Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sommerfoto's og et par fejl...
Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 27-06-02 21:17

Hej med jer.

Jeg har været ud og lufte kameraet med en ISO 100 film for første gang. Det
er der kommet en blandet landhandel ud af.

De bedste foto's kan ses her:
http://www.mortenbock.dk/foto/sommeralbum/

Men der sneg sig også et par fejl ind...jeg kan ikke helt regne ud hvad det
er jeg skal gøre for at ungå dette fænomen. Kan man evt. sætte en skygge på
linsen?
http://www.mortenbock.dk/foto/fejl/

God sommer
--
Kind regards,
Morten Bock Sørensen, Århus N, Denmark.

Fra : Amund Johansen

Dato : 27-06-02 22:21

"Morten Bock Sørensen" <news"NOSPAM"@mortenbock.dk> wrote in

> Men der sneg sig også et par fejl ind...jeg kan ikke helt regne ud hvad
> det er jeg skal gøre for at ungå dette fænomen. Kan man evt. sætte en
> skygge på linsen?
> http://www.mortenbock.dk/foto/fejl/

   Hei,
det kan se ut som du har et billig zoomobjektiv og motlys. Det er ikke noen
særlig god kombinasjon, spesielt ikke uten solblender. Solblender er
akkurat det du spør etter - en skyggelue for objektivet ! Jeg tror det kan
være årsaken da feilen ikke er tilstede på bilder hvor solen ikke står rett
på. Hadde det vært andre objektivfeil ville du sett de på andre bilder
også. Bortsett fra å bruke solblender vil det også hjelpe mye å ikke ha
solen rett inn i objektivet.

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : Hans Henrik Appel

Dato : 27-06-02 23:02

"Morten Bock Sørensen" skrev...
> Men der sneg sig også et par fejl ind...jeg kan ikke helt regne ud hvad
det
> er jeg skal gøre for at ungå dette fænomen. Kan man evt. sætte en skygge

> linsen?

Det ligner det man på engelsk kalder 'flare' - altså reflektioner inde i
selve linsen... Det opstår i direkte modlys, og hvis du bruger et
spejlreflekskamera vil du ofte kunne se meget af det med det blotte øje i
søgeren, når du tager billedet.

Du skal have fat på en såkaldt 'modlysblænde', som er en slags skygge man
sætter på optikken - ligesom når du sætter et filer på eller lignende. En
anden mulighed kunne være at investere i et såkaldt 'polfilter', som kan
tage en del af de reflektioner man støder på og desuden give en mere klar
blå himmel... Men uanset hvad du vælger, vil det altid være et problem at
tage billeder i direkte sollys.

Håber det gav lidt mening...

Med venlig hilsen

Hans Henrik Appel
Fotomagasin.dk - Dit fotoblad på nettet
http://www.fotomagasin.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-06-02 00:51

Hans Henrik Appel wrote:

> [...]
> bruger et spejlreflekskamera vil du ofte kunne se meget af det
> med det blotte øje i søgeren, når du tager billedet.

Effekten kan tydeligt ses i søgeren på et SLR-kamera, og den kan også
udnyttes kreativt, det er jo lige før at det er tilfældet med billedet
af træskibet.

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 28-06-02 14:09

> Effekten kan tydeligt ses i søgeren på et SLR-kamera, og den kan også
> udnyttes kreativt, det er jo lige før at det er tilfældet med billedet
> af træskibet.

hehe...Kunst ved et tilfælde...

/Morten

Fra : 2rb1

Dato : 29-06-02 09:37

På dansk hedder det "strølys" og det har intet med dit objektivs kvallitet
at gøre. det opstår somregel ved direkte/indirekte sollys eller
direkte/indirekte refleksioner. det kan somregel klares med en modlysblænde,
og gerne en original som er lavet til netop dit objektiv. I de tilfælde hvor
modlysbl. nogen gange ikke kan klare det (modlysbilleder om morgen eller
aften hvor solen står rimelig lavt) kan du med held afskærme med din fri
hånd eller en lille papplade. Det er en god ide at eksperimentere en del, da
modlysbilleder ofte er utrolig flotte.

Mvh. 2rb1