Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Langsom Compact flash til Canon?
Fra : BJ

Dato : 28-06-02 22:05

Har lige købet et Ixus V og skal ud og købe et større flash kort - f. eks.
128 MB.
Imidlertid stødte jeg på en anmeldelse af et PQI kort hvori der stod, at det
virkede langsomt.
Er der nogen, der ved, om kameraet generelt bliver langsomt med ved brug af
større flash kort?
Eller er der forskel på fabrikater/typer af Compact Flash ?
Hvilken forskel er der på "Compact Flash" og "Compact Flash type 1")
Mvh. BJ

Fra : Uffe Ougaard

Dato : 29-06-02 07:50

Der er ikke nogen grund til at et større kort er langsommere end et mindre.

Derimod er der meget forskel på de enkelte fabrikater, og måske også
afhængigt af samspil med det konkrete kamera.

se f.eks.
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

Jeg har prøvet med et Nikon Coolpix 995 og 4 forskellige kort. Jeg
lavede et simpelt eksempel med fotografering af ét billede og gemte i
TIF format, så der skulle gemmes en 9,5 Mbyte TIF fil på kortet.

Det tog
Nikon 16 Mbyte kort: 44 sekunder
PQI 64 Mbyte kort: 48 sekunder
Apacer 128 Mbyte kort: 21 sekunder
Anonym 128 Mbyte kort: 17,5 sekunder

Det sidste er ret anonymt, labellen siger bare 128 Mb compact flash
men det er vistnok af fabrikatet RIDATA. Jeg købte det i Datanord
i Lyngby

Uffe

Fra : Renholt Foto - Konto~

Dato : 29-06-02 08:56

Hej BJ

Hastigheden på kortene afhænger af den controller (styreenhed) som sidder
indbygget i kortet. Fx. har mange af fabrikaterne flere typer CF kort (fx.
SanDisk - standard og Ultra). Forskellen på lagringstiden kan være voldsom
(ex. Nikon Coolpix 5000 i TIF: 66 sekunder på standard SanDisk og 25
sekunder på SanDisk Ultra), men prisen på disse kort er også lidt højere
(ca. 20-25%). Med dit behov fra en Canon Ixus (2.1mp) vil forskellen ikke
være særlig stor, da filstørrelsen er meget mindre. Men vær opmærksom på at
der også er meget stor forskel på mærkernes fejlrate, - vi har oplevet
gentagne gange at 'noname' kort mister data (billederne), hvilket vi pt.
aldrig har oplevet med mærkevarekort (SanDisk, Lexar og Simple) - (læs også
tidligere indlæg her i gruppen, samt masser af læserbreve/artikler i
fagbladene). Mange af de billige kort er andensorteringskort eller kort med
'gamle' controllere og det kan være derfor vi ser flere fejl med disse kort.
Da SanDisk har 'opfundet' CF kortsystemet og giver livsvarrig garanti på
kortene, støtter vi os mest til dette mærke på trods af at det er lidt
dyrere.
Med hensyn til CF contra CF I kort, så er det samme type kort - hvor i mod
CF II kort er tykkere. Denne opdeling stammer fra ATA og PCMCIA
udvidelsesportene på bærbare computere, som opdeles i I, II og III
størrelsen alt efter tykkelsen. Mange kamera som accepterer CF II kort vil
også kunne bruge microdrives (minihardiske), som er billigere pr. mb
hukommelse men desværre også langsommere til at lagre billederne.
Jeg håber dette vil være dig en hjælp og du er selvfølgelig velkommen til at
kontakte os for yderligere information.

Med venlig hilsen
Lars Møller
Renholt Foto - www.renholt.dk / www.renholtfoto.dk / post@renholt.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-06-02 10:17

BJ wrote:

> Har lige købet et Ixus V og skal ud og købe et større flash
> kort - f. eks. 128 MB.

Hvis jeg må komme med en anbefaling, så er det en bedre strategi at købe
2 x 64 Mb eller 4 x 32 Mb hukommelseskort, der kan naturligvis ikke være
så mange billeder på de enkelte kort, men summen er den samme.

Når man fordeler sin lagekapasitet på flere minde kort, så får man
nemlig fordelt risikoen, hvis der opstår fejl så mister man ikke alle
billederne i et hug, og det kan jo også ske at et hukommelseskort går i
udu, og så er tabet jo mere begrænset med et 32 eller 64 Mb kort.

Mit digicam anvender Smartmedia hukommelseskort, jeg har p.t. 10 kort og
supplerer løbende med ekstra kort når jeg har råd, jeg har købt en lille
smart mappe/pung fra LowePro til opbevaringen, den har en god inddeling
så jeg har styr på hvilke kort der er tomme og hvilke der er fyldte.

Jeg kan skifte kort på under 30 sekunder, jeg har ganske vist øvet mig i
nogle år, men med lidt rutine så kan du også skifte kort på no time.

Syv - ni - tretten, jeg har fotograferet digitalt i 7 år, og jeg har
aldrig mistet et eneste billede, jeg har den rutine at jeg overfører
billederne til computeren via en extern kortlæser, og når jeg er 100%
sikker på at alle billederne er lagret og at de kan læses af mit
billedbehandlingsprogram, så formaterer jeg hukommelseskortene med
kameraet så de klar til næste fotografering.

Det er for at undgå, at jeg ikke i en hektisk situation kommer til at
slette billeder der ikke skulle ha' været slettet, det er nemlig den
typiske fejl der begås, når man har flere hukommelseskort.

Fra : BJ

Dato : 29-06-02 17:32

Tak for alle de gode og hurtige svar.

Med venlig hilsen
Bent Jørgensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-07-02 10:31

> Er der nogen, der ved, om kameraet generelt bliver langsomt med ved brug
af
> større flash kort?

Jeg synes at mit "gamle" ixus bliver langsommere efterhånden som mit flash
kort bliver fyldt op - men jeg har dog ikke taget tid på det ...

--
Anders Majland
Digital Ixus, AW-PS-200 (kamerahus), Apacer 128MB Compact Flash Card,