PowerPC newbie
Fra : Nederbasse

Dato : 30-06-02 11:28

Hej
Min søn har gået en PowerPC foræret. jeg er ikke den store haj til Mac så
her er lige npgle spørgsmål:

På skærmen en der en bred sort kant uden om desktoppen, kan man ikke få
billedet til at fylde hele skærmen ?

Skal sådan en Mac ikke defragmenteres efter der er blevet slettet en masse ?

Hvor kan man hente nogle freeware spil = de eneste jeg kan finde er til
Linux.
oS er 8,1

Lars

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 30-06-02 12:01

Nederbasse <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> [...]
> her er lige npgle spørgsmål:
>
> På skærmen en der en bred sort kant uden om desktoppen, kan man ikke få

Det kræver vist at man skal ind og rode med skærmens ædlere dele, så
hvis du ikke er skærm/tv-reperatør, så må man leve den.

> Skal sådan en Mac ikke defragmenteres efter der er blevet slettet en masse ?

Det er en god ide at genopbygge skrivebordet: Dvs at man sletter de
usynlige desktopfiler og danner nogle nye. Det gøres ved at holde
tasterne æble + alt nede når man starter mac'en.

Ind imellem er det en god ide at defragmentere sin mac, men det kræver
købesoftware: Den mest udbredte er Norton Speeddisk der er en del af
Norton Utilities fra Symantec.

> Hvor kan man hente nogle freeware spil = de eneste jeg kan finde er til
> Linux.

Der er mange downloadsteder for mac share- og freeware. Jeg kan lige
komme i tanke om:

http://www.versiontracker.com/macos/games

http://mac.tucows.com/games.html

> oS er 8,1
>
> Lars

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Nederbasse

Dato : 30-06-02 14:07

>SNIP
>
> Det er en god ide at genopbygge skrivebordet: Dvs at man sletter de
> usynlige desktopfiler og danner nogle nye. Det gøres ved at holde
> tasterne æble + alt nede når man starter mac'en.

Tak for det men jeg ved min lærer på grafisk brugte 4 taster når han
genopbyggede skrivebordet og så skulle den sige lyd/genstarte 3-4 gange f¨r
det var iorden, men det er måske noget vrøvl ?

Lars

Fra : Karl Antz

Dato : 30-06-02 14:24

> [...]

> genopbyggede skrivebordet og så skulle den sige lyd/genstarte 3-4 gange f¨r
> det var iorden, men det er måske noget vrøvl ?

Ikke vrøvl, men noget andet: Tasterne er her æble-alt-p-r. Det
nulstiller parameter-rammen, altså de oplysninger Mac'en behøver for at
kunne starte.

Forskellen ligger i at det i dette tilfælde er disse grundoplysninger
der nulstilles. Trykker du derimod æble-alt, så er det de filer _på
harddisken_ (altså filer som i sgens natur først kan idlæses når Mac'en
_er_ startet) der indeholder skrivebordsstrukturen, som bliver
genopbygget.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 30-06-02 14:25

> [...]
> genopbyggede skrivebordet og så skulle den sige lyd/genstarte 3-4 gange f¨r
> det var iorden, men det er måske noget vrøvl ?

Det er når man vil nulstille PRAM-en (parameter-ram,'en er den der
indeholder oplysninger om systemets indstillinger som farve, lyd, dato
osv).
Den "almindelige" genopbyginng af skrivebordet er normalt nok, hvis der
ikke er gået helt kuk i systemet.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-06-02 12:25

Nederbasse <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:
> På skærmen en der en bred sort kant uden om desktoppen, kan man ikke få
> billedet til at fylde hele skærmen ?

Alt efter model, kan du kigge på kontrolpanelet "Skærm".
Æblemenu/Kontrolpaneler/Skærm.
Hvis kontrolpanelet har en knap med navnet "geometri" er det her.

/Preben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-06-02 12:44

In article <afmmee$27hp$1@news.cybercity.dk>,
> [...]

> her er lige npgle spørgsmål:
>
> På skærmen en der en bred sort kant uden om desktoppen, kan man ikke få

Det burde du da kunne justere på skærmen.

> Skal sådan en Mac ikke defragmenteres efter der er blevet slettet en masse ?

Man kan gøre det som på en PC. Men hvis du sletter meget, så kan det
være at resultatet er bedre end defrag.

www.allmacintosh.com (TUCOWS mac sektion)

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-06-02 12:59

In article <nospam-04AB19.13435730062002@news.cybercity.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Det burde du da kunne justere på skærmen.

Ikke på de gamle fastfrekvens-monitorer.

Fra : fred

Dato : 30-06-02 20:59

"Nederbasse" skrev d. 30-06-02 11:28 dette indlæg :
> [...]

masse ?

> Hvor kan man hente nogle freeware spil = de eneste jeg kan finde er

Du kan finde masser af programmer på

http://hyperarchive.lcs.mit.edu/HyperArchive/HyperArchive.html

Fred

http://www.kandu.dk/