Lys
Fra : Alex Sørensen, drage~

Dato : 28-06-02 11:17

Når man snakker om at der i et selskabsakvarie skal være mellem 10 - 14
timers lys, er det så rent kunstlys, eller er dagslyset indregnet her. I
disse måneder er der jo snildt 12-14 timers dagslys. Men jeg vil også gerne
kunne se mine fisk om aftenen, når det er blevet mørkt. Bliver det for meget
hvis man først slukket kunstlyset ved 24 / 01 tiden?

--
Alex Sørensen
alex@dragebix.dk

Fra : Jeannette

Dato : 28-06-02 13:33

"Alex Sørensen, dragebix.dk" skrev

> [...]
meget
> hvis man først slukket kunstlyset ved 24 / 01 tiden?

Der er sikkert en masse herinde, der ved mere om det end mig, men jeg har
fået det råd af min forhandler, at jeg kun må give akvariet 8 timers
kunstigt lys i sommerperioden.
Jeg tænder det bare det senere, sådan jeg faktisk først har lys i det fra
kl. 16 eller 17, for jeg vil nemlig også gerne kunne se på akvariet i
aftentimerne

Håber du kan bruge det.
Pas på med for meget lys, jeg fik nogle grimme alger, inden jeg satte det
ned til 8 timer.
Om vinteren kører jeg med 10 timer.

Jeannette

Fra : schwenger

Dato : 28-06-02 13:41

"Alex Sørensen, dragebix.dk" skrev d. 28-06-02 11:17 dette indlæg :
> [...]
meget
> hvis man først slukket kunstlyset ved 24 / 01 tiden?
Jeg har det som dig, jeg vil også gerne kunne se mine fisk om aftenen.
Mit lys tænder kl 12.00 og slukker kl 01.00. Det har jeg ingen problemer
med, jeg har dog dækket af så der ikke kommer dagslys ind af sideruderne
i akvariet, dvs at det eneste sted der kommer lidt dagslys ind er gennem
forruden, ellers kommer der hurtigt for mange alger i akvariet.
Marianne

http://www.kandu.dk/

Fra : Alex Sørensen, drage~

Dato : 28-06-02 14:30

Det med de mange alger, kan det afhjælpes lidt med rigelig luft, eller er
der også en "hage" ved det?
Overvejede også at blænde gavlen af.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-06-02 16:46

"Alex Sørensen, dragebix.dk" <kontakt@dragebix.dk> skrev i en meddelelse news:afho4h$2ige$1@news.cybercity.dk...
> Det med de mange alger, kan det afhjælpes lidt med rigelig luft,

Nej - begræns lyset til 10-12 timer kunstlys og beskyt mod direkte sollys !

Et tænd/sluk ur er en smart ting !

Mit er tændt fra 12 til 24 - så der er også lys hele aftenen, hvor jeg har tid til at
kigge på det....

> Overvejede også at blænde gavlen af.

God idé hvis der er direkte sollys !

/Jan

Fra : Steen Suder

Dato : 29-06-02 10:42

Jan Vestergaard wrote:
> "Alex Sørensen, dragebix.dk" <kontakt@dragebix.dk> skrev i en meddelelse news:afho4h$2ige$1@news.cybercity.dk...

<KLIP>

> Nej - begræns lyset til 10-12 timer kunstlys og beskyt mod direkte sollys !
>
> Et tænd/sluk ur er en smart ting !

Ja, men husk at det er bedst med et elektronisk ur.
De billige mekaniske ure bliver meget hurtigt slidt og går dermed mere
og mere upræcist. Desuden har nogen af dem en irreterende mekanisk summen.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 29-06-02 20:04

Hej,

> Ja, men husk at det er bedst med et elektronisk ur.
> De billige mekaniske ure bliver meget hurtigt slidt og går dermed mere
> og mere upræcist. Desuden har nogen af dem en irreterende mekanisk summen.

Jeg har en lidt anden opfattelse. Mine seks mekaniske ure fungerer
upåklageligt og er faktisk kommet på plads fordi mine elektroniske ditto var
møgirriterende - de gik upræcist og var besværlige at indstille, men alting
hænger vel sammen med prisen.

Jeg købte mine elektroniske billigt, kr. 59,- pr. stk. og mine mekaniske
dyrt, kr. 39,- pr. stk. Hvis der er nogen, der vil købe de billige
elektroniske - billigt - så sig endelig til

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Kasper L

Dato : 04-07-02 16:27

Mit lys er tændt fra 10 - 22:30 og lidt længere i weekenderne jeg har
monteret et skumringsrele som det hedder som slukker lyset i akvarierne når
der er naturligt lys nok og som tænder når det bliver mørkt det virker
ganske upåklageligt og jeg sparer noget strøm.

Kasper L

Jan Vestergaard <jan@jve.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d1c84bd$0$1473$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Madsen

Dato : 28-06-02 18:07

Jan Vestergaard skrev:

> Mit er tændt fra 12 til 24 - så der er også lys hele aftenen, hvor
> jeg har tid til at kigge på det....

Samme tidsinterval her og også vha. et tænd/sluk-ur.

Thomas Madsen.