MS Windows
briani 27239
Pagefile.sys
Fra : Jacob

Dato : 29-06-02 14:38

Hej NG

Kan det virkelig passe at min pagefile.sys fylder en halv giga?
Jeg har 2 partitioner:

C: 150 mb (pagefile.sys)
D: 500 mb (pagefile.sys)

Kan det passe?

Mvh Jacob
-- Opsøg ikke problemerne, lad dem finde dig --

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 14:46

Jacob skrev:

> Kan det virkelig passe at min pagefile.sys fylder en halv giga?
> Jeg har 2 partitioner:
>
> C: 150 mb (pagefile.sys)
> D: 500 mb (pagefile.sys)

Er det standardindstillingen eller har du selv været ved at rode
med det på et tidspunkt? Hvor meget ram har du installeret, hvilket
styresystem kører du med og på hvilket drev er styresystemet
installeret? Er C og D bare to partitioner på samme fysiske harddisk?

Madsen.

Fra : Jacob

Dato : 29-06-02 14:57

> Er det standardindstillingen eller har du selv været ved at rode
> med det på et tidspunkt?

Det er standard.

> Hvor meget ram har du installeret?

390 mb sdram

> hvilket styresystem kører du med?

Windows ME

> og på hvilket drev er styresystemet installeret?

C: drevet

> Er C og D bare to partitioner på samme fysiske harddisk?

Ja

Fra : Gevaldi

Dato : 29-06-02 15:07

Jacob skrev:

> Windows ME

Windows ME har ikke en pagefile.sys, men
en swapfil (swp).

--
/Gevaldi
http://www.wintip.dk/

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 17:45

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 15:06

Jacob skrev:

> 390 mb sdram

MS anbefaler en sidefilsstørrelse på halvanden x størrelse af antallet
af ram installeret så i dit tilfælde bør sidefilen have en størrelse på
585 MB. At man så ofte kan klare dig med mindre, er en anden sag.

> Windows ME

Jeg troede WinME kørte med Win386.swp og ikke Pagefile.sys, men må så
indrømme at mit bekendtskab med WinME kun varede en lille uges tid, så
det er muligt jeg tager fejl.

> C: drevet

> Ja

Når det alligevel er samme fysiske disk, så er det underordnet om den
er placeret på C eller D. Jeg ville nok placere den på den disk der er
mest plads på og så give den en fast størrelse. Altså den samme
størrelse både i minimum og maksimum.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 17:43

Jacob skrev:

> Jeg har også haft installeret Win XP, hvor efter jeg slettede det
> manuel pga. nogle fejl. Jeg ved ikke om det er derfor?!

Det er sådan noget man undgår at skulle tænke på hvis man vælger at
formatere drevet inden man installerer et nyt styresystem.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-06-02 17:45

> Det er sådan noget man undgår at skulle tænke på hvis man vælger at
> formatere drevet inden man installerer et nyt styresystem.

Hvorfor formattere når delete er godt nok?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jacob

Dato : 29-06-02 17:58

Jeg slettede det fordi jeg ikke gad at formatere igen. Jeg har lige haft
formateret det HELE, og det gad jeg ikke lige til igen.

Fra : Martin Østerberg

Dato : 29-06-02 18:10

On Sat, 29 Jun 2002 18:57:44 +0200 skrev "Jacob"
<webmaster@pfu-web.dk> ...:

>Jeg slettede det fordi jeg ikke gad at formatere igen. Jeg har lige haft
>formateret det HELE, og det gad jeg ikke lige til igen.
>
>Mvh Jacob
>-- Opsøg ikke problemerne, lad dem finde dig --

Sjældent har jeg set et indlæg og en slags signatur gå op i en højere
enhed. Der er mange gode grunde til at formatere når man skifter
operativsystem. Har du efter at have slettet alt prøvet at stå ved
C:\> og der skrive attrib . ?

Måske resultatet ville forbavse dig.

Martin

Fra : Jacob

Dato : 29-06-02 18:27

Jeg formatere ikke når jeg installere XP af gode grunde.

1: Jeg kan ikke installere det fra dos, kun med et anden styresystem.

2: Jeg kan godt lide at have et ældre styresystem, fordi XP ikke altid kan
køre nogle programmer som jeg bruger.

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 18:43

Jesper G. Poulsen skrev:

> Hvorfor formattere når delete er godt nok?

Fordi det åbenbart ikke altid lykkedes at slette det hele, som tråden
jo viser.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-06-02 08:07

> Fordi det åbenbart ikke altid lykkedes at slette det hele, som tråden
> jo viser.

Jeg formatterer kun hvis jeg skal skifte filsystem. Har en disk den rigtige
filsystem bliver den aldrig formatteret igen. Jeg har også kun en partition
pr. disk.

Procedure:
Ny disk > Lowlevel format > Partitionering > Format > I brug...

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 19:07

Jacob skrev:

> 1: Jeg kan ikke installere det fra dos, kun med et anden
> styresystem.

Boot på WinXP cd'en eller hent bootdisketterne til WinXP hos MS.

> 2: Jeg kan godt lide at have et ældre styresystem, fordi XP ikke
> altid kan køre nogle programmer som jeg bruger.

Det er også smart nok, men ikke hvis du placerer styresystemerne på
den samme partition.

Madsen.

Fra : Jacob

Dato : 29-06-02 19:22

> Det er også smart nok, men ikke hvis du placerer
> styresystemerne på den samme partition.

Hvad er der i vejen med det? Det har jeg da gjort ofte og det har der aldrig
været noget i vejen med!

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 20:05

Jacob skrev:

> Hvad er der i vejen med det? Det har jeg da gjort ofte og det har
> der aldrig været noget i vejen med!

Du har pt. to filer placeret på begge dine harddiske som ikke hører
til WinME, men derimod Win2000 eller XP. WinME laver ikke en sidefil
der hedder pagefile.sys. Den laver en sidefil ved navn Win386.swp,
så hvor kommer pagefile.sys fra?

WinME gemmer installerede programmer i en mappe ved navn Programmer
eller Program Files, hvis det er en engelsk WinME du kører med.
Win2000 og WinXP gør nøjagigt det samme, medmindre du husker at
vælge en anden mappe hver gang du installerer et nyt program. Hvis
du ikke gør det, risikerer du at blande programmer sammen fra to
forskellige styresystemer i den samme mappe. Det kan sikkert også gå
i et stykke tid, men hvad så når du engang ønsker at slette det ene
af styresystemerne? Tror du så du kan huske hvilke programmer og
hvilke filer der hører til hvilket styresystem?
Hvis styresystemerne derimod er placeret på hver sin partition, er
det noget nemmere at finde rundt i.

Madsen.

Fra : Jacob

Dato : 29-06-02 20:22

Nu har jeg så ikke XP mere, kan jeg så bare slette de 2 pagefile.sys?

Jeg kan sagtens have 2 styresystemer på èn partition, jeg plejer bare at
installere ME med et minimum og så XP i en anden mappe. Når jeg så vil
geninstallere dem igen formaterer jeg bare den ene partition og laver en ny
installation.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-06-02 23:23

Jacob wrote:
> [...]
> at installere ME med et minimum og så XP i en anden mappe. Når jeg så
> vil geninstallere dem igen formaterer jeg bare den ene partition og

Roder du dig ikke ud i noget snavs med de mapper som de to styresystemer
deler mapper f.eks. Programmer. Og hvad med de programmer der ligger der
og skal installeres for at virke optimalt i styresystemet f.eks. brændersoftware
og antivirusprogrammer.

mvh
Henning

Fra : Jacob

Dato : 29-06-02 23:35

Som jeg har sagt: Hvis jeg vil have 2 styresystemer, så installere jeg først
ME, KUN ME, ingen andre programmer eller drivers (måske lige chipset og
grafikkort), så installere jeg XP og alle de drivere jeg har brug for. Så
blander jeg heller ikke systemernes programmer sammen da XP er engelsk og ME
er dansk, dvs. at ME lægger programmer i c:\programmer og XP i c:\program
files.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-06-02 00:05

Sun, 30 Jun 2002 00:35:17 +0200, skrev "Jacob"
<webmaster@pfu-web.dk>:

>dvs. at ME lægger programmer i c:\programmer og XP i c:\program
>files.

Bortset fra, at nogle dårlig skrevne programmer ligger alt i
program files uanset Windows sprogversion.

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 20:31

Jacob skrev:

> Nu har jeg så ikke XP mere, kan jeg så bare slette de 2
> pagefile.sys?

Ja.

> [...]
> bare at installere ME med et minimum og så XP i en anden mappe.
> Når jeg så vil geninstallere dem igen formaterer jeg bare den ene

Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan du vil have det. Jeg har blot
meget svært ved at se fordelen i at have to styresystemer på den samme
partition.

Madsen.