Laaangsomt Ethernet/Oncable
Fra : Adam

Dato : 29-06-02 21:46

Hej,

Jeg skal dele en TDC Oncable inetforbindelse på et LAN med to computere. De
har begge to 10/100 mbit netkort og er sluttet til en Switch (også (10/100),
hvori Oncable-modemets Ethernetudgang også sidder. Kabelmodemets DHCP
tildeler dermed - gennem switchen - de to klient-pc'er WAN-IP's og det
spiller som det skal.

MEN når jeg kopierer filer mellem de to lokale computere, går det uendeligt
langsomt. Selv om LAN'et melder om 100 Mbit, tager det, ifølge Windows,
noget i stil med 184939658 minutter at kopiere selv mindre filer. Jeg har
endnu ikke haft tålmodighed til at gennemføre en filoverførsel, men det er
altså uacceptabelt langsomt.

Jeg har tilføjet kabelmodemets LAN-IP (192.168.100.1) som ekstra gateway i
TCPIP på begge computere, hvilket til min glæde medførte at en trace af den
anden blev på et enkelt hop - i stedet for at vende inde på centralen.
Dermed håbede jeg at problemet var løst - men det er stadig lige
laaaangsomt.

Har nogen et bud på årsagen?

Det skal siges, at jeg har overvejet om jeg bør køre interne IP-numre, fx.
192.198.1.2 og... 1.3 ved siden af den automatisk tildelte IP. Altså fast IP
samtidig med DHCP. Men det kan man vist ikke så vidt jeg kan se.

Mvh Adam

Fra : Adam

Dato : 29-06-02 23:33

"Adam" <a@b.cd> skrev i en meddelelse
> Har nogen et bud på årsagen?
Glem det! En korrekt lmhosts hjalp på sagen
/Adam

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 30-06-02 12:11

> Glem det! En korrekt lmhosts hjalp på sagen

Jeg har nogenlunde samme problem.
Så jeg ville blive glad hvis du fortalte hvordan ?
mvh Rasmus

Fra : Adam

Dato : 01-07-02 00:05

Desværre var jeg for hurtig på aftrækkeren da jeg aflyste problemet her i
NG. For det er stadig alt for langsomt, selvom det dog blev klart bedre -
men langt fra i orden. Jeg har gjort to ting:

1. tilføjet kabelmodet (192.168.100.1) som ekstra gateway i tcpip på begge
klientmaskiner.
2. oprettet en lmhosts på begge klienter med de ip-numre de - for tiden -
får tildelt samt Netbios-navnet.

Hvor det før var umuligt at gennemføre en kopiering pga. langsommelighed,
tager det nu 2-3 gange så lang tid som det bør. En film på 6-700 mb overført
på "100 mbit" tager nu ca. ½ time mod normalt ca. 10 minutter. Så problemet
er langt fra væk.

Så hermed står nedenstående spørgsmåle åbent igen.

Mvh Adam