XHTML doc uden margin
Fra : Anders Bo Pedersen

Dato : 28-06-02 13:54

Hej NG

Nogen der kan fortælle mig hvordan man undgår margin i sine dokumenter i
XHTML? Margin height/width tagget er så vidt jeg kan forstå ikke validt.

MVH
Anders

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 28-06-02 14:07

Anders Bo Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej NG
>
> Nogen der kan fortælle mig hvordan man undgår margin i sine dokumenter i
> XHTML? Margin height/width tagget er så vidt jeg kan forstå ikke validt.

Det gør du med CSS.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 28-06-02 14:14

Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det gør du med CSS.

Jeg var vist lidt for hurtig på aftrækkeren

Ved hjælp af CSS kan du tilføje margin-egenskaber til dokumentets
body-element:

body {
margin-top: 10px;
margin-right: 10px;
margin-bottom: 5 px;
margin-left: 5px;
}

Blot til eksempel

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 28-06-02 15:03

Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk <joachim.usenet@html.dk> wrote in

> Ved hjælp af CSS kan du tilføje margin-egenskaber til dokumentets
> body-element:

I den sammenhæng er det værd at nævne at man oftest har behov for at fjerne
padding og ikke margin.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 28-06-02 17:08

Andreas Haugstrup Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> I den sammenhæng er det værd at nævne at man oftest har behov for at fjerne
> padding og ikke margin.

Af ren nysgerrighed...hvorfor?

Venligst,
Joachim

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 29-06-02 13:25

> Af ren nysgerrighed...hvorfor?

Margin er pladsen mellem border på <body> og border på <head> elementerne
hvilket ikke giver meget mening at pille ved (faktisk burde browserne nok
ikke vise denne overhovedet).

Padding derimod er pladsen mellem indholdet i <body> og border på <body> og
det er nok den som de fleste gerne ser fjernet (default plejer at være 8px
eller så'n så vidt jeg husker)

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Rune Glerup

Dato : 29-06-02 14:19

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> [...]
> hvilket ikke giver meget mening at pille ved (faktisk burde browserne nok

har (sikkert) ingen box-properties.

I nyere browsere (Opera 5, Moz, NN6, IE6) kan man sætte box-properties
for <html>-elementet.

Jeg plejer at bruge:

html, body {
   margin : 0;
   padding : 0;
}

body {
/* etc. */
}

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Again, we remind you that frames are on their way out anyway."

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 29-06-02 16:39

Rune Glerup <usenet@kaboom.dk> wrote in

> har (sikkert) ingen box-properties.

Du har selvfølgelig ret, det ændrer dog ikke på noget. Det er en deafult
padding værdi på <body> der skaber kvaler hos designeren.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Anders Bo Pedersen

Dato : 28-06-02 16:33

ja selvfølgelig da osse! Tak for hjælpen