MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Kopiere Win2000 til ny disk - Problemer!!!
Fra : Daniel-San

Dato : 29-06-02 22:10

Hejsa

Sidder med et problem - Jeg har fået ny HD og Windows 2000 Pro fra den gamle
disk skal hen på den nye.

Jeg har brugt Norton Ghost og Drive Image 5.0 og i begge tilfælde siger den
bare : "Windows swap is too small or doesn't exist", eller sådan noget
lignende - Det kommer lige efter jeg har indtastet min adgangskode til
Windows - Man trykker OK, og kort tid efter ryger den tilbage til man skrive
adgangskoden igen, men beskeden kommer bare igen (Uendelig løkke).

Ang. det nye C-drev, har jeg prøvet med partition på samme størrelse, større
og mindre, men ligemeget hvad kommer denne besked .

Jeg troede ellers det var ganske muligt bare at flytte den hen på en ny
disk - Hvordan kan det være der er disse problemer???

Hjælp!!!!

Mvh Daniel-San

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 22:16

Daniel-San skrev:

> Jeg troede ellers det var ganske muligt bare at flytte den hen på
> en ny disk - Hvordan kan det være der er disse problemer???

Det lyder nærmest som om at sidefilen ikke er med i dit backup.
Det er i hvert tilfælde hvad jeg får ud af fejlmeddelelsen.

Har du heller ikke mulighed for at starte i fejlsikret tilstand?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 22:58

Daniel-San skrev:

> Sgu'da utroligt den ikke selv kan oprette en ny eller lignende -
> Eller endnu mere utroligt den ikke kommer med - Det er jo en tro
> kopi af C-drevet jeg har lavet med 2 forskellige programmer, men
> alligevel virker det ikke...

Jeg laver jævnligt et image af både Win2000 og XP med DriveImage 4
og her kommer sidefilen heller ikke med, men da min sidefil ligger
på en anden harddisk, er det ikke helt sammenligneligt med din
situation. Jeg var ellers ret sikker på at DriveImage tog sidefilen
med.

> Overvejede at installere Win2k Pro forfra, og så bare kopiere alle
> de gamle installationsfiler ind - Hvis der ikke dukker en anden
> løsning op, så skal det ihvertfald lige prøves.

Mon ikke det er nok at oprette en fil ved navn pagefile.sys på drev
C. Det kan du bla. gøre med edit-kommandoen fra en kommandoprompt,
men det hjælper jo ikke ret meget hvis du ikke engang kan komme ind
i en kommandoprompt. Alternativet er at boote på en Win9X-diskette
hvor edit.com er på, men det hjælper ikke noget hvis din harddisk er
NTFS for så har du ikke adgang til harddisken med en Win9X-bootdisk.

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-06-02 23:41

Sat, 29 Jun 2002 23:57:53 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

> [...]
>på en anden harddisk, er det ikke helt sammenligneligt med din
>situation. Jeg var ellers ret sikker på at DriveImage tog sidefilen

Jeg kender ikke rigtig de programmer, men er det ikke Drivecopy
man skal bruge, hvis man ønsker at kunne flytte *alt* fra en disk
til en anden?

Fra : Daniel-San

Dato : 30-06-02 10:20

> [...]
> på en anden harddisk, er det ikke helt sammenligneligt med din
> situation. Jeg var ellers ret sikker på at DriveImage tog sidefilen

Det sjove er at jeg aldrig har haft problemer med den slags før - Måske
skulle man gå tilbage til en ældre version af Ghost eller lign. :-|

> [...]
> hvor edit.com er på, men det hjælper ikke noget hvis din harddisk er
> NTFS for så har du ikke adgang til harddisken med en Win9X-bootdisk.

Måske kan man smide den ind på D-drevet. Så kopiere den over på den nye
disks D-drev (Hvis man kan det!). Tage backup af C-drevet mens pagefilen
ligger på D-drevet - På den måde behøver den ikke at tage den med!!!.

Fra : Daniel-San

Dato : 30-06-02 14:12

> [...]
> hvor edit.com er på, men det hjælper ikke noget hvis din harddisk er
> NTFS for så har du ikke adgang til harddisken med en Win9X-bootdisk.

Hvor finder jeg denne pagefile.sys? - Jeg har søgt det hele igennem og den
er væk!!!

Jeg har slået til at jeg også kan se hidden files :-|

Daniel-San

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 23:41

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 23:53

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Jeg kender ikke rigtig de programmer, men er det ikke Drivecopy
> man skal bruge, hvis man ønsker at kunne flytte *alt* fra en disk
> til en anden?

Drivecopy kender jeg ikke, men det skulle vist være det rigtige
værktøj til blot at kopiere en disk til en anden. DriveImage har
dog også en funktion som hedder Disk to Disk, eller noget i den
stil, men jeg har aldrig prøvet funktionen. Sidste gang jeg skiftede
harddisk brugte jeg blot et gemt image som jeg pakkede ud på den nye
disk, men disken havde også samme størrelse som den gamle.

Hvis man kører FAT32 kan jeg dog ikke se hvad man skal have alle de
programmer for, hvis det blot er for at kopiere indholdet af en
harddisk til en anden. Her kan man vel lige så godt bruge Xcopy?

Madsen.

Fra : Daniel-San

Dato : 30-06-02 10:21

> Hvis man kører FAT32 kan jeg dog ikke se hvad man skal have alle de
> programmer for, hvis det blot er for at kopiere indholdet af en
> harddisk til en anden. Her kan man vel lige så godt bruge Xcopy?

Jeg tror det er fordi der ligger noget information i bootsectoren, som xcopy
ikke får med, og man derfor slet ikke vil være i stand til at boote på det
nye drev

Fra : Madsen

Dato : 30-06-02 14:17

Daniel-San skrev:

> [...]
> den nye disks D-drev (Hvis man kan det!). Tage backup af C-drevet
> mens pagefilen ligger på D-drevet - På den måde behøver den ikke

Jeg har to harddiske. Den ene har jeg delt op i to drev. C og D.
Win2000 er installeret på C og WinXP på D.
Den anden disk (E) bruger jeg til sidefil, Temporary Internet Files,
lagringsmappe for OE, Outlook og diverse andet som fylder en del.
Fordi sidefilen er placeret på E kan jeg frit lave et image af C og D
uden at sidefilen kommer med i mit image. I mine øjne er det spild af
plads at få imagefilen til at fylde omkring 500 MB mere, blot fordi
sidefilen skal med.

Madsen.

Fra : Daniel-San

Dato : 30-06-02 21:25

> [...]
> uden at sidefilen kommer med i mit image. I mine øjne er det spild af
> plads at få imagefilen til at fylde omkring 500 MB mere, blot fordi

Derfor bliver mit næste forsøg også at smide pagefile.sys midlertidigt ind
på et andet drev, så jeg ikke er afhængig af at Ghost får den med. Jeg er
villig til at prøve alt så jeg slipper for at ominstallere . Det bliver
dog nok først tirsdag, men jeg vender stærkt tilbage hvis der er noget der
ikke går som det skal - Ellers tror jeg bare jeg vender tilbage med gode
nyheder hvis det lykkedes

Daniel-San

Fra : Madsen

Dato : 30-06-02 14:17

Daniel-San skrev:

> Jeg tror det er fordi der ligger noget information i bootsectoren,
> som xcopy ikke får med, og man derfor slet ikke vil være i stand
> til at boote på det nye drev

Jeg er sikker på jeg har set en dansk hjemmeside engang hvor der var
en beskrivelse af hvordan du kopierer en systemdisk til en anden med
Win98 på. Xcopy kan vel også kopiere skjulte filer. Xcopy kan dog
vist ikke lave disken bootbar, men det kan man vel gøre forinden med
sys-kommandoen? Jeg ved det ikke. Det er muligt at det forholder sig
anderledes med Win2000/XP og specielt hvis man kører NTFS på drevet.

Madsen.

Fra : Daniel-San

Dato : 30-06-02 21:26

> [...]
> sys-kommandoen? Jeg ved det ikke. Det er muligt at det forholder sig
> anderledes med Win2000/XP og specielt hvis man kører NTFS på drevet.

Ja, det kan vel nok lade sig gøre, men umiddelbart kan man jo stadig bare
bruge Ghost, hvis man ved hvordan problemet med pagefile.sys ømgås - Det vil
jeg researche lidt i snart, da det er en pukkel jeg givet vis må over :-|.

Daniel-San

Fra : Madsen

Dato : 30-06-02 14:28

Daniel-San skrev:

> Hvor finder jeg denne pagefile.sys? - Jeg har søgt det hele
> igennem og den er væk!!!
>
> Jeg har slået til at jeg også kan se hidden files :-|

Du skal også slå 'Vis vigtige systemfiler' til, eller hvad det nu
hedder. Filen ligger i roden af systemdisken som standard.

Madsen.

Fra : Daniel-San

Dato : 30-06-02 21:22

> Du skal også slå 'Vis vigtige systemfiler' til, eller hvad det nu
> hedder. Filen ligger i roden af systemdisken som standard.

Fedest! - Tak for det

Fra : Madsen

Dato : 30-06-02 23:43

Daniel-San skrev:

> [...]
> midlertidigt ind på et andet drev, så jeg ikke er afhængig af at
> Ghost får den med. Jeg er villig til at prøve alt så jeg slipper

Problemet er sikkert at styresystemet ved, at sidefilen ligger på
systemdisken. Jeg tror ikke det hjælper noget at du laver en sidefil
på D når der i registreringsdatabasen i Windows står, at sidefilen
ligger på C. Det vil stadig resultere i at Windows ikke kan starte
fordi den leder på C efter filen.
Hvis du kører FAT32 på disken, hvilket du stadig ikke har fotalt om
du gør, så må du kunne oprette en fil på C ved navn pagefile.sys
lige efter at du har fået genetableret dit image ind på disken, og
først når den fil er blevet oprettet, kan du muligvis starte Windows
uden fejlmeddelelse, men kun muligvis. :)

> Det bliver dog nok først tirsdag, men jeg vender stærkt tilbage
> hvis der er noget der ikke går som det skal - Ellers tror jeg bare
> jeg vender tilbage med gode nyheder hvis det lykkedes

Uanset hvordan det går, så må du meget gerne melde tilbage, men held
og lykke med det. :)

Madsen.

Fra : Daniel-San

Dato : 01-07-02 07:35

> [...]
> på D når der i registreringsdatabasen i Windows står, at sidefilen
> ligger på C. Det vil stadig resultere i at Windows ikke kan starte

Men hvis jeg nu fortæller Windows at den ligger på D. Denne "opdaterede"
Windows smider jeg så over på det nye C-drev, og kopierer pagefile.sys
manuelt. Så ville den netop ikke kigge på D. Det var bare en tanke....

> [...]
> først når den fil er blevet oprettet, kan du muligvis starte Windows
> uden fejlmeddelelse, men kun muligvis. :)

Jeg kører FAT32. Denne løsning er umiddelbart den der er lettest at teste
skulle man tro, så den kaster jeg mig over først. Får, som sagt, først tid
til at rode med det i morgen, så der er det knald eller fald!!!!.

Daniel-San

Fra : Madsen

Dato : 01-07-02 13:00

Daniel-San skrev:

> [...]
> "opdaterede" Windows smider jeg så over på det nye C-drev, og
> kopierer pagefile.sys manuelt. Så ville den netop ikke kigge på D.

Hvordan vil du fortælle Windows det når du ikke kan komme ind i den?

> Jeg kører FAT32.

Ok.

Madsen.

Fra : Daniel-San

Dato : 01-07-02 21:19

> Hvordan vil du fortælle Windows det når du ikke kan komme ind i den?

Aha! - Det er jo fordi jeg har min gamle disk stadigvæk. Her fungerer
Windows upåklageligt - Her kan jeg jo bede den om at pagefil'e på D-drevet
istedet inden jeg Ghoster den hen på den nye disk - Derfor burde det være
underordnet om den kommer med eller ej (Håber jeg!).

Fra : Madsen

Dato : 01-07-02 21:27

Daniel-San skrev:

> [...]
> pagefil'e på D-drevet istedet inden jeg Ghoster den hen på den nye
> disk - Derfor burde det være underordnet om den kommer med eller

Nå på den måde.
Det burde helt klart være muligt.

Held og lykke med det og husk nu lige at melde tilbage. :)

Madsen.

Fra : Daniel-San

Dato : 01-07-02 22:06

> Nå på den måde.
> Det burde helt klart være muligt.
>
> Held og lykke med det og husk nu lige at melde tilbage. :)

That I will - Aktionen starter i morgen... Når jeg engang er vågnet

Fra : Daniel-San

Dato : 02-07-02 15:40

> That I will - Aktionen starter i morgen... Når jeg engang er vågnet

Well - Jeg må indrømme at jeg er lidt en kujon. Min PC spiller så fedt, at
jeg ikke vil udsætte den for risiko ved at pille ved den. Istedet fandt jeg
en løsning i at sætte 80'eren ved siden af min nuværende disk. Den gamle
skulle ha' været henne i en anden maskine, men der har jeg så fundet en
løsning med at låne en disk for en 3. computer, som jeg så "skrotter" -
Ihvertfald indtil videre...

Så jeg efterlader desværre dette som et mysterie - Måske skulle jeg
eksperimentere lidt med den 3. maskine og få dette klarlagt!!!!.

Daniel-San

Fra : Madsen

Dato : 02-07-02 16:08

Daniel-San skrev:

> [...]
> maskine, men der har jeg så fundet en løsning med at låne en disk
> for en 3. computer, som jeg så "skrotter" - Ihvertfald indtil

Har du egentlig prøvet disk to disk-funktionen i DriveImage?
Når du alligevel har begge diske i systemet, tror jeg da godt at
du kan kopiere indholdet fra den gamle over på den nye, hvis du
hellere vil have 80'eren som systemdisk, men som nævnt tidligere,
så har jeg ikke erfaring med den funktion i DriveImage.
Norton Ghost har vel også en Clone-funktion?

> Så jeg efterlader desværre dette som et mysterie - Måske skulle
> jeg eksperimentere lidt med den 3. maskine og få dette
> klarlagt!!!!.

Måske. Jeg synes egentlig også det er lidt mystisk når du nu siger
at du har gjort det tidligere uden problemer.

Madsen.

Fra : Daniel-San

Dato : 02-07-02 21:51

> [...]
> så har jeg ikke erfaring med den funktion i DriveImage.
> Norton Ghost har vel også en Clone-funktion?

Jep! - brugte den dog til at kopiere partitioner istedet. Det samme i
Ghost - Fatter heller ikke hvorfor de ikke virker...

> Måske. Jeg synes egentlig også det er lidt mystisk når du nu siger
> at du har gjort det tidligere uden problemer.

Ja ikke? - Har aldrig haft bøvl tidligere. Det startede for en 2 måneder
siden da jeg skulle gøre det på de gamles maskine, hvor jeg efter kort tid
gav op og ominstallerede den, da den virkelig trængte til det alligevel, men
nu kommer det jo så med min egen maskine. Windows 2000 er jo efterhånden
ikke et nyt OS mere, så producenterne bag Ghost og DriveImage burde da have
fixet alt det bøvl der kunne være. Måske er det bare et spørgsmål om at
oprette pagefile.sys på destinationspartitionen, men det burde softwaren jo
gøre for en.
Det eneste der har forandret sig fra dengang det virker er jo, at diskene er
blevet større. Det kan vel ikke være det der gør det. Jeg er ganske
interesseret i at få det klarlagt, men orker ikke at pille ved min maskine.
Måske kan det også være fordi man laver partition >> partition. Man kunne jo
lave partition >> Image >> nye partition, så man tager den fra et image
istedet for direkte. Ved ikke om det har noget at sige der heller. Synes
også det var svært at finde noget klart på nettet - Damn!!!.