Oncable/router
Fra : Adam

Dato : 28-06-02 03:11

Hej,

En router kan være DHCP-server så tilsluttede computere kan få tildelt en
IP. Så langt er jeg med. Men kan routeren selv stilles til at hente sin IP
fra en anden DHCP-server?

Scenariet er, at mit kabelmodem (Motorola fra Oncable) kun har een dynamisk
IP til rådighed fra udbyderens side, som tildeles ud fra MAC-adressen. Men
forbindelsen skal servicere tre computere. Derfor vil jeg stille en router
(Soho77) op, som skal forbinde mit LAN med kabelmodemet.

Jeg vil altså gerne have 3 klientmaskiner til at være fx. 192.168.1.10, 11
og 12 - med routeren som gateway, fx. 192.168.1.1 - men det udvendige WANip
skal routeren hente fra kabelmodemets DHCP.

Dermed håber jeg at Oncable kun bliver præsenteret for een MAC-adresse -
nemlig routerens. Forvirret? Det er jeg også. Hvordan griber jeg dether an?

Mvh Adam

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-02 07:51

"Adam" <a@b.cd> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dermed håber jeg at Oncable kun bliver præsenteret for een MAC-adresse -
> nemlig routerens. Forvirret? Det er jeg også. Hvordan griber jeg dether

Det letteste er at købe en kombineret router/switch.

Jeg kører selv med en tilsvarende løsning i form af en Netgear RP114GE.

Den indbyggede router kan klare nøjagtig det du efterspørger og er let at
sætte op via browseren på én af de tilsluttede computere.

Claus

Fra : Adam

Dato : 28-06-02 11:18

> Det letteste er at købe en kombineret router/switch.

Jo tak, men nu er det sådan at jeg i forvejen har en router (Soho77) og en
femports Switch stående og selvfølgelig helst vil bruge dem. Det jeg ikke
kan få styr på er to ting:

1. hvordan jeg får min router til at hente sit WAN-IP fra en ekstern
DHCP-server, nemlig Oncables kabelmodem.
og
2. om en router i sig selv har en mac-adresse - og hvor jeg i givet fald kan
se den.

Mvh Adam

Fra : Ubi

Dato : 28-06-02 12:46

Hvilken IP adresse får din pc, hvis du kobler modemet direkte til pc'en???

Og er en SOHO77 ikke en ADSL router??????? Jeg tror kun den kan route mellem
dens ADSL interface og ethernet, og ikke ethernet-ethernet!!!!

Hvis dette er tilfældet, kan løsningen være:
Hvis du har en gl. pc, Pentium 75 Mhz eller der over! med f.eks smoothwall
firewall (linux)

Sætter 2 netkort i, en til Oncable modemet, og en til din switch...... den
kan route, og sørge for sikkerheden i dit net! (kan sættes et 3 netkort i
til DMZ)

Det har jeg kørende, dog med ADSL modem.

KG

Fra : Adam

Dato : 28-06-02 15:56

dens ADSL interface og ethernet, og ikke ethernet-ethernet!

Jo, Soho77 er en ADSL-router - men kan den virkelig ikke route mellem to
Ethernet? Anyone?
/Adam

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-02 16:43

> [...]
> kan få styr på er to ting:
>
> 1. hvordan jeg får min router til at hente sit WAN-IP fra en ekstern
> DHCP-server, nemlig Oncables kabelmodem.

Det tror jeg ikke at du kan! Så vidt jeg ved er SOHO77 en ADSL router.
Output fra dit kabelmodem er Ethernet. Kan du føre dette signal ind i
routeren?

> 2. om en router i sig selv har en mac-adresse - og hvor jeg i givet fald
kan
> se den.

Ingen anelse, men jeg tror at den har en MAC adr.

Claus

Fra : Adam

Dato : 29-06-02 01:03

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> Output fra dit kabelmodem er Ethernet. Kan du føre dette signal ind i
> routeren?

Der er kun 1 Ethernetport i Soho77'eren. Min tanke var at tilslutte den
switchen med denne port - lade kabelmodemets DHCP tildele routeren et
WAN-ip, og ellers køre rent LAN bagved, fx. klient1: 192.168.1.2, klient2:
192.168.1.2 - alle med gateway til routeren. Altså sådan at både routeren og
klienterne er tilsluttet switchen.
Kan man det, eller SKAL routeren sidde mellem kabelmodem og switch?
Mvh Adam

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 29-06-02 03:15

> [...]
og
> klienterne er tilsluttet switchen.
> Kan man det, eller SKAL routeren sidde mellem kabelmodem og switch?

Jeg vil tro at routeren skal sidde mellem kabelmodem og switch.
Og iøvrigt som andre nævner, kan soho ikke bruges til ethernet-ethernet
routing.
Med Heynsn til MAC adresserne, så læser kabelmodemmet sig fast på den MAC
den nu først får fat i, så hvis du har haft en computer sat til vil den være
låst fast på netkortets macadresse.
Routeren har også en macadresse i sig selv, og jeg vil tro at du kan finde
den ved at telnette den.

Den nemmeste løsning må være at ringe til oncable på 80804010 og bestille
ekstra IP'er, det er der blevet åbnet for nu. (tror det koster 10kr/md) Jeg
er dog ikke klar over hvorvidt man kan få mere end 2.
Hvis jeg skulle tage fejl med hensyn til om du kan bruge soho routeren, så
skal du ringe til support (80804020) og bede dem om at nustille dit
kabelmodem, så du kan få en ny MAC adresse ( routerns ) låst fast i
modemmet. Ellers vil den ikke tildele IP.

VH
Andreas Jeppesen

Fra : Søren Mikro

Dato : 29-06-02 08:52

Jeg har en Netgear Router RO318 kørende som DHCP server den, den var nem at
sætte op, og med hensyn til Oncables netværk kom jeg ind på deres hjemme
side hvor jeg blev oplyst at jeg ikke havde reg. denne mac adresse til mit
modem, så kunne jeg vælge hvilken en jeg ville bruge, det tog 5 min. så
kørte det. En anden mulighed er at lave routeten tage din PC's mac adresse
og køre den ud på WAN, så opdager oncable ikke man skifter udstyr.
Jeg har 5 pc're kørende uden problemer på denne løsning, for oncable til
byder kun tilslutning for 2 computere på deres modem.

--
Venlig Hilsen Søren Mikro

Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke

Fra : Adam

Dato : 29-06-02 21:51

"Søren Mikro" <you.dont@need.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har 5 pc're kørende uden problemer på denne løsning, for oncable til
> byder kun tilslutning for 2 computere på deres modem.

Øhh. Hvordan lader du routeren overtage PCens macadresse? Den er da så vidt
jeg ved knyttet til hardwaren, både netkort og router.
Mvh Adam

Fra : Søren Mikro

Dato : 29-06-02 22:03

> Øhh. Hvordan lader du routeren overtage PCens macadresse? Den er da så
vidt
> jeg ved knyttet til hardwaren, både netkort og router.
> Mvh Adam

Der er nogle udbydere der låser mac adressen så det kun er et / flere net
kort der er godkendte på den må har de kontrol med hvilke pc're der på
nettet, og de kan tage et lille gebyr hvis man ønsker at skifte computer.
Derfor er der en mulighed for at routeren kan låne mac adressen fra dette
netkort så ens udbydere ikke opdager man har flere computere på.
Funktionen kaldes Spoof og er også brug af hackere til skjule sig med.

--
Venlig Hilsen Søren Mikro

Fra : Kent Friis

Dato : 29-06-02 08:39

Den Sat, 29 Jun 2002 02:02:59 +0200 skrev Adam:

> [...]
>klienterne er tilsluttet switchen.
>Kan man det, eller SKAL routeren sidde mellem kabelmodem og switch?

Det skulle teoretisk kunne lade sig gøre, hvis routeren har de rigtige
konfigurationsmuligheder. Jeg har selv leget med det engang med min
Linux som router, men fik vist aldrig testet om det virkede.

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-02 14:19

> [...]
og
> klienterne er tilsluttet switchen.
> Kan man det, eller SKAL routeren sidde mellem kabelmodem og switch?

Uden at vide det med 100% sikkerhed, vil jeg vurdere sandsynligheden for at
det kan lade sig gøre til at være så lille, at jeg ikke selv gad forsøge.

Claus