Dobbelt kabel
Fra : Peter

Dato : 30-06-02 08:24

Hej

Jeg vil gerne nøjes med at trække ét kabel og tænkte på, om man ikke bare
kan bruge de 2 par til trafik der skal den ene vej og de 2 andre par til
trafik den anden vej?

Kablet skal trækkes ca 40 meter og jeg ville jo gerne undgå, at støj i
kablet betød pakketab.

Kan man egentligt ikke få en splitter så et almindeligt cat5-kabel ledes ud
i to hunstik i hver ende?

Hilsen Peter

Fra : Nick

Dato : 30-06-02 08:24

"Peter" <no_spam@no.where> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne nøjes med at trække ét kabel og tænkte på, om man ikke bare
> kan bruge de 2 par til trafik der skal den ene vej og de 2 andre par til
> trafik den anden vej?

Sort...

/Nick

Fra : "JeHj >>Hjørring

Dato : 30-06-02 09:32

Det du har gang i kan teoretisk lade sig gøre, men du vil kun kunne køre
10Mbps og støj mm. vil måske ødelægge din transmission.

Så træk du 2 kabler køb en billig 10/100 HUB el. Switch og kør fuldfart med
100Mbps.

(bare min mening)
--
JeHj >>>Hjørring<<<
jehj99@mail1.stofanet.dk

Fra : Sørensen

Dato : 30-06-02 09:37

> [...]
> kablet betød pakketab.
>
> Kan man egentligt ikke få en splitter så et almindeligt cat5-kabel ledes

Det kan godt lade sig gøre, http://www.blackbox.dk/ har et splitter der går
ud i to stik, (du skal bruge en i hver ende).

vh
Sørensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-06-02 09:44

In article <emyT8.10$gn6.311@news.get2net.dk>,
"Peter" <no_spam@no.where> wrote:

> [...]
> kablet betød pakketab.
>
> Kan man egentligt ikke få en splitter så et almindeligt cat5-kabel ledes ud

Det er da ikke ret meget mere besværligt at trække 2 kabler end 1, og så
sliååer du for problemer med støj etc.

Fra : Sørensen

Dato : 30-06-02 10:12

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev

> Det er da ikke ret meget mere besværligt at trække 2 kabler end 1, og så
> sliååer du for problemer med støj etc.

yeps: og splitterne fra blackbox er så vidt jeg husker dyre end 40 meter
kabel.

Men hvis pris er vigtigere en stabilitet så kan man få meget fusk til at
virke.

vh.
Sørensen

Fra : Jens Fallesen

Dato : 30-06-02 10:10

Peter wrote:

> Kablet skal trækkes ca 40 meter og jeg ville jo gerne undgå, at støj i
> kablet betød pakketab.

Hvis kablet er godt nok, kommer du i praksis ikke til at opleve
støjproblemer ved at køre to 100 Mbps-signaler i samme kabel, så det kan
du roligt gøre.

Overvej dog en ekstra gang, om du ikke hellere vil trække to parallelle
kabler, når du er i gang alligevel. Det er ikke meget mere besværligt
(du kan evt. samle dem med lidt tape undervejs), og så har du alle fire
par til rådighed i hvert kabel, hvis du skulle få brug for det en dag.

Det behøver i øvrigt heller ikke være dyrere at købe 40 m ekstra kabel
end at købe to splittere.

> Kan man egentligt ikke få en splitter så et almindeligt cat5-kabel ledes ud
> i to hunstik i hver ende?

Det kan du sagtens.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 30-06-02 19:32

> Jeg vil gerne nøjes med at trække ét kabel og tænkte på, om man ikke bare
> kan bruge de 2 par til trafik der skal den ene vej og de 2 andre par til
> trafik den anden vej?

Træk et twinkabel - det koster 7-8 kr. meteren hos Solar!

Rasmus