Eythor Gunnarsson
Fra : LR

Dato : 28-06-02 22:30

I forlængelse af mit forrige indlæg: Mon der findes midi-filer eller
lignende med Eythor Gunnarsson fra Mezzoforte?

Den mand er uden tvivl verdens bedste synth-spiller.

(Når man ser bort fra mig selv, förstås. .)

Mvh.

Fra : Christoffer Jesperse~

Dato : 29-06-02 18:13

Jeg tror ikke det findes, men vil man ikke få et større udbytte af at lytte
det af selv ? Han er helt sikkert fed og reharmoniserer fedt i sine soli, så
det ville da være spændende med nogle MIDI-filer. Om han er verdens bedste
synth-spiller er vel bla. et spørgsmål om smag ?!?

/Chris

Fra : LR

Dato : 30-06-02 14:44

Christoffer Jespersen skrev i meddelelsen ...
>Jeg tror ikke det findes, men vil man ikke få et større udbytte af at lytte
>det af selv ?

Så skal man vist have ørerne på stilke. Det går rimeligt stærkt, når han
folder sig ud.

Han er helt sikkert fed og reharmoniserer fedt i sine soli, så
>det ville da være spændende med nogle MIDI-filer.

Hvis du er interesseret, tror jeg nok, der er links til nogle filer på
Mezzofortes hjemmeside.

Om han er verdens bedste
>synth-spiller er vel bla. et spørgsmål om smag ?!?

Det er det vel. Nu tænker jeg især på hans evner til at improvisere. Det er
i det hele taget meget sjældent man hører en synth-solo. Kan du nævne nogen,
der kan gøre ham rangen stridig?

Mvh.

Fra : Søren Petersen

Dato : 30-06-02 15:25

> [...]
er
> i det hele taget meget sjældent man hører en synth-solo. Kan du nævne

Nu ved jeg ikke om du lige tænker på fusions-jazz-genren. Jeg lytter en del
til det progressive rock-band Dream Theater. De formår altså også at hyre
nogle ret heftige synth-spillere. Deres album "Images and Words" er efter
mit hoved proppet op med de lækreste synth-soloer. De har haft følgende
synth-spillere: Kevin Moore, Derik Sherinian og Jordan Rudess. Et nummer som
"Take the time" har nogle rigtig heftige synth-soloer - så det kan da varmt
anbefales at lytte til, hvis man er til den lidt hårdere genre.

Men det var jo bare mit bud på synth-spillere som er i verdensklasse. Men
hvad er en synth-spiller? Store navne som Chick Corea har jo også spillet
synth - så det er jo lidt svært at definere. Jeg står også på at det er en
smagssag. Der findes trods alt temmelig mange af slagsen.

Mvh.
Søren Petersen

Fra : thomas tomcat

Dato : 30-06-02 21:14

Greg Matthiesson har lavet mindst een god skive, fuld af synthsolo. ("Baked
Potato Super Life")

Fra : LR

Dato : 01-07-02 00:26

LR skrev i meddelelsen ...

>Så skal man vist have ørerne på stilke. Det går rimeligt stærkt, når han
>folder sig ud.

Ok, jeg har prøvet i dag. Visse steder kan mit øre simpelt hen ikke opfatte
hvilke toner, han spiller, så hurtigt går det.

Mvh.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 01-07-02 00:16

Prince's første plader har også nogle fede synth-soloer. Nogle af dem af ham
selv, andre spillet af Dr. Fink . I flæng kan jeg også nævne Jan Hammer,
Herbie Hancock, Stevie Wonder(det er nu mest hans bassynth-spil jeg tænker
på), Chick Corea, Ham fra Mothers Finest før de fyrede ham, Joe Zawinul,
Kenneth Knudsen (lyt til Sebastians "Ulvehøjen", specielt nummeret
"Mediemassøsen") og så er der jo Digital Love med Daft Punk, selvom det nok
er en guitarsynth der bliver trykket godt og grundigt af der.

-Sune

Fra : Christoffer Jesperse~

Dato : 01-07-02 13:39

... Spændende diskussion

Man må selvfølig rigtigt nok nævne folk som Chick Corea, som har en næsten
overmenneskelig keyboard-teknik og piano-teknik i det hele taget. George
Duke er jo også en virtuos som man bør lytte til (f.eks. albummet
"Illusions" fra 1995). Herbie Hancock, Zavinul og andre må også nævnes. Der
er også nogle danskere som er værd at checke ud .. Nicolai Bentzon
Brotherhood laver noget fed hard-funk med synth, rhodes, klavinet osv.
Kenneth Knudsen er også en gammel kending.

Daft Punks "Digital Love" har en fed distortion-vocoder-agtig solo, men jeg
mener klart at den er programmeret ?!

Prøv evt. at checke synth-soloen ud i Chaka Khan's udgave af "Night in
Tunesia" .. den er heftig!

/Chris

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 01-07-02 16:32

Christoffer Jespersen wrote:
> [...]
> næsten overmenneskelig keyboard-teknik og piano-teknik i det hele
> taget. George Duke er jo også en virtuos som man bør lytte til

Samt en masse Frank Zappa numre. Og så glemte jeg Parliament/Funkadelic...
Masser af synth soloer der

> [...]
> checke ud .. Nicolai Bentzon Brotherhood laver noget fed hard-funk
> med synth, rhodes, klavinet osv. Kenneth Knudsen er også en gammel

Er der et ekko herinde ?! he he

> Daft Punks "Digital Love" har en fed distortion-vocoder-agtig solo,
> men jeg mener klart at den er programmeret ?!

Tror du? Jeg synes der er for meget "human feel" over det til at det skulle
være programmeret. Det virker ikke helt umenneskeligt hvis man forestiller
sig at det er spillet på guitarsynth..

-Sune

Fra : Christoffer Jesperse~

Dato : 02-07-02 11:53

Ja, det tror jeg, men det er rigtigt at der er en del human feel i soloen.
Jeg kunne forestille mig at de har inspillet noget af det live, programmeret
noget, og evt. indspillet noget i halvt tempo.. sådan ville jeg nok gøre.

Soloen lyder jo meget hen ad en guitar, men det gør en solosynth med
distortion hvis man bruger pitch-benderen rigtigt. Deres fraseringer og
licks er også meget inspireret af en guitar. Man kan man høre at de bruger
nogle LFO-filtersweeps under vejs (ca. midt i soloen), hvilket man jo
typisk kan med en synth. Jeg synes også at lyden er for regelmæssig til en
guitar.

Har du prøvet at sidde og lege med en monofonisk synth med en masse
distortion ? (bruge pitch-band, filtersweeps osv..)

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 02-07-02 19:08

> [...]
> soloen. Jeg kunne forestille mig at de har inspillet noget af det
> live, programmeret noget, og evt. indspillet noget i halvt tempo..

Det tror jeg også.

> Soloen lyder jo meget hen ad en guitar, men det gør en solosynth med
> distortion hvis man bruger pitch-benderen rigtigt.

Ja, Jan Hammer (find en plade med Mahavishnu Orchestra et eller andet sted)
er ret utrolig.. Jeg så en gang et solo album med ham hvor der på bagsiden
var påtrykt at "NO Guitars were used during the making of this album".. Det
var han åbenbart nødt til at fortælle folk dengang

Deres fraseringer
> og licks er også meget inspireret af en guitar. Man kan man høre at
> de bruger nogle LFO-filtersweeps under vejs (ca. midt i soloen),
> hvilket man jo typisk kan med en synth.

Ja, en guitarsynth! he he

Jeg synes også at lyden er
> for regelmæssig til en guitar.

Det kan da stadig godt være en guitar. Hvis den er kørt igennem tilpas mange
sjove effekter, for eksempel en auto-tune og lidt af hvert, tror jeg godt
det kan komme til at lyde så "regelmæssigt".

> Har du prøvet at sidde og lege med en monofonisk synth med en masse
> distortion ? (bruge pitch-band, filtersweeps osv..)
>
> /Chris

Jeg havde på et tidspunkt en Korg MS-20 til låns. Fedt legetøj!! Korg
Poly-Six gennem en rørforstærker kan også gøre det.

-Sune

Fra : N/A

Dato : 04-07-02 18:01

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 04-07-02 18:01

thomas tomcat wrote:
> in article afpsef$3048$1@news.cybercity.dk, Sune Mika Salminen at

> Er ikke 100, men dog ret sikker på, jeg husker rigtigt: Kort efter
> pladen var kommet, var der masser af fokus på netop den solo, og ham
> den ene fra Daft udtalte i et interview, at solo'en var helt igennem
> "step-by-step entered".
>
> Var vistnok i et trykt medie, jeg læste interviewet.
> Et eller andet magazine, nok.

Hvis det virkelig er tilfældet, bøjer jeg mig hermed ydmygt i støvet for
Daft Punk, det er ufatteligt godt lavet.

-Sune

Fra : thomas tomcat

Dato : 04-07-02 18:16

in article ag1uns$2inn$1@news.cybercity.dk, Sune Mika Salminen at
salminen@doktor.dk wrote on 04/07/02 19:00:

> Hvis det virkelig er tilfældet, bøjer jeg mig hermed ydmygt i støvet for
> Daft Punk, det er ufatteligt godt lavet.

Me too.

Men nu KAN det jo osse være, han bare sagde det for at svare kort.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 04-07-02 20:42

thomas tomcat wrote:
> in article ag1uns$2inn$1@news.cybercity.dk, Sune Mika Salminen at

> Me too.
>
> Men nu KAN det jo osse være, han bare sagde det for at svare kort.

he he.. Ja, sådan er vi jo så forskellige.. Hvis det var mig, ville jeg
elske at tale om hvordan jeg havde lavet det i TIMER...... ha ha

-Sune