Telia ADSL på gammel ISDN
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-06-02 12:56

Hej

Er der nogen der ved, om man kan oprette en Telia Bredbånd@home på en gammel
ISDN telefon installation, som ikke er i brug mere?

Altså, installationen i lejligheden er der installeret ISDN. Denne er dog
nedlagt hos TDC, NT osv, sidder der stadig..

Kan man så oprette en Telia bredbånd med alm. analog telefon abonnement til
de 995,- Eller skal det som normalt, allerede have et fungerende analog
telefon abonnement?

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 30-06-02 14:21

On Sun, 30 Jun 2002 13:56:04 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Er der nogen der ved, om man kan oprette en Telia Bredbånd@home på en gammel
>ISDN telefon installation, som ikke er i brug mere?

Har du et almindeligt analogt telefonstik?

===
http://www.telia.dk/bvo/info/gen_info_bred.jsp.html?OID=bredbaand+sp%f8rgsm%e5l+og+svar&CID=-27467
Kan jeg få Telia Bredbånd @home, hvis jeg ikke har et
telefonabonnement i dag?
Ja, hvis der er telefonstik hvor du bor, så får du et telefonnummer,
der starter med 88. De øvrige forudsætninger for at få Telia Bredbånd
@home skal også være tilstede.
===

Hvis det er sådan en slags Gør-det-selv-ISDN-installation vil du
formentlig blot kunne tage NT-boksen ud af stikket og så fungerer det
hele.
Hvis der har været en tekniker for at sætte ISDN-linjen op, kræver det
måske lidt snilde at genetablere, men det kan nok lade sig gøre. Har
du ikke mod på at gøre det selv skal der en TDC-tekniker ud for at
gøre det og det vil uden tvivl koste et eller andet. Men det kan
sagtens lade sig gøre.

/Jarlskov

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-06-02 16:38

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> wrote in message

> Har du et almindeligt analogt telefonstik?

Nu er det ikke hos mig

Men da det er mig der installerede ISDN i tidernes morgen... Sidder der
selvfælgelig et stik til centralen ved NT boxsen.

> Hvis det er sådan en slags Gør-det-selv-ISDN-installation vil du
> formentlig blot kunne tage NT-boksen ud af stikket og så fungerer det
> hele.

Ja, det var det jeg tænkte

Men, det kunne jo være at man var nød til at have et fungerende
telefonabonnement. Fx ligesom Orange

Men nu står der nu også, andet steds:

[oprettelse]

(telefonfonstik). Oprettelsen er eksklusiv det obligatoriske teknikerbesøg
med installation af stik samt konfiguration af pc.<<

Men, det kunne jo være, at det måske ikke kan lade sig gøre. Da telefon
par´et stadig er sat til et ISDN kort på centralen, eller hvordan det
fungere. Men det er bare lukket ned. Hvorledes at telia skal have lov fra
TDC til at "flytte" ledningerne på centralen. Men det skal jo sikkert ske
alligevel.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 30-06-02 20:06

On Sun, 30 Jun 2002 17:37:40 +0200, "Bjarke Hansen"
> [...]

>Men, det kunne jo være, at det måske ikke kan lade sig gøre. Da telefon
>par´et stadig er sat til et ISDN kort på centralen, eller hvordan det

Det er det muligvis, men det gør ingenting da kobberparet alligevel
skal flyttes fra TDCs til Telias udstyr på centralen.

Derfor er det hip som hap hvad kobberet er sluttet til i øjeblikket,
bare kobberet er der, og der ikke er lavet nogen ændringer i
husinstallationen som der skal en tekniker til at ændre tilbage.

/Jarlskov

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-06-02 18:02

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse news:3d1ef1d4$0$1476$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Altså, installationen i lejligheden er der installeret ISDN. Denne er dog
> nedlagt hos TDC, NT osv, sidder der stadig..

Det er jo ligegyldigt om NT og stik sidder der eller ej.....

Det der skal være er kobber fra centralen til stikket - og det er der
ikke nødvendigvis, hvis forbindelsen er nedlagt - det kan jo være
brugt til andre i mellemtiden....

/Jan

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-06-02 18:09

In article <3d1f3976$0$1445$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Jan Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Det der skal være er kobber fra centralen til stikket - og det er der
> ikke nødvendigvis, hvis forbindelsen er nedlagt - det kan jo være

Nej, Telia installerer (ihvertfald som standard) ikke telefonstik, kun
filter på en eksisterende installation.

--
Andreas Plesner Jacobsen | A bachelor is an unaltared male.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-06-02 18:58

"Andreas Plesner Jacobsen" skrev i en meddelelse

> Nej, Telia installerer (ihvertfald som standard) ikke telefonstik, kun
> filter på en eksisterende installation.

Nej - men installationen vil jo så heller ikke eksistere, hvis den er nedlagt....

Det jeg prøvede at sige var at det hjælper ikke noget at stik og NT sidder
der, hvis forbindelsen er nedlagt.....

/Jan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-06-02 19:22

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det der skal være er kobber fra centralen til stikket - og det er der
> ikke nødvendigvis, hvis forbindelsen er nedlagt - det kan jo være

Det er jeg klar over, men tror næppe de begynder at kappe linier.

Nu har manden nu også en Tiscali ADSL.. I så fald, kan denne vel nedlægget,
og installeret Telia på den. Og så er det så bare at sløjfe fra
skillefilteret til de installeret telefonstik som blev brugt efter ISDN
udstyr

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-06-02 21:00

"Bjarke Hansen" skrev i en meddelelse

> Det er jeg klar over, men tror næppe de begynder at kappe linier.

Jo da - forbindelsen mellem stikket og centralen er stykket sammen af
mange stykker kobber mellem fordelerskabe - og større eller mindre dele
er sikkert brugt til andre forbindelser i mellemtiden.

Men bestil dog - og se om det er muligt - det er da den nemmeste
måde at finde ud af det på !

Men at stikket sidder der siger intet om at forbindelsen stadig er der !

> [...]
> og installeret Telia på den. Og så er det så bare at sløjfe fra
> skillefilteret til de installeret telefonstik som blev brugt efter ISDN

Det ved jeg ikke ?

Tiscali kører på sit eget kobberpar, der ikke bruges til telefoni, og hvis det er som
Andreas skrev, at Telia skal køre på en eksisterende telefonforbindelse - så tvivler
jeg på et en Tiscali forbindelse hjælper noget ?

/Jan