Ethernet-kort / switch - Den ene PC kan ik~
Fra : Jim Pedersen

Dato : 28-06-02 23:42

Hej
Jeg har forgæves forsøgt at få etableret et lille hjemmenetværk mellem 2
PC'ere og et kabel-modem. Det fungerer fint med internet-opkobling på min
nyere IBM Aptiva med winXP. Men min gamle (2140L45) med win98 kan jeg ikke
få til at fungere. Umiddelbart har jeg fået installeret kort og driver ok.
Enhedsoversigteten siger at det fungerer korrekt. TCP/IP-opsætninger er helt
ens på de 2 PC'ere, jf. anvisning fra udbyder.

Der er ikke lys i kortes lamper og min switch står og blinker med begge
lamper (de lyser konstant for den PC'er der virker).
Den kan ikke finde netværket, når jeg prøver via "Andre computere".
Jeg har forsøgt med en intern test, hvor den fejler under "Loop-back".

Er det Aptivaen, der har en fejl (jeg fik heller aldrig en ISDN-adaptor til
at virke på den, hvilket den nye installerede og kørte problemfrit).

Det ville være fedt med lidt hjælp!

Mvh. Jim

Fra : CopyCat

Dato : 28-06-02 23:53

> Der er ikke lys i kortes lamper og min switch står og blinker med begge
> lamper (de lyser konstant for den PC'er der virker).

Mon ikke du skulle prøve at skifte kablet fra switchen til aptivaen .. ? ..
eller skifte netkortet i aptivaen ..
der skal være lys i både netkortet & den port den er tilsluttet i switchen

~~Frank .,

Fra : Jim Pedersen

Dato : 29-06-02 09:40

Ok - Jeg har prøvet med det kort jeg bruger i min nye Aptiva. Så lyser
lamperne i kortet men switchen blinker stadig. (jeg troede så at det var
kortet, der var defekt og fik det byttet til et nyt af samme type (Typhoon)
men med samme resultat).
Kablet har jeg prøvet mellem en bærbar PC'er og en Cisco-router. Det virker
perfekt.

Mvh. Jim

Fra : CopyCat

Dato : 29-06-02 10:14

> Kablet har jeg prøvet mellem en bærbar PC'er og en Cisco-router. Det
virker
> perfekt.

Hvis du kan bruge kablet direkte mellem en PC & en Router ., så er det
sikkert et krydset kabel ..

Prøv igen med et andet kabel ..

~~Frank .,

Fra : Jim Pedersen

Dato : 29-06-02 11:59

Du har ret, det er kablet, der driller! Men .... jeg forstår ikke helt hvad
der er galt.

NB: Jeg har to helt adskilte net;
A) Privatnet med kabelmodem og Ethernet-switch + 2 Aptivaer
B) Jobnet med ISDN / Cisco 770 router med en Thinkpad.(Cisco'en har 4 stk.
RJ45 stik hub/switch).

Jeg sætter min Aptiva til min switch (A) med det kabel (gult cat 5) jeg
bruger fra min Cisco router (B) til min Thinkpad. Så er der fast lys i alle
lamper på switchen og den ene lampe på kortet.

Når jeg sætter det 25 m. lange kabel mellem Cisco'en og min Thinkpad, så
virker det også - men altså ikke når jeg bruger det mellem switchen og
Aptivaen.....?

Det er et kabel jeg har fået fremstillet af en Tele-montør. Det skulle ikke
være krydset (det ser det heller ikke ud til at være). Han sagde at det var
et giga-bit kabel, da jeg spurgte om det var et cat 5.

Kan det have noget at sige?

Fra : CopyCat

Dato : 29-06-02 13:10

> [...]
alle
> lamper på switchen og den ene lampe på kortet.

Alle mine Krydsede kabler er enten gule eller røde .. ( eller har en lille
gul mærkat )

> Når jeg sætter det 25 m. lange kabel mellem Cisco'en og min Thinkpad, så
> virker det også - men altså ikke når jeg bruger det mellem switchen og
> Aptivaen.....?

Hvis Hubben / Switchen i din Cisco Router kan auto detektere krydsede
forbindelser ,, så kan det være derfor at den virker med begge kabler ...

Men ., hvis kablet ikke er krydset og virker mellem Cisco & Thinkpad ... så
skulle det jo også gerne virke mellem Aptiva & Switch

Kommer der lys i Cisco routeren hvis du sætter din Aptiva til der ., istedet
for din TP .. ? ., hvas hvis du bruger det 25 M kabel ?

Nej ., ikke så vidt jeg ved ..

~~Frank .,

Fra : Jim Pedersen

Dato : 30-06-02 20:41

Jeg mener nu, at have eftervist, at det er 25 M kablet, der er problemet.
Jeg kan dog stadig ikke forstå, at det virker mellem Router og TP. (Så vidt
jeg kan se er det straight through, som jeg bestilte det).

Kan der være mere modstand i et Giga-kabel, så min 220V Router kan sende et
signal igennem - men ikke min "lille" 6V switch eller 7V kabelmodem?

Eller også en dårlig forbindelse i 25 M kabel / stik...?

Følgende er prøvet:

25 M kabel mellem Aptiva og Router - der er normalt lys i Router.
25 M kablet mellem TP og Switch - begge lamper i Switch blinker (skal lyse
konstant)
25 M kabel mellem Kabelmodem og Switch - Switch får ikke en valid connect og
den blinker på 2. lampe (Iflg. manual: "Collision upon HDX mode).
25 M kabel mellem TP og Kabelmodem - ingen forbindelse (er ok med andre
straight through kabler op til 3 m.).

Fra : Arne Keller

Dato : 30-06-02 21:49

On Sun, 30 Jun 2002 21:41:13 +0200, "Jim Pedersen" <jim@eriksminde.dk>
wrote:

>Jeg mener nu, at have eftervist, at det er 25 M kablet, der er problemet.
>Jeg kan dog stadig ikke forstå, at det virker mellem Router og TP. (Så vidt
>jeg kan se er det straight through, som jeg bestilte det).

Hvis du med systematisk fejlfinding er endt med at fejlen alene opstår
med det lange kabel, så lad os starte der:

- Skift til et fabriksfremstillet kabel, der er uforholdsmæssigt mange
fejl på hjemmelavede patchkabler. Køb ikke det billigste kabel du kan
finde men vælg en mærkevare fra en anerkendt producent.

- er kablet testet ? hvis parrene ikke er forbundet korrekt kan man få
kabler som ind i mellem funger/ ikke fungerer.

- Alternativt kan du prøve at forlænge kablet til det dobbelte, der
findes chipsæt på markedet som har svært ved at forhandle hastig m.m.
ved ca 20-30 meters kabel længde.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Jim Pedersen

Dato : 03-07-02 23:16

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> fejl på hjemmelavede patchkabler. Køb ikke det billigste kabel du kan
> finde men vælg en mærkevare fra en anerkendt producent.

Jeg har nu udskiftet med et fabriksfremstillet kabel og netværket kørte med
det samme !!!

Tak til Frank, Arne og Allan for hjælpen.

Mvh. Jim

Fra : Jim Pedersen

Dato : 18-07-02 21:01

Lige en fodnote for fuldstændighedens skyld - fejlen på kablet er også
rettet nu. Jeg har monteret stikkene om, som Ulrik faktisk lige havde
skrevet om 8 dage forinden,

jf. brev af 26/6 2002:

http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html

Læg mærke til at TX bruger ben 1+2 og er parsnoet, RX bruger ben 3+6 og IKKE
ben 3+4 og er ligeledes parsnoet.

Kører du bare 12 34 56 78 med farve+sammefarve/hvid x 4 virker det ikke, og
det passer godt med at du oplever at tabe link hele tiden.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

<<<

Så nu fungere kablet uden problemer med switchen også. (Montøren har nok
haft en dårlig dag, da han montorede kablet for mig).

Mvh. Jim

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 30-06-02 10:00

> Den kan ikke finde netværket, når jeg prøver via "Andre computere".
> Jeg har forsøgt med en intern test, hvor den fejler under "Loop-back".

Vil det sige, at hvis du laver en ping 127.0.0.1, at du så få fejl. Hvis det
er tilfældet ligger din fejl jo mellem lag 1 og 3.
Det kunne jo så tyde på, at dit netkort ikke er korrekt installeret.

Allan Bach

Fra : Jim Pedersen

Dato : 30-06-02 20:43

Hej Allan
Jeg er helt ny på netværk og forstår ikke det du skriver. Se evt. lige mit
svar til Frank,

Mvh. Jim

Fra : K.B. Steffensen

Dato : 05-07-02 11:35

> [...]
>
> Der er ikke lys i kortes lamper og min switch står og blinker med begge
> lamper (de lyser konstant for den PC'er der virker).
Prøv, at sætte kort helt på plads.jeg har prøvet noget der lignede og det
var fordi kortet ikke sad helt i bund.
Hilsen Kim