jeg tror måske de fangede budskabet, for de sidste
par dage lod de dem gå i fred sammen med mig. Men nu hvor jeg er rejst igen,
er det nok det samme igen, desværre. Jeg kan selvfølgelig håbe der er kommet
en ny der har taget sig af dem.

Nu er vi hjemme igen, og hvor er det bare dejligt at komme hjem til Nicki
igen. Han har afgjort haft det godt, hvis han kunne snakke ville han sige at
han gerne ville blive der en uge mere . Han har været ned på landet hos
noget familie, som også har en gårdhund, hvor han bare har kunne været ude
hele dagen, og det er jo skønt for en by hund.
Men hans ferie har godt nok trættet ham, han kom hjem i fredags, og han
sover stadig helt vild meget, dog er han ved at vågne lidt mere op nu

Mange hunde hilsner fra

Bolette

Fra : Annette Skovbon

Dato : 02-07-02 00:24

test

Fra : Annette Skovbon

Dato : 03-07-02 00:00

Hejsa,
Undskyld mit testindlæg. Jeg sad hele aftenen i går og slåssede med
mailgate.

Jeg har været på Kos 5 gange og har hver gang været ved at tage alle
ders hunde med hjem. Særligt var der en som var meget på hotellet. En
mindre lab-blanding. Spinkel og meget forsigtig, men fantastisk sød.
Sorte blev den døbt, efter den første leverpostejsmad på værelset.
Det er meget hårdt at se hvordan hotelejere og restaurantejere jager
hundene væk fra deres områder. Man sidder og kan ikke gøre det vilde,
for man ved at mange af de andre gæster IKKE bryder sig om dyrene.
Desværre er der ikke det vilde man kan gøre ved det. Dog er der et stort
supermarked på den sydlige del af Kos, der er med i et genialt projekt.
Indbyggerne kan ikke få turister til at smide 20 kr i rede penge til
hjælp til alle de herreløse hunde og katte så i stedet for, har de ved
indgangen af supermarkedet, lige indenfor døren, opsat en lille
container, hvor man så kan gå ind og købe noget hundemad og smide derud
i. Så bliver den tømt og alle produkterne fordelt på deres internater.
Jeg synes det er genialt og har selv brugt en del lommepenge dernede på
projektet.
Jeg ville ønske man kunne starte en kampagne dernede og få alle folk til
at neutralisere deres hunde,- og få de herreløse indfanget og
neutraliseret.
Desværre kan folk ikke engang finde ud af det herhjemme, så det på Kos
forbliver desværre nok en drøm længe endnu.

Godnat fra Annette

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-07-02 08:11

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-07-02 08:52

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> "Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev i en meddelelse

Undskyld nu kokser jeg da i det og kom til at sende inden jeg havde
besvaret .. undskyld undskyld undskyl
Smil fra Ami

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-07-02 08:37

> [...]
derud
> i. Så bliver den tømt og alle produkterne fordelt på deres

Lyder da som et yderst fornuftigt tiltag .. der kommer til at gavne
internatshundene i al fald .. men de herreløse hunde i gaderne får vel
næppe noget ud af det ...

> [...]
Kos
> forbliver desværre nok en drøm længe endnu.

Ja det tror jeg desværre også roligt vi kan regne med .. og netop hvad
neutralisering af hunde angår skulle jeg mene at danskerne har en del
at lære idet neutralisering af hunde jo stadig for mange er et
bandeord ...

Sidder og tænker på at Bolettes og din hjælpsomhed over for de
herreløsehunde omkring hotellet selvfølgelig er forståeligt og jeg
ville kunne fristes til også at falde til den side ... men kan ikke
lade være med at tænke på at man nok i sidste instans gør hundene en
bjørnetjeneste og i stedet for faktisk er godt på vej til at gøre den
samme fejl som så vi så ihærdigt forsøger at vænne vore
sommerhusturister af med .. nemlig sommerhuskattene .. og det er vel
næppe bedre og mere værdigt at være "hotelhund" på Kos end
sommerhuskat i DK.

Havengoddaghils fra Ami

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 03-07-02 20:14

Hej Ami

> [...]
> sommerhusturister af med .. nemlig sommerhuskattene .. og det er vel
> næppe bedre og mere værdigt at være "hotelhund" på Kos end

Jeg forstår godt hvad du mener, men omvent set, ser jeg også sådanne på det,
at der skal nok komme nogen ugen efter mig og efter igen osv, som har det
lige som mig ( jeg kunne skam se der var flere lige som mig i den uge vi var
der, som også hyggede om hundene ), og lige netop disse hunde så ikke
just ud til at lide særlig stor last.
Og en anden ting, hvis jeg kan være noget for dem i den uge jeg er der, så
har jeg i hvert fald gjort mit til at de har haft bare en god uge i deres
liv. Men som sagt tror jeg nu nok der skal komme tyber som mig .

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-07-02 11:10

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår godt hvad du mener,

Jamen som sagt forstår jeg også fint dig.. og kan se det fra din
synsvinkel .. og jeg ville også virkelig skulle tage mig sammen for
ikke at gøre det samme som du gjorde .. og jeg ville helt sikkert
støtte projektet med den der container man kunne købe hundemad og
smide i ...

men omvent set, ser jeg også sådanne på det,
> at der skal nok komme nogen ugen efter mig og efter igen osv, som
har det
> lige som mig

<>ja se det er nok her forskellen er på dig og mig, mens du satser på
at
de er kommer efter dig og efter de næste osv .. vil jeg holde afstand
til hundene ud fra det synspunkt at hundene for det første ikke
behøver at få flere svigt end højest nødvendigt og ud fra det
synspunkt at det jo bestemt ikke er sikkert at de næste eller de næste
igen vil være interesseret i hundene .. en anden ting der nok ville
gøre sig gældende for mit vedkommende er at jeg generelt ikke .. af
ud fra et sundhedsmæssigt syn ... vil mænge mig med div. hjemløse
hunde og katte ...der meget let kan have div. smitsomme sygdomme .. og
bl.a er rabies jo en ikke sjælden sygdom i de sydlige lande ..

> [...]
der, så
> har jeg i hvert fald gjort mit til at de har haft bare en god uge i

Helt rigtigt ingen tvivl om at de har haft en god uge mens du var der
... men det bliver dobbelt hårdt for dem hvis der så de flg. uger
kommer folk der ikke vil tage sig af dem .. og en eller to eller 10
uger i en hunds liv er meget lidt stillet op i forhold til et hundeliv
... og igen kan jeg ikke lade være med at sammenligne disse hundes
"skæbne" med sommerhuskattenes .. man tager sig af dem mens man
alligevel er der og tager så bort .. og tilføjer dyret endnu et svigt

Men sådan er vi så forskellige heldigvis for det ..

Havengoddaghils fra Ami

Fra : AnnetteS

Dato : 07-08-02 08:14

Hej Ami,

> Lyder da som et yderst fornuftigt tiltag .. der kommer til at gavne
> internatshundene i al fald .. men de herreløse hunde i gaderne får vel
> næppe noget ud af det ...
Jo de gør. Lige på Kos(ved jeg) bliver alle gadehundene indfanget i
oktober (Alle de gadehunde de kan få fat
på selvfølgelig)
Hotelhundene bliver som oftest også sat på gaden til oktober og også
indfanget.
Internaterne tager alle de hunde de overhovdet har kapacitet til. De
bliver tjekket og der bliver
neutraliseret en del af dem(Det antal der er råd til og de hunde som kan
vidreformidles) og de hunde
som er mest medtaget bliver aflivet. De bliver alle vaccineret og bliver
i vinterens løb enten solgt på Kos
og de omkring liggende øer så som Kalymnos, Patmos og Pserimos.
En del af dem indgår også i et redningsprojekt de har med fastlandet. Et
sted i Athen-området. Der
bliver de også formidlet ind til.

Jeg ved en masse lige om de hunde. Første gang jeg var dernede, skabte
jeg rigtig god kontakt med et
par indbyggere. En barejer og en restaurantejer. Barejeren gav mig
kontakt til et sted ude ved noget
som hedder Tigaki Beach. Restaurantejeren tog med mig som tolk derud,-
han fik en gave med hjem til
hans bror i DK for det og året efter et kg. farin for en tur til
Derude ved ligger der et mindre 'fodersted' og opsamlingsplads.
På Kos siger de, de har tre internater, og de knokler i hele
vinterhalvåret. På en måde for os turister.

Grunden til at problemet er så voksende dernede, er primært fordi
hoteller, strande og andre
turistområder har opdaget dyrenes tiltrækning på turister. De har
simpelthen opdaget at hvis de i
foråret anskaffer en hvalp eller to, så fremstiller de dem selv på en
måde så vi strømmer til. Desværre
er Kos et sted man kun rejser til fra maj til oktober, og når sæsonnen
er slut, er det også slut med
"kærligheden" til deres hunde.

> [...]
> neutralisering af hunde angår skulle jeg mene at danskerne har en del
> at lære idet neutralisering af hunde jo stadig for mange er et
Forskellen er måske at vi herhjemme holder vores dyr i enten indhegning
eller snor. Dernede får de lov til
at strejfe. Også familiehundene strejfer og 'blander' sig med de
herreløse. Både sygdomme og
uønskede hvalpe er i overflod dernede.

> [...]
> sommerhusturister af med .. nemlig sommerhuskattene .. og det er vel
> næppe bedre og mere værdigt at være "hotelhund" på Kos end
Som beskrevet ovenfor så bliver der taget sig af de fleste hunde dernede
om vinteren, men jeg kan
udemærket følge din tankegang. Jeg ville ønske at markedet for disse
'turisthunde' slet ikke var der.

God weekend.

--Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 03-07-02 19:58

Hej Annette

> Undskyld mit testindlæg. Jeg sad hele aftenen i går og slåssede med
> mailgate.

det er okay med mig

> Det er meget hårdt at se hvordan hotelejere og restaurantejere jager
> hundene væk fra deres områder.

Ja bestemt, men med de her hunde på hotellet, var det "kun" ( det var nu
også nok ) gartnerne der jagede dem, faktisk var der på et tidspunkt hvor
der kom en fremmed hund ind på området, og bed efter hundene, hvor flere
tjenere prøvede at jage den væk ( det lykkes ), for at "rede" hotel hundene,
så for dem måtte de gerne være der.

> [...]
> container, hvor man så kan gå ind og købe noget hundemad og smide derud
> i. Så bliver den tømt og alle produkterne fordelt på deres internater.

Nejjjjjjjjjjjj hvor ærgeligt at jeg ikke vidste det, det ville jeg gerne ha'
støttet.

> Jeg synes det er genialt

Ja, genial god idé.

Mange hilsen

Bolette

Fra : Kosmonauten

Dato : 03-07-02 21:21

> Hejsa
Selv Hejsa Bolette
>SNIP en spændende beretning<
Tak for rejseberetningen fra Kos.
Det er godt nok en sørgelig tilværelse disse hunde har og det er da fedt at
du "brød strømmen" og gav dig tid til at hilse på disse hunde, paws up
herfra.

> Bolette
Med ditto hundehilsen
Martin & Discounthunden Laika (som kun har kostet 1200 og *ikke* er
neutraliseret hvilket jo er en grusom ting!)