Reverse DNS og RIPE.
Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-02-01 22:28

Hej Alle!

Vi har i forbindelse med en ADSL opkobling hos teledanmark fået stillet en
IP block til rådighed.
Hvordan får vi oprettet reverce DNS på denne block, og kan vi få vores DNS
leverandør som ikke er teledanmark til også at køre reverce DNS.
Jeg efterlyser vel egentligt hvordan man bestemmer hvem der kører reverse
DNS på en giver block, og hvor det opsættes.

Desuden er jeg oprettet i RIPE, men er der nogen måde hvormed jeg kan ændre
de oplysninger jeg er oprettet med, og hvem skal gøre dette.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl
lunddahl@mail.dk

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 12-02-01 23:04

"Ulrik Lunddahl" <lunddahl@mail.dk> writes:
> [...]
> Jeg efterlyser vel egentligt hvordan man bestemmer hvem der kører reverse
> DNS på en giver block, og hvor det opsættes.

Siden det nok ikke er en hel /24 i har, skal man bruge classless
in-addr.arpa delegation.

Se http://www.ietf.org/rfc/rfc2317.txt

Snak med TDC, det er kun dem der kan fixe det for jer.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-02-01 00:03

On Mon, 12 Feb 2001 22:28:04 +0100, "Ulrik Lunddahl"
<lunddahl@mail.dk> wrote:

> [...]

> Hvordan får vi oprettet reverce DNS på denne block, og kan vi få vores DNS
> leverandør som ikke er teledanmark til også at køre reverce DNS.

Da det er TDC-adresser, kan din DNS-leverandør ikke køre reverse
DNS for adresserne, med mindre TDC aktivt konfigurerer deres
udstyr til det. Afhængig af, hvor stor en blok adresser, I har
fået, er det ikke givet, at de kan/vil det.

> Jeg efterlyser vel egentligt hvordan man bestemmer hvem der kører reverse
> DNS på en giver block, og hvor det opsættes.

Reverse DNS delegeres i zoner, fuldstændig som al anden DNS. Også
her gælder altså, at den der har ansvaret for en zone kan uddele-
gere administrativ kontrol med en sub-zone til andre.

> Desuden er jeg oprettet i RIPE, men er der nogen måde hvormed jeg kan ændre
> de oplysninger jeg er oprettet med, og hvem skal gøre dette.

Det kan din DNS-leverandør gøre.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 13-02-01 22:56

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Reverse DNS delegeres i zoner, fuldstændig som al anden DNS. Også
> her gælder altså, at den der har ansvaret for en zone kan uddele-
> gere administrativ kontrol med en sub-zone til andre.

Heraf kan jeg så vel egentligt udlede at man mindst skal have en /24 for at
kunne få uddelegeret reverce DNS.

> Det kan din DNS-leverandør gøre.

Ok, det vil jeg så bede dem om, min email adresse er der nemlig ikke, men
det er måske andda meget smart, det er jo en offentlig database, som jo nemt
kan bruges til slige markedføringsting.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl
lunddahl@mail.dk

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 13-02-01 23:29

>Heraf kan jeg så vel egentligt udlede at man mindst skal have en /24 for at
>kunne få uddelegeret reverce DNS.

Ja og nej.

Hvis man har mindre end en /24, så får man sin udbyder til at lave en
stribe CNAME-poster som refererer til navne i en zone man selv har
kontrol over (enten en zone under in-addr.arpa, delegeret fra udbyderen,
eller en anden zone).

Disse CNAME-poster refererer så til PTR-poster som man selv kan lave og
ændre efter behov. Det er næsten lige så godt som en "rigtig"
uddelegering.

Detaljerne findes, som Lars skrev, på
http://www.ietf.org/rfc/rfc2317.txt .

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 14-02-01 08:27

On Tue, 13 Feb 2001 22:56:03 +0100, "Ulrik Lunddahl"
<lunddahl@mail.dk> wrote:

>Heraf kan jeg så vel egentligt udlede at man mindst skal have en /24 for at

Mjae. Men hvis du reelt bare ønsker at få nogle navne på dine
IP-adresser, skriver du bare en liste til hostmaster@tele.dk med dine
IP-adresser og de ønskede navne, så opretter de reverse lookup på dem.

Du kan jo sagtens have din DNS for dine IP-adresser hos en anden
udbyder end dem, der kører DNS for dit domænenavn.

I øvrigt er TDC's DNS-servere nogen af de bedre, og deres hostmaster
reagerer hurtigt, så jeg ser ikke noget problem i at lade TDC køre det
for dig.

Daniel Stjernholm aka Skumling - skumling@skumlenet.dk
Har selv en Indernætbix: http://kleinweb.dk/
Har forøvrigt set http://www.skur.net/ med egne øjne.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 19-02-01 00:12

"Daniel Stjernholm" <skumling@skumlenet.dk> wrote:

> Mjae. Men hvis du reelt bare ønsker at få nogle navne på dine
> IP-adresser, skriver du bare en liste til hostmaster@tele.dk med dine
> IP-adresser og de ønskede navne, så opretter de reverse lookup på dem.

Tja, det jeg egentligt ønsker at bare at få noget reverse lookup, navnene er
egentligt ligemeget.

Grunden til det er at reverse lookup på adresserne er langsomt når der ikke
er defineret noget nogen steder.

> Du kan jo sagtens have din DNS for dine IP-adresser hos en anden
> udbyder end dem, der kører DNS for dit domænenavn.

Ja, det er jeg klar over.

> I øvrigt er TDC's DNS-servere nogen af de bedre, og deres hostmaster
> reagerer hurtigt, så jeg ser ikke noget problem i at lade TDC køre det
> for dig.

Det tvivler jeg ikke på overhovedet, der var mest for at undgå at skulle
have fat i en ny kontakt, der skal jo skrives lidt i dokumentationen til
netværket jo...

Ved du for øvrigt om hostmaster@tele.dk tager noget for denne rettelse ?

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl
lunddahl@mail.dk

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 19-02-01 00:52

"Ulrik Lunddahl" <lunddahl@mail.dk> writes:
> Ved du for øvrigt om hostmaster@tele.dk tager noget for denne rettelse ?

Nu har vi ikke reverse DNS hos TDC, men generelt har vi kun betalt for
nye services, ikke rettelser i gamle (og man skal ikke regne med at
man kan overtale dem til at fakturere alt det man mener man skylder
dem.)
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 20-02-01 01:51

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote:

> (og man skal ikke regne med at man kan overtale dem til at fakturere alt
det man mener man skylder dem.)

hmmmm, gad er ikke lige klar over om jeg fattede den....

- Ulrik

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 20-02-01 08:20

> det man mener man skylder dem.)
>
> hmmmm, gad er ikke lige klar over om jeg fattede den....

Sætningen eller konceptet?
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 20-02-01 21:33

> Sætningen eller konceptet?

Min egen sætning vist, men egentligt var det konceptet med at overtale til
at fakturere, jeg kender win-win princippet, men er man ikke en winner skal
man da ikke regne med at blive overtalt...

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - lunddahl@mail.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 20-02-01 22:57

On Mon, 19 Feb 2001 00:12:04 +0100, "Ulrik Lunddahl"
<lunddahl@mail.dk> wrote:

>Tja, det jeg egentligt ønsker at bare at få noget reverse lookup, navnene er
>egentligt ligemeget.

Jeg tror ikke, du kan få en hostmaster til 'bare at skrive noget' :)

>Ved du for øvrigt om hostmaster@tele.dk tager noget for denne rettelse ?

Det gør de ikke.

Daniel Stjernholm aka Skumling - skumling@skumlenet.dk