Hjælp min kat bliver misbrugt
Fra : Tony E

Dato : 28-06-02 22:36

Jeg søger gode råd.
Jeg solgte en missepige for 2år siden som avlkat.Køber solgte så katten
efter 1 år (fertil)de nye ejere fik besked på at katten under ingen
omstændigheder måtte bruges i avl og at de skulle henvende sig,hvis de ikke
kunne beholde katten.
Siden det har "min"missepige været parret op med en perser og nu søger de et
nyt hjem til hende. Problemet er nu at de vil sælge hende vidre fertil og
folk kan da bare bruge den i avl hvis de har lyst. Hvordan står jeg som
opdrætter???? Jeg har mest lyst til at hente "min" kat hjem ,men hun bor i
den anden ende af Danmark.
Kan jeg stoppe avlen via stambogen ell.?????
Jeg er ikke interesseret i at mit blod bare fløjter rundt.
Håber nogen kan gi`mig et godt råd
Dorthe Seierø
Seierø`s Ragdoll

Fra : marianne hellemose

Dato : 28-06-02 23:28

Hej Dorthe
Når jeg har solgt katte, har det altid været med en
kontrakt der sagde at hvis køber af en eller anden
grund ikke kunne have katten havde jeg førsteret,
der ud over skulle jeg godkende den nye ejere, og
allervigtigst, katten måtte ikke videresælges fertil.

Eftersom du ikke er ejer af katten mere tror jeg ikke
at du kan stoppe avl via stamtavlen

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 28-06-02 23:26

Hej Dorthe

Du kan ikke gøre en pind! Du har jo ikke stamtavlen - den skal man have, for
at kunne lukke den med avlsforbud - og en lukning ville jo desuden ikke
forhindre, at katten bliver gravid, kun at der ikke kan stambogsføres
killinger efter den.
Hvis du desuden ikke har forsynet køberne med en kontrakt, hvor du har
skrevet, at du ikke vil acceptere videresalg som fertil, så har du jo bare
solgt en "vare" (på lige linie med et komfur eller et andet
forbrugsgode...), som køberne kan gøre med som de vil. At køber2 så ikke har
overholdt aftalen med køber1 (= dem, som har købt af dig) er jo køber1's
problem, for du er ude af billedet!
En parring mellem en Ragdoll (går ud fra, at det er en sådan du har solgt)
og en Perser er desuden ikke avl - det er bare en parring, som giver
huskatte-killinger - og det har køberne jo ikke fået af vide, at de ikke må
lave.

Men fremover bør du, når du sælger avlskat, føre ind i kontrakten, at katten
SKAL være neutraliseret ved evt. omplacering, og at det koster fx 10.000 kr.
at bryde den klausul - så skal dine killingekøbere nok tænke sig om en
ekstra gang inden de sælger en fertil kat videre (og beløbet er stort nok
til, at du ville kunne komme igennem en evt. retssag - for man hiver trods
alt ikke folk i retten for småpenge...).

Ærgerligt - men sådan er det.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 29-06-02 22:01

> [...]
> til, at du ville kunne komme igennem en evt. retssag - for man hiver trods
> alt ikke folk i retten for småpenge...).

Hejsa,
Er det bare mig eller var der ikke en tråd for noget tid siden hvor man
havde været inde i nyhedsgruppen mht jura, hvor advokater havde sagt at
sådanne kontrakter aldrig ville holde i retten som værende gyldige idet de
stille urimelige krav?
Vibeke J

Fra : Tony E

Dato : 29-06-02 10:07

Hej
Tak for jeres svar.
Jeg har lavet mine kontrakter om siden den gang,jeg har fået en advokat til
at lave dem, Og der er også et punkt hvor der står at katten ikke må
vidresælges uden jeg er underrettet.
Jeg har lavet en aftale med ejeren af katten, så jeg køre en tur til
Nykøbing Mors og henter hende.
Men hvor er det sørgeligt at folk ikke tænker længre end deres ejet behov.
Dorthe Seierø

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-06-02 10:17

> Jeg har lavet en aftale med ejeren af katten, så jeg køre en tur til
> Nykøbing Mors og henter hende.
> Men hvor er det sørgeligt at folk ikke tænker længre end deres ejet behov.

Åh, det var da godt, at du fik forhindret, at den stakkels kat skal gå på
omgang og slides op af utallige kuld killinger.

Ja, det er trist, at nogen ikke tænker mere over, hvad de byder katten
og desværre er det med god grund, at vi opdrættere har vores
"paranoide" kontrakter

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Kate

Dato : 29-06-02 12:20

"Tony E" <tecotek@post.tdcadsl.dk> wrote in

> Jeg har lavet en aftale med ejeren af katten, så jeg køre en tur
> til Nykøbing Mors og henter hende.

Hej Dorthe

Jeg er glad for at du kan hente hende. En ting er at skifte hjem, men
at gøre det flere gange indenfor en kort årræke
Håber du enten selv kan beholde hende eller kan finde et godt blivende
hjem til hende.

Kate

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 11:56

Tony E <tecotek@post.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1cd6ca$0$49780$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> den anden ende af Danmark.
> Kan jeg stoppe avlen via stambogen ell.?????
> Jeg er ikke interesseret i at mit blod bare fløjter rundt.

Nu er det ikke for at gøre nogle sure eller støde at jeg skriver dette

Men jeg har altså svært ved at forstå.. hvordan man kan piske en stemning
op! - Det er selvfølgelig ærgeligt at katten ikke får et fast hjem med nogle
dejlige oplevelser med ejerne.. Ja

Men noglegange kan man blive nød til at komme af med katten! - og hvorfor
kan man så ikke sælge/give den bort ? - det gør man jo ofte i den bedste
tro.. - på at de nye mennesker vil passe godt på den.. og give den et godt
hjem! [Ligesom når opdrættere sælger deres små pus]

Og jeg kan ikke forstå.. hvorfor det er så stort et problem, at den så får
killinger.. - jeg mener opdrættere får jo underligt nok også en masse
killingere! Hvorfor skal andre folk ikke have glæde af sådan nogle små
uldtotter hvis de har lyst ? - jeg vil da også gerne have en fertil hunkat
en dag.. så jeg kan få nogle små pus! - jeg ønsker det bare ikke lige pt..
manglende plads osv... Men jeg kan ikke se.. hvorfor det er så stort et
problem for opdrætteren at nogle af deres missere får killinger! Er det kun
opdrættere som skal have den ære ?

Det der undrer mig, er nok mest.. at hvis man har et stort problem med
fertile katte.. hvorfor man så ikke som avler ikke neutraliserer dem! - jeg
ved godt.. at det kan man ikke efter 12 uger.. men så k an man vel godt
beholde dem i de 3 uger eller hvad det er.. længere! - killingerne kan vel
stadig sælges.. ?

Katja

Som lige så.. katten faktisk er blevet solgt som avlskat!.. så har nu endnu
sværrere ved at forstå problematikken!

Fra : Kate

Dato : 29-06-02 12:18

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in

> Men jeg har altså svært ved at forstå.. hvordan man kan piske en
> stemning op! - Det er selvfølgelig ærgeligt at katten ikke får et
> fast hjem med nogle dejlige oplevelser med ejerne.. Ja

Tjaa, jeg ved ikke hvad de andres holdning er, men min er at jeg ganske
enkelt _aldrig_ kommer til at forstå at man kan købe et dyr kun for at
få et par kuld på det og så sælge det videre. Jeg kan da godt se at man
som avler ikke kan beholde alle kattene hvis man virkeligt vil noget,
men at køber1 sælger katten videre til avl fatter jeg ikke en meter af.
Hvis nu jeg havde købt en kat og fandt ud af at den af den ene eller
anden grund ikke kunne blive ville jeg faktisk tage det som en
selvfølge at avleren måske kunne være behjælpelig med at omplacere
katten.
Iøvrigt synes jeg faktisk at Dorthe får nogle gode seriøse og aldeles
ikke oppiskede svar.

Kate

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 14:06

Kate <oliwer@wanadoo.dknoget> skrev i en
nyhedsmeddelelse:afk50k$mlb$2@sunsite.dk...
> [...]

> enkelt _aldrig_ kommer til at forstå at man kan købe et dyr kun for at
> få et par kuld på det og så sælge det videre.
Det kan vi da kun godt blive enige om.. at det er da en helt forkert årsag
til at købe kat! - men hvad jeg forstod.. var også at de første som købte
katten.. betalte for en avlskat..[men ikke avlede] - og solgte den så
videre.. til den næste familie.. - som vælger at få et kuld på den [hvilket
jeg ikke har noget problem med.. katten er solgt som avlskat] At de så
vælger at sælge den igen.. - gør selvfølgelig også at jeg tænker.. okay.. -
det lød som om de lige skulle bruge et par killinger.. og så væk igen... -
hvilket man heller ikke kan byde en kat.. at den skal skifte hjem konstant!

Men factsene er.. at den kun har fået killinger en gang.. Og ja.. der blev
også fortalt de sælger katten videre fertil! - men en avlskat.. får jo
sjældent kun killinger en gang! Det må selv opdrætterne jo nok.. give mig
ret i!

Men det er skam urimeligt.. at den skal fare rundt blandt hjem.. -
men...sådan er livet nogle gange.. Og det bør man også vide som opdrætter. -
og har man et problem med ens kat får killinger.. så må man jo neutralisere
den

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-06-02 15:34

Hej Katja

Som opdrætter vil man det bedste for sine killinger, og det er altså ikke,
at den skal skifte hjem hvert år.

At sælge til avl betyder, at den får stambogsførte killinger med en egnet
han (egnet = en han der ikke medbringer sygdomme/arvelige fejl, og som har
et godt temperament), ikke at den parres med hvad som helst bare for at få
killinger. Der er jo også stor risiko for, at den sælges videre til en
såkaldt killingefabrik, hvor den får 2-3 kuld om året i et bur, så længe den
kan holde til det, og så bliver den aflivet. Et sådant liv ønsker ingen
opdrætter, at deres killinger skal få.

Den ene avlskat jeg har omplaceret, blev solgt for kastrationsprisen, dvs da
den kom til Sverige, hvor kastration af hunkat kun koster halvdelen af, hvad
det koster i Danmark, forærede jeg dem katten, mod at de kastrerede inden
for 1 måned. Og det blev overholdt.

Jeg kan godt forstå, det for udenforstående kan virke både uacceptabelt og
hysteriskt, men som opdrætter lærer man af egne og andres erfaringer, og
langt de fleste de klausuler, der er på katte, er netop for at beskytte
katten.

Jeg har da haft killingekøbere, der stejlede, når de så min kontrakt, men
når jeg havde forklaret, hvad jeg mente, og hvorfor klausulerne var der,
kunne alle forstå og acceptere det.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 15:41

Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gsjT8.97369$N46.2488839@news010.worldonline.dk...
> [...]
> et godt temperament), ikke at den parres med hvad som helst bare for at få
Men min tanke er her... at hvis man parrer den med en anden kat.. som jo
ikke.. har samme race.. vil der jo ikke kunne laves stambog på dem.. Men jeg
er jo godt klar over.. at sælger man en kat til avl.. - så regner man som
opdrætter selvfølgelig med racerent avl! :)

> [...]
den
> kan holde til det, og så bliver den aflivet. Et sådant liv ønsker ingen
Okay.. indrømmer jeg er naiv.. - men troede ikke lige sådanne ting foregik!

> [...]
hvad
> det koster i Danmark, forærede jeg dem katten, mod at de kastrerede inden
Det er en satsning.. er dog glad for.. at det blev overholdt :)

> [...]
> hysteriskt, men som opdrætter lærer man af egne og andres erfaringer, og
> langt de fleste de klausuler, der er på katte, er netop for at beskytte

Jeg må erkende... at noget af det virker dybt absurd for mig.. - jeg kan jo
godt følge opdrætterne i.. at de vil killingernes bedste.. - ingen tvivl om
det.. det er jo ens små børn... - Men grunden til jeg spørger så meget..
som jeg jo så ofte bliver punket for [henviser til et andet indlæg] - det er
jo netop fordi jeg gerne vil prøve at forstå.. det absurde.. *GG*

> Jeg har da haft killingekøbere, der stejlede, når de så min kontrakt, men
> når jeg havde forklaret, hvad jeg mente, og hvorfor klausulerne var der,
> kunne alle forstå og acceptere det.

Jamen selve kontrakerne.. kan jeg egentlig godt se det fornuftige i.. selvom
min logik siger.. at folk der betaler for en kat.. bør "bruge" den som de
vil... - så længe katten har det godt :) - det er for mig det vigtigste :)
Men kan skam samtidig godt se logikken i.. at man skældner mellem kælekat og
avlskat.. fordi det er jo netop for at man kan videreføre de "gode" kattes
gener [hmm formuleringen er lidt skidt her.. men håber du forstår]

Katja

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-06-02 15:59

> [...]
> min logik siger.. at folk der betaler for en kat.. bør "bruge" den som de
> vil... - så længe katten har det godt :) - det er for mig det vigtigste
:)

Sagen er, at der er ret stor forskel på, hvornår opdrættere - og alle
andre mennesker for den sags skyld - mener at katten har det godt.
Der er stor forskel på, hvilke ting man prioriterer i et hjem og
personlige, moralske grænser man har. Derfor er både opdrættere og
selvfølgelig killingekøbere meget forskellige på det punkt. Jeg tror det
bedste man kan gøre, er at finde en opdrætter, som har de samme
moralbegreber og prioriteter, som man selv har - og de afspejles ofte i
kontrakten. Så tror jeg også, at man har bedre mulighed for at få en
god dialog med opdrætter senere hen og kan bruge opdrætterens råd
og vejledning - hvilket jo er ret svært, hvis man har fuldstændig
forskellige opfattelser af tingene. Heldigvis findes der da noget for
enhver smag "på markedet" (kikset udtryk, men jeg kunne ikke rigtig
finde på andet)

Jeg kan godt følge dig et langt stykke hen ad vejen med din holdning
om, at ingen skal blande sig i, hvordan du behandler en kat, som du
har købt og betalt. Men det samme argument kan man også vende
om Ingen skal blande sig i, på hvilke betingelser jeg sælger mine
katte - hvis nogen ikke bryder sig om dem, kan de bare købe et andet
sted. Jeg bestemmer selv, hvem der får lov at købe af mig - det er ikke
en *ret* at få lov at købe katten

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 16:11

Helle Andersen <katte@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1dcb53$0$1478$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

> andre mennesker for den sags skyld - mener at katten har det godt.
> Der er stor forskel på, hvilke ting man prioriterer i et hjem og
Det er korrekt.. - der er mange som jeg jo ikke er enige i *GG* og sikkert
også omvendt

> [...]
> forskellige opfattelser af tingene. Heldigvis findes der da noget for
> enhver smag "på markedet" (kikset udtryk, men jeg kunne ikke rigtig
Tjaeh.. det har du nok ret i - jeg har et fantastisk godt forhold til
opdrætteren af min perser.. og hun er sød og hjælpsom med alle mine tiltider
mærkelige spørgsmål - og jeg prøver at belønne så godt som muligt med
billeder af tigermissen osv :)

> Jeg kan godt følge dig et langt stykke hen ad vejen med din holdning
> om, at ingen skal blande sig i, hvordan du behandler en kat, som du
> har købt og betalt.
Tjaeh.. andet end.. hvis jeg selvfølgelig behandler den dårligt.. så synes
jeg faktisk det er okay jeg får punk!

> [...]
> katte - hvis nogen ikke bryder sig om dem, kan de bare købe et andet
> sted. Jeg bestemmer selv, hvem der får lov at købe af mig - det er ikke

tjaeh det er selvfølgelig rigtigt.. - fordi selvom jeg mener at nogle af
tingene i disse kontrakter [hentyder ikke til din.. men generelt] virker
absurde for mig.. - så k an folk jo netop vælge at sige.. fint.. det finder
jeg mig ikke i.. og så købe en kat et andet sted! :) Glimrende holdning..
kan egentlig godt se det fra den side af :)

Katja

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-06-02 15:47

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse
>men en avlskat.. får jo
> sjældent kun killinger en gang! Det må selv opdrætterne jo nok.. give mig
> ret i!

Faktisk er det altså i en del opdræt ikke spor sjældent, at en hunkat
kun får et enkelt kuld

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-06-02 13:28

> [...]
> tro.. - på at de nye mennesker vil passe godt på den.. og give den et godt
> hjem! [Ligesom når opdrættere sælger deres små pus]

Selvfølgelig kan man være nødt til at omplacere en kat og det er da
heller ikke det, som er problemet her. Problemet er, at katten går på
omgang. Den er kun 2 år, men har allerede haft 4 hjem og bliver brugt
som fødemaskine.

Det er ret stressende for en kat at blive flyttet og det er yderligere
stressende for den at være drægtigt og føde og de ting i kombination,
er absolut ikke sundt for en kat.

> [...]
> killinger.. - jeg mener opdrættere får jo underligt nok også en masse
> killingere! Hvorfor skal andre folk ikke have glæde af sådan nogle små

Fordi opdrættere gerne vil have, at nogen også tænker på kattens ve
og vel. Som sagt er den behandling den pågældende kat har været
ude for meget usund for den. Desuden slider det altså en del på en kat
at få killinger. Det er ikke et spørgsmål om, at man ikke ønsker at
andre skal få glæde af at have killinger - så var katten jo ikke solgt til
avl i første omgang, kan du nok forstå. Det er et spørgsmål om, at man
ikke ønsker at se sin kat misbrugt og udslidt.

En opdrætter får nu heller ikke nødvendigvis "en masse killinger" - i
hvert fald ikke på samme kat. Personligt har jeg den grænse, at ingen
af mine avlskatte vil få lov at få mere en max. 3 kuld og i langt de fleste
tilfælde kun 1 eller 2 kuld. Desuden bor katten hos mig og bliver ikke
yderligere stresset ved utallige flytninger.

Stress er ikke kun en psykisk ting - det er særdeles fysisk. En stresset
kat har et meget dårligt imunforsvar og det er ikke en sund kat. Jeg
ville tro, at man som potentiel killingekøber ville være interesseret i, at
opdrætterne bekymrer sig om kattens sundhed.

>Men jeg kan ikke se.. hvorfor det er så stort et
> problem for opdrætteren at nogle af deres missere får killinger! Er det
kun
> opdrættere som skal have den ære ?

Det er ikke lige dét som er problemet i den pågældende sag. Hvis du
gerne vil have killinger er det jo bare at købe en kat til avl - mere
kompliceret er det ikke.

> [...]
> beholde dem i de 3 uger eller hvad det er.. længere! - killingerne kan vel

Nu er den pågældende kat jo solgt til avl og det er de ikke ret gode til,
hvis de er neutraliserede Men generelt jo, så har man muligheden
for at neutralisere inden de flytter hjemmefra, hvilket jeg har tænkt mig
at gøre, hvis de sælges til kæl. Men nu er det ikke alle opdrættere, der
er tilhængere af tidlig neutralisering, så de foretrækker at vente og
man bør vel kunne stole på de aftaler man laver - specielt hvis de er
skriftlige, ikke ? For mig er det totalt umoralsk at skrive under på en
kontrakt og gå ind på nogle vilkår, som man ingen intentioner har om
at overholde.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 14:13

Helle Andersen <katte@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1da7e8$0$1445$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> heller ikke det, som er problemet her. Problemet er, at katten går på
> omgang. Den er kun 2 år, men har allerede haft 4 hjem og bliver brugt

Okay.. jeg har så forstået den "kun" har haft 3 hjem.. opdrætter.. køber og
ny købers..
Fødemaskine ?? hmm.. den har haft 1 kuld killinger... - i så tilfælde er
alle opdrætteres katte - fødemaskiner! *GG* - jeg ved godt.. at man ikke ved
om den vil få killinger det nye sted.. men synes det er groteskt allerede at
stemple den som fødemaskine

> Det er ret stressende for en kat at blive flyttet og det er yderligere
> stressende for den at være drægtigt og føde og de ting i kombination,
> er absolut ikke sundt for en kat.

Jeg ved min sunde fornuft giver dig ret her :)

> [...]
> tilfælde kun 1 eller 2 kuld. Desuden bor katten hos mig og bliver ikke
> yderligere stresset ved utallige flytninger.

Fødemaskiner *GG* - sorry kunne ikke lade være.. - men nej.. mener da også..
at selvom katten har født.. bør den blive hos ejeren.. ja :)

> Det er ikke lige dét som er problemet i den pågældende sag. Hvis du
> gerne vil have killinger er det jo bare at købe en kat til avl - mere
> kompliceret er det ikke.

Katten var jo købt til avl

> [...]
> skriftlige, ikke ? For mig er det totalt umoralsk at skrive under på en
> kontrakt og gå ind på nogle vilkår, som man ingen intentioner har om

Jeg kan godt forstå du vil neutralisere den... inden de flytter hjemmefra..
så slipper man for en masse ballade ihvertilfælde. og jow.. til det med
kontrakten.. - men mange mennesker er desværre amoralske

Katja

Fra : Ann K

Dato : 29-06-02 14:57

Hejsa.
Ville egentlig ikke blande mig her, men helt ærligt Katja.... Hvad
katten har du imod opdrættere?
Både Kate og Helle har jo svaret dig pænt... og alligevel fortsætter du
med at stille spørgsmål... Her, hvor jeg kommer fra, kaldes det at
kværulere

Ja - Dorthes kat er blevet solgt som avlskat (formentlig indenfor racen
Ragdoll, da det jo er den race hun opdrætter) til en køber, der
alligevel (af, for os, ukendte grunde) vælger at sælge katten videre,
inden at den er blevet så gammel at man kan forsvare at avle på den...
så langt så godt...
Ny ejer skal så lige lave et kuld killinger, selv om man har fået at
vide at den ikke måtte bruges i avl (hvem ved - måske har man odaget
defekter på avlskatten? Der gør at den ikke er racetypisk eller måske
endda vil tilføre racen nogle højst uønskede "ting").... og i stedet for
at avle racerent finder man den første, den bedste Perser at parre
med... dét er sq* da ikke seriøst... Faktisk ville mine advarselslamper
begynde at blinke for fuld kraft - for hvorfor denne raceblanding? og
havde tredjeejer tænkt sig at fortsætte med at avle løs? Hvor mange kuld
skulle katten have, inden den blev kast.? osv osv...
Et eller andet sted ville jeg få en snigende fornemmelse i rygraden af
at der var noget som "lugtede"!
Behøver vel næppe fortælle dig, hvad BYB står for....

Og for mig er det også en nedvurdering af opdrætterens arbejde for at
holde sine linier "rene" og sygdomsfri...
Ville du selv parre din Perser med en "what-ever-race-kat"??? Altså, når
du selv engang skal til at have en avlskat.... (Kan så godt fortælle
dig, at du vil få uendeligt svært ved at finde en seriøs opdrætter, der
vil være villig til at sælge dig en fertil kat - i hvert fald, hvis du
er ærlig!)

Har selv haft en masse af disse tanker omkring avl/opdræt... ikke med
katte, men fordi flere har opfordret mig til avl på min sheltie... er nu
ved at lande på at lade min lille vuf kast..... simpelthen fordi jeg
ikke vil risikere fejltagelser - det være sig ang selve det at finde den
rette hanhund (undgå indavl) såvel som finde de rette købere af mine små
pus..... der jo kun ville kunne få et godt liv ét sted - nemlig hjemme
hos mig!

Mvh Ann

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 15:32

Ann K <tsars@os.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:afkear$hjb$1@sunsite.dk...
> Hejsa.
> Ville egentlig ikke blande mig her, men helt ærligt Katja.... Hvad
> katten har du imod opdrættere?
Tjaeh... har egentlig ikke noget imod opdrættere.. blot nogle af deres
metoder og udtalelser synes jeg er temmelig ufine og egoistiske [Og nej det
gælder ikke alle opdrættere]

> Både Kate og Helle har jo svaret dig pænt... og alligevel fortsætter du
> med at stille spørgsmål... Her, hvor jeg kommer fra, kaldes det at
> kværulere

Ja de har svaret mig.. og det er jeg da taknemmelig for, og ja.. jeg stiller
videre spørgsmål.. fordi jeg stiller mig krtisk til tingene.. og gerne vil
have svar på nogle ting! - det kaldes at researche hvor jeg kommer fra!

> [...]
> defekter på avlskatten? Der gør at den ikke er racetypisk eller måske
> endda vil tilføre racen nogle højst uønskede "ting")....

Det er der ikke blevet sagt noget om.. at den pludselig ikke var God nok til
avl.. - og det er da først kritisk hvis den bliver solgt som avlskat.. men
alligevel ikke lever op til standarterne.. men det er så en anden side af
sagen

> [...]
> med... dét er sq* da ikke seriøst... Faktisk ville mine advarselslamper
> begynde at blinke for fuld kraft - for hvorfor denne raceblanding?

Og så er det jeg her tænker.. hvad fanden har I imod katte som ikke er
Racekatte! ? Er dybt rystet over en kommentar som denne!

> [...]
> at der var noget som "lugtede"!
> Behøver vel næppe fortælle dig, hvad BYB står for....
Tjaeh.. så er vi ovre i fødemaskine tingen ja..

> Ville du selv parre din Perser med en "what-ever-race-kat"???
Nej.. Det vil jeg ikke.. jeg vil - hvis det bliver aktuelt.. Parre den med
en anden perser. - og hold nu fast.. jeg har ikke tænkt mig at gå ind i
ræset med stambogstrip osv... - jeg har ikke tænkt mig at oprette eget
katteri osv.. - killingerne.. som jeg sikkert har lyst til at beholde.. vil
sandsynligvis blive solgt/foræret væk uden stambog.. og kun hvis køber
insisterer .. vil jeg få ordnet det [Har ikke sat mig ind i alt sådan noget
endnu.. da det slet slet ikke er aktuelt endnu]

> [...]
> dig, at du vil få uendeligt svært ved at finde en seriøs opdrætter, der
> vil være villig til at sælge dig en fertil kat - i hvert fald, hvis du
Hvorfor ? - det drejer sig vel om, at jeg kan give katten et godt hjem.. og
fordi jeg ønsker at få killinger en gang. betyder det vel ikke jeg er en
dårlig katteejer ? - så kan slet ikke forstå hvor du vil hen med den
kommentar ? - synes mest det lyder som en halv trussel.. hvilket jeg finder
dybt ubehagelig..

> Mvh Ann

Katja

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-06-02 17:05

> [...]
> alligevel ikke lever op til standarterne.. men det er så en anden side af

Når man sælger en killing på 12 uger, kan man ikke med sikkerhed vide,
hvordan den udvikler sig.

> og i stedet for
>
> Og så er det jeg her tænker.. hvad fanden har I imod katte som ikke er
> Racekatte! ? Er dybt rystet over en kommentar som denne!

Vi har intet imod huskatte, men da der allerede er alt for mange huskatte -
hjemløse og forhutlede - ønsker opdrætterne ikke, at deres katte er
medvirkende til, at der bliver flere.

> [...]
vil
> sandsynligvis blive solgt/foræret væk uden stambog..

Hvorfor??

> og kun hvis køber
> insisterer .. vil jeg få ordnet det [Har ikke sat mig ind i alt sådan
noget
> endnu.. da det slet slet ikke er aktuelt endnu]

Du skal enten stambogsføre hele kuldet eller slet ingen.

> Altså, når
> Hvorfor ? - det drejer sig vel om, at jeg kan give katten et godt hjem..

Det er det vigtigste!!!

>og
> fordi jeg ønsker at få killinger en gang. betyder det vel ikke jeg er en
> dårlig katteejer ? - så kan slet ikke forstå hvor du vil hen med den
> kommentar ?

Nej, men det betyder du er en useriøs opdrætter, og de færreste opdrættere
vil sælge kat til useriøst opdræt.

- synes mest det lyder som en halv trussel.. hvilket jeg finder
> dybt ubehagelig..

Det er ingen trussel, men det er bare sådan katteverdenen fungerer.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 18:55

Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pNkT8.98075$N46.2491564@news010.worldonline.dk...

> Når man sælger en killing på 12 uger, kan man ikke med sikkerhed vide,
> hvordan den udvikler sig.

Korrekt.. det tænkte jeg ikke lige på :)

> Vi har intet imod huskatte, men da der allerede er alt for mange
huskatte -
> hjemløse og forhutlede - ønsker opdrætterne ikke, at deres katte er
> medvirkende til, at der bliver flere.
Ved også godt mange af jer.. ikke har noget problem med dem.. blev bare
rystet over det udsagn..
Men jeg synes stadig ikke man skal nedgøre huskatte på den måde.. den er
ligeså meget kat som en racekat.. - hvilket vi sikkert ikke er uenige om..
og mange folk behandler deres huskat ligeså godt som en racekat. Og mange
ønsker ikke racekat - og de skal stadig have alternativer.

> Hvorfor??
Fordi jeg må indrømme.. jeg tror ikke jeg gider.. besværet [ved endnu ikke
om det er et besvær... *GG*] at sætte mig ind i tusind ting osv.. fordi jeg
ønsker et kuld killinger.. - jeg ønsker jo ikke at have et katteri :)

> noget
>
> Du skal enten stambogsføre hele kuldet eller slet ingen.
Aha :) - tak for det :)

> Det er det vigtigste!!!
Ja det vil jeg egentlig også mene, Jeg synes jo det er helt fair.. hvis de
nægter at sælge mig en kat.. hvis jeg giver udtryk for.. jeg kun ønsker at
den skal give mig killinger og så videre i systemet.. -men sådan er det jo
ikke for mit vedkommende.. - jeg vil gerne have en kat til.. - synes titider
min persermis mangler en legekammerat [især i de periode hvor den hænger i
låret på mig *GG*]

> Nej, men det betyder du er en useriøs opdrætter, og de færreste opdrættere
> vil sælge kat til useriøst opdræt.
Den her har jeg meget svært ved at forstå.. - fordi jeg ønsker jo ikke at
være opdrætter.. men blot at få killinger EN gang.. - det kan måske også
anses som useriøst.. - det kan jeg bare ikke forstå

> - synes mest det lyder som en halv trussel.. hvilket jeg finder
>

> Det er ingen trussel, men det er bare sådan katteverdenen fungerer.
Ubehageligt! :(

> Nina El Falaki
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk
> http://www.feca.dk

Katja

Fra : marianne hellemose

Dato : 29-06-02 19:41

Katja skrev

<Men jeg synes stadig ikke man skal nedgøre huskatte på den måde.. den er
ligeså meget kat som en racekat.. - hvilket vi sikkert ikke er uenige om >

Jeg opfatter det bestemt ikke som at man nedgører
huskattene, men der er den væsentlige forskel på
huskatte og racekatte, at man ved hvad der ligger i
racekattene, begge katte"arter" er lige gode og lige
meget "værd" som katte, men folk som ønsker noget bestemt, kan aldrig vide
sig sikker på en huskat, det
kan de med racekatten, men det betyder sandelig
ikke at huskatten er "mindre" værd

Fra : Ann K

Dato : 29-06-02 17:18

Hejsa.
Katja skrev:
>Tjaeh... har egentlig ikke noget imod opdrættere.. blot nogle af deres
metoder og udtalelser synes jeg er temmelig ufine og egoistiske [Og nej
det
gælder ikke alle opdrættere]
<>OK - må jeg få nogle ex?
Selv da debatten var om kontrakterne synes jeg faktisk at de fleste
bestemmelser (og begrænsninger for køberen) var helt i orden...
Mange af dise tager jo udgangspunkt i at beskytte katten - og dét kan
jeg (med mit syn på dyr) afgjort ikke se noget forkert i!
Jeg har desuden forståelse for at "man" ikke ønsker at få ødelagt sit
opdræt eller for den sags skyld sit gode navn og rygte i
opdrætterkredse...
Og at der _er_ en del sladder og mudderkastning indenfor katte-(og
hunde-)opdræt, tja, det er vist ingen hemmelighed

>- det kaldes at researche hvor jeg kommer fra!
<>Research er ikke at stille det samme spm flere gange.... heller ikke
selv om det bliver omformuleret

> [...]
> endda vil tilføre racen nogle højst uønskede "ting")....

>Det er der ikke blevet sagt noget om.. at den pludselig ikke var God
<> næ. det er der ikke.... jeg tillod mig opstille en hypotese ;) Men at
første køber har skilt sig af med katten, kunne jo skyldes 1000 ting...
man kunne jo også have fået konstateret allergi?!

>- og det er da først kritisk hvis den bliver solgt som avlskat.. men
alligevel ikke lever op til standarterne.. men det er så en anden side
af
sagen
<>Nja - ikke helt... Og at det skulle være kritisabelt - næh, hvorfor
det? en kat gennemgår faktisk en udvikling, mens den vokser til... nogen
gange viser det sig at selv den bedste (opdrætter) har taget fejl og at
en killing som ellers var "helt fantaaaastisk" ikke er særlig god som
ungkat/voksen...
Havde jeg købt avlskat (og haft en anden tilgang til at have dyr end jeg
har!) Kunne det tænkes at jeg solgte dette dyr fra til kæl.... Hmmm -
det sker faktisk ikke så sjældent blandt hundeopdrættere....

>Og så er det jeg her tænker.. hvad fanden har I imod katte som ikke er
Racekatte! ? Er dybt rystet over en kommentar som denne!
<> Hvorfor rystet? Prøv at læse hele konteksten... så vil du se at jeg
ender med at spørge dig om du ved hvad en BYB er Men du finder det
måske ikke rystende at man behandler katte som fødemaskiner? Eller at
man udgiver huskattekillinger for andet og mere end de er, blot for at
kunne presse prisen op? Eller at "folk" er villige til at lade sig føre
bag lyset, blor for at kunne fortælle om deres "fine racekat"....
Jeg finder sådan noget både rystende, umoralsk og uetisk....

For resten ville jeg få et alvorligt problem med mit katte- (og
hunde-)hold, hvis jeg kun ville have racekræ.... Der ville faktisk blive
_meget_ tomt herhjemme

>Tjaeh.. så er vi ovre i fødemaskine tingen ja..
<> Fint nok... så er vi da enige om en ting!

Ang. dit eget opdræt (når den tid kommer):

>[Har ikke sat mig ind i alt sådan noget
endnu.. da det slet slet ikke er aktuelt endnu]
<> Jeg tror at du vil komme ud for nogle overraskelser
Men fint nok at du ikke vil give stambog for killingerne... du vil så
ikke kunne få mig som køber...
Jeg er villig nok til at "tage chancen" for evt arvelige skavanker, når
jeg køber/får/finder mine blandinger og huskatte... men fand'me (pardon
my french) ikke når jeg skal købe/få racekræ!
Ved at have stamtavlen vil jeg nemlig kunne få oplyst mange ting om min
kommende killing... og også have en chance for at sige fra overfor
købet/foræringen, hvis jeg opdager at der evt kan ligge noget og skumle
i baggrunden...
(Du ved vel at der indenfor Perserne eksisterer nogle grimme arvelige
sygdomme?)
Hvis du nu siger at "Jamen, jeg vil da tjekke for ALT", så fatter jeg
simpelthen ikke at du ikke ligeså godt kan søge stamnavn og -bog... Selv
om racekræet var en gave til mig ville jeg da gerne betale for sådan
noget...
Og så er der jo lige det springende punkt om du overhovedet vil kunne
finde en der ejer en fertil han (der ligger op af standarden, uden
avlsforbud og tjekket for evt arvelige sygdomme) og som vil lade den
parre din kat på de betingelser, du her sætter op
Og nej - det er ingen skjult trussel... blot en konstatering jvf min
kommentar om ikke at få ødelagt sit gode navn og rygte

>Hvorfor ? - det drejer sig vel om, at jeg kan give katten et godt
hjem..
<>Nja - det stiller sig altså lidt anderledes, når vi begynder at tale
om avl og opdræt...
Ikke sådan forstået at opdrættere ikke ønsker det bedste hjem for deres
killinger... snarere at de OGSÅ ønsker det bedste for det avlsarbejde,
de har lagt i deres katte...
M.a.o. du vil helt sikkert kunne købe en kat til kæl uden problemer, men
de fleste sælgere vil være mere obs, når du begynder at lede efter en
avlskat...

>fordi jeg ønsker at få killinger en gang. betyder det vel ikke jeg er
en
dårlig katteejer ?
<>Nej det vil du afgjort heller ikke være.... men måske en dårlig
opdrætter?
Håber virkelig ikke at du bliver fornærmet over denne bemærkning! Det er
ikke meningen! Men at være en god katteejer er ikke nødvendigvis
ensbetydende med at være en god opdrætter (jeg ville ikke selv være
særlig god!).
Opdræt handler jo ikke bare om at finde en han og parre med en hun....
Viden om genetik og alt sådan noget (uden nødvendigvis at være ekspert)
må vel siges at være en væsentlig forudsætning!?

>- så kan slet ikke forstå hvor du vil hen med den
kommentar ?
<> Håber så at jeg fik forklaret mig lidt bedre?

>- synes mest det lyder som en halv trussel.. hvilket jeg finder
dybt ubehagelig..
<> Synd at du mener, jeg truer dig!
Jeg er ikke i en position, hvor jeg kan true med noget som helst... jeg
opdrætter ikke selv og kender ikke en eneste perseropdrætter, som jeg
kan "sladre" med!
Det jeg mente er at du vil få svært ved at købe en avlskat på de
betingelser, som du stiller op... i hvert fald hos en opdrætter som
tager sit avlsarbejde alvorligt...
Det er ikke en trussel! Snarere en "advarsel" om de problemer du kan
løbe ind i, såfremt du åbent og ærligt fortæller _hvad_ du vil bruge
avlskatten til...
Som opdrætter ville jeg ikke blande mig i om du solgte evt killinger for
flere tusinde kroner eller om du mente at du havde det økonomiske
overskud til at forære dem væk gratis... men jeg ville være utroligt ked
af at du så stort på stamtavlen... den er trods alt den eneste "garanti"
der er på, at du (og den sælgende opdrætter) forsøger at forbedre
racen.... Og herregud - den koster jo kun 150 kr!

Mvh Ann

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 18:47

Ann K <tsars@os.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:afkmkg$kpt$1@sunsite.dk...
> Hejsa.
> metoder og udtalelser synes jeg er temmelig ufine og egoistiske [Og nej
> det
> gælder ikke alle opdrættere]
> <>OK - må jeg få nogle ex?

Nix - gider ikke hænge folk personligt ud.

> Og at der _er_ en del sladder og mudderkastning indenfor katte-(og
> hunde-)opdræt, tja, det er vist ingen hemmelighed
Tjaeh.. synes tiltider det mindes mest om rygklapperi og gensidig
bekræftelse..

> <>Research er ikke at stille det samme spm flere gange.... heller ikke
> selv om det bliver omformuleret
Jamen.. så k an det jo være, det er fordi jeg ikke helt har forstået pointen
?
Det er jo altså helt fair at spørge to gange.. vel ?

> <> næ. det er der ikke.... jeg tillod mig opstille en hypotese ;) Men at
> første køber har skilt sig af med katten, kunne jo skyldes 1000 ting...
> man kunne jo også have fået konstateret allergi?!

Det er også fint nok.. men så skriv det er en hypotese istedet! - det stod..
så det virkede som om det var facts [hvilket det jo godt kunne være.. men
det var bare ikke blevet nævnt. i det konkredte indlæg]

> [...]
> gange viser det sig at selv den bedste (opdrætter) har taget fejl og at
> en killing som ellers var "helt fantaaaastisk" ikke er særlig god som
Fair nok! - synes bare det er surt.. at hvis man vælger at betale mange
penge for en kat.. til avl.. - at den så ikke er det værd! - men klart... -
kan være den ikke udvikler sig i den korrekte retning

> [...]
> måske ikke rystende at man behandler katte som fødemaskiner? Eller at
> man udgiver huskattekillinger for andet og mere end de er, blot for at

Jeg har ALDRIG sagt jeg ikke finder det rystende at man bruger katte som
fødemaskiner! Men jeg mener stadig.. at folk selv må om.. de parrer en
ragdoll med en perser! - og ja.. jeg ved godt at det giver en raceblanding =
huskat - men det må folk jo selv om! Og med hensyn til prisen.. Tjaeh, kan
ikke se hvordan de presser prisen op! - jo mere en alm huskat koster jo
bedre! i mine øjne [Noget jeg faktisk har fået forståelse for ved at spørge
dumt et par gange herinde]

Eller at "folk" er villige til at lade sig føre
> bag lyset, blor for at kunne fortælle om deres "fine racekat"....
> Jeg finder sådan noget både rystende, umoralsk og uetisk....

Den fatter jeg ikke.. vil det være okay.. jeg sp ørger til uddybelse af den!

> Ang. dit eget opdræt (når den tid kommer):

> endnu.. da det slet slet ikke er aktuelt endnu]
> <> Jeg tror at du vil komme ud for nogle overraskelser
Sikkert - men du kan jo sikkert godt regne ud.. hvis du tænker dig om.. og
har opdaget hvor irriterende spørgende jeg er... - at jeg faktisk nok skal
sætte mig ind i det! når det er relevant for mig.

> Men fint nok at du ikke vil give stambog for killingerne... du vil så
> ikke kunne få mig som køber...
Nej og ? :)

> Jeg er villig nok til at "tage chancen" for evt arvelige skavanker, når
> jeg køber/får/finder mine blandinger og huskatte... men fand'me (pardon
> my french) ikke når jeg skal købe/få racekræ!

Klart - derfor der også er en væsentlig prisforskel mellem huskatte og
racekatte.

> [...]
> kommende killing... og også have en chance for at sige fra overfor
> købet/foræringen, hvis jeg opdager at der evt kan ligge noget og skumle
Det er sikkert rigtigt nok :)

> (Du ved vel at der indenfor Perserne eksisterer nogle grimme arvelige
> sygdomme?)
Jo :)

> [...]
> simpelthen ikke at du ikke ligeså godt kan søge stamnavn og -bog... Selv
> om racekræet var en gave til mig ville jeg da gerne betale for sådan
Jamen.. en af grundene til jeg netop ikke vil søge stamnavn osv - er fordi
jeg ikke ønsker at komme i kategorien opdrætter, da jeg ikke ønsker at få
huset fuld af katte og killinger osv [kan dog være jeg bliver solgt den dag
jeg vitterligt får killinger] Men for at få k illinger en gang.. synes jeg
umiddelbart det virker tåbeligt at blive opdrætter [svagt formuleret]

> [...]
> avlsforbud og tjekket for evt arvelige sygdomme) og som vil lade den
> parre din kat på de betingelser, du her sætter op
Hvilke betingelser sætter jeg op ?

> [...]
> M.a.o. du vil helt sikkert kunne købe en kat til kæl uden problemer, men
> de fleste sælgere vil være mere obs, når du begynder at lede efter en

Tjaeh.. nu leder jeg jo heller ikke desideret efter en alvskat.. - jeg
leder efter en dejlig persermis som er fertil og kan håndtere et kuld
killinger og som selvfølgelig ikke har arvelige skavanker [og ja.. det vil
jeg ikke have noget problem med at fortælle opdrætteren] Fordi jeg faktisk
ikke kan se. der er noget galt i.. at man ønsker at få et enkelt kuld
killinger :)

> [...]
> ikke meningen! Men at være en god katteejer er ikke nødvendigvis
> ensbetydende med at være en god opdrætter (jeg ville ikke selv være
Det er korrekt.. - det kan jeg godt se - men som sagt. mener jeg heller ikke
jeg tilnærmelsesvis ender i k ategorien opdrætter pga jeg får et kuld
killinger...

> Opdræt handler jo ikke bare om at finde en han og parre med en hun....
> Viden om genetik og alt sådan noget (uden nødvendigvis at være ekspert)
> må vel siges at være en væsentlig forudsætning!?
Det er klart at viden om dette vil være ganske nyttigt...

> [...]
> Jeg er ikke i en position, hvor jeg kan true med noget som helst... jeg
> opdrætter ikke selv og kender ikke en eneste perseropdrætter, som jeg
LOL - nah men du ved ligeså godt som jeg.. at sladeren går.. og jeg er da
godt klar over at folk tiltider synes jeg er anstrengende! - især fordi jeg
sætter spørgsmålstegn til mange ting! Jeg synes tiltider folk måske bør
vende den om.. og prøve at forstå at jeg måske ikke sætter spørgsmålstegn
til ting.. for at være irriterende.. men blot for at absorbere noget viden.

> [...]
> Det er ikke en trussel! Snarere en "advarsel" om de problemer du kan
> løbe ind i, såfremt du åbent og ærligt fortæller _hvad_ du vil bruge
Aha.. hvilke betingelseer stiller jeg da.. der er så forfærdelige ?

> [...]
> der er på, at du (og den sælgende opdrætter) forsøger at forbedre
> racen.... Og herregud - den koster jo kun 150 kr!

Det ved jeg faktisk også godt.. det ikke koster mere!
Men problemet er jo netop [og dette er basseret på gisning.. har ikke sat
mig ind i alt det med stambøger og katteri navn og hvad har vi]
Men problemet er - at jeg jo umiddelbart ikke gider det igennem... fordi jeg
kun skal bruge det.. den ene gang.

> Mvh Ann

Katja

Fra : Katrine Nederby

Dato : 29-06-02 19:31

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev

> Men problemet er - at jeg jo umiddelbart ikke gider det igennem... fordi
jeg
> kun skal bruge det.. den ene gang.

Hej Katja.

Det er faktisk slet ikke så besværligt, som det lyder
-Og så er der altså ikke noget krav om, hvor mange katte man skal have. Og
heller ikke noget krav om, hvor mange kuld, man får. Jeg selv har stamnavn,
men ingen avlskatte (5 kastrater) og jeg har endnu aldrig haft et kuld
killinger. Hvornår og om jeg overhovedet får brug for navnet, ved jeg ikke.
I øjeblikket er jeg bare en helt almindelig katteejer og er altså ikke
blevet indlemmet i en styg opdrætterklub, bare fordi jeg har stamnavn
-Det er op til een selv, hvad man driver det til.

Desuden kan du godt få stamtavler til et enkelt kuld, uden at have stamnavn

Og det er måske det værd, for stamtavlerne signalerer også, at opdrætteren
er interesseret i at overhold Felis Danicas regler. Heriblandt de regler,
der er skabt for at beskytte kattene (både avlskattene og de killinger som
sælges).

Mange hilsner
Katrine

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 19:31

Katrine Nederby <katnederby@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:afktrs$m9s$1@sunsite.dk...

> "KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev

> jeg
>
> Desuden kan du godt få stamtavler til et enkelt kuld, uden at have
stamnavn

Se det var jeg ikke klar over :)

> [...]
> der er skabt for at beskytte kattene (både avlskattene og de killinger som

Klart at det selvfølgelig er bedst at sælge killingerne med stamtavle.. få
ved folk også hvad det er for et pus de har fået mellem fingrene :)

> Mange hilsner
> Katrine

Katja

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-06-02 20:46

> [...]
klart... -
> kan være den ikke udvikler sig i den korrekte retning

Tja, vel kan det være surt, hvis katten ikke lige viser sig, at være det
man håbede på, men sådan er livet altså som opdrætter Når man
starter på sådan noget, skal man være klar over, at det er sådan nogle
små stød, som livet giver - og det *er* jo ikke verdens ende - der er
blot tale om, en ellers sikkert dejlig kat, som man måske har betalt
overpris for. Alle opdrættere ved at det er sådan noget, som man
risikerer og personligt gider jeg ikke høre nogen opdrættere pive over
det, selvom det selvfølgeligt er lidt surt, hvis det sker

Noget helt andet er, at avlskatte absolut ikke altid lever perfekt op til
standarten. Her snakker jeg udelukkende udseende og ikke sundhed
og temperament - blot for at udelukke misforståelser. Ofte er avlskatte
mete "extreme" end standarten, fordi man så kan bruge dem til at
forbedre ting, som ofte ikke er "extreme" nok på gennemsnitskatten.
"Extrem" er ikke det helt rigtige ord, for det har en negativ klang, men
lad mig give et eksempel:

En aby skal gerne have rimeligt store ører og de skal helst ikke sidde
for højt oppe på hovedet. Det er en ting, som kan være vanskeligt at få
rigtig pænt på en aby. Hvis man finder en kat, der har *for* store ører
og de f.eks. sidder lige så lavt som på en siam, kan den sagtens - og
sandsynligvis med succes - bruges i avl. Katten ville nok ikke få en
særlig god bedømmelse på en udstilling, men som avlskat er den
perfekt.

Til sidst er det meget ofte kattens gener man køber, når man køber en
avlskat. Selvom den måske ikke udvikler sig, som man havde håbet,
ja, så ændrer de linier katten kommer fra sig jo ikke af den grund - så
man bliver næppe skuffet, hvis det er på den måde, man køber en
avlskat.

> [...]
> jeg vitterligt får killinger] Men for at få k illinger en gang.. synes jeg
> umiddelbart det virker tåbeligt at blive opdrætter [svagt formuleret]

Som Katrine allerede har nævnt behøver du slet ikke at have et
stamnavn for at lave et enkelt kuld.

Men der er også andre muligheder. Jeg kunne også vældig godt
tænke mig at prøve at have killinger, men jeg følte ikke at jeg vidste
nok om det og ville gerne dele ansvaret med nogen, så jeg fik en
såkaldt "udstationeringskat". Dvs. en kat, som jeg købte, men
avlsretten forblev hos opdrætter. Opdrætter fik katten parret og
killingerne voksede op hos mig og opdrætter sørgede for at få
killingerne afsat. For "besværet" fik jeg lov at beholde en killing eller
jeg kunne i stedet havde fået et beløb svarende til en killing.

Det var en rigtig god måde for mig at finde ud af, om jeg ville opdrætte
eller ej - faktisk havde jeg *ikke* planer om at jeg selv ville opdrætte -
jeg ville blot prøve at dele tilværelse med det ene kuld. Men enden på
det blev altså, at jeg selv er blevet registreret med et stamnavn

> Hvilke betingelser sætter jeg op ?

Jeg tror, at Ann mener at det nok er vanskeligt at finde en opdrætter
som vil lægge hankat til et kuld killinger uden stamtavle.

> [...]
> killinger og som selvfølgelig ikke har arvelige skavanker [og ja.. det vil
> jeg ikke have noget problem med at fortælle opdrætteren]

Jamen, en fertil kat uden avlsforbud, *er* en avlskat

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 29-06-02 21:04

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen, en fertil kat uden avlsforbud, *er* en avlskat

Er den det pr. definition?

For Phumba er jo en fertil hun-aby uden avlsforbud, der står intet om avl
eller ikke-avl i den ellers lange og detaljerede kontrakt vi underskrev da
vi købte hende.

Faktisk var vores planer at hun skulle have killinger, men af forskellige
personlige grunde er vi så gået fra den ide *snøft* så vi "nøjes" med at
købe dem færdige, som nu Basil.

Jeg har bare aldrig tænkt på hende som en avlskat Og jeg tro'de også de
var dyrere. Phumba kostede 3000 det er så vidt jeg ved den normale pris for
en aby.

Til gengæld er der avlsforbud på både Jack og Basil pga. deres små
"defekter" (hhv. sternum og haleknæk). Men de var så også "på tilbud" *G*

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-06-02 22:44

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er den det pr. definition?

Ja.

> [...]
de
> var dyrere. Phumba kostede 3000 det er så vidt jeg ved den normale pris

Det er de også normalt og normalt er det uspecificeret i kontrakten,
om katten er solgt til avl eller kæl. Den opdrætter, som du har Phumba
fra, er jo oprindeligt startet med en anden race, hvor der sagtens kan
være andre traditioner, som så er blevet videreført til aby'erne i
opdrættet, så jeg tror, at det er årsagen til at Phumba er et atypisk
eksempel.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 21:39

Helle Andersen <katte@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1e0ea9$0$1459$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
Aha.. og spændende.. til alt snakken omkring alvsdyr.. - godt med
håndgribelige eksempler

> Som Katrine allerede har nævnt behøver du slet ikke at have et
> stamnavn for at lave et enkelt kuld.
Fandt jeg også ud af

> [...]
> killingerne afsat. For "besværet" fik jeg lov at beholde en killing eller
> jeg kunne i stedet havde fået et beløb svarende til en killing.

Tak for dette afsnit - fordi har følt mig temmelig punket blot fordi jeg
ønskede et kuld killinger. Ellers synes jeg faktisk det var en god løsning
med sådan en lånekat *GG*

> [...]
>

> Jeg tror, at Ann mener at det nok er vanskeligt at finde en opdrætter
> som vil lægge hankat til et kuld killinger uden stamtavle.

Jamen jeg har hankatten uden alvsforbud :)

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-06-02 22:38

> Jamen jeg har hankatten uden alvsforbud :)

Doooh, stupid me Jeg sad selvfølgelig og tænkte på situationen, hvor man
havde en hunkat og skulle ud og købe en parring "ude i
byen".

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Ann K

Dato : 29-06-02 20:53

Hejsa.

>Nix - gider ikke hænge folk personligt ud.
<> Det bad jeg dig heller ikke om! Men da du ikke kan komme med ex, hvor
du mener at der er tale om ufine metoder eller egoisme, vil jeg tillade
mig ikke at tage dit udsagn seriøst.....
(og så bare lige... jow, der er da også ting som kan få mig til at
stejle... har dog kun oplevet det indenfor hundeverdenen!

>Tjaeh.. synes tiltider det mindes mest om rygklapperi og gensidig
>bekræftelse..
<> Jeps også det!
Derfor nævner jeg også at det har stor betydning hvilket rygte "man"
har....

>Det er jo altså helt fair at spørge to gange.. vel ?
<> Ja, da... men så fortæl at du ikke fattede pointen... i stedet for at
fare ud med endnu en kritik.... selv på mig som ikke er opdrætter virker
det irriterende gang på gang at skulle ud og forsvare opdræt... Og dét
er altså dén følelse du skaber med dine spm

> [...]
men
>det var bare ikke blevet nævnt. i det konkredte indlæg]
<> Svjh skrev jeg "Hvem ved... osv"... det kaldes at opstille en
hypotese *fnis*
Læs lige mit første indlæg igen....

> [...]
klart... -
>kan være den ikke udvikler sig i den korrekte retning
<> Ja gu' er det surt! Men det gør jo ikke katten/hunden mindre værd som
selskabsdyr... vel?
Men OK - i hvert fald indenfor hundeopdræt har man kontrakter, der netop
giver en eller anden form for kompensation for at vapsen har en
"skavank", der gør den uegnet til avl... Fx har jeg fået et mindre
afslag i købsprisen for min sheltie, for en lille hvirvel, som enkelte
udstillingsdommere vil dømme som fejl, mens andre vil være ligeglade -
jeg syntes at hun så kanonsød ud!... Da vapsen senere viste sig både at
blive for høj og oven i købet havde et stritøre ( = store fejl ift
avlskåring, men totalt betydningsløse når vi taler selskab), fik jeg
endnu et beløb tilbage... Havde jeg kun købt min hund som selskabshund
var der tale om en anden kontrakt og jeg ville ikke have haft samme
rettigheder, men jeg havde netop nævnt overfor opdrætteren at hunden
skulle bruges til konkurrencer og (endda kun måske)avl.... derfor fik
jeg "opdrætterkøbskontrakten"

<> Da du i andre indlæg bliver ved med at henvise til min "kommentar",
vil jeg endnu engang bede dig om at læse (og citere) i kontekst!
Det skulle vel ikke være nødvendigt at forklare, hvad jeg så mener...?
Men OK... når jeg stiller spm ved at man har valgt at lave en
raceblanding (i dette konkrete tilfælde) så er det netop fordi jeg har
mistanke om BYB!
"Tekniske uheld" kan jo ske... men det lyder det jo ikke som om der er
tale om her... vel?

>Jeg har ALDRIG sagt jeg ikke finder det rystende at man bruger katte
som
fødemaskiner!
<> nej det lagde jeg mærke til senere i dit indlæg... og erklærede mig
for øvrigt enig med dig

>Men jeg mener stadig.. at folk selv må om.. de parrer en
>ragdoll med en perser! - og ja.. jeg ved godt at det giver en
raceblanding =
>huskat - men det må folk jo selv om!
<> For så vidt helt korrekt... man har jo trods alt købt en kat og må så
bruge den til hvad man nu finder for godt.... MEN det har jo aldrig
været den oprindelige opdrætters mening at hendes opdræt skulle bruges
sådan... vel? Og faktisk fik tredjekøber at vide at katten ikke måtte
bruges til avl... Igen (hypotese!) der kunne jo være en ganske god grund
til dette - ikk'?
At negligere et avlsforbud kan aldrig være til racens (eller den enkelte
kats) bedste...

>Og med hensyn til prisen.. Tjaeh, kan
>ikke se hvordan de presser prisen op!
<> Er du ikke klar over, hvor meget lettere det bliver at sælge en kat,
hvis man kan fortælle at der er den og den race i den?
Kald det snobberi eller hvad du vil, men "folk" vil skam gerne have
noget helt specielt... og aner i mange tilfælde ikke at den pågældende
blanding måske ikke er særlig hensigtsmæssig..
Fx er perserblandingers pelspleje (generelt!!!) meget vanskelig og
krævende - faktisk mere end hos den rene Perser... og det er nok noget,
som vil komme bag på de fleste...
Var ved at falde bagover af grin for et par år siden, da jeg hørte den
ene af min huskats killinger blive omtalt som Skovkat... ganske vist er
der tale om en blanding... men lille, fintbyggede Misling ligner skam
alt andet end en skovmis - tro mig!

>- jo mere en alm huskat koster jo
>bedre! i mine øjne [Noget jeg faktisk har fået forståelse for ved at
spørge
>dumt et par gange herinde]
<> Her er vi igen helt enige!
Men prøv du at sælge huskattekillinger for en pris på 500 kr... UMULIGT!

Skriv derimod at killingerne er ½ skovkat... så kommer køberne... og dét
at de er korthårede kan forklares rent genetisk... korthår dominerer
over langhår....
Men for denne blanding kan du forlange helt op til 1000 kr....

>Den fatter jeg ikke.. vil det være okay.. jeg sp ørger til uddybelse af
den!

<>Håber du allerede har fået svar jvf oventstående!

>- at jeg faktisk nok skal
>sætte mig ind i det! når det er relevant for mig.
<>Hæ - regnede også med det!
Men hvorfor så ikke blot at tage det for gode varer, når opdrætterne i
denne NG svarer på indlæg.... Hvis du så stadig ikke har forstået eller
er i tvivl om deres svars rigtighed - tja, så synes jeg da at du skulle
prøve at søge oplysningerne andre steder... Det kaldes research
Og egentlig, så mener jeg at du vil være lidt for sent ude mht spm om
avl osv, når du allerede står med din dejlige avlskat!
Hvis du allerede nu undersøger, hvad der kræves for at lave et godt
kuld killinger, så er du altså bedre forberedt.... (bare et helt gratis
godt råd
Jeg _har_ været dette i gennem med sheltien - og har truffet min
beslutning udfra dette - oven i købet inden jeg vidste, hvor vanskeligt
det ville blive at få hende avlskåret

> [...]

jeg
>umiddelbart det virker tåbeligt at blive opdrætter [svagt formuleret]
<> Ikke svagt formuleret... jeg fattede meningen!
Men du skal være helt klar over at du, lige så snart du får din kat
parret, _er_ opdrætter!
Og som opdrætter kan du altså sagtens have ganske få katte... kender
faktisk flere med kun 2 eller 3 katte...
En opdrætter er ikke ensbetydende med en person, der har 20 eller flere
missere rendende løs i hele hytten
Det er en person, der har valgt at sætte sig ind i en bestemt races
kendetegn og genetik... og som seriøst planlægger sin avl efter dette
(OK, indrømmet... der er tale om min egen - måske idealiserede -
definition!)

>Hvilke betingelser sætter jeg op ?

<> Nok forkert at jeg skrev betingelser i flertal... egentlig vil dit
største problem være at du ønsker at sælge killingerne uden stamtavle...
Uanset om det vil være retfærdigt eller ej, vil det sætte dig i bås med
BYB'ere... Og en opdrætter, som sælger dig en avlskat velvidende at du
vil avle uden stamtavle ,vil også risikere at blive sat i den bås...
Jvf vores enighed ang sladder indenfor katteverdenen, så kan du jo nok
forstå at ingen seriøs opdrætter ønsker at få sat dét prædikat på sig!

> [...]
faktisk
>ikke kan se. der er noget galt i.. at man ønsker at få et enkelt kuld
<> Jamen jeg kan heller ikke se problemet i at du ønsker at få et kuld
killinger... det er faktisk en helt fantastisk oplevelse at følge sådan
et kuld... og jeg har også stadig selve min huskats fødsel stående som
én af mit livs dejligste stunder...
Men en opdrætter vil kunne se et problem i at du ønsker at sælge uden
stamtavle... og enkelte købere vil undre sig over at du ikke har søgt
stamtavle... for "er der måske noget galt med forældredyrene" (arvelige
skavanker)... Håber du forstår, hvor jeg vil hen?

> men som sagt. mener jeg heller ikke
>jeg tilnærmelsesvis ender i kategorien opdrætter pga jeg får et kuld
>killinger...
<> Helt uenig... jvf min helt hjemmelavede definition af ordet Opdrætter

> [...]
spørgsmålstegn
>til ting.. for at være irriterende.. men blot for at absorbere noget
<> Hæ - min bemærkning om at kværulere ramte vist et ømt punkt
Men som sagt... jeg har intet i mod dine spm... men en gang i mellem
bliver jeg traaaart af at skulle svare på det samme flere gange! Ikke
blot i den samme trådposting, men også hver gang der dukker ting op
omkring opdræt

>Aha.. hvilke betingelseer stiller jeg da.. der er så forfærdelige ?
<> At du vil avle uden stamtavle!
Dine argumenter for at gøre det, er i den sammnehæng totalt
uvedkommende... Enten opdrætter du et kuld racerene Perserkillinger
eller også lader du være....

>Men problemet er - at jeg jo umiddelbart ikke gider det igennem...
fordi jeg
>kun skal bruge det.. den ene gang.
<> Aner faktisk ikke om det også er sådan her inden for katteverdenen?
Men indenfor hundeopdræt behøver opdrætteren IKKE at have købt stamnavn
(rettelig kennelnavn) såfremt man kun ønsker at avle et enkelt kuld
hvalpe... Hvalpene bliver i stedet registreret med opdrætterens navn som
stamnavn på deres stamtavle... Hvis man så siden ønsker at trække endnu
et kuld (hvad enten det er på samme tæve eller en anden), skal der søges
om - og betales for - kennelnavn....
Men bortset fra det... så er det altså ikke så vanskeligt at søge om
stamnavn hos en af racekatteklubberne - og nok også en del billigere end
ved Dansk Kennel Klub, hvor kennelnavnet koster 800 kr.... :-/

Mvh Ann

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 22:43

Ann K <tsars@os.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:afl36c$ea5$1@sunsite.dk...
> Hejsa.

Springer de ufine metoder over.. - så ta mig bare useriøst!

> Derfor nævner jeg også at det har stor betydning hvilket rygte "man"
> har....
Jeps gør det nok! - men jeg kan leve med jeg har et dårligt rygte herinde
lige pt *GG*

> [...]
> det irriterende gang på gang at skulle ud og forsvare opdræt... Og dét
> er altså dén følelse du skaber med dine spm
Det er ikke meningen... - jeg er jo ganske glad for nogle gider opdrætte
ellers havde jeg nix min persermis :)

> <> Svjh skrev jeg "Hvem ved... osv"... det kaldes at opstille en
> hypotese *fnis*
> Læs lige mit første indlæg igen....
Sorry.. så jeg slet ikke.. [læser ikke første indlæg.. tror da på dig *G*]

> [...]
> mistanke om BYB!
> "Tekniske uheld" kan jo ske... men det lyder det jo ikke som om der er
Tjaeh.. - jeg ved ikke nok om den givne situation til at kunne betegne den
som det ene eller andet.. - En eller anden dag.. vil jeg dog spørge om et
uddybning omkring BYB - den venter jeg dog med... - synes jeg har rigeligt
at se til lige pt *G*

> som
> fødemaskiner!
> <> nej det lagde jeg mærke til senere i dit indlæg... og erklærede mig
> for øvrigt enig med dig

Glimrende..!

> [...]
> bruge den til hvad man nu finder for godt.... MEN det har jo aldrig
> været den oprindelige opdrætters mening at hendes opdræt skulle bruges
Nej det var det nok ikke [Og jeg tror det er her... hvor den slår knudder
for mig.. - fordi.. jeg jo har svært ved at forstå.. hvorfor opdrættere
tiltider skal bestemme så meget - katten er købt og betalt.. og heldigvis i
de fleste henseeender.. passet godt på]

> [...]
> til dette - ikk'?
> At negligere et avlsforbud kan aldrig være til racens (eller den enkelte
Det er at negligere et alvsforbud ja..
det med den enkelte kat.. tjaeh det vil jeg helst ikke udtale mig om

> <> Er du ikke klar over, hvor meget lettere det bliver at sælge en kat,
> hvis man kan fortælle at der er den og den race i den?
Jow er jeg klar over - da jeg skulle have killing var jeg selv ved at købe
sådan en - det jeg pt var mest interesseret i på det tidspunkt var en kat
der var langhåret ! - Det fik jeg også.. meget endda..*kigger på sin
persermis*

Fx er perserblandingers pelspleje (generelt!!!) meget vanskelig og
> krævende - faktisk mere end hos den rene Perser... og det er nok noget,
> som vil komme bag på de fleste...
Ja det var jeg så ikke klar over.. - men nu har jeg så ingen problemer med
pelsen på tigermissen.

> [...]
> over langhår....
> Men for denne blanding kan du forlange helt op til 1000 kr....
Ikke mere tror jeg! - synes det er de ægte skovkatte som ofte begynder at
ende på den pris [kan dog være fra byb]

> den!
>
> <>Håber du allerede har fået svar jvf oventstående!

Jeps.. den er med :)

> [...]
> er i tvivl om deres svars rigtighed - tja, så synes jeg da at du skulle
> prøve at søge oplysningerne andre steder... Det kaldes research
Jamen jeg synes det er vigtigt jeg forholder mig kritisk til tingene.. - det
lærer jeg også mere af.. - og hvem siger jeg ikke søger oplysninger andre
steder *GG*

> Og egentlig, så mener jeg at du vil være lidt for sent ude mht spm om
> avl osv, når du allerede står med din dejlige avlskat!
Nu.. er den ikke indkøbt med målet om at avle *GG* - jeg købte den.. fordi
det var en dejlig persermis.. - som jeg strax forelskede mig i.. - og er så
senere kommet på ideen om et enkelt killingekul [har skam også snakket med
opdrætteren om det]

> Hvis du allerede nu undersøger, hvad der kræves for at lave et godt
> kuld killinger, så er du altså bedre forberedt.... (bare et helt gratis
> godt råd
Jeg er jo egentlig også ved det.. langsomt... - ved f.eks. at have disse
samtaler..her i nyhedsgruppen... men da jeg ikke har taget den fulde
beslutning endnu.. og da det jo kræver at jeg har energien og tiden og
pladsen osv.. så tager jeg det lidt roligt lige med det! - har mit studie..
og det er nok lidt vigtigere lige pt.. end at fordybe mig i genetic og
killingeråd.. som først er relevant om temmelig mange år.. - så jeg lytter..
lærer og stiller ja.. kritiske spørgsmål :)
> <> Ikke svagt formuleret... jeg fattede meningen!
> Men du skal være helt klar over at du, lige så snart du får din kat
> parret, _er_ opdrætter!
Hmm.. jamen jeg vil ikke være opdrætter *GG* jeg vil bare være killingemor -
øv.. men hvis man pr definition er det.. - så er der dælme mange opdrættere
i landet her... - og jeg er så pt blevet officiel cichlideopdrætter *ser
stolt ud* *GG*

> Og som opdrætter kan du altså sagtens have ganske få katte... kender
> faktisk flere med kun 2 eller 3 katte...
> En opdrætter er ikke ensbetydende med en person, der har 20 eller flere
> missere rendende løs i hele hytten
Nej ved jeg godt.. - men.. skulle lave en illustrativ... beskrivelse *GG*
ved godt at nogle opdrættere har få alvsdyr :)

> [...]
> kendetegn og genetik... og som seriøst planlægger sin avl efter dette
> (OK, indrømmet... der er tale om min egen - måske idealiserede -
Tror det også! den er dog udemærket.. :)

> [...]
> Jvf vores enighed ang sladder indenfor katteverdenen, så kan du jo nok
> forstå at ingen seriøs opdrætter ønsker at få sat dét prædikat på sig!

OG det synes jeg er unfair - fordi jeg ser ikke mig selv som BYB fordi jeg
ikke ønsker at give kattene en stamtavle [hvillket jeg jo egentlig gerne
ville.. men troede det krævede stamnavn og dit og dat.. hvilket jo er bevist
forkert :)] Så pt er planen skam stamtavle...

> [...]
> stamtavle... for "er der måske noget galt med forældredyrene" (arvelige
> skavanker)... Håber du forstår, hvor jeg vil hen?

Jeg forstår faktisk godt hvor du vil hen ja.. - men mener ikke.. at fordi
der ingen stamtavle er - = skavanker osv osv.. - og det ved du jo også
godt! - men klart det kan sætte tanker igang..

> <> Helt uenig... jvf min helt hjemmelavede definition af ordet Opdrætter

Ja det er langsomt ved at gå op for mig...

> [...]
> bliver jeg traaaart af at skulle svare på det samme flere gange! Ikke
> blot i den samme trådposting, men også hver gang der dukker ting op
Tjaeh.. jeg synes blot det er ærgeligt.. at man ofte bliver "punket" fordi
man har en anden mening.. end "resten af gruppen" herinde - og derfor kæmper
jeg nogle gange en kamp for andre herinde også - lyder dumt.. - at
spørgsmålene kan dukke op i flere portioner.. tyder så bittert på.. jeg ikke
har forstået hvad i har sagt *GG* eller at jeg ikke blev klogere og derfor
prøver igen!

> <> At du vil avle uden stamtavle!
> Dine argumenter for at gøre det, er i den sammnehæng totalt
> uvedkommende... Enten opdrætter du et kuld racerene Perserkillinger
> eller også lader du være....
Ja.. enten opdrætter jeg et kuld racerene perserkillinger eller et kuld ikke
racerene persere.. mit valg - og jeg ønsker det skal være persere :)
> [...]
> Men indenfor hundeopdræt behøver opdrætteren IKKE at have købt stamnavn
> (rettelig kennelnavn) såfremt man kun ønsker at avle et enkelt kuld
Well har jo lige fundet ud af.. at det behøver jeg ikke :)

> Men bortset fra det... så er det altså ikke så vanskeligt at søge om
> stamnavn hos en af racekatteklubberne - og nok også en del billigere end
> ved Dansk Kennel Klub, hvor kennelnavnet koster 800 kr.... :-/

Tjaeh.. men jeg synes jo ikke det er nødvendigt for et kuld killingers skyld
:)

> Mvh Ann
Katja

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-06-02 23:28

> og da det jo kræver at jeg har energien og tiden og
> pladsen osv..

Og pengene Jeg tror, at du vil blive overrasket over, hvor dyrt det
kan være. Jeg forsøger mig med et konkret eksempel igen - det gik jo
så godt sidste gang

Omtalte kuld fra i sommers kostede faktisk *ret* mange penge - og
det var altså ikke fordi at der var noget galt med dem. Jeg har en idé
om, at jeg gerne vil give killingerne så meget forskelligt foder som
muligt, fordi jeg tror på, at at de udvikler en større tollerance og ikke
får
så sarte maver, hvis de er vant til lidt af hvert. Og jeg ved jo heller
ikke,
hvad de skal fodres med i deres nye hjem og jeg ønsker ikke at sende
en killing ud til sit nye hjem og ejeren så finder ud af, at pussykatten
altså kun vil spise det-og-det fodermærke - de skulle gerne have flest
mulige valgmuligheder.

Desuden er jeg tilhænger af en del naturligt foder i starten de spiser
selv, fordi jeg tror, at det styrker deres imunforsvar. Derfor startede jeg
med torskerogn og fløde, senere fik de rå kylling, råt hakket okse, kogt
kylling, kogt fisk, rå æggeblomme og så selvfølgelig forskellige
mærker af tørfoder og vådfoder. Og killinger levner altså *ret* meget,
fordi de også stadig får mælk hos mor. Resterne kan man kassere
eller give de voksne katte, hvilket jeg ofte valgte fra, fordi jeg ikke var
interesseret i at de bulede for meget ud Nu bor jeg hverken på
havnen eller har en hønseopdrætter i baghaven, så kød og fisk blev
indkøbt hos slagter/fiskehandler/supermarked - ikke billigt skulle jeg
hilse og sige !

Samme princip med kattegrus - købe en masse forskellige mærker,
så killingerne ikke fik præferencer.

Den ældste hankilling var lidt af en klodsmajor og da han var 6 uger
gammel brækkede han sit bagben, da han kiksede et spring fra
sofaen over på sofabordet og tilfældigvis faldt meget uheldigt = taxa
frem og tilbage til dyrehospitalet + nattakst hos dyrlægen.
Dyrlægebesøg dagen efter til almindelig takst, men stadig en pæn
udgift.

Missemor var en fremragende mor, men var altså noget
overbeskyttende med det resultat, at hun insisterede på, at killingerne
altså bare skulle ligge stille, hvor hun plantede dem - og det er en ret
umulig opgave med 7-10 ugers killinger ! Resultatet var at hun
konstant hentede dem, ved at slæbe dem rundt i nakkeskindet. Men
da killingerne efterhånden blev for store, gjorde deres tyngde, at de
begyndte at få sår på halsen. Den samme killing som havde brækket
benet var værst medtaget og måtte endnu engang til dyrlægen, fordi
han var hævet helt op på halsen og var ret øm og jeg blev naturligvis
bekymret for om noget var beskadiget. Resultat endnu en pæn udgift
til dyrlægebesøg, sårbehandling, antibiotikainspøjtning + insprøjtning
med cortison for at tage hævelsen.

Og her taler vi altså om en problemfri fødsel og om sunde og raske og
defektfrie killinger - dvs. et kuld, som er så normalt, som det kan blive -
og stadig kostede det altså *ret* mange penge.
Hvis der virkelig opstår problemer, ja, så vil jeg slet ikke tænke over,
hvad det løber op i.

> og jeg er så pt blevet officiel cichlideopdrætter *ser
> stolt ud* *GG*

Personligt kan jeg hævde, at jeg opdrætter støvmider *skæver til
nullermændene under sengen* *gg*

> Jeg forstår faktisk godt hvor du vil hen ja.. - men mener ikke.. at fordi
> der ingen stamtavle er - = skavanker osv osv.. - og det ved du jo også
> godt! - men klart det kan sætte tanker igang..

Du skal også tænke på, at du netop selv har fundet ud af, hvor nemt
det egentlig er, at få en stamtavle. Og det fandt du ud af uden det
mindste besvær. En logisk slutning vil nok være, at hvis opdrætteren
ikke har kunnet sætte sig ind i, hvordan man får en stamtavle, hvor
mange andre - langt mere komplicerede - ting, har opdrætter så
undladt at sætte sig ind i ? Og det kunne f.eks. vedrøre sundhed eller
temperament. Ikke nødvendigvis en korrekt anskuelse, men klart en
tanke, som mange vil få.

> [...]
ikke
> har forstået hvad i har sagt *GG* eller at jeg ikke blev klogere og derfor

Jamen, på samme måde, er det altså *lidt* trættende, at man som
opdrætter ofte bliver mødt af fordomme og klichéer, der har at gøre
med pengegriskhed, ligegyldighed overfor kattene, fiksering på
udseendet, unaturlige katte, indavlede katte, usunde katte ect. ect.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-06-02 23:35

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Omtalte kuld fra i sommers kostede faktisk *ret* mange penge - og
> det var altså ikke fordi at der var noget galt med dem.

Ups, og så glemte jeg endda de normale sundhedstjek og
vaccinationer hos dyrlægen

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : KatjaStrofen

Dato : 30-06-02 00:07

Helle Andersen <katte@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1e3612$0$1471$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ups, og så glemte jeg endda de normale sundhedstjek og
> vaccinationer hos dyrlægen

Ja tak.. selv uden det... var jeg overbevist om jeg ikke skal have killinger
mens jeg er på SU *GG* - var nu heller ikke planen

Katja

Fra : Kate

Dato : 30-06-02 09:06

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in

> Og så er det jeg her tænker.. hvad fanden har I imod katte som
> ikke er Racekatte! ? Er dybt rystet over en kommentar som denne!

Nu ved jeg at det er sådan at AnnK intet har imod ikke-racekatte, hun
har selv tre og en skovkat og en aby.
Det er princippet i at en avler lægger et stort arbejde i at finde
race-rigtige, sygdomsfri og i alle ender og kanter checkede katte (og
avlere) og så kommer en person som er kølig i den nedeste del af ryggen
overfor det, bare han/hun kan få nogle kilinger. Det tager jeg altså
også anstød af. Så for mig at se lægger du noget i Ann's indlæg som der
slet ikke er. Det er okay at være kritisk, men når nu vi ikke kan se
hinandens kropsprog synes jeg at ordene skal vejes endnu mere på tryk
end når man sidder overfor hinanden.
Jeg har selv to stribemisser og en somali. Somalien er hverken mere
eller mindre værd end huskattene bare fordi han har en fin stamtavle.

Kate

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 29-06-02 22:07

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:afkear$hjb$1@sunsite.dk...
> Behøver vel næppe fortælle dig, hvad BYB står for....

Øh - du må gerne fortælle mig det
Jeg har endnu ikke lært alle de udtryk og forkortelser, der bruges på en ng.
Der er vist et sted, hvor det kan slås op, er der nogen der kan fortælle
hvor?
Mvh. Else.

Fra : marianne hellemose

Dato : 29-06-02 22:13

En BYB er en Back Yard Breeder = baggårds-
opdrætter

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 22:07

Else Gyldenkærne <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1e20f5$0$124$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
ng.
> Der er vist et sted, hvor det kan slås op, er der nogen der kan fortælle

Back Yard Breeder

Muligvis stavet alternativt!

Fra : Elwarth

Dato : 29-06-02 22:00

> Behøver vel næppe fortælle dig, hvad BYB står for....

Hej Ann!

Længere nede i tråden kan jeg se, at andre åbenbart godt ved, hvad det står
for, men jeg gør ikke. Jeg er kun kommet frem til at det er noget meget
grimt.
Må jeg få en oversættelse?

Venligst
Dorthe (Som glæder sig til at komme til Års i morgen, dog kun som tilskuer

Fra : Denise

Dato : 29-06-02 22:33

Back Yard Breeder
Hilsen Denise

Fra : Ann K

Dato : 29-06-02 22:57

Hejsa.
BYB er som de andre har fortalt forkortelsen for Back Yard Breeder (nej
du staver ikke alternativt Katja ...
Hos denne opdrættertype er det muligt, for en lav pris, at købe racerene
katte uden stamtavle...
Og hvis man er rigtig heldig så opdager man at der faktisk eksisterer
korthårede Maine Coons... i hvert fald når man ringer og spørger
opdrætteren om hvornår Misser bliver langhåret (ja, dette var ironi!)...
Har også hørt om guløjede siamesere ;)
Må indrømme at jeg aldrig ville købe en racekat uden stamtavle... med
mindre jeg da fandt den på et internat.
Jeg vil vide hvad mine penge er gået til.... jeg vil have mulighed for
at sige fra... jeg vil have en form for garanti for at katten nu også
er, hvad opdrætteren siger den er... og dét kan jeg kun finde ud af via
stamtavlen...
Nå, ja - og så ved at lytte til hvad andre siger... ikke så meget om den
enkelte opdrætter - jeg er dårlig til sladder, jeg glemmer som regel alt
det "saftige"! ;).... men hvad man ved om de linjer der ligger bag den
pågældende kat/hund... Men dér har jeg jo igen brug for stamtavlen ;)

Mvh Ann - der ud af et hunde-/kattehold på ialt 7, kun har tre racekræ
m. stamtavle

Fra : marianne hellemose

Dato : 30-06-02 08:53

Til Ann's glimrende beskrivelse af BYB'er, kan jeg lige
tilføje at man når/hvis man spørger om katten nu også
er ægte, kan få stukket to stamtavler i hånden med
ordene "det er forældre-kattene" problemet er bare
at det kan man ikke være sikker på når killingerne
ikke har stamtavler, man har ikke en jordisk chance
for at vide om det rent faktisk er forældre-kattene.
(medmindre man får lavet DNA-test)

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 16:18

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 16:18

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 16:18

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-02 16:18

Helle Andersen <katte@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1dcc40$0$1438$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Næsten Det kuld på 3 killinger, som jeg havde sidste sommer,
> havde i alt 2 "uheld" - derefter foregik alt i bakken, bortset fra
> tøsebarnet, der havde en periode, hvor hun mente, at når
> køkkenvasken havde samme form, som en bakke, så måtte man da
> tisse i den, hvilket jo er helt logisk ud fra et kattesynspunkt

LOL

Jamen så skal jeg dælme have killinger engang *GG* det har indtil videre
været det.. som har gjort. jeg har tænkt.. ja ja.. katja.. lad os nu se om
du gider til den tid .... - men det gør jeg så.. når jeg engang bliver rig
og flytter på landet og sårn :)

Tak for det :)