Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO
Fra : Herb

Dato : 28-06-02 10:59

Jeg skal lige have slået nogle ting fast en gang for alle!
Hvornår er det godt at gå helt ned og bruge iso 100 film? Hvornår er det
bedre med fx en iso 400?

--
/Herb
www.dolciamaro.cjb.net

---

Fra : KNL DtP

Dato : 28-06-02 11:02

"Herb" <Herbert@web-developer.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal lige have slået nogle ting fast en gang for alle!
> Hvornår er det godt at gå helt ned og bruge iso 100 film? Hvornår er det
> bedre med fx en iso 400?

Jo mere følsom filmen er (højt ISO-værdi), desto mere kornet bliver filmen. Derfor er
det hensigtsmæssigt at vælge en finkornet og knap så lysfølsom film (f.eks. 100 iso),
hvis du skal lave en stor forstørrelse af billedet.

Skal du fotografere under dårlige lysforhold eller har brug for hurtige lukketider,
så vil en 400 iso film være fin. Den er fire gange så lysfølsom som en 100 iso, og du
får derved 2 blænder "foræret". Derved kan du tage billeder i dårlig belysning, uden
at skulle bruge stativ.

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Morten

Dato : 28-06-02 16:24

> [...]
> får derved 2 blænder "foræret". Derved kan du tage billeder i dårlig belysning, uden

Jeg plejer at anvende 200 iso til både inden- og udendørsoptagelser, men vil gerne
prøve med en 100 iso, så der kommer finere korn på billederne.
Er en 100 iso anvendelig til 'håndholdte' indendørsoptagelser, også om aftenen, når
min blitz er Eos 300's indbyggede med et ledetal på 12?

Mvh.
Morten

Fra : Amund Johansen

Dato : 28-06-02 17:37

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in news:afhv38$7td$1@sunsite.dk:

> [...]
> billederne. Er en 100 iso anvendelig til 'håndholdte'
> indendørsoptagelser, også om aftenen, når min blitz er Eos 300's

   Det kommer an på objektivet ! Med en zoom med lysstyrke 4,5 kan du
bare glemme det, men med en 50mm f/1.8 går det helt fint - så lenge du er
på nært hold. Blitzen rekker kun noen få meter. Hva er galt med stativ ?

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : Morten

Dato : 30-06-02 20:28

[snip]

> Det kommer an på objektivet ! Med en zoom med lysstyrke 4,5 kan du
> bare glemme det, men med en 50mm f/1.8 går det helt fint - så lenge du er
> på nært hold. Blitzen rekker kun noen få meter. Hva er galt med stativ ?

Jeg tænker navnlig på festbilleder, hvor det ville virke lidt underligt at stille
stativ op. Folk bliver ofte så mærkeligt anstrengte i smilene

Mit objektiv er et Sigma 28-105mm, f/3.8-5.6, hvilket jeg selvfølgelig
skulle have oplyst i det første indlæg.
Det tager hæderlige (blitz)billeder ved 200 iso, men vil nok få problemer
ved 100 iso, som du er inde på, i hvert fald hvis jeg zoomer.

Nå, jeg må nok hellere spare sammen til et mere lysstærkt objektiv.
Kan man med fordel købe et brugt, eller er det for usikkert?

Mvh.
Morten

Fra : Amund Johansen

Dato : 01-07-02 10:13

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in news:afnm8d$3re$1@sunsite.dk:

> Nå, jeg må nok hellere spare sammen til et mere lysstærkt objektiv.
> Kan man med fordel købe et brugt, eller er det for usikkert?

   Hei,
brukt er ikke usikkert hvis du kan se objektivet før du kjøper det. Du ser
lett om objektivet er OK eller ikke. Så lenge glasset er helt og rent og
mekanikken virker bra burde alt være til stede for et trygt kjøp.

Canon har en 50mm med lysstyrke f/1.8 som er billig selv som ny. I forhold
til det zoomobjektiv du har gir det uante muligheter for fotografering med
eksisterende lys. De har også en 28mm f/2.8 som er forholdsvis billig.
Canon lager også en fantastisk 85mm f/1.8, men den er desverre noe dyrere
enn de to andre objektivene. Skulle du ha råd til en ny, eller komme over
en brukt en i god stand er det førsteanbefalingen min. Det er det siste
objektivet jeg skal kvitte meg med hvis gjelden vokser over ørene på meg !

mvh
Amund

Fra : Morten

Dato : 01-07-02 17:34

[snip]
> [...]
> objektivet jeg skal kvitte meg med hvis gjelden vokser over ørene på meg !

Tak for dine råd og anbefalinger

Mvh.
Morten

Fra : Amund Johansen

Dato : 02-07-02 09:56

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in news:afq08n$auc$1@sunsite.dk:

> [snip]
>
> Tak for dine råd og anbefalinger
>
> Mvh.
> Morten

   Bare hyggelig !
Jeg kom på, at ingen har nevnt et annet alternativ: sterkere blitz !
Hvis du kjøper en ekstern blitz med høyere ledetall og som du kan tilte
hodet på vil du få veldig mye bedre blitzbilder. Uorginale blitzer får du
ganske billig.

Amund

Fra : Morten

Dato : 02-07-02 15:14

> [...]
> Hvis du kjøper en ekstern blitz med høyere ledetall og som du kan tilte
> hodet på vil du få veldig mye bedre blitzbilder. Uorginale blitzer får du

Det var også en mulighed, jeg gerne ville have råd til

Hvorfor pokker skal en original blitz koste næsten det samme som kameraet?!?

Mvh.
Morten

Fra : Amund Johansen

Dato : 03-07-02 18:48

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in news:afsce5$s3g$1@sunsite.dk:

> Det var også en mulighed, jeg gerne ville have råd til
>
> Hvorfor pokker skal en original blitz koste næsten det samme som
> kameraet?!?

   Fordi EOS 300 er et meget bra kamera til en lav pris og f.eks. 420 EX
er en veldig god blitz - som desverre koster. Uorginale blitzer som støtter
E-TTL er å få tak i, og gir svært gode resultater.

mvh
Amund

Fra : Pico

Dato : 30-06-02 21:19

Morten wrote:
> [snip]

Klip.
> Nå, jeg må nok hellere spare sammen til et mere lysstærkt objektiv.
> Kan man med fordel købe et brugt, eller er det for usikkert?

Køb dig dog heller først en lyskraftigere blitz, den indbyggede er ikke meget
vær. Du behøver ikke at købe en Canon, selv bruger jeg en Sunpak, men
det er ligemeget hvad den heder bare den er intigreret så du kan måle
gennem objektivet og i det hele taget bruge indirekte lys uden de store problemer.
Pico

Fra : Morten

Dato : 04-07-02 17:30

> [...]
> gennem objektivet og i det hele taget bruge indirekte lys uden de store problemer.

Har du et godt bud på, hvad en uoriginal blitz til EOS 300 kunne koste, og hvilke
mærker/udgaver jeg bør gå efter?

Mvh.
Morten

Fra : Amund Johansen

Dato : 04-07-02 18:50

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in news:ag1t5d$agq$1@sunsite.dk:

> Har du et godt bud på, hvad en uoriginal blitz til EOS 300 kunne koste,
> og hvilke mærker/udgaver jeg bør gå efter?

   Jeg kjøpte en Sigma EF 430 ST som jeg betalte 1500,- for i Norge.
De har nå kommet med "EF 500 Super", men har også "EF 430 Super" - begge
gir støtte for E-TTL blitzmåling og har høy lysstyrke (hhv 50 og 43) som
gir svært gode blitzbilder. Disse burde ikke koste så mye. Se
http://www.sigma-photo.com/html/flashes.htm for mer info om sigma sine
blitzer.

mvh
Amund

Fra : WebCat

Dato : 29-06-02 15:16

Højere ISO = Bedere lysfølsomhed
Lavere ISO = Bedre billedekvalitet

Altså når detaljer som hud/hår farve er vigtige, er en langsom film bedst.
Når det bare er almindelige billeder er hurtige film bedst.

Fra : Michael Jensen

Dato : 29-06-02 16:30

"WebCat" <Webcat@post1.com> skrev i en meddelelse
> Højere ISO = Bedere lysfølsomhed
> Lavere ISO = Bedre billedekvalitet

Ja det er i det store hele rigtigt. Dog er bedre billedkvalitet jo ikke
tilfældet hvis der benyttes lav ISO under dårlige lysforhold, eller med
hurtig lukketid. Derfor skal man hvergang man står og skal fotograferer
vurdere hvilken film der skal anvendes, ud fra om det er mørkt, lyst eller
hvad det er man skal fotograferer. Høj ISO er nødvendigt ved fotografering
af ting i hurtig bevøgelse.

Fra : WebCat

Dato : 01-07-02 20:21

Du har i praksis ret, men i teorien tager du fejl. For der er intet der
forhindre at benytte lav ISO under dårlige lysforhold, eller hurtig
lukketid. Du kan også fotografere ting i hurtig bevægelse med lav ISO. Men
af praktiske grunde vælger vi at sige at man ikke kan disse ting med lav
ISO. Men vi kan godt, hvis vi vil.
Det der tæller er nu engang at man eksponere korrekt.