MS Windows
briani 27239
kolon i format c:
Fra : claus

Dato : 27-06-02 17:05

Jeg skal formatere mit c-drev, men jeg kan ikke skrive tegnet ":"
(kolon) i DOS prompten fra startdisketten. I stedet får jeg et ">". Er
der nogen der kan hjælpe?
Hvordan ser kommandoen i øvrigt helt præcist ud, med mellemrum og det
hele.
På forhånd tak.

--
hilsen claus

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 27-06-02 17:10

On Thu, 27 Jun 2002 18:05:09 +0200, claus@post.dk (claus) wrote:

>Jeg skal formatere mit c-drev, men jeg kan ikke skrive tegnet ":"
>(kolon) i DOS prompten fra startdisketten. I stedet får jeg et ">". Er
>der nogen der kan hjælpe?

Shift+æ
--
Per K. Nielsen

Fra : Christian Catu

Dato : 27-06-02 17:12

"claus" <claus@post.dk> wrote in message
> [...]
> der nogen der kan hjælpe?
> Hvordan ser kommandoen i øvrigt helt præcist ud, med mellemrum og det

Prøv at trykke shift+æ i stedet for. Det er fordi der ikke er loadet dansk
tegnsæt ind!

Fra : claus

Dato : 27-06-02 17:42

Christian Catu <catu@NOSPAMworldwidenerds.dk> wrote:

> Prøv at trykke shift+æ i stedet for. Det er fordi der ikke er loadet dansk
> tegnsæt ind!

Tak til begge svarere. Det er shift+æ. Men hvordan kommer jeg videre?
Der står A:\> fra start, skal jeg så fylde på med format c:?
Når der står A:\>format c: virker det ikke.
--
hilsen claus

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 27-06-02 17:48

On Thu, 27 Jun 2002 18:42:25 +0200, claus@post.dk (claus) wrote:

>Der står A:\> fra start, skal jeg så fylde på med format c:?
>Når der står A:\>format c: virker det ikke.

Hvad er det helt præcist du vil?

Hvis du vil installere Windows 2000 eller XP behøver du ikke formatere
først.

Ellers er det sikkert fordi disken ikke er partitioneret endnu. Så
skal du køre fdisk.
--
Per K. Nielsen

Fra : claus

Dato : 27-06-02 18:05

Per K. Nielsen <pknNOSPAM@pknielsen.dk> wrote:

> [...]
> først.
>
> Ellers er det sikkert fordi disken ikke er partitioneret endnu. Så

Under installation af Windows 98 SE gik processen i stå. Ved genopstart
siger scandisk, at der en masse fejl ved mapper o.l. og den bliver ved
med at rette. Derfor vil jeg starte forfra med at formatere harddisken.
Det er det, jeg søger hjælp til
--
hilsen claus

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-06-02 21:52

"claus" <claus@post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Når ovenstående ikke virker, og du tilmed har engelsk tegnsæt, kunne det
være rart at vide, hvor du har fået den pgl. startdisk. Er du sikker på, at
det er en bootdiskette til installation af win98.
Ligger format.exe på disketten?
Det kan du se ved at skrive
dir format.*
Ellers kan du hente en ny bootdisk på adressen
www.bootdisk.com
Det er dog også engelske, så du igen skal bruge skift+æ

Kurt

Fra : claus

Dato : 28-06-02 17:22

Kurt B. Andersen <kurta@privat.dk> wrote:

> [...]
> Ellers kan du hente en ny bootdisk på adressen
> www.bootdisk.com
> Det er dog også engelske, så du igen skal bruge skift+æ

Det er en boot-diskette Microsoft windows 98-2. udgave, der fulgte med
Windows 98 CD og manual

Problemet er løst. Jeg kunne køre FDISK fra disketten og slette
harddisken. Installationen gik dog i stå igen og jeg var inde hos
forhandleren (System Plus Falkoner Alle) og fik det hele ordnet. Det er
en P4 2GHz med TI4200 grafikkort, den skal mest bruges til spil, bl.a. i
netværk med min forrige PC.
--
hilsen claus

Fra : Morten

Dato : 27-06-02 18:49

> Tak til begge svarere. Det er shift+æ. Men hvordan kommer jeg videre?
> Der står A:\> fra start, skal jeg så fylde på med format c:?
> Når der står A:\>format c: virker det ikke.

Hvis 'format c:' ikke virker, så er det fordi du starter i en dos hvor
format, ikke er kendt som en kommando...i "gamle dage" plejede man at have
format funktionen som en fil "format.exe" ... så hvis du nu prøver at skrive
'c:' og derefter:
'dir format.* /s'

Så søger den alle mapper på c: efter en format fil...og hvis den finder den,
så kan du ligge den på disketten, og så virker komandoen format c: ... du
kan evt. også søge på diverse opstart disketter, eller windows Cd'ere ...

Jeg ved det er en besværlig måde, men hvis du går helt kold i det andet så
er det om ikke andet en løsning!

MVH Morten

Fra : Jacob

Dato : 27-06-02 17:29

> Hvordan ser kommandoen i øvrigt helt præcist ud, med > mellemrum og det

format c: /q
("/q" angiver at det er en hurtig formatering, så slipper man for at vente i
et kvarter!)

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 27-06-02 17:46

On Thu, 27 Jun 2002 18:28:54 +0200, "Jacob" <webmaster@pfu-web.dk>
wrote:

>("/q" angiver at det er en hurtig formatering, så slipper man for at vente i
>et kvarter!)

Men man ved så heller ikke om man har bad sectors.
--
Per K. Nielsen

Fra : cws

Dato : 27-06-02 22:08

Jo da, fordi der kommer altid oplysning om HD str, evt. hvormeget der er
brugt af systemet hvis det er sendt med, hvor mange bad sectors der er, osv.
osv.

/Carsten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-06-02 06:25

"cws" <wesselsmith@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jo da, fordi der kommer altid oplysning om HD str, evt. hvormeget der er
> brugt af systemet hvis det er sendt med, hvor mange bad sectors der er,
osv.
> osv.

Ikke hvis de ikke er mappet _inden_ format /q. Den finder ingen nye.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 28-06-02 09:50

On Thu, 27 Jun 2002 23:08:17 +0200, "cws" <wesselsmith@tdcadsl.dk>
wrote:

>Jo da, fordi der kommer altid oplysning om HD str, evt. hvormeget der er
>brugt af systemet hvis det er sendt med, hvor mange bad sectors der er, osv.
>osv.

Nej, du får en oversigt over hvilke blokke på disken der *i forvejen*
var markeret som bad. Du får ikke lejlighed til at se om der er
yderligere, eller om nogle af de markerede er fejlmarkerede.
--
Per K. Nielsen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-06-02 22:42

"claus" <claus@post.dk> skrev:
> Jeg skal formatere mit c-drev, men jeg kan ikke skrive
> tegnet ":" (kolon) i DOS prompten fra startdisketten.
> I stedet får jeg et ">". Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg har prøvet at sende dig en dansk bootdiskette, så du slipper for alle de problemer der, men TDC vil ikke aflevere mailen til
dig - den er sikkert for stor (750Kb).

/Mikael

Fra : claus

Dato : 28-06-02 17:22