Tun?
Fra : Helle Nielsen

Dato : 30-06-02 16:50

Hejsa.

Er det rigtigt at det ikke er godt at give sin kat en smule tun hver aften?
det er blevet en vane for den at få ca. 1-2 spsk. tun i vand hver aften og
den hyyyyyyler og skaber sig når vi begynder at lave mad fordi den ved at så
plejer den at få tun. Det er kun om aftenen den får lidt tun. Alm. dåse
kattemad vil den ikke have - faktisk er den meget kræsen hvad det angår.
Bare den får sin TUN I VAND så er den tilfreds.

Hilsen Helle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-06-02 17:08

Helle Nielsen <helle@jirty.dk> wrote:
> [...]
> den får lidt tun. Alm. dåse kattemad vil den ikke have - faktisk er
> den meget kræsen hvad det angår. Bare den får sin TUN I VAND så er

jeg har op til flere gange hørt at det skyldes det høje mineral indhold i
tun'en, der skulle kunne forårsage urinvejssten/blæresten....
jeg har søgt vidt og bredt efter et link men fandt dog dette her:

Spørgsmål 4:
Hvordan kan man forebygge urinvejssten hos katte?

Svar:
Langt de fleste tilfælde af urinvejssten hos katte forårsages af en forkert
mængde og balance af mineralindholdet i foderet. Det er især hankatte, der
får problemer med urinvejssten. Hankatten har et langt og snævert urinrør,
hvor stenene let sætter sig fast. Hunkatten har et kortere og mere bredt
urinrør, hvilket gør det lettere for stenene at passere urinvejene.

Hvis du vil forebygge dannelsen af urinvejssten, er det meget vigtigt, at du
giver din kat et foder med et velafbalanceret og kontrolleret indhold af
mineraler. Det kan f. eks. være Specifik FCD eller Prescription Diet C/D,
som du kan købe hos din dyrlæge. Hvis du er i tvivl om, at du giver din kat
et godt foder, så spørg din dyrlæge.

og det her:
Nyren har mange funktioner og er derfor et af de centrale organer i kroppen.
Nyrens opgave er at udskille affaldsstoffer, så de ikke ophobes i kroppen.
Derudover skal nyren sikre kroppens væskebalance ved at udskille meget eller
lidt urin. Denne funktion varetager nyrerne ved at op- eller nedkoncentrere
urinen.

Mineralerne natrium og kalium, der er vigtige for kroppen, tilbageholdes i
nyren. Endelig har nyren en funktion som hormonproducerende organ.

Eftersom nyren er så vigtigt et organ for kroppen, har den en utrolig stor
reservekapacitet. Derfor skal ca. 85% af nyrens væv være ude af drift, før
der er tale om nyresvigt.

og det her:
Hvorfor får katte blæresten?

Blæresten er resultatet af en udkrystallisering af affaldsprodukter fra
kroppen. Krystalliseringen forekommer, når de rette kemiske omgivelser er
til stede i urinen er tilstede. Hvis katten f.eks. er blevet fodret med
store mængder proteiner, der er svære at omsætte, vil pH-værdien i dens urin
stige, og en krystallisering sættes i gang.

Blæresten kan også opstå som følge af blærebetændelse, og derfor skal
tidlige symptomer på unormal vandladning tages alvorligt, og behandling
iværksættes.

Hvad er risikoen for, at din kat får blæresten?

Risikoen for at få blæresten er højere hos katte, der drikker for lidt.
Risikoen er ligeledes højere hos katte, der har tilbagevendende eller
kroniske infektioner i urinvejene. Hun- og hankatte er lige hyppigt ramt,
men konsekvenserne er størst for hankatte, fordi de har et langt og smalt
urinrør, hvor der nemmere sætter sig en prop. Overvægt og begrænset motion
øger risikoen for blæresten.

Anden viden om blæresten:

Blæresten er ofte sammensat af forskellige lag af mineraler. Det er en
konsekvens af, at indholdet af affaldsstoffer i urinen varierer fra dag til
dag. Nedenfor er en tabel over de hyppigst forekommende blæresten, samt et
forslag til en diætbehandling.

Struvit-sten: Magnesium-ammonium-phosfat krystaller (MAP-krystaller) er den
hyppigst forekommende blæresten hos katte og udgør ca. 90% af alle
blæresten. De dannes oftest som følge af blærebetændelse og kaldes derfor
også "infektions-sten". MAP-krystallerne dannes også ved en overmætning af
magnesium i urinen og udfælder specielt i basisk urin (høj pH). Tilførsel af
store mængder protein i foderet øger urinens pH.

Ved diætbehandling kan struvit-sten behandles med Prescription diet®, S/D
Specific® FSD ellerFCD eller Eukanuba® struvitstensdiæt.

Oxalat-sten: Calcium oxalat krystaller forekommer ofte efter, at katten i
for lang tid har fået diæt til forebyggelse af struvit-sten. Ved
tilbagevendende problemer med oxalat-sten, skal katten undersøges for andre
sygdomme, der kan føre til en høj calciumudskillelse.

Behandling af Oxalat-sten er bl.a foder, der tvinger urinens pH i
neutral-letbasisk retning, f.eks. Eukanuba® oxalatstensdiæt.

teksten her er fundet på www.netdyredoktor.dk

--
knus sabina
Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-06-02 17:41

in article 3d1f28cb$0$172$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Helle Nielsen at
helle@jirty.dk wrote on 30/06/02 17:50:

> [...]
> kattemad vil den ikke have - faktisk er den meget kræsen hvad det angår.
> Bare den får sin TUN I VAND så er den tilfreds.

Ooookay - så fandt jeg da noget af det
I "politikens bog om den sunde kat": "Tun indeholder et enzym der ødelægger
thiamin og kan føre til klinisk thiaminmangel" Thiamin er... et b-vitamin
(?? kan ikke helt huske det)
Og jeg mener bestemt at jeg har set at der er for meget magnesium i. Men jeg
kan selvfølgelig ikke lige nu hitte ud af hvor jeg har læst det.
Og så er der noget med, at vi mennesker ikke bør spise for meget tun fordi
det indeholder ret meget kviksølv. Jeg har ikke læst at det har betydning
for katte, men det ville da undre mig andet
Det er lidt surt, for det er bestemt også en livret her i huset. Og jeg må
da indrømme at misserne får da også en bid med når jeg selv spiser en
tunmad. Men det sker så heller ikke sååå tit mere.
--
Knus fra Ann R, spin fra Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck