Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
15" TFT i andre opløsninger end 1024x768
Fra : Søren A. Christensen

Dato : 27-06-02 22:24

Hej gruppe!

Jeg er på udkig efter en fladskærm og har fundet Samsungs 151S som jeg kan
se bl.a. har vundet en test i Alt om Data (blandt billigere fladskærme).
Jeg kan se i gruppen at man i Windows ikke får noget godt resultat ud af at
sætte opløsningen til andet end det den er født med. Det er umiddelbart
heller ikke nødvendigt idet jeg på nuværende kører 1024x768 på min 17" CRT
skærm. Men hvad hvis man ændrer opløsningen i f.eks. et spil? Vil man få et
ligeså dårligt resultat ud af det?

mvh.
Søren

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-06-02 06:17

Hej

Søren A. Christensen wrote:
> skærm. Men hvad hvis man ændrer opløsningen i f.eks. et spil? Vil man få et
> ligeså dårligt resultat ud af det?

Et spil er som oftest i bevægelse og derfor vil udjævningen af pixels
ikke være så udtalt som i et stillestående billede. Men hvordan skærmen
klarer sig er helt afhængig af dens software. I princippet er billedet
dog ligeså dårligt som i Windows.

Min egen TFT'ers software er rigtig god til opgaven og derfor har jeg
ingen problemer med at gå ned. Dog kan der stadig ses noget fnidder og
jeg plejer at sammenligne det med en lidt ulden CRT.

Til gengæld kan du glæde dig når din maskine så er i stand til at spille
i 1024x768 og du ser alt klart og tydeligt.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Søren A. Christensen

Dato : 28-06-02 16:45

OK - tak for dit svar. Det beroliger mig lidt mht. til opløsning i spil. Jeg
har kigget på en Samsung 151S - har du tilfældigvis noget kendskab til den
model? Jeg har læst testen i Alt om Data hvor den vinder blandt andre skærme
i 'lavprisklassen'.

Søren.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-06-02 17:23

Hej

Søren A. Christensen wrote:
> [...]
> model? Jeg har læst testen i Alt om Data hvor den vinder blandt andre skærme

Desværre nej, men som hovedregel skal en fladskærm i dag mindst have 160
graders synsvinkel - både horizontalt og vertikalt. Hvis det er på plads
så kan du næsten ikke gå galt i byen.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 28-06-02 18:18

Karsten Feddersen wrote:

[KLIP - Samsung 151S erfaringer?]
>Desværre nej, men som hovedregel skal en fladskærm i dag mindst have 160
>graders synsvinkel - både horizontalt og vertikalt. Hvis det er på plads
>så kan du næsten ikke gå galt i byen.

Ifølge databladet på samsung.se har en 151S en betragtningsvinkel på
140 grader (det samme har min egen 151B)... 160 grader vil
selvfølgelig være fint, men 140 er bestemt heller ikke dårligt - med
mindre kan sidder meget skråt for sin skærm?!

Jeg tror ikke, at synsvinklen er specielt afgørende - medmindre den
bliver ligeså "dårlig" som på en bærbar computer. Man skal nok være
mere opmærksom på opdateringshastighed, og andre features som f.eks.
at man kan hæve/sænke skærmen,
--
Rasmus Waehrens

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-06-02 19:52

Hej

Rasmus Waehrens wrote:
> [...]
> selvfølgelig være fint, men 140 er bestemt heller ikke dårligt - med
> mindre kan sidder meget skråt for sin skærm?!

Det er heller ikke graderne der er så vigtige, men hvis du tager en på
160/160 så er du næsten sikker på at farvemætning, reaktionstid mm er på
plads. Derfor er det for uerfarne et godt holdepunkt.

Selv undrer jeg mig over at de fleste 17" har 160/160 hvorimod de
faktisk er de færreste 15".

Den nyeste teknik byder på vinkler på 170/170 og de ligger også typisk
på under 20ms i reaktionstid. Skulle jeg købe en fladskærm i dag var det
klart en teknik jeg ville gå efter.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 28-06-02 18:12

Søren A. Christensen wrote:

> [...]
>model? Jeg har læst testen i Alt om Data hvor den vinder blandt andre skærme

Lavpris og lavpris... du kan sagtens finde billigere skærme, men
bestemt også dyrere. Jeg har som tidligere nævnt en 151B i sølv/sort,
og kan klart anbefales. Den har en enkelt død pixel (konstant rød),
men det generer ikke, når man som jeg sidder godt 50 cm fra skærmen.
--
Rasmus Waehrens

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 28-06-02 18:10

Søren A. Christensen wrote:

> [...]
>skærm. Men hvad hvis man ændrer opløsningen i f.eks. et spil? Vil man få et

Nej. Jeg kører som regel spil i en lavere opløsning på min Samsung
151B (jeg ved ikke om den har 100% samme data som en 151S), og det
giver ikke nogen voldsomme problemer. GTA3 kører fint i 640x480 - min
computer kan ikke trække det i højere opløsninger.

Billedet er naturligvis ikke så skarpt som i 1024x768, men det generer
ikke i spil - ihvertfald ikke dem jeg har prøvet (Fifa 2002, GTA3),
hvor jeg har været nødt til at køre i lavere opløsninger.
--
Rasmus Waehrens