Ny i fluefisk !!
Fra : Ukendt

Dato : 29-06-02 16:07

Ja ....man skal jo starte et sted.
- Jeg har købt mig en fluestang komplet. Jeg skal nu til at binde
linerne sammen. Jeg har fluelinen og forfanget. Jeg ved så bare ikke
om fluen skal bindes direkte på forfanget, eller der skal bindes et
stykke ekstra nylon line på forfanget som fluen skal bindes til.
- Hvor langt skal forfanget være? Er det samme tommel som spindestang,
ca. stangens længde?

Venligst
Notredame

Fra : jokke

Dato : 29-06-02 19:56

nej du binder en line forenden af forfanget ca et par meter skal den være
,når du binder de 2 sammen så lav en lykke på forfanget og en lykke på linen
tag linen igenem for fanget så de 2 lykker sidder sammen,så er du også fri
for at kotte line på dit forfang hele tiden det er sku for dyrt i længden

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-02 21:13

Hej Jokke
> [...]
>for at kotte line på dit forfang hele tiden det er sku for dyrt i længden

Jeg skal lige have den rigtigt på plads. Jeg har monteret:
Fra hjul 0.30 line ca. 50 mt.
fra 0.30 line over i flueline.
fra flueline over til forfang.
fra forfang over til 0.20 nylonforfang.

Ø------------nylon-------------+--------flueline--------+------forfg-----+---nylon-forfg---------->

Fra : Hobi

Dato : 29-06-02 22:39

Hej Notre...

Det er rigtigt nok. Du bør dog overveje, at skifte de inderste 50 meter
nylonline ud med rigtigt bagline, da nylonlinen virker ligesom en elastik.
Hvis du ruller baglinen meget stramt op ( som man jo gør hvis man har en god
fisk på ) kan nylonlinen komme til at stramme så meget, at spolen klemmes
sammen om akslen, med det resultat, at hjulet blokerer.

Derud over rådner/mørner nylonline, og det gør rigtig bagline ikke.

Forfangets længde bør være mindst en stanglængde og hvis du kan styre det,
må den gerne være helt op til 2 stanglængder.

Knæk og bræk

--

MVH
Hobi

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-02 09:01

Hej Hobi

>Forfangets længde bør være mindst en stanglængde og hvis du kan styre det,
>må den gerne være helt op til 2 stanglængder.

Længden på forfanget, er det nylon-forfanget der godt må være så
langt?

Kender du en internetside med en ill. af hvilke knuder der skal
bindes, og hvordan de bindes.

Mvh
Notre....

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 30-06-02 12:14

Det er svært på en enkel måde at sige noget om forfangslængder. Hvis du
lærer at kaste rigtigt (du må i hænderne på en god instruktør), vil du nok
finde frem til, at 1½-2 stanglængder passer til det meste. Ydermere kan du
som tommelfingerregel gå ud fra, at jo mindre fluen er, jo længere og
tyndere skal forfanget være.

Fra : Notredame

Dato : 02-07-02 11:32

Johan Gadegaard wrote:

> [...]
> Ydermere kan du som tommelfingerregel gå ud fra, at jo mindre fluen
> er, jo længere og tyndere skal forfanget være.

Tak for informationen!
VH
Notredame

Fra : Jim Christiansen