Hvad er en litsenbroder
Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 29-06-02 22:16

Nyborg den 29. juni 2002

Hej alle

Er der nogen her i gruppen som ved hvad titlen litsenbroder er. Denne titel
er jeg stødt ind i i forbindelse med min slægtsforskning, da en bror, Lars
Holst Larsen, til min tip2-oldemor Martine Mathilde Larsen, havde den udover
at være sømand. Han er iørigt stamfader til alle personer som har
efternavnet Larsen-Holst fra Nyborg. Den dag idag findes der stadig nogen
med det efternavn i Nyborg.

Med venlig hilsen
Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
Mailinglist:

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-06-02 07:48

"Litzenbroder":(tysk litzenbrüder) af Litze, lidse= snor til at bære pakker
i, men også en gammel betegenelse for en drager i havnen eller ved
postvæsenet.
-----------

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 30-06-02 10:07

"Flemming Svendsen" <flemclar@mail.dk> skrev i melding
> "Litzenbroder":(tysk litzenbrüder) af Litze, lidse= snor til at bære
pakker
> i, men også en gammel betegenelse for en drager i havnen eller ved
> postvæsenet.

Hva er en drager?

Anne Lise Hovdal

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 30-06-02 10:16

"Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> skrev i en meddelelse

> Hva er en drager?

En ansat, der f.eks. på en havn eller jernbanestation bærer pakker og
kufferter for folk.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 30-06-02 10:31

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i melding

> "Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> skrev i en meddelelse

> En ansat, der f.eks. på en havn eller jernbanestation bærer pakker og
> kufferter for folk.

Takk for den opplysningen. Jeg er jo norsk, men de gamle norske
kildene er jo på dansk. Jeg mener å huske at jeg har vært borti
betegnelsen drager.

Anne Lise Hovdal

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 30-06-02 14:31

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no> skrev i en meddelelse

> En ansat, der f.eks. på en havn eller jernbanestation bærer pakker og
> kufferter for folk.

Nyborg den 30. juni 2002

Hej alle

Tak for svarene

Det passer iøvrigt godt med at postvæsenet stod for dampskibstrafikken
mellem Korsør og Nyborg. Postvæsenet anskaffede iøvrigt deres første
dampskib "Mercurius" i 1828, som betød at man nu kunne sejle efter en fast
sejlplan. Overfartstiden var 2 timer. Hidtil var man overladt til
postsmakkerne som var afhængigt af vejret, hvor en overfart godt kunne tage
mange timer.

Den 1. april i 1883 overgik dampskibssejladsen til de Sjællandske
Statsbaner, som den 1. december samme år indsatte de to første
jernbanefærger, hjulfærgerne Korsør og Nyborg. Idag har vi den faste
forbindelse som kan krydses på under 15 minutter.

Med venlig hilsen
Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
Mailinglist: