UV lys og plexiglas
Fra : Ulrik Smed

Dato : 28-06-02 23:51

Hej!

I vores lille 'krybdyrklub' på nettet snakker vi nogle gange om
UV lys, og hvordan vi får mest muligt ud af vores UV lamper. Og
der er det den normale opfattelse at plexiglas spærre fuldstændig
for UVB lys. Men så var der lige et vågent hoved der spurgte
hvordan det så kan virke på et solarie, af den type med noget
klar plastic foran rørene. Findes der noget plexiglas eller andet
klar plastic der er UV gennemsigtigt?

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Per Herholdt

Dato : 29-06-02 13:49

Ulrik Smed wrote:
> [...]
> hvordan det så kan virke på et solarie, af den type med noget
> klar plastic foran rørene. Findes der noget plexiglas eller andet

Jeg er interesseret i at vide hvor meget alm. glas bremser for UV. Jeg ved
f.eks. at gartnere bliver solbrændte i drivhuset og der benyttes UV-filter
foran
foto-objektiver,
--
MVH Per

To start press any key --- where is the any key??

Fra : Ulrik Smed

Dato : 29-06-02 16:22

In article <3d1daccd$0$141$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Per Herholdt <per.herholdt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> f.eks. at gartnere bliver solbrændte i drivhuset og der benyttes UV-filter

Hmm, det eneste konkrete jeg har er et resultat fra NHF's
('krybdyrklubben' blad. Der er en måling at UVA lys fra solen
i fri luft, sammenlignet med samme tidspunkt gennem en 2 lags
termorude. Dæmpningen er fra 16780 mW/m² til 7581 mW/m². Glas
dæmper altså ikke så voldsomt når gælder UVA. Dæmpningen er noget
større ved UVB, vistnok et godt stykke over 50% for et enkelt lag
almindeligt glas.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : lark

Dato : 30-06-02 07:31

"Ulrik Smed" skrev d. 28-06-02 23:51 dette indlæg :
> [...]
> hvordan det så kan virke på et solarie, af den type med noget
> klar plastic foran rørene. Findes der noget plexiglas eller andet

Til Ulrik Smed

Du bør måske se sig om efter polycarbonat i stedet for plexiglas.

Polycarbonat bremser ikke uv lys i den grad som plexiglas (acryl), og er
i øvrigt meget mere stabil og brudsikker.
Prøv at bruge google.com til at søge en forhandler af dette produkt.

MVH
Lark

http://www.kandu.dk/

Fra : Ulrik Smed

Dato : 30-06-02 09:43

In article <GuxT8.14081$va.1320066@news000.worldonline.dk>,
lark <lark.news@kandu.dk> wrote:

> [...]

> i øvrigt meget mere stabil og brudsikker.
> Prøv at bruge google.com til at søge en forhandler af dette produkt.

Hej Lark

Tak for tippet, søgte lidt og fandt i første omgang Randers
Regnskov (meget aktuelt mht. krybdyr, skal forresten derop idag!
som under en lille beskrivelse af deres nye dome, nævner at
taget på denne er af polycarbonat, i stedet for glas. Det er
netop for at lukke mere UV lys ind.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Ivan Højlund

Dato : 01-07-02 09:31

Ja det er korrekt at PC tillader UV penetrering, men prisen gør formentlig
at nok de færreste anvender det som oven"glas". PC er et gammelkendt
materiale (blev første gang konstrueret i 1953)
PC er et temmelig stærkt materiale og anverndes f.eks. også i visse typer
sikkerhedsbriller.

Uddrag af større artikel om plasttyper fra Aktive Herpetologers
Sammenslutnings blad AHS Nyt 2001/1 (200 sider):

Beskrivelse og identifikation:
Polycarbonat er sejt, stift, og tilmed meget stærkt materiale. Sælges bl.a.
som brud- og skudsikkert "glas". Slagpåvirkninger m.v. fremkalder selvsagt
normalt ikke brud.

Udviddelseskoefficienten er beskeden og den termiske bestandighed god (dog
max 120 C) så ved større temperaturvariationer er dette materiale oplagt.

I ufarvet tilstand er materialet glasklart men kan have en svag blå toning.

PC brænder med en let sodende, gullig flamme og lugten kan vel nærmest
betegnes som sød. Materialet er delvist selvslukkende. Den tilbageværende
aske vil ofte gløde lidt.

Polycarbonat er bestandig over for de fleste olier og fedtstoffer og tillige
benzin, terpentin og

sprit.

Derimod tåler PC ikke benzen, tetrachlor­kulstof og acetone. Desuden skal
man undgå eller være meget varsom med alkaliske rengøringsmidler. De tåles
generelt ikke. Sure rengøringsmidler tåles i stor udstrækning.

Polycarbonat kan anvendes til udendørs brug men man bør sikre sig at det er
tilsat UV stabilisator. Ellers kan gulning forekomme.

Sammenføjning:
Foruden svejsning kan materialet limes.

Limning af PC sker lettest ved hjælp af et opløsningsmiddel, hvori der er
opløst få procent af PC.

Methylenchlorid (også kaldet dichlormethan) eller ethylenchlorid kan
anvendes.

Som decideret lim kan foreslås Acrifix 108. Acrifix kan erhverves af fimaer
hos Vink A/S i Randers (tlf: 8911 0100). I øvrigt er Vink nok Danmarks
største plastleverandør inkl. fittings.´m.v.

PC har i stigende grad fundet anvendelse til en række brugsting som
kaffemaskiner hårtørrere m.v og måske ikke så mærkeligt også til visirer til
styrhjelme.

Overfladebehandling:
Polycarbonat kan males. Det er i den forbindelse vigtigt, at de i malingen
tilstedeværende opløsningsmidler ikke angriber polycarbonaten. Malings­typen
må derfor vælges i samråd med leverandøren.

Fra : lark

Dato : 01-07-02 16:41

"Ivan Højlund" skrev d. 01-07-02 09:31 dette indlæg :
> [...]
> tilstedeværende opløsningsmidler ikke angriber polycarbonaten.
Malings­typen
> må derfor vælges i samråd med leverandøren.

Jeg vil gerne i kontakt med dig , da jeg har et behov om yderligere
oplysninger om materialer mm.

MVH lark
orlasimonsen@hotmail.com

http://www.kandu.dk/

Fra : Ulrik Smed

Dato : 02-07-02 12:42

"Ivan H?lund" <ahs.krybdyr@get2net.dk> wrote in message news:<yqUT8.21$4e7.682@news.get2net.dk>...
> Ja det er korrekt at PC tillader UV penetrering,...

Hm, så ellers lige efter lidt mere søgen, at Vink faktisk mener det
modstatte. De skriver:
"PC anvendes ofte som klart materiale. Det er gennemsigtigt som glas
og har
en gennemgang af synligt lys på ca. 88%. UV-lys absorberes næsten
fuldstændigt."

Kilde:
http://www.vink.dk/FramesetVink.asp?Link=http://www.vink.dk/Default.asp?ID=689

Hilsen
Ulrik
(poster fra Google, da TDC's newsserver er nede)

Fra : Sune Ravn

Dato : 02-07-02 21:39

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in messag

Klip
> en gennemgang af synligt lys på ca. 88%. UV-lys absorberes næsten
> [...]

Hejsa

Der er ingen tvivel om at poly carbonat vil absorbere UV-lys,
men hvor meget vil afhænge af hvilken bølgelængde uv-lyset har, samt
poly carbonat lagets tykkelse.

Så hvis du ønsker af finde ud af, hvor meget lys der absorberes ved en
given bølgelængdeskal du have fat i et transmissions-eller absorptions
spektrum for polycarbonat.

Mvh

Sune

Fra : Ulrik Smed

Dato : 03-07-02 12:19

"Sune Ravn" <suneravn@hotmail.com> wrote in message news:<fd6fbb9b768eedf4a9450c9e3aac5b25.62576@mygate.mailgate.org>...

> [...]
>
> Så hvis du ønsker af finde ud af, hvor meget lys der absorberes ved en
> given bølgelængdeskal du have fat i et transmissions-eller absorptions

Jeps, men umiddelbart var jeg bare interesseret i om det leder bedre
eller dårligere end glas. Efter lidt mere søgen ser det ud til at det
leder væsentlig dårligere, jeg fandt f.eks. dette her:

http://www.coatings.de/rcn/reading/skinner.htm

De skriver at en klar DVD skive af polycarbonat transmitterer 88% UVA,
og 28% UVB, og spærre fuldstændig for UVC. Da en DVD er væsentlig
tyndere end glas til vinduesbrug må man formode at polycarbonat leder
dårligere. Så nu undrer jeg mig lidt over Randers Regnskovs valg...

Kan det være et andet plastmateriale der i virkeligheden er tale om,
og de blot har skrevet forkert hos Regnskoven?

Fra : Ivan Højlund

Dato : 04-07-02 09:46

Det bliver nok hurtigt en lang snak....

Du nævner "glas".... Ja men hvilken type glas ? Jeg kan da godt finde
glastyper der spærrer meget for UV lys og noget der spoærrer mindrer. Jeg
tror ikke man kan sætte tingene så firkantet op. Hvis det er et specifikt
behov du har, er det også nødvendigt at kigge helt specifikt på de
materialer du kunne tænke dig at anvende og så dur´ en samlebetegnelser som
"glas" eller PC ikke.

Sådan lidt populistisk kunne man vel sige at det svarer til at spørge om en
motorcykel kan køre hurtigere end end bil. Det kan man vel heller ikke sådan
give et svar på når spørgsmålet anvendes som en samlebetegnelse >s<

Og PC´en. Er der tilsat forskellige stoffer med henblik på særlige
anvendelser? Ekesmpelvis UV spærrer ?

mvh Ivan

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-07-02 13:56

In article <5ZTU8.34$ZL2.997@news.get2net.dk>,
Ivan Højlund <ahs.krybdyr@get2net.dk> wrote:
> [...]

> behov du har, er det også nødvendigt at kigge helt specifikt på de
> materialer du kunne tænke dig at anvende og så dur´ en samlebetegnelser som

Det er almindeligt vinduesglas i den her sammenhæng. Er der stor
forskel på det, bortset fra at der på nogle termoruder er et IR
reflekterende lag? Og PC er som udgangspunkt PC uden noget
tilsat. Mit behov var at finde ud af hvad det er for noget der
sidder foran rørene på et solarie.

> Og PC´en. Er der tilsat forskellige stoffer med henblik på særlige
> anvendelser? Ekesmpelvis UV spærrer ?

Hvis du har læst det jeg referede til, vil du vide at det drejer
sig om UV hærdning igennem PC, så vi kan vel formode at der ikke
er tilsat UV-spærre? Iøvrigt er 88% UVA jo forresten lige så godt
som for synligt lys, så jeg vil lige præcisere at det er UVB
dæmpningen jeg fokuserer på her.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 04-07-02 16:20

Ulrik Smed skriver:

> [...]
> er tilsat UV-spærre? Iøvrigt er 88% UVA jo forresten lige så godt
> som for synligt lys, så jeg vil lige præcisere at det er UVB

Jeg kan suppplere med et par data fra en specialestuderende ved siden af, som
nyligt har optaget spektre af rene polycarbonat og polystyren film.
Polycarbonaten begyndte at absorbere ved ca. 380 nm, altså lige udenfor det
synlige spektrum. Absorptionen var høj igennem hele UV-området.
Polystyren derimod begyndte først at absorbere ved ca 280 nm, altså ca ved
starten af UVB-området(280-315 nm) og skulle derfor være transparent for dette.
Jeg kunne forestille mig, at polyethylen gik længere ned, grundet manglen på
chromoforer(usubstituerede alkaner absorberer først nævneværdigt ved ca 200 nm).
Krystalliniteten af PE kan dog give yderligere effekter i denne sammenhæng.
Lignende med PVC o.l.

Eventuelle blødgørere, stabilisatorer, antioxidanter o.l. kan forventes at give
en væsentlig absorption, da disse i reglen er aromatiske.

Mvh
Jeppe

Fra : Ulrik Smed

Dato : 05-07-02 19:49

In article <3D24679F.C4D48621@symbion.ki.ku.dk>,
Jeppe Madsen <pjm@symbion.ki.ku.dk> wrote:

> [...]
> Krystalliniteten af PE kan dog give yderligere effekter i denne sammenhæng.

Aha, spændende. Har lige kigget lidt på forskellige ting i
husholdningen, og kan se at det meste plast-embalage er af
polypropylen. Mange plastposer af dem der 'knitrer' er af PP, men
de blødere typer, f.eks. indkøbsposer er af polyethylen. Nogle
klare plastkasser jeg har er af polystyren. Det er faktisk nogle
af dem man kan købe til at have små dyr i, f.eks. netop krybdyr,
så det er jo meget passende de er UVB gennemsigtige!

Kan det være PS eller PE plader der sidder på solarier, så? PE er
jeg ikke lige faldet over i store tykkelser, kun i plastposer.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk