Problemer med LAN
Fra : Erik Bennike

Dato : 27-06-02 21:24

Hej

Jeg håber nogen kan hjælpe mig lidt, da jeg altid har fundet det der med LAN
under windows lidt spooky...

Jeg har to pc'ere i min lille lejlighed der begge er sluttet til en switch
der forbinder dem med internettet. Dvs. krydset kabel fra modem til switch
og lige kabler herfra og til pc'erne. Den ene kører Win XP, den anden Win98.

Men de to pc'ere vil ikke tale sammen. I Andre Computere kan man kun se sig
selv - ikke den anden. Bør de ikke kunne fungere sammen? Hvad kan jeg gøre
så skidtet kommer til at virke? Skal jeg bruge en hub?

Med håb om en klog og behjælbelig sjæls svar

Erik Bennike

Fra : FeZ

Dato : 27-06-02 21:34

"Erik Bennike" <erik_bennike@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv - ikke den anden. Bør de ikke kunne fungere sammen? Hvad kan jeg gøre
> så skidtet kommer til at virke? Skal jeg bruge en hub?

Brugeren der logger på 98 maskinen skal være oprettet
på XP maskinen med samme brugernavn/password.
(Alternativt kan du enable Gæste-brugeren - men det
er ikke særlig smart sikkerhedsmæssigt)

Har du prøvet at pinge den ene maskine
fra den anden ?

Hvilken internetadgang har du ?
Hvis det er en hvor du automatisk får
tildelt IP-adresser er det ikke altid sikkert at
de to maskiners adresse ligger i samme
subnet (har hørt om sådanne tilfælde med
TDC Bredbånd) - det skal de før de kan snakke
sammen. Check evt. på begge maskiner
med ipconfig fra en kommandoprompt.
--
FeZ

Fra : Erik Bennike

Dato : 27-06-02 22:01

Tak for de gode inputs, men sådanne genererer jo altid flere spørgsmål. Jeg
håber du gider hjælpe mig lidt videre... :)

Jeg har ganske rigtigt TDC Bredbånd, og de har rent faktisk i dette tilfælde
forskellige subnet adresser.
Der kan man vel bare logge af og på igen til lortet passer (der er vist nok
kun to forskellige...?)

Det der med at pinge, der er jeg nok lidt bleg... hvordan gør man det?

Og det der med brugernavn, vil det sige, at hvis jeg for eksempel logger på
Win98 med ERIK, så skal det brugernavn der kører på XP samtidig også være
ERIK, eller skal der bare EKSISTERE en profil der hedder ERIK, men behøver
den ikke at være aktiv?

Erik

Fra : FeZ

Dato : 27-06-02 22:41

> Tak for de gode inputs, men sådanne genererer jo altid flere spørgsmål.
Jeg
> håber du gider hjælpe mig lidt videre... :)

S'føli'

> [...]
tilfælde
> forskellige subnet adresser.
> Der kan man vel bare logge af og på igen til lortet passer (der er vist

Aner ikke hvordan TDC tildeler IP-adresser til Bredbåndskunder - så
der må jeg være dig svar skyldig. Men er teorien: Jo!
Men det er da ikke en holdbar løsning...

> Det der med at pinge, der er jeg nok lidt bleg... hvordan gør man det?

Åbn en kommandoprompt og skriv ping <ip-adresse>

> [...]

> ERIK, eller skal der bare EKSISTERE en profil der hedder ERIK, men behøver

Den skal bare være oprettet på maskinen. Du kan sagtens logge på XP'eren med
et andet brugernavn.
--
FeZ

Fra : Ant

Dato : 28-06-02 06:47

> [...]
> så skidtet kommer til at virke? Skal jeg bruge en hub?
>

> Med håb om en klog og behjælbelig sjæls svar

Hej Erik

Hvis du installerer NetBEUI protokollen på begge maskiner så fungerer det,
da den er ligeglad med IP adresserne.
--
Ant

Fra : Spooky©

Dato : 28-06-02 09:39

Hej...

Ja, det er sq noget "Spooky" det dersen's med netværk, men hva' f..., bare
det virker. ,-)))

Den med Netbeui er rigtig nok og "OK", men derfor skal den ene bruger jo
stadigvæk være oprettet som bruger på den anden maskine for at kunne blive
genkendt/set på lokalnetværket.

Netbeui er en ganske udemærket og forholdsvis utrolig nem protokol så længe
den kun er til mindre netværk så som små firmaer og private, men dog ville
jeg helt klart selv anbefale at bruge TCP/IP protokolen.

Mvh.

Spooky©