Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotofremkalder - hvad skal jeg købe?
Fra : Pgr

Dato : 30-06-02 13:07

Hej NG!

Jeg mangler lidt hjælp til at finde ud af, hvad jeg skal købe af
fremkalderudstyr. For mange år siden havde jeg fotoundervisning på
ungdomsskolen, og nu kunne jeg godt tænke mig at kunne fremkalde mine film
selv. Jeg har kun prøvet at fremkalde S/H billeder, men kunne da godt tænke
mig at fremkalde farvebilleder også.
Hvad for noget udstyr skal jeg købe, og hvor meget må det koste - brugt? Da
det kun skal bruges på hobbybasis, vil jeg jo nødig købe det for dyrt.

På forhånd tak for gode råd!

Mvh.
Karina

Fra : 2rb1

Dato : 30-06-02 14:28

Hejsa Karina.

Den nemmeste måde, men nok også den lidt mere bekostelige måde:
1 rotationsfremkalder Fra ca.1500,- brugt.
1 Farveforstørrelsesapp. Fra ca. 1500,- brugt.
1 Farvefremkaldermaskine. Fra 1500,- brugt.
2 sæt farvekemi a' ca. 200,-
1 pakke farvepapir. mellem 150 - 400,-

Hvis du kun har lært s/h fremkaldning i ungdomsskolen og ikke prøvet det
siden, vil det være en rigtig god ide at få et samarbejde med en "garvet"
farvefremkalder så du kan se hvordan det foregår.

Mvh. 2rb1

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-06-02 14:52

Pgr wrote:

> Hvad for noget udstyr skal jeg købe, og hvor meget må det koste -
> brugt? Da det kun skal bruges på hobbybasis, vil jeg jo nødig købe
> det for dyrt.
>
> På forhånd tak for gode råd!

Der er stor forskel på at ha' lært grundprincipperne, og ha' erfaring og
rutine, og hvis det handler om et amatør mørkekammer, så vil jeg mene,
at man bør starte med et S/H mørkekammer, og opbygge rutiner i S/H
filmfremkaldelse og kopiering, inden man kaster sig ud i at arbejde med
farvefremkaldelse og kopi, det er nemlig meget dyrt at opbygge de basale
rutiner og erfaring med farve materialer.

Det er jo lidt fjollet at etablere sit eget private farvemørkekammer,
hvis målet ikke er at lave noget der væssentligt bedre, end det der kan
købes billigt hos det lokale quicklab.

Fra : TL

Dato : 30-06-02 15:24

Hej

Som en der har arbejdet med farvearbejde må jeg give Niels ret ..det er
spændende men det er dyrt .
Mit råd er : hold dig til det sort-hvide og lad lab'et lave dine
farvebilleder.

vh tl

Fra : 2rb1

Dato : 30-06-02 17:05

"TL" <tl_k@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Som en der har arbejdet med farvearbejde må jeg give Niels ret ..det er
> spændende men det er dyrt .

Dyrt??? Ca. 6,- for selv at lave en 18 x 24 farvekopi.
Ved et amatørlab. koster 20 x 30 cm. min. 20,-
så jeg er absolut ikke enig.

2rb1

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-06-02 18:52

2rb1 wrote:

> Dyrt??? Ca. 6,- for selv at lave en 18 x 24 farvekopi.
> Ved et amatørlab. koster 20 x 30 cm. min. 20,-
> så jeg er absolut ikke enig.

Ok - det er når det hele kører, og man har investeret i for mange
tusinde kroner mørkemammerudstyr og tilbehør, og så må der heller ikke
være nogle svipsere til skraldespanden, og man skal også lige lave det
antal kopier som kemien er beregnet til, for farvekemier er endnu mere
kortlivet end S/H kemier - men når alt det er på plads, så er det rigtigt...:)

Min hensigt var ikke at argumentere mod at folk kaster sig ud i at lave
farvekopier i eget mørkekammer, jeg synes blot det ville være ærgeligt
hvis det ikke lykkes fordi man er for uerfaren, for det skal godt nok
køre meget præcist for at man får gode resultater.

Og du vil forhåbbenlig ikke bestride, at erfaring og rutine i S/H
kopiering er en dårlig baggrund, når man kaster sig ud i farvekopi.

Fra : 2rb1

Dato : 30-06-02 22:05

> [...]
>
> Og du vil forhåbbenlig ikke bestride, at erfaring og rutine i S/H
> kopiering er en dårlig baggrund, når man kaster sig ud i farvekopi.

Nope - derfor skrev jeg også i mit første indlæg at et samarbejde med en
gammel farverotte er en hammer ide.

2rb1

Fra : Pico

Dato : 30-06-02 17:22

TL wrote:
> [...]
> er spændende men det er dyrt .
> Mit råd er : hold dig til det sort-hvide og lad lab'et lave dine

Der er vi ikke enige, så svært er det heller ikke.
Det bedste er nok at finde en fotoklub der har mørkekammer, helst både
S/H og farve og så prøve det der inden man kaster sig ud i de store investeringer.

Hos os er der både et S/H og farvekammer samt man har nøglerne og kan gå
ned og lave billeder når man har lyst.

Som lidt reklame holder vi til på Østerbro København. Koster kun 40 kr. om
måneden.
Pico

Fra : Pgr

Dato : 01-07-02 16:37

Pico skrev i en meddelelse
> [...]
KLIP

Hej!

Tak for jeres svar. Jeg kan se på det hele, at det vil være dumt at
investere i farvefremkalderudstyr her i starten. Så jeg vil holde mig til
S/H (som jo også kan give nogle flotte resultater). Vil I anbefale noget
specifikt udstyr dér? (stadig brugt)

mvh.
Karina